Om fetma och fettfritt

fredag 25 augusti 2017 - 19:40 | 13 Kommentarer

Det är sällan jag blir upprörd numera. Jag försöker undvika sådana situationer som gör mig upprörd, eftersom det för det mesta inte är värt att lägga energi på sånt. Jag har blivit ganska duktig på det. Lite sådär "bättre fly än illa fäkta". Med illa fäkta menar jag inte att jag inte skulle kunna hantera en irriterande situation, utan det att jag börjar må så dåligt av den. Min kropp och mitt psyke tar stryk. Jag väljer helt enkelt mer med omsorg vad jag lägger min energi på.

De senaste dagarna har jag dock blivit upprörd. Jag har medvetet valt att låta det påverka mig. Ni har väl inte missat nyheten om att många kommuner nu anser att fettfri mjölk är det bästa för växande kroppar. Skolor och daghem har börjat servera fettfri mjölk till maten istället för den normalfeta mjölken i blåa paket. Ja, jag vet att kommunerna får stöd för att köpa in viss mat, jag vet också att kommunerna själva kan bestämma vad de serverar.

Det är sådana här gånger en promille av mig kan vakna till och ångra att jag inte ställde upp i kommunalvalet denna period. En större del av mig inser att jag inte har energi att ge i dylika frågor för tillfället. Däremot tänker jag skriva om det idag.

Det är så urbota dumt! Året är 2017, vi har gått framåt på många plan, medvetenheten om hälsa och ohälsa är aktuellare än någonsin, och tilltron till myndigheterna har ökat. Eller nej, nu överdriver jag. Men förhoppningen om att de skulle tagit del av modern forskning fanns där. Så kommer denna kalldusch. 

 

mjolkBild från Pixabay.

 

"Barn blir allt fetare". Ja, det kan säkert ligga något i det. Så långt håller jag med. Lösningen? Jo - vi börjar servera dem fettfri mjölk! Vi tar bort fettet och så löser sig problemen! Det är här min puls börjar accelerera.

Snälla. Har vi strandat år 1982 på denna front? När jag växte upp fanns det inget som hette fettfri mjölk. I bästa fall drack man mjölk direkt från kossorna, vanligt smör, grädde och naturligt feta produkter. Jag blev aldrig överviktig. Min hjärna mådde bra och jag mådde bra. Liksom alla mina jämnåriga. Väldigt få var överviktiga då. 

Sen kom lightprodukterna och fettfritt blask. I samma veva blir barn allt fetare. Och då ska vi mata i dem ännu mer skräp! Mindre fett, mer konstgjord mat. Fettfri mjölk, light hit och dit, margarin och andra syntetiska "produkter som är jämförbara med livsmedel". 

Därtill kom oändligt med tv-kanaler, barnkanaler, Netflix, spel, plattor och smarttelefoner, ännu mera skärmar och godishyllorna bokstavligen exploderar av allt nytt sockerstint som livsmedelsindustrin pumpar ut. Yoghurtar med "ännu mindre tillsatt socker" - kollar du innehållsförteckningen är det redan 12% - och det är enormt mycket socker. 

Det som gör mig så upprörd är inte faktumet att barn blir fetare, utan att det helt på riktigt finns människor som tycks vara ärligt övertygade om att allt detta är fettets fel! Och att lösningen är att mata i barn en massa onaturliga substanser. Barn som behöver naturligt fett, både för hjärnans och kroppens utveckling. Naturen är smart. Om det vore så att barn inte skall ha fett, då vore inte modersmjölken något av det fetaste som finns. Då skulle modersmjölken vara en lightversion med 10 onaturliga ingredienser.

Det är verkligen oroande att människor med makt inte inser att det är allt det andra som gör barnen fetare än tidigare! Avsaknad av motion, alltför mycket skärmar och sötsaker. Mat utan fett mättar inte på samma sätt. Det ger inte samma näring. Det leder till att både vuxna och barn måste äta något annat. Hungern triggar igång sötsuget, sötsakerna triggar igång sockerberoendet och kroppen blir trött när blodsockerfallet träder in efter en stund. Barn leker inte ute på samma sätt som förut. Skolor skall sammanslås, barn åker taxi eller buss till skolan. Barnen är ute en stund på rasten, åker hem med bussen, sätter sig framför valfri skärm, byter skärm några gånger under kvällen, chattar med kompisar via skärmen istället för att träffas på gården, tuggar i sig några kex, går och lägger sig. 

 

Det är väl inte bara jag som känner mig klarsynt i den här frågan?

 

 

 

 

Taggar:

13

Kommentarer

  • Madelaine

    25.08.2017 20:02 (26 dagar sen)

    Det är så ledsamt, för tydligen är det helt okej att de serveras kex, saft, glass osv. I åtm dagvården :-( Våra söner ska nu börja på dagis och bara från den yngres avd kom en lapp om vilka sötsaker han får äta. Fast de fanns nu inget han får äta ? Men på äldres avd fråga de inte ens sånt så skrev egen lapp och på päikky!!! Kanske man sku börja i den ändan och ta bort sådant sk*t! Nu använder vi väldigt lite mjölk hemma och på dagis har vi sagt att vatten som dryck till måltider (de dricker pojkarna här hemma också till maten så). Men de e så hemskt att de ska serveras fettfritt till växande barn! Ångrar så att jag int sparade för många år sen en artikel/studie om att fettfri mjölk kunde orsaka infertilitet hos kvinnor!

    • Linda Holm

      25.08.2017 20:57 (26 dagar sen)

      Min son är i reservvård på dagis. (Annars dagmamma). De serverar förstås fettfri mjölk, som han inte dricker. Han tycker det smakar äckligt. Jag lovade att vi tar med vanlig mjölk bara åt honom nästa gång. Det tyckte han va en bra ide. :)

    • Linda Holm

      25.08.2017 20:59 (26 dagar sen)

      Och - obs! Det frågades också av honom om han vill ha socker på gröten! Jag var med ännu då och sa att vi nog vill ha äppelsylt istället. Det är ju inte "tanternas" fel, men det borde ske en total revidering av kommunernas matstrategi.


  • Jennie

    25.08.2017 22:00 (26 dagar sen)

    Bra skrivet! Jag stör mig på att folk tror att light versionerna är hälsosammare för "de innehåller mindre socker", men istället för sockret innehåller de en massa andra ohälsosamma och onaturliga ingredienser. Jag tror också kosten är en stor anlädning till fetma hos både barn och vuxna (jag tycker dock man skall ibland få äta lite gott och inte räkna sockermängden vid varje mat. Bara man inte lever på sötsaker och man inte lägger till mer socker i maten som serveras så är det redan bra. Och att man äter egen lagad mat istället för färdigköpt, så kan man kontollera vad man lägger i.) och en annan greij är just det här med att barn inte rör på sig. Jag har faktiskt tänkt skriva ett inlägg om det här med att barn sitter framför tv, ipad och annat så mycket, är det okej om jag länkar ditt inlägg till mitt?

    • Linda Holm

      25.08.2017 22:15 (26 dagar sen)

      Absolut får du länka!! Och håller med. I princip är jag för nolltolerans med socker, men redan att minska lite är ju bra! Inte kan jag heller leva enligt nolltolerans, fast jag skulle vilja. :)


  • Anna

    26.08.2017 00:21 (26 dagar sen)

    Blev också upprörd av dagens artikel i Vbl om det här med mjölk. Att byta till fettfri mjölk löser inga problem, en droppe i havet eller som en fis i rymden kan man kanske snarare säga. Man borde i stället lägga energi på att motivera barnen att röra på sig i dagens läge. När byskolor dras in försvinner tiden då barn cyklade till skolan, hädanefter åker de taxi eller blir kuskade av föräldrar (har även sett det senare nämnda ske i små byar där avståndet till skolan inte är lång). Att ständigt spendera tid framför en skärm, att hela tiden bli stimulerad av olika spel, klipp på Youtube. Vad händer när den egna fantasin inte får utrymme mera?

    • Linda Holm

      26.08.2017 19:41 (25 dagar sen)

      Håller helt med!


  • Cecilia

    26.08.2017 13:09 (25 dagar sen)

    Och jag tycker det är urbota dumt att det ska "tvingas" mjölk i barnen överhuvudtaget. Komjölk är inte bra! Speciellt inte att dricka hela glas av det? Fet eller fettfritt, dåligt båda två. Vatten kan de väl dricka?!

    • Linda Holm

      26.08.2017 19:41 (25 dagar sen)

      Nå det stämmer också. Det är i o för sig en helt annan diskussion, som jag kunde gå in på i nåt skede ;).

    • Jennie

      26.08.2017 23:49 (25 dagar sen)

      Varför är inte komjölk bra?

      • Linda Holm

        27.08.2017 08:24 (25 dagar sen)

        Komjölk direkt från konserthuset är bra, men inte butiksmjölk. Det är min uppfattning. Mjölk kan ge en hel del besvär, kanske inte i lika hög grad som socker och mjöl, men ändå. Kan inte ge detaljer nu eftersom det inte är ngt jag själv kan speciellt bra utantill.. måste återkomma isf. :)

        • Annika

          28.08.2017 10:06 (23 dagar sen)

          Har hört att mjölk överhuvudtaget inte är bra p.g.a. det är för basiskt. Den gamla sägnen om att stärka benen med att dricka mjölk lär heller inte ska vara sann.

          • Linda Holm

            28.08.2017 18:25 (23 dagar sen)

            Det tror jag också på.


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.