Folkbildaren

fredag 19 maj 2017 - 20:01 | 0 Kommentarer

Den här veckan har jag gjort något annorlunda, något jag inte trodde att jag skulle klara av. Jag har stått inför sjundeklassister och hållit föreläsning. Inte bara en klass, utan fem olika klasser. Jag vill tacka bokprataren som bokade mig till detta. Trots att jag oftast försöker hålla uppe min cyniska fasad så måste jag erkänna att jag hade mycket kul. 

Vad kan man då förvänta sig av en lektion med Alfred Backa? Ja, till att börja med så har han väldigt lite att lära ut. Visst, han har läst på en hel del om Finlands historia, visst, han har troligtvis skrivit flera sketcher än någon annan i Svenskfinland (är det något att skryta med? Det är definitivt över 1000, utmana mig om du har skrivit fler, det kan bli en ohyggligt fjantig duell) men han har faktiskt inte så mycket att berätta om.

 

Så på det här viset såg till sist upplägget ut:

- Berätta för kidsen om hur cool du är, att du skrivit bok och också arbetat i radio.

- Läs upp en gammal sketch du skrivit, för att bevisa att sketcher också är ett sätt att förmedla kultur, ett sätt att lära sig om världen. Men främst för att få skratt, det gillar du ju din jäkla pajas.

- Slösa lite tid genom att berätta hur du inspireras av ALLT du läser, även dåliga saker. Bevisa detta genom att läsa upp annonser från gamla 50-talsdamtidningar. Lyckas du få in någon slags feministisk koppling till hur saker marknadsfördes till hemmafruar och hur saker marknadsförs till män så är det pluspoäng.

- Koppla ihop detta, hur du använt sketcher och annonser för att skriva din bok. Läs upp lite ur din bok. 

- Berätta kanske lite om Finlands historia. 

 

- NU HAR DU FAKTISKT INGET MERA ATT SÄGA, NU FÅR DU 

IMPROVISERA

- Berätta för ungarna NU SKA JAG BERÄTTA HUR MAN SKRIVER EN HISTORIA. Ta sedan emot förslag på olika saker, och skriv en historia utgående från det.

alfredritarDen handlar om Roope som är ute efter glass. Men det är en massa förhinder i vägen. Men i slutändan giftar han sig med en polis. Denna historia har också med en bläckfiskmås (jag kan förklara någon annan gång). Jag hoppas att alla lärde sig hur man bygger upp en historia och att jag är totalt knäpp och inte borde få tillgång till whiteboards.

- Ta fram din gitarr och improvisera fram sånger. Börja med att be om förslag på ett djur och en ort. Då får du till exempel förslagen "struts" och "Gerby". Skriv en skitbra sång om det.

- Be om fler förslag, men lägg till krångligheter. Be om en känd person (du kommer att få förslaget "Justin Bieber", konstigt nog. Jag fick det tre gånger minst, för det är tydligen 2008 och kidsen är beliebers. Eller så är det ironiskt att nämna Bieber, för en ny generation av ironiker har kommit upp i högstadieålder.) och andra förslag, tills du har fler än du kan memorera. Gör sedan en sång som är mindre än okej, men som ändå får bra reaktioner.

- Fråga om någon har några frågor.

- Svara på frågorna med elakheter, för du har tydligen glömt att du är folkbildare och inte komiker.

- Tacka alla hjärtligt och ta kaffe i lärarrummet.

 

Allt trams åsido, jag skulle gärna göra om detta. Att få börja dagen klockan 8:15 med att sjunga fjantiga sånger, det är grejer det. Allting var väldigt spännande och jag är tacksam för att våra skolor har så pass låga krav på utbildningen att jag får chansen att medverka i den.

 

0

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar