lördag 21 oktober 2017 - 12:34

Århundradets utskällning!

Alltså min vecka som började så bra med ledig måndag och föberedelsekurs på BB. Det gick från harmoniskt till kaos över en natt. 

Vi har länge väntat på att en grej ska fixas i vår lägenhet (egentligen flera smågrejer). Vi köpte i våras en INFLYTTNINGSKLAR lägenhet som inte har varit det sen dess. Suck. Det är en lång historia men det som hände i tisdags var att när jag kom hem från jobbet på märkte jag att byggare hade varit inne i vår lägenhet utan att meddela och utan att meddela vad dom kommer att göra. Dom har spacklat något med ett lim/medel som luktar i hela lägenheten och det går inte att bo där.

Det hade gjorts i alla lägenheter i huset och ingen kunde bo där. Men byggfirman hade inte meddelat oss att de tänker gå in till oss. Jag blev så förbannad. Ringde och skällde ut ägaren till byggfirman för man går inte in till någon utan lov! Och om man tänker göra något som gör att de som bor i huset inte kan vistas där på några dagar så ska man väl meddela det länge på förhand! 

Alltså känslan av att komma hem och märka att någon för det första varit hemma hos en utan att man vetat om det och för det andra att man inte kan bo där var hemsk. Det var sent på kvällen och vi var utan ett fungerande hem. 

Jag är inte den som tror på att stå och skrika på folk men byggaren fick århundradets utskällning av mig. Och det förtjänade han. Passa på att samtidigt nämna en annan grej som vi väntat på sedan maj som de sagt att leverantören inte har skickat. Vetni, mittiallt hade den grejen anlänt nästa dag och kunde sen installeras. Att man ska måsta skälla ut någon innan de gör sitt jobb/de som har lovats har jag svårt att förstå. Hur svårt kan det va?

På tisdag kväll fick vi snabbt rafsa ihop lite övernattningsgrejer åt oss och fly till Simons föräldrar. Lägenheten luktade ännu följande dag så vi bodde två nätter på hotell. Räkningen får de som vi köpte lägenheten av stå för.

IMG 1467

Vi har ju numera bara en bil och jobbar så olika tider så vi kunde int bo hos svärisarna utanför stan mer än en natt. Det blev en staycation för oss på hotell Pommern två nätter som ju råkar har en helt fantastisk frukost. Men jag var ändå förbannad i flera dagar. 

 

Nu är vi hemma igen och lukten är borta. Det ska fortsätta bygga här i nästa vecka men nu meddelar de allt åt oss på förhand och ingen går in hit utan lov (som om sånt inte vore självklart från första början men tydligen inte). 

 

 

 

 

 

 

måndag 16 oktober 2017 - 22:25

Baby news

Hello, en liten preggo-uppdatering här hej!

Går snart in i vecka 34. 

En och halv vecka jobb kvar tills mammaledigheten.

Har tvättat igenom en stor del av babykläderna och sorterat efter storlek, heja heja! 

Insåg att det är jättemycket knappar eller snören på en liten babybody. 

Vi har kommit fram till två namnförslag. Ett flick- och ett pojknamn. 

Men vill ju testa namnet på the bébé när hen är här, om det liksom passar eller inte.

Gått på förberedelsekurs x2 : folkhälsans och BB:s. 

Känns som att Åland har ett bra BB. 

Har halsbränna, uhhuuu!

Ont i ryggen.

Småtrött mest hela tiden.

Köpte en supersnygg preggoklänning på FB-loppis. 

Fick fotvård till födispresent som genast ska användas när jag blir ledig. 

Vill skaffa bärsjal. 

Väntar å längtar så tills beibin e här. 

 

IMG 0538

 

 Liten preggomage. Nu börjar den bli stoor! Längtar tills jag kan sova på mage igen.  

 

 

 

 

måndag 16 oktober 2017 - 12:27

Drömmåndag

Hej å hå! Här sitter jag hemma och gömmer mig bakom min marimekkomugg och lyssnar på Veronica Maggio. Drömstart på veckan med ledig måndag. 

Bild 16 10 2017 kl. 12.08 2

Jag har tänkt på det flera gånger att jobba 80 procent är den perfekta mängden jobb, anser jag. Alltid en dag ledig mitt i veckan då man har tid att uträtta ärenden, vila, bara vara eller hitta på nåt kul. Det gör mycket för orken att ha den där ena dagen i veckan ledig som inte är en helgdag. Jag försöker att alltid boka in frissatider, läkarbesök eller liknande på mina lediga dagar för jag brukar ha svårt att komma ihåg det om det är under jobbdagen. 

Jag vet att alla kanske inte har möjligheten att jobba mindre av olika skäl, ekonomiska eller så funkar det inte med arbetsplatsen. Men att arbetstagare inte jobbar ihjäl sig är en vinst för företaget i längden. Mindre sjukskrivningar och en piggare personal de dagar man väl på jobb. Har ingen statistisk framför mig just men har hört att vi i Finland är dåliga på deltidsarbeten jämfört resten av Norden. 

Klart vi måste jobba för att överleva rent ekonomiskt, men frågan är, är pengar sen sist och slutligen det viktigaste? Kanske man klarar sig på mindre, jobbar inte ihjäl sig och får istället tid för sånt som gör att vi mår bra.  

Ha de bra! 

torsdag 12 oktober 2017 - 11:38

26 ÅR !

Nybliven 26-åring här hej. Dagen till ära har jag ledig dag från jobbet och the bébé i magen är inte längre jättevild på nätterna = jag får sova. Fick sovmorgon till hela kvart i 10 i dag! 

Dagens planer är inte direkt hejvilda ska ta itu med att börja tvätta och sortera babykläder. Simon bjuder på lunch OCH middag ( jag får välja ) sen får jag kanske lite kaffegäster, får se. 

Det här blir min sista födelsedag utan barn. Bara jag Alexandra, eller som mina vänner uttryckte det så bra " snart du byter namn till mamma". True that. Jag ser fram emot att byta namn till mamma, tänk nästa år den här tiden har man en snart ettåring. 

Kollade igenom mina bilder och såg på vad jag gjort de senaste åren på min födelsedag. 

 

2016, 25 år.  "Intervjuade" en dalmatiner. Wilma som hon heter hade tidigare en populär FB-blogg och förra året gjorde jag ett reportage om henne till tidningen. Så söt! 

IMG 5549

2015, 24 år. Gjorde praktik på ÖT och var kattvakt hemma i Tärjär en vecka. När mamma och pappa kom hem på min födelsedag fick jag en present från min favoritbutik. 

IMG 3348

2014, 23 år. Gick på medialinjen den hösten. Födelsedagen firades hemma i Tärjär med brunch och en mycket fin banderoll som mamma köpt. IMG 3971

2013, 22 år. ÅA-studerande, långt mega blont år och på väg med Simon till Strampen på födelsedagsmiddag. IMG 1599

Och så gör vi ett hopp till i dag. Har ingen dagsfärsk bild men så här ser jag typ ut: 

2017, 26 år. Mariehamnare, journalist och preggers with first child. Happy birthday to me! 

 

IMG 1415

onsdag 11 oktober 2017 - 14:20

Österbotten tur och retur

Tillbaka på ön efter en helg uppe i norr. Att åka härifrån med bil och bara stanna en helg är inte riktigt optimalt det är mycket körande och mycket sittande på färja. Men det är det värt!

Vi hann med mycket men ändå allt för lite. Vårt huvudsakliga mål med resan var att hämta hem vår nya bil. Så nu har vi vad vi tror kommer vara en perfekt familjebil en Volvo v70. Det är lyx att ha en kompis i Vasa med bilfirma som hjälper till att hitta bra bil! Nu väntar bara en hel del pappersarbete för att tulla in den på Åland.

IMG 1424

Österbotten var så fint. Riktig ordetnlig ruska den här hösten. På Åland är det typ grönt fortfarande, nå int nu riktigt men träden har int alls lika fin färg som i Tärjär. Se nu bara vilka gula fina lönnar mamma och pappa har på gården. 

Hann int alls träffa så många kompisar som jag hade velat göra. Varken i Tärjär eller Vasa. Vi bodde i Vasa hos våra kompisar M och M som snart ska gifta sig (!) roligt att hinna umågs med dom ordetnligt åtminstone. Vi var bland annat till loppis en sväng och oj vad Vasa har bättre loppis än Åland! Det saknar jag. 

Det är nästan ett år sedan jag var i Vasa sist och jag har nog saknat staden, det är ju där jag en gång har bott och haft mitt liv. Men jag märkte nu att jag inte fick en sån där hem-hem känsla när jag var där. Istället hade man glömt bort hur mycket folk och trafik det är där jämfört med här. Det har byggts nya hus och man kom int ihåg per automatik hur man skulle ta sig med bil från ett ställe till ett annat. Det märks helt enkelt att man varit borta därifrån ett tag. 

Jag var också in en sväng till ÅA och lämnade tillbaka några böcker jag hade lånat när jag skrev gradun. När jag gick in i byggnaden fick jag inte alls någon känsla av att jag vill tillbaka. Snarare tvärtom, det kändes skönt att den tiden nu är över. På ett bra sätt det är skönt att ha det bakom sig och nu få fokusera på något nytt. Studietiden var en av bästa tiderna men allt har sin tid. 

Och Tärjär var ju absolut det bästa att få se även om vi bara hann vara där några timmar. Lite ledsamt var det såklart att åka därifrån men jag tänker att jag tar igen det sen när jag är mammaledig. Då ska jag och babyn ha mycket Österbotten-time! 

 

 

Ha de bra!  

 

måndag 2 oktober 2017 - 11:31

Några som tycker om mig

Hej från blås-Mariehamn har vi höststorm på gång kanske? Jag hoppas det inte blåser för mycket eftersom vi ska ti Österbotten i slutet på veckan och ska åka med färja från Långnäs på natten. Är det för hårda vindar kan färjan int ta i land och då blir man kvar i hamnen. Jag har skrivit om det förut men man är verkligen beroende av väder och vind när man bor på en ö om man ska någonstans. 

Jag har jobbat helg och vet knappt vad det är för dag i dag nu när jag är ledig. Blir en kort arbetsvecka vilket är skönt. Räknar dagarna tills jag får gå på mammaledigt. Men men det är ny vecka och ny månad. Oktober är min favoritmånad på året eftersom jag fyller år! Och bloggen fyller 1 år i slutet av oktober så det finns mycket att fira. 

Trots min favoritmånad och att det händer mycket skoj ( vi ska ju till Österbotten snart jeee <3 ) så är jag på tråkhumör. Allt e skit. Nånää, men nästan. Hitta en rolig bild från förra hösten som piggar upp lite i alla fall. 

IMG 6858

Borde hälsa på taxarna någon dag dom får en alltid på bra humör. Åtminstone tycker dom väldigt mycket om mig. Mimmi, Arn och Twiggy bästa taxsällskapet man kan ha <3 

 

Ha de bra! 

fredag 29 september 2017 - 10:29

BLOMBUD

Igår fick jag ett samtal från en blombutik här i stan. De undra om jag är hemma imorgon eftersom de har ett blombud till mig. Till mig? Tänkte först att nu har de nog ringt fel. Men de sa min adress så ja ba okej jag är nog hemma på moron. 

Vem skickar blombud till mig? Det är inte ens min födelsedag. Är det en hemlig beundrare? är det fammo? vem? vem ? Så nyfiken på vem avsändaren kunde va. 

Så idag när det ringde på dörren och jag tog emot buketten fanns det ingen gräns för nyfikenheten. Men behövde bara läsa första meningen på kortet för att inse vem avsändaren var <3 

IMG 1374

Borde ha gissat att de var nån av tjejjerna som låg bakom det. Avsändaren var ingen mindre än Ida. 

Blev så glad! Fick tårar i ögonen och när man dessutom saknar tjejjerna extra mycket. Jag messa henne direkt med en massa hjärtan och bilder på buketten. Hon fråga sen något kryptiskt om jag fått någon speciell post i veckan? Näe det har jag inte än i alla fall. Man ba va? Tydligen har hon eller dom något lurt på gång. Jag är så nyfiken! 

 

Hur fint som helst att starta fredagen med ett blombud! Tack vännen <3 

 

 

torsdag 28 september 2017 - 20:10

Throwback thursday

Tänkte göra en throwback och vad passar inte bättre än att göra det på en torsdag och allt! 

Här kommer en throwback thursday från vad jag gjorde i september ifjol. Superintressant, jag vet.

IMG 5471Hade bad hair day i gamla lägenheten.

IMG 5476Fick lite taxpussar

IMG 5425Mycket suddig bild från en kvällspromenad. 

IMG 5300Mer promenad. Kolla när färjorna anlöpte hamnen. 

Hitta ingen bild på det men jag vet att vi (Simon) köpte vår Jura kaffemaskin i september ifjol. Det är den bästa maskinen i köket vi har. Den enda faktiskt som får stå framme allt annat brödrostar å vattenkokare får bara komma ut ur skåpen när det används. Blondinbella skrev en gång på sin blogg att den bästa investeringen som småbarnsförälder är en ordentlig kaffekokare. Alltså en sån där man bara trycker på knappen och så får man gott kaffe. Så det var därför vi köpte en. Nånää! Vi är helt enkelt kaffenördar that's it! 

 

tisdag 26 september 2017 - 09:13

Nedräkningen har börjat

Nu är det en månad kvar tills jag går på mammaledighet. Det är ungefär två månader kvar tills beibin kommer. Tiden har gått så otroooligt snabbt men jag tror den här sista tiden kommer gå allra trögast. 

Har märkt att jag varit ganska omotiverad att jobba. Nu är det lite bättre men innan Greklandsresan var jag riktigt färdig med jobbet och hade bara lust att sluta. En veckas semester var behövligt nu känns det lite bättre i alla fall. Pratade under resan med en kompis som sa att hon hade haft likadant när hon fick sitt första barn att det inte alls lockade att gå till jobbet den sista månaden innan mammaledigheten. Är det månne vanligt att man känner så? 

Skulle hellre koncentrerara mig på en massa saker som har med beibin att göra för det är till det alla mina tankar går hela tiden. Men jag borde också passa på att njuta av den sista jobbtiden för jag blir ju ledig på obestämd tid. Har ju inget jobb att gå tillbaka till sen så vi får se vad jag hittar på. 

 

Det är snart ett år sedan jag tog dom här bilderna med Ida. Hade lite lust att ta nya nu i höst men kände att jag inte orkar när jag e gravid. 

2016 IDA3643

2016 IDA3523

Jag är en sån som aldrig skulle få för mig att göra en gravidfotografering. Det faller int bara mig i smaken. Inget fel med det men inget för mig. Däremot skulle jag vilja ha en egen bra kamera så att jag kan fota the bébé helt sjukt myki sen när hen kommer. 

 

Ha de bra!  

 

 

 

lördag 23 september 2017 - 21:06

Skördefesten 2017

Den här helgen är det Skördefest på Åland. Kanske det roligaste evenemanget som ordnas här. Det finns väldigt mycket att se, göra och äta under Skördefesten. 

För oss blev det en heldag idag då vi besökte en massa öppna gårdar. Det är roligt för man träffar också en massa bekanta överallt och så är det mycket turister i farten. Hitta en massa gott och fint att köpa hem. Solrosor, äpplen, dekorationspumpor, salladsost, houng och andra godsaker. 

IMG 1356

IMG 1315

IMG 1346

IMG 1337

IMG 2

 

Vädret var på topp också. Vi var en sväng till chipsfabriken som var med i Skördefesten och hade fabriksvisning. Efteråt fick man fylla strutar fulla med chips från en CHIPSBUFFÈ. Helt crazy, gott var det också. Fick också smaka på färsk varm chips, mmmm!

 

IMG 1360

Ikväll ska jag gotta mig med allt vi handlat under dagen. Bland annat åländska äppel alltså finns det nåt godare? 

Skördefesten firar i år 20-årsjubileum. Har ni nån gång funderat på att åka till Åland någon annan tid än juni-juli är Skördefesten i september ett bra alternativ. Skördefesten är en grej som funkar bra på Åland eftersom det är en ö och allt är så nära varandra. Överlag tycker jag hösten på Åland är härlig. Närheten till havet gör att det blir en lång och varm fin höst här. 

 

Ha det bra!