söndag 14 maj 2017 - 15:00

Var är mångfalden?

Jag brukar ha svårt att lämna Eurovisionen bara så där rakt av. När man varit så insnöad på hela spektaklet under flera veckors tid är det svårt att sluta fundera på det direkt när finalen är avslutad. Så under dagens promenad snurrade en massa ESC-tankar i mitt huvud (vad annat ska man tänka på när man får en timmes egen tid om inte ESC?)

Det jag funderade mest på var det här med mångfalden. "Celebrate diversity" var årets slogan för tävlingen. Hylla mångfalden. Samtidigt tycker jag att vi går mot mer och mer likriktade bidrag när de flesta väljer att sjunga på engelska. Man gör sitt yttersta för att slipa bort sådant som är utmärkande för det egna landets musik. Man tar in svenska låtskrivare och producenter för att försöka göra ett nummer som ska "gå hem" bland alla européer. Allt för att klättra så högt upp på resultatlistan som möjligt.

När det här med engelskan kom in i bilden år 1999 var det nog många som var glada över det. För det kändes kanske lite orättvist att Finland alltid varit tvungna att sjunga på finska eller svenska och Portugal på portugisiska, för vem kan gilla en låt där man inte förstår ett enda ord eller kan sjunga med? Så var det nog många som tänkte och till en början kändes tävlingen mera rättvis när alla kunde sjunga på engelska och "tävla på lika villkor".

Men samtidigt hände något. Man kan inte längre vara säker på om det är Cypern, Norge eller Ryssland som framför ett bidrag eftersom de flesta försöker låta så mainstream som möjligt. När jag tänker tillbaka på de Eurovisions-tävlingar jag minns från min barndom är det främst mixen av olika typer av musik jag tänker på. Och blandningen av språk som man nästan aldrig hörde annars än just under Eurovisionen. Jag minns att jag lärde mig sånger på grekiska, makedonska och luxemburgiska utantill och jag sjöng helhjärtat med. Mina barn vet knappast ens att många av de här språken existerar.

 

 

diversityUngern, Portugal, Italien och Frankrike är länder som vågade sjunga på andra språk än engelska i årets ESC.

 

Jag hörde någon nämna att Sverige är inblandat i 16 av årets bidrag. Jag förstår absolut varför många länder gör så i sin iver att kamma hem mera poäng. Svenskarna kan det här med att göra musik som gillas av den stora massan. Men samtidigt blir det så otroligt välputsat och slätstruket när majoriteten av låtarna känns som vilken poplåt som helst. Jag skyller absolut inte allt på Sverige nu, men jag efterlyser definitivt mera mångfald i tävlingen. Återgå till det som var grunderna i ESC, lyft fram det som är unikt i landets egen musikstil och våga skippa engelskan till förmån för landets eget språk.

Kanske Portugals vinst gör att fler vågar satsa på det konceptet nästa år. Det brukar ju vara så att vinnaren inspirerar många att göra likadant nästa år. Jag hoppas att vi är på väg bort från det likriktade och vågar närma oss det som är unikt och utmärkande för respektive land i stället. Jag tror att Europa skulle vinna på det - att vi åtminstone en gång om året skulle påminnas om den stora mångfalden istället för att försöka trycka in alla i samma form. Om man ser på samhället i stort så går vi hela tiden mot det personliga och individuella. Ingen vill längre vara lik någon annan, utan alla försöker sträva efter att lyfta fram sina egna unika styrkor. Jag hoppas det också smyger sig tillbaka in i ESC. Nästa år tycker jag vi skickar en låt som framförs på finska eller svenska till ESC!

söndag 14 maj 2017 - 12:13

Bring music back

Jaa! För en gångs skull känner jag mig nöjd dagen efter Eurovisions-finalen. Extremt nöjd faktiskt. De fem bidrag jag delade ut mina högsta poäng till placerade sig på plats 1, 2, 4, 6 och 8. Hela resultatlistan överensstämmer rätt bra med hur jag fördelade mina poäng och många av de bidrag som jag gav 5 poäng eller lägre hittas också i slutet av listan.

Det enda som avviker rejält från min lista är väl Rumänien då, men det var jag beredd på. Man kan alltid vara säker på att folk röstar på liknande "fjantbidrag" - mest som en protest antar jag. Det var faktiskt lite nervöst när Rumänien ännu var kvar bland de fem låtar som inte hade fått publikens röster eftersom vad som helst kan hända när de stora poängtalen delas ut. Men till alla lycka röstade både jurygrupperna och publiken fram Salvador Sobral som vinnare. Precis som jag tippade i går.

 

4a545333f5c089c287926abeb132f4e6

 

Det råder väldigt delade meningar om den här låten och den kan jag förstå. Jag rankade inte låten speciellt högt efter första lyssningen heller, men efter att ha hört låtarna några gånger var det helt klart den här som stack ut mest - på ett mycket positivt sätt. Och Salvador Sobral som person har nog en stor del i låtens framgång. Kombinationen av rätt sångare med rätt låt var det som gjorde vinsten möjlig tror jag, låten hade knappast funkat lika bra utan Salvador och hans känsla i framträdandet.

 

"Music is not fireworks, music is feeling, so let's try to do this and bring music back, which is what matters."

 

Så sa han när han intervjuades direkt efter vinsten och jag tror faktiskt att det summerar rätt bra varför han vann. I ESC försöker alla slå ut varandra genom att synas lite mer, ha lite mer fyrverkerier, lite mer galenskap, lite häftigare styling eller lite coolare show än konkurrenten. Medan majoriteten försökte lite för mycket gjorde Portugal precis tvärtom och satsade allt på musiken och en karismatisk sångare. Och det visade sig vara ett vinnande drag!

 

Annat att notera från finalen då? Jag är i alla fall extremt glad över att Europa förstod storheten i Belgiens låt "City lights" och gav Blanche en fjärde plats. Hon gjorde dessutom ett riktigt, riktigt bra framträdande i finalen, mycket bättre än i semifinalen, så det bidrog säkert till hennes fina placering. Den låten kommer bli min sommarfavorit i år!

 

Favorittippade Italien halkade slutligen ner till en sjätte plats, men det kändes redan dagarna innan att han tappat en hel del till förmån för Portugal. Kanske Italiens låt hann spelas sönder lite innan finalen? Själv tror jag det kan vara anledningen till att han inte lyckades bättre än så. 

 

Spanien kom på sista plats. Jag gav dem 1 poäng och skrev att låten får högsta poäng i tjatighet, så jag är helt enig med resten av Europa att sistaplaceringen skulle gå till dem. Att Tyskland kom nästsist var dock lite väl hårt enligt mig. Jag blir fortfarande glad när jag hör deras låt, så den hade gärna fått placera sig på den övre halvan av resultatlistan. Sverige kom femma och det var väl ungefär det som var väntat också. Så ja, summa sumarum har jag sällan varit så nöjd med en resultatlista i ESC som jag är i år.

 

P.S. Salvador gillade Finlands bidrag Blackbird och på hans Facebook-sida finns en video där han sjunger den tillsammans med sin syster. 

 

Foto: Eurovision.tv

lördag 13 maj 2017 - 11:14

Tolvan går till...

Nu tänker jag tråka ut dig - eller glädja dig beroende på om du är en ESC-nörd eller inte - med ett aslångt inlägg där jag poängsätter samtliga låtar som deltar i kvällens final. Varför då? Jo, mest för att jag tycker det är så sjukt roligt! Och för att jag varit hemma med vattkoppssjuk son och därför hunnit lyssna på ESC-låtarna om och om igen de senaste dagarna.

Jag delar ut poäng i samma skala som man gör i finalen, 1-7, 8, 10 och 12. Det fina med min bedömning är dock att alla får poäng och flera kan alltså få samma betyg. Vi börjar med de lägsta poängen och avslutar med tolvorna. Orkar du inte läsa om de riktigt usla låtarna så kan du scrolla ner och se vilka fem låtar som får 12 poäng av mig. Klicka på låtnamnen om du vill lyssna på låtarna och läsa mer om artisterna.

 

1 poäng

SPANIEN - DO IT FOR YOUR LOVER
En av de låtar som går mig mest på nerverna i år. Den får högsta poäng i tjatighet. "Do what for my lover" undrar jag låten igenom. Får dock inget svar på den frågan och det gör mig ännu mer irriterad. Hittar faktiskt inget positivt att säga om den här.

 

ÖSTERRIKE - RUNNING ON AIR
I fjol fick Österrike en 12:a av mig när Zoë sjöng Loin d'Ici, men i år är det så slätstruket att jag somnar. Gnälligt och jobbigt att genomlida. Så tyvärr Nathan Trent. Det här är en låt som inte ens borde ha kommit så långt som till final.

 

STORBRITANNIEN - NEVER GIVE UP ON YOU
Totalt menlös ballad som inte gör något som helst intryck på mig. Inget nytt där, man kan vara säker på att de låtar som levereras till ESC från Storbritannien alltid är en besvikelse.

 

RUMÄNIEN - YODEL IT!
En av årets största snackisar som jag har extremt svårt att veta var jag ska placera på min skala. Jag tror (tyvärr) att den kommer kamma hem många röster, men jag måste ändå bedöma den utgående från vad jag tycker om den. Och sanningen är att den är en plåga i mina öron. Däremot är det just sånt här som kan gå hem i ESC, så jag är inte förvånad om folk röstar fram den här till en topp 5 placering. Själv kommer jag dock aldrig vilja höra joddlandet efter att lördagens final är över.

 

 

2 poäng

VITRYSSLAND - STORY OF MY LIFE
"Hey, hey ajajajajåå" sjunger Naviband ungefär 5000 gånger. Till slut blir det lite för tjatigt. Pluspoäng för att den ändå är glad och svängig. Men det räcker inte speciellt långt. Var mycket besviken när den här låten gick vidare, jag hade hellre gett en finalplats till Estland eller Island istället.

 

GREKLAND - THIS IS LOVE
Den här låten ville jag överhuvudtaget inte se i finalen heller. Den första minuten av låten är dock riktigt bra, men sen ändrar den karaktär och blir alltför dansant och poppig. Hade man fortsatt på den lite mer dämpade linjen som den inleddes med hade jag gett betydligt högre poäng. Nu blir låten en dussinvara som glöms bort så fort den tar slut.

 

 

3 poäng

NEDERLÄNDERNA - LIGHTS AND SHADOWS
De tre skönsjungande systrarna känns ju väldigt proffsiga och välslipade, men samtidigt blir det extremt tråkigt. Jag har jättesvårt för den här typen av musik. Stämsång i ESC - njae. Jag vet inte vad jag ska säga att det är för fel på låten, men den irriterar mig på något sätt. Önskar bara att den ska ta slut väldigt snabbt.

 

UKRAINA - TIME
Fjolårets vinnarland gör sitt yttersta för att inte vinna igen. Nå nä, så dålig är den väl inte (bättre än den som vann i fjol åtminstone). Det här är årets enda hårdrockslåt och säkert plockar den några poäng just av den anledningen. Eller så inte. Jag har inget emot hårdrock i ESC, men då ska det nog vara en betydligt bättre låt än den här.

 

DANMARK - WHERE I AM
Anja sjunger extremt bra, ingen tvekan om saken. Men låten är så konstig! En poppig ballad, typ? Den är något slags mellanting som jag inte alls förstår mig på. Visst, ibland lite skön, men jag har ändå svårt att ta den till mig. 

 

 

4 poäng

 

ARMENIEN - FLY WITH ME
Det här är den låt som influerats mest av fjolårets vinnare Jamala. Tror dock inte att Europa vill ha två så pass likadana låtar som vinnare två år i rad, så därför tror jag inte på någon topp 10 placering för Armenien.

 

POLEN - FLASHLIGHT
Trots att det här är ett år med väldigt många ballader är det få av dem som lyfter så högt som en ballad ska göra. Jag vet inte med er, men jag har ännu högre krav på en ballad än på en poplåt. När man blivit bortskämd med 80-talets pampiga ballader kan man liksom inte tolerera något sämre än det. Polens "Flashlight" är knappast en låt jag kommer minnas efter att årets ESC är slut. 

 

 

5 poäng

ISRAEL - I FEEL ALIVE
Glad poplåt som man hört tusentals gånger förr i snarlika versioner. Jag gillade den glada dansvideon bättre än liveframträdandet. Sångaren påminner lite om Sveriges Robin, men låten är sämre. Det är svårt med låtar som hamnar här i mellanskiktet, de tenderar jag att glömma bort bland alla riktigt bra eller riktigt dåliga låtar. Kanske kommer den här att spelas på nattklubbarna i sommar, men hans falsett i refrängen är lite för störande för att jag ska orka höra den fler gånger.

 

 

6 poäng 

CYPERN - GRAVITY
Jag gillar beatsen i den här låten, det är både långsamt men samtidigt har låten ett rejält tryck. Känns som en ganska typisk ESC-låt och tja, den är helt ok. Knappast någon som placerar sig bland topp 10, men den hör ändå till den bättre halvan av starfältet.


 

7 poäng

MOLDAVIEN - HEY MAMMA
Den här irriterade mig ofantligt mycket när jag såg videon. Men liveframträdandet var den första semifinalens snyggaste nummer och låten kändes plötsligt mycket bättre tack vare showen. Epic Sax Guy lär åtminstone dra många röster. Ganska traditionell "halvrolig" ESC-låt som dock tenderar bli lite tjatig när man hört "mamma, mamma" i tre minuter.

 

TYSKLAND - PERFECT LIFE
Jag tycker faktiskt lite synd om de fem länder som varje år går direkt till finalen. Jag tror det är mycket bättre att delta i semifinalerna och på det sättet synas en extra gång på scen. Den här låten har varit lite i skymundan, kanske just för att den är direkt i finalen, men varje gång jag hör den får jag en positiv känsla. Tycker den är fin och hoppfull på något sätt. Dock ingen vinnarkandidat.

 

AUSTRALIEN - DON´T COME EASY
I fjol fick Dami Im min 12:a, jag tycker hon borde ha vunnit då. I år skickar Australien också en ballad, men den når inte upp till samma nivå. 17-åriga Isaiah har en otroligt fin röst, men hans låt borde ha varit snäppet pampigare för att ha en chans i toppstriden. Dessutom tyckte jag att liveframträdandet var rätt mycket sämre än videon.

 

 

8 poäng 

KROATIEN - MY FRIEND
Jamen ja, vad ska man säga om den här? Det är verkligen ingen låt jag skulle lyssna på "i normala fall", men i ESC är sånt här mer än väl godkänt och jag kan inte låta bli att gilla den. Och killen har ju definitivt talang! Att byta mellan maffig operaröst och smörig boy band-röst genom hela låten förtjänar några extra poäng. Bör absolut placera sig bland topp 10 tycker jag. 

 

NORGE - GRAB THE MOMENT
En av de låtar som känns riktigt moderna i årets startfält. Kommer ofta på mig själv med att gå runt och sjunga "I´m gonna kill that voice in my head" och det är alltid ett bra tecken. Tycker den här känns glad och medryckande, men jag tror faktiskt inte den kommer placera sig speciellt högt i resultatlistan trots det eftersom den nog inte tilltalar den stora majoriteten.

 

FRANKRIKE - REQUIEM
Den här låten har vi lyssnat på en hel del här hemma eftersom den är Agnes favorit. Videon känns härligt fransk med fina vyer från Paris, men jag blev lite besviken på hennes scenframträdande som kändes väldigt mörkt och futuristiskt. Hade hellre sett ett ljust scennummer med massor av körsbärsblommor och några franska cafébord. Typ. Konstigt hur vissa låtar kan påverkas så mycket av scenshowen. Men det uppvägs lite av att hon sjunger på franska - allt låter lite vackrare då.

 

SVERIGE - I CAN´T GO ON
Som jag skrivit tidigare så finns det något som stör mig med den här låten. Egentligen skulle jag vilja ge den ännu lägre betyg, men jag hör ju trots allt att det är en bra låt i årets rätt svaga startfält. Tippar nog att Robin placerar sig bland de 6-7 främsta, men för mig ger framträdandet upphov till lite bad vibes på något sätt. Det känns så kallt och beräknande, jag saknar glimten i ögat och humorn i uppträdandet. Men han får en åtta ändå, låten är bättre om man bara lyssnar på den och inte tittar på showen.

 

 

10 poäng

AZERBAJDZJAN - SKELETONS
Både låten och sångerskan Dihaj är riktigt coola och jag får lite Tatu-vibbar här. Scenshowen var en av de som stack ut i semifinalen, helt olik någon annan. Jag orkar inte riktigt med fler kvinnor i långa, fluffiga prinsessklänningar och långt, vågigt hår (hur många sådana har vi inte sett i år?), utan jag föredrar den lite tuffare stilen som Dihaj har. Egentligen kunde jag ge en 12:a här, men jag snålar in lite för jag tror ändå inte den kommer slåss om förstaplatsen.

 

 

12 poäng

ITALIEN - OCCIDENTALI'S KARMA
Den här låten är alltså segertippad och jag förstår definitivt varför. Jag gillar att det inte bara är en vanlig "toklåt" med en gorilla, utan att den faktiskt har ett budskap. Eros Ramazotti-rösten, dansen och karisman - alla ingredienser för vinst finns definitivt här. Man kan inte bli annat än glad av den! För ett par veckor sedan skulle jag ha sagt att Francesco Gabbani är ohotad på tronen, men man vet ju aldrig hur Europa röstar - det har vi märkt många gånger tidigare. Portugal kan mycket väl segla förbi Italien, jag tror att många fått upp ögonen för deras bidrag den senaste tiden.

 

UNGERN - ORIGO
Den här låten nämnde jag redan i mitt första ESC-inlägg som jag skrev för snart en månad sedan. Jag gillade den skarpt då och efter att ha sett uppträdandet i semifinalen är jag beredd att ge Joci Papai en tolva. Den här låten innehåller den perfekta mixen av modernt sound och traditionella etnoinfluenser - något som alltid får pluspoäng av mig. Mycket skön beat! Vet att många stört sig på rapdelen i mitten, men jag kan genomlida den eftersom jag vet att refrängen kommer som en belöning efter en stund. Och den älskar jag! Hoppas innerligt det går riktigt bra för Ungern.

 

PORTUGAL - AMAR PELOS DOIS
Portugal brukar alltid ha de värsta låtarna, det är då jag brukar stiga upp och gå till kylskåpet. Den här låten kunde lätt vara en sådan också - och det skulle den garanterat vara om någon annan än Salvador Sobral stod vid mikrofonen. För det är enbart han och hans säregna utstrålning som gör att man sitter kvar och trollbinds från början till slut. Låten är unik och liknar ingen annan i årets startfält. Stort plus för att han sjunger på portugisiska. Förra gången jag skrev om låten var jag kanske inte så översvallande positiv, men i min värld har låten växt betydligt sedan dess. Jag tror och hoppas att Salvador återfinns bland topp tre i finalen. Missa inte den här videon där Salvador och han syster (som skrivit låten) berättar vad den handlar om - dessutom på perfekt klingande American English.

 

BELGIEN - CITY LIGHTS
Som jag skrivit flera gånger tidigare så är det här min absoluta favorit i år. Jag fullkomligt ÄLSKAR låten och hennes röst! Det enda som drar ner intrycket lite är scenframträdandet eftersom det syns rätt tydligt att Blanche är väldigt nervös. Nu var inte semifinalen någon totalkatastrof, men man skulle kunna lyfta den här låten så mycket högre med en snygg show och coolare styling. Det här är ingen låt som ska sjungas i en tyllklänning med blommor tycker jag (skulle hellre ha sett henne i en outfit i stil med Norges Svala, som för övrigt var årets snyggast stylade kvinna). Men ja, jag bortser absolut från nervositeten och bristen på styling och ger Blanche en 12:a eftersom låten är toppklass. Känns väldigt 2017. Hoppas hon levererar riktigt ordentligt i finalen!

 

BULGARIEN - BEAUTIFUL MESS
Kristian Kostov utnämnde jag redan tidigare till årets balladvinnare. Och om det fanns några tvivel om den saken så övertygade han mig definitivt i semifinalen. Det här är inte en ballad i 80-tals tappning som de flesta andra försöker vara, utan den här är modern och väldigt melankolisk och jag är helt såld. Mycket fin låt och dessutom är Kristian den snyggast stylade killen i år. Scenshowen passar perfekt till låten och allt blir en väldigt snyggt förpackad helhet som är värd 12 poäng.

 

Jag har skrivit att startfältet är det sämsta på väldigt länge, men när jag ser på fördelningen av mina poäng ligger ändå många i den övre halvan. Det var faktiskt lite otippat! Antagligen beror det på att jag hört alla låtar så många gånger att även de sämsta börjar bli lite bättre. Hur bra en låt är har egentligen också väldigt mycket att göra med hur bra resten av låtarna är. Här finns säkert sådana som jag hade gett betydligt lägre poäng om konkurrensen varit lite tuffare i år. 

 

Vem vinner då? Någon av mina 12:or hoppas jag förstås. Vanligtvis brukar jag har en klar favorit, men i år kommer jag att glädjas lika mycket oavsett om det blir Italien, Ungern, Portugal, Belgien eller Bulgarien som vinner. Men om jag ska spekulera i hur det kommer att gå så TROR jag nästan att jag ändrar mig sedan min senaste bedömning och säger att Portugal kommer vinna i år. En mycket spännande kväll har vi åtminstone framför oss!

Vem får din 12:a?

 

 

tisdag 9 maj 2017 - 20:47

Blogglista: ESC

På lördag kommer jag att sitta bänkad framför tv:n och följa med Eurovision Song Contest från Kiev. Och därför måste jag såklart fylla i veckans blogglista som förstås handlar om just ESC!

• Jag tycker att Eurovision Song Contest är:
En väldigt trevlig tradition. Och det enda som får mig att knäppa på tv:n frivilligt en gång per år. 

 

• Den bästa vinnarlåten genom tiderna:
Det här är såå svårt. Eller det är helt omöjligt att välja endast en. Men det måste bli någon av låtarna som vann när jag var liten. För ESC är så mycket nostalgi för mig - det var som bäst på sent 80-tal. Alla vinnarlåtar mellan -84 och -91 kunde få min förstaplacering.

Italiens låt "Insieme 1992" med Toto Cutugno lärde jag mig utantill, både texten och alla hans rörelser. Jag kan precis varenda kameravinkel utantill ännu i denna dag. 

 

 

"J'aime la vie" med Sandra Kim som vann år 1986 och Johnny Logan med "Hold me now" år 1987 är andra storfavoriter från den tiden. Om jag ska välja någon av de mer moderna vinnarna så är valet lätt: Loreen med Euphoria. Minns när jag hörde den för första gången i en av deltävlingarna så sa jag att hon kommer vinna hela ESC - ingen tvekan om saken. Och så blev det också!


• Min åsikt om politikens roll i sångtävlningen:
I den här frågan uttryckte jag ju min frustration förra året när Jamala vann med den väldigt politiskt laddade låten "1944". Så jag ids inte gå in på det desto mera här, då blir jag så långrandig. Men jag tycker alltså att en låt ska vinna för att det är en BRA LÅT (eftersom det ju är en musiktävling vi snackar om) - inte för att det är ett viktigt politiskt budskap. Sedan 2005 finns det en regel som säger att ESC ska vara en icke-politisk tävling, så jag tycker man kan hålla sig till den regeln om den nu en gång existerar. (Och eftersom den här regeln infördes först 2005 är Insieme-låten alltså godkänd i min värld trots att den handlar om att ena Europa - ifall ni undrar hur jag resonerade där). 

 

• I år vinner:
Francesco Gabbani från Italien med låten Occidentali's Karma. Jag tycker som sagt att startfältet är otroligt svagt i år och det finns inte många potentiella vinnarkandidater för mig. Italiens låt skulle kanske inte vinna om konkurrensen var hårdare, men i år tror jag det är precis en sådan här glad och trallvänlig låt som behövs efter fjolårets tunga och dystra vinnarlåt. Återstår att se om alla förhandstippningar håller sträck nu då! Min favoritlåt är dock Belgiens City Lights, men jag tror inte den är tillräckligt medryckande för att klara av att charma alla tittare. Och jag är också livrädd för att se hurdant liveframträdande hon gör, känner att det kan bli platt fall där.


• Så här laddar jag upp för finalen:
Veckorna innan kollar jag alla "inför-program" och sen går de bästa låtarna varma på Youtube (i år innehåller dock den spellistan färre låtar än nånsin). På själva finalkvällen är halva nöjet att tillbringa några timmar i köket och ladda upp med alla tänkbara godsaker, både sött och salt. Det här gjorde vi redan när jag var liten, så det är en viktig tradition och barnen är lika exalterade som mig. Och jo, barnen får såklart vara uppe så länge de orkar den här kvällen.


• En perfekt eurovisionslåt ska innehålla:
En melodi som sätter sig på hjärnan efter EN enda lyssning. Gärna en tonartshöjning mot slutet. Är det en ballad ska det vara mycket power. 

• Det här kunde förbättras med ESC:
I ärlighetens namn är jag liiiite trött på semifinalerna. Främst för att de går så sent på kvällarna och man ska upp till jobbet dagen efter. Det blir lite för utdraget även för en ESC-fantast som mig. Jag tror faktiskt att jag skippar semifinalerna i år och bara scrollar igenom resultatet dagen efter (verkligen inte min stil, men i år känns det faktiskt inte så superviktigt att höra alla låtar). Så om jag fick önska så skulle det endast vara en seminfinal och den skulle hållas på fredagen innan finalen.


• Det bästa med ESC är:
Att de som älskar tävlingen verkligen går "all in". Hela hypen, gemenskapen och glädjen kring ESC är ju helt fantastisk att ta del av.


• Mitt bästa eurovisionsminne:
Det måste nog ändå vara när Lordi vann år 2006. Bara för att det var en sådan total chock! Verkligen inget jag hade räknat med. Samma kväll ringde jag och bokade hotellrum i Helsingfors till maj följande år. Vad jag dock inte visste då var att jag i maj 2007 skulle ha en liten baby på 1,5 månad, så det blev tyvärr ingen Helsingfors-resa för oss. Men nån gång ska jag definitivt uppleva finalen!

 

• Bonusfråga: Vilka 10 ska gå vidare från den första semifinalen?
Australien, Belgien, Island, Sverige, Finland, Polen, Montenegro, Azerbadjan, Cypern, Slovenien.

onsdag 19 april 2017 - 22:49

ESC-uppladdning

I påskhelgen snöade vi in totalt på alla ESC-bidrag. Vi sträckkollade alla tre avsnitt av De Eurovisa och favoritlåtarna gick sedan varma på Youtube. I fjol bloggade jag väldigt aktivt om hela ESC-spektaklet (eftersom jag låg hemma med bruten fot i flera veckor). I år vågar jag inte lova att det blir lika många inlägg, men lite måste jag ändå säga om årets startfält. 

Förra året var enligt min åsikt ett av de bästa ESC-åren på väldigt länge. Det fanns säkert minst 10 låtar som kammade hem full pott från mig. Jag hade så många favoriter att jag nästan fick lite ångest av att välja vilken jag skulle rösta på. Så här ett år efter är det nog fortfarande Australiens Dami Im (pampig ballad) som är min favorit, tätt följd av Frankrikes Amir (glad och medryckande)Israels Hovi Star (pampig ballad) och Österrikes Zoë (glad och medryckande). Jag ni ser den röda tråden - jag faller oftast för de pampiga balladerna eller de glada feelgood-låtarna när det gäller ESC.

I år är det såå mycket tunnare där uppe i toppen. Många medelmåttiga 7:or finns det däremot gott om. Det finns faktiskt inte en enda låt som är riktigt, riktigt bra. Eller jo, det finns några som blivit mina favoriter, men de är inte speciellt "ESC-aktiga". För en ESC-låt bedömer jag egentligen utgående från lite andra kriterier än andra låtar har jag kommit underfund med. En ESC-låt ska växa på slutet, det måste vara en tonartshöjning, den får gärna vara lite "ohipp", dvs. det behöver inte vara en låt som skulle platsa på coolaste nattklubben, utan det funkar bra med en glad och trallvänlig dänga som lika gärna kunde härstamma från 1984 eller 1998. Har man dessutom lyckats slänga in en liten folkmusikinfluens från ursprungslandet blir det extra poäng från mig. 

Någon låt som uppfyller alla dessa kriterier finns egentligen inte alls i årets startfält - ingen som är så bra att den förtjänar en 10:a i betyg i alla fall. Många halvbra försök finns som sagt. Det finns otroligt många låtar som inte når riktigt hela vägen fram, de lyyyyyfter inte på slutet. Vet inte hur många gånger jag blev besviken när låten närmade sig 2.30 minuter och det ännu inte smällde till. Snudd på frustrerande! Det var också något som påpekades flera gånger av panelen i De Eurovisa. Hur svårt kan det vara liksom?

Nåja, med det sagt så är det dags att avslöja vilka mina favoritlåtar är. För några som satt sig på hjärnan finns även i år. Dock faller de inte in under klassificeringen "traditionell ESC-låt" om man nu ska skilja sådana från andra "vanliga" låtar. Min favoritlåt är definitivt ingen klassisk ESC-låt, utan den är en sådan låt som kunde spelas på vilken radiostation eller nattklubb som helst just nu. Sådan musik som vi lyssnar på här hemma - om och om igen. (Har ofta tänkt på hur tur det är att vi har exakt samma musiksmak alla fyra i vårt hus för när vi snöar in på en låt spelar vi den minst 30 gånger per dag flera veckor i sträck). Den låt som vi lyssnat allra mest på är Belgiens alldeles underbara, sköna City Lights. Årets absolut vackraste låt. Mycket modernt sound. Den lyfter inte speciellt mycket, men den är istället så otroligt skön rakt igenom att jag inte saknar lyftet på slutet.

 

 

 

 

Har den en chans att vinna ESC? Jag vet faktiskt inte. Den är lite udda i ESC-sammanhang. Lite för modern kanske. Men för mig är det här garanterat den låt som kommer leva vidare efter ESC. En annan låt som faller in under samma kategori är Islands bidrag "Paper". Här får jag starka Robyn-vibbar - det är coolt, modernt och snyggt. Inte lika bra som Belgiens, men en 9:a ger jag Island.

 

 

 

 

Sverige och Finland då? Ja, Finlands låt är den överlägset bästa de skickat på många, många år. Jag ger den en stark 8:a. Den kunde gärna ha lyft liiite mera på slutet den också, då hade jag höjt min poäng. Robin Bengtsson charmade mig inte alls i deltävlingen, jag blev snarare riktigt störd över användningen av ordet "fucking" i titeln. Kändes bara så onödigt (jag har barn som sjunger med i alla låtar och vill veta vad allt betyder...) och dessutom strider användningen av ordet emot ESC-reglerna. Så han kunde lika gärna ha sjungit "freaking" från första början. Eftersom Robin och jag inte fick en speciellt bra start så har jag aldrig riktigt fastnat för hans välpolerade och välproducerade "I can´t go on". Fast jag hör ju såklart att det är en bra låt, frågan är om det är för välproducerat och snyggt att det nästan blir snudd på tråkigt. Han lär åtminstone vara en av förhandsfavoriterna, så mycket möjligt att det går riktigt bra för honom.

 

På tal om förhandsfavoriter - han som toppar den listan är Francesco Gabbani från Italien. Och här kan vi väl tala om en klassisk ESC-låt, den enda i sitt slag i årets startfält. Känns inte speciellt modernt, men det svänger bra. Jag blir glad av den här låten och det är ett gott beyg! Han har en skön Eros Ramazzotti-röst och han sjunger på italienska = pluspoäng. Första gången jag såg bidraget avfärdade jag det som ett fjantbidrag (har man en gorilla med på scen hamnar man lätt i fjantfacket). Men sedan läste jag på lite om textens betydelse och Francesco plockade ytterligare några pluspoäng. Låten är full av ironi och dolda budskap om oss västerlänningar och vårt sätt att leva. Ironi är något jag defintivt gillar! Så gorillan är förlåten. Här kan ni läsa mera om låtens budskap. Texten är dessutom smart uppbyggd på det sättet att man slängt in några bekanta ord även för oss som inte förstår italienska. Vi kan sjunga med i fraser som Singing in the rain, sex appeal, Nirvana, Namaste, Allez. Francesco har till och med lagt in några enkla, halvskojiga dansmoves - något som våra barn redan lärt sig. Så han har verkligen alla ingredienser som kan krävas av en ESC-vinnare. Långt ifrån världhistoriens bästa låt, men en mycket sannolik vinnare i år.

 

 

 

 

Pampiga ballader då? Jo, det är ett balladtätt år i år, men nästan ingen av dem lyfter tillräckligt för att de ska hamna på min topplista. När jag tänker ballad ska det vara Adéle, Sarah Dawn Finer eller Celine Dion-stuk på dem för att det ska räknas. Det måste osa power, det funkar liksom inte med något slätstruket. Tyvärr finns det ingen riktig ordentlig powerballad i årets startfält, men den vackraste av dem är Bulgariens "Beautiful Mess" med 17-åriga Kristian Kostov. Hans största konkurrenter på balladfronten är Australiens Isaiah och Irlands Brendan som inte heller är dåliga. Ser fram emot att höra dessa tre live!

 

 

 

 

Om jag ska välja en av låtarna som lyckas mixa traditionell folkmusik med lite hippare beats så blir Ungern årets vinnare. Mycket skönt gung i den låten, även om den nog inte hamnar så högt upp i resultatlistan.

 

 

 

 

Att sticka ut ur mängden är alltid bra och det gör definitivt Portugal som också ligger högt uppe bland förhandsfavoriterna. Dock inte på min lista, men jag förstår absolut varför man fastnar för låten. Själv skulle jag dock inte orka höra den låten speciellt många gånger efter ESC och det är ändå ett viktigt kriterie för att en låt ska få högt betyg av mig. Den är vacker och speciell, men kanske aningen för tråkig för mig. Men den ligger nog bland topp 5 i finalen skulle jag tippa.

 

 

 

 

Jag kommer garanterat att hitta fler favoriter ju mer jag lyssnar på låtarna, vissa behöver ju växa till sig lite. Men efter några första genomlyssningar är det alltså Belgien som får mitt hjärta att klappa hårdast. Men vinner gör nog Italien.

 

Avslutningsvis en liten hälsning till "De Eurovisa". Jag älskar programmet och jag sitter ofta och nickar instämmande till det som sägs, men om jag fick bestämma så skulle jag önska att det är samma personer som bedömer alla låtar, inte att panelen byts ut i varje avsnitt. Jag tycker inte bedömningen blir jämn och jämförbar då och det skulle göra den slutliga topplistan mera relevant om det är samma personer som delar ut poäng till alla låtar.

That´s it for now. Ett "litet" inlägg om ESC. Jag har svårt att hålla mig kortfattad i det här ämnet. Kanske blir det fler inlägg även i år. Jag skulle nästan gissa att det blir så :-)

söndag 15 maj 2016 - 14:26

Bara lite till....

Haha, jag kan inte hålla mig. Efter att ha studerat hela resultatlistan i detalj måste jag bara plita ner några reflektioner om slutresultatet och showen i stort. Här kommer 10 punkter jag bara måste få kommentera.

 

1. Årets äsch

Det faktum att det bara skiljde 23 poäng mellan Ukraina och Australien. När vi talar om poäng på över 500 är 23 väldigt lite. Australien snubblade verkligen på mållinjen. Äsch. 
 

2. Årets vad händer

Polen fick 7 poäng av jurygrupperna och låg på sista plats när folkets röster skulle presenteras. Och Michal hängde kvar hur länge som helst innan han fick sina röster av folket, nämligen hela 222 poäng och tredje mest röster av alla! Visst, jag gillar också 80-talet, men det var ändå väldigt otippat att han skulle få så höga poäng. Det räckte dock bara till en åttonde plats.

 

3. Årets YES

Bulgarien knep fjärde platsen. Som jag skrivit tidigare så hittade jag den låten rätt sent, men sedan dess har den spelats flitigt här. Årets bästa partylåt och jag är så glad att hela Europa också verkar gilla den.

 

4. Årets besvikelse

Måste ändå vara Österrike och Israel för min del. Eller inte Österrike och Israel i sig, utan de låga poäng Zoë och Hovi Star fick. En trettonde respektive fjortonde plats känns inte riktigt okej för två av de bästa låtarna i startfältet. Israel fick relativt höga poäng av juryn, men lite i telefonomröstningen, medan det var tvärtemot för Österrrike.

 

5. Årets konstigaste

Att Malta fick så många röster av juryn (137). Kan någon säga vad som är så speciellt med den låten? Det är dussinpop som vi hört miljoner gånger förr - och inte ens speciellt bra dussinpop. Folket gav endast 16 poäng till Malta, vilket är ungefär så många poäng de borde ha fått totalt.

 

6. Årets glada överraskning

Frans på en femte plats. Jag gillade ju Frans och hade med honom på min topp 5-lista, men faktum är att det ofta brukar gå ganska dåligt för värdlandet. Inte sällan brukar de kamma hem noll poäng, så med det i bakhuvudet hade jag kanske inte riktigt vågat hoppas på en så bra placering för Sverige. Hans låt är dessutom planetens mest nedladdade på iTunes just nu, så det får han vara stolt över!

 

7. Årets minst oväntade

Att Tyskland skulle hamna sist. Det var helt rätt.

 

8. Årets onödigaste

Justin Timberlake som mellanakt. Jättebra för honom att han fick promota sin nya film och låt till en publik på 200 miljoner, men ESC klarar sig bra utan amerikanska storstjärnor, tack. 

 

9. Årets bra jobbat

Petra och Måns. Taxisketcherna var kanske det allra bästa i hela eurovisionen i år. Och mellanakten igår där de visade hur en riktig schlagerlåt ska göras var klockren.

 

10. Årets vill se mer

Lynda Woodruff a.k.a. Sarah Dawn Finer. Har alltid gillat henne, både som Lynda och Sarah. Lynda borde få en egen tv-show. Och så borde Sarah ställa upp i Melodifestivalen nästa år med en riktigt pampig ballad. Får rysningar redan nu när jag tänker på det!

 

Men nu är jag klar. Jag lovar!

I´m moving on, som Sarah skulle ha sagt.

fredag 13 maj 2016 - 18:24

Finalfunderingar

Semifinal 2 gick precis som den skulle. Mina tre favoriter Australien, Israel och Bulgarien knep varsin finalplats. De övriga sju som gick vidare spelade mindre roll för mig, även om där fanns flera sådana som jag hade på min lista också, som t.ex. Lettland, Polen och Belgien. Men dessa låtar är inga jag ser bland topp 10 i finalen.

 

Finalen då?

Jag gissar att den kommer bli en nagelbitare, inte minst för mig själv som verkligen inte kan bestämma mig för vilken låt jag allra helst vill se som vinnare. Jag har fem kandidater till förstaplaceringen i år. Utan inbördes ordning, eftersom jag helt ärligt inte kan välja vilken jag gillar bäst. Alla mina topp 5 låtar är så olika och SÅ BRA på sitt sätt, så därför vägrar jag rangordna dem. Så egentligen stämmer ju det där påståendet om att man inte kan tävla i musik, speciellt svårt blir det när en ballad sätts mot en danslåt. Den ena är ju inte sämre än den andra, de är så olika men ändå 10-poängare inom sin egen genre. Men okej, mina absoluta favoriter i år är de här.

  

vinnare

 

Vinner någon av dessa är jag nöjd och glad! Sen har jag förstås andra favoriter också som jag hoppas får en plats bland de bästa tio låtarna i finalen. Bulgarien, Ungern, Italien och Cypern till exempel. Tyvärr tror jag att t.ex. Italiens ballad kanske framstår som aningen för enkel och slätstruken i den hårda balladkonkurrensen i år. Men Bulgariens låt borde ha bra chanser tycker jag, den är modern och ganska unik i sitt sound. Den perfekta danslåten i sommar!

 

Men vi har ju flera andra storfavoriter som det snackas mycket om också. Ryssland och Ukraina till exempel. Kanske Serbien. Rysslands låt är bra, men jag ser den helst inte som vinnare ändå, eftersom det finns åtminstone fem låtar som är bättre (se listan ovan). Serbien och Ukraina ska jag inte skriva så mycket mera om, annat än att det är låtar jag aldrig kommer lyssna på efter ESC-veckan är över och därmed är de inga vinnarlåtar i min värld. En ESC-vinnarlåt måste vara en sådan låt som jag verkligen vill lyssna på sjävmant minst tio gånger per dag och det kriteriet uppfyller mina topp 5.

 

Jag ger mig inte in på någon desto mera utförlig tippning över slutresultatet på lördag, utan jag nöjer mig med att konstatera att jag har mina favoritlåtar och vinner någon av dem är jag nöjd. Egentligen är det ju bättre att ha fem potentiella vinnarkandidater än endast en som jag i vanliga fall brukar ha. Nu är i alla fall chansen större att jag blir nöjd!

 

Men om jag ändå ska spekulera lite i hur striden om förstaplaceringen kommer se ut, så tippar jag att det står mellan Australien och Ryssland. Kanske lyckas också Frankrike vara med i kampen. Det som jag tycker är liiite synd för Australiens del är att Dami Im sitter ner under största delen av låten. Det gör tyvärr att powerkänslan i uppträdandet minskar lite. För i ESC är ju själva uppträdandet minst lika viktigt som låten, helheten måste funka.

 

Om man kikar tillbaka på mitt första ESC-inlägg där jag presenterade mina tio favoritlåtar, så kan jag konstatera att åtta av dem finns med i lördagens final, det är endast Island och San Marino som saknas. Så jag klagar inte! Det lär bli en galet spännande lördagskväll i alla fall!

 

Vem hejar du på?

onsdag 11 maj 2016 - 14:32

Semifinal 2

Okej, gårdagens ESC-semifinal är avklarad och jag är ganska nöjd. Jag fick med sex av bidragen på min lista, nämligen Azerbadjan, Ryssland, Ungern, Kroatien, Cypern och Österrrike. Finland och Moldavien hade jag med på min lista mest som utfyllnadslåtar, de är inga låtar jag sörjer över att de inte gick vidare. Island och San Marino hade dock gärna fått vara med bland de tio finalisterna tycker jag, speciellt istället för Armenien, Tjeckien och Malta som jag inte alls gillar. Men i det stora hela är jag nöjd!

 

Så nu blickar jag framåt mot semifinal 2 som går av stapeln imorgon. Där har jag egentligen bara TRE låtar som jag absolut vill se i final.

Australien
Årets vinnare om ni frågar mig. En riktig fullträff.

Israel
Den näst finaste balladen i år efter Australiens. Älskar den här! 

Bulgarien
Borde definitivt ha haft en plats på min 10 i topp lista, men jag hade inte riktigt hittat den här låten då. Men nu har jag. Modern och hur bra som helst. Måste bli en radiohit i sommar.

 

Om jag ska få ihop en lista med tio låtar så får jag plocka med sådana jag tycker är halvbra också, men som det egentligen inte spelar någon större roll ifall de får en finalplats eller inte.

 

F.Y.R. Macedonia
Det här är lite av en doldis för mig. Jag har inte hört den så många gånger, men när jag hör den mäktiga refrängen i "Dona" så hoppas jag den kommer kamma hem tillräckligt många röster för att gå till final. ESC behöver powerballader som sjungs på andra språk än engelska också.

Vitryssland
Jo, helt okej halvrockig låt. Det har varit mycket skriverier om att han ska uppträda naken tillsammans med vargar på scen, men det visade sig vara hologram som ska projiceras på scen.

Belgien
Får lite flashbacks till någon amerikansk 90-talsserie här. Är inget stort fan av låten eller musikstilen i stort, men eftersom den sticker ut lite bland de övriga i startfältet så borde hon gå till final.

Lettland
Jag blir egentligen ganska irriterad då jag hör den här låten, men den har ändå en cool beat som är medryckande på nåt sätt. Så jag är tudelad. Den kan mycket väl komma sist av alla också. Att sticka ut kan vara både bra och dåligt i ESC-sammanhang och det är alltid svårt att veta på förhand åt vilket håll det lutar.

Polen
80-talslåtar ligger mig vanligtvis varmt om hjärtat och här man flirtar verkligen med 80-talet för hela slanten, både när det gäller låten och artisten. Aningen för smörigt kanske, men okej, i ESC funkar det.

 

Nu är jag uppe i åtta låtar och nu blir det riktigt svårt. Jag klarar nog inte av att plocka ut tio låtar som jag verkligen vill se i final. Ta nu till exempel Litauen, Danmark och Irland. Jag hör knappt någon skillnad på dem, alla tre är helt vanliga poplåtar, som inte är direkt dåliga, men som vi hört en miljon gånger tidigare. Helt harmlösa, snälla popdängor, men de tillför verkligen inget nytt. I finalen hoppas jag åtminstone vi slipper såna här låtar bland de tio bästa placeringarna.

 

Sen har vi ju Norge då. Som är två bra låtar i en. Tyvärr. Skulle man göra den låten till en ballad och en uptempo-låt så skulle båda två vara hur bra som helst, men att blanda allt i en låt går bara inte. Så därför kan jag inte ta med Norge på min finallista.

 

Serbien och Ukraina är båda två väldigt omskrivna låtar, men eftersom jag endast vill ta med sådana låtar som jag kommer vilja lyssna på även efter ESC är slut, så får de tyvärr ingen plats på min lista. Jag är lite rädd för Ukrainas hajpade låt faktiskt, jag vill verkligen inte se den på prispallen. För mig är det en plåga att lyssna på den, men det är säkert bara jag som inte förstår mig på hennes speciella sångteknik...

 

Så ja, det blev ingen komplett tio i topp lista från den här semifinalen, utan jag är som sagt nöjd bara mina topp tre kammar hem en finalplats. Heja Australien, Israel och Bulgarien!

tisdag 10 maj 2016 - 11:42

Vem går vidare?

Välkomna till schlagerbloggen ännu en gång! Ikväll är det dags för den första semifinalen. 18 bidrag tävlar om 10 platser i finalen, så det betyder att åtta låtar faller bort. Jag tänkte lista vilka tio låtar jag hoppas går vidare från den första semifinalen. Det betyder kanske inte att det är samma låtar som jag tror kommer går vidare, utan sådana jag hoppas går vidare. 

 

Ryssland 
Ingen tvekan om saken, Sergey går definitivt vidare. Det här är Edvins favoritlåt, så vi har hört den "några" gånger här hemma.

Österrike 
Ljuvliga Zoe med den glada låten Loin d'ici är en av de låtar jag gärna ser bland topp 3 i finalen. Den här spelar Agnes om och om igen och hon har till och med lärt sig den franska texten utantill.

Island
Tycker den låten har ett så skönt driv och tempo som det finns ganska lite av i årets startfält.

Kroatien 
Lighthouse-balladen är jättefin, även om den inte är den allra bästa av alla ballader i årets startfält.

Ungern 
Freddie med den grova, hesa rösten. Jag tycker mycket om refrängen och melodin i den här låten.

Cypern
Den bästa rocklåten i år. Det här är inte en musikstil jag brukar gilla, men den här är en perfekt "billåt".

San Marino
Ja, jag vet att alla inte gillar den här, så det blir kul att se om den kvalar in i finalen tack vare sin "konstighet" eller om den floppar totalt.

Azerbadjan 
Balladen "Miracle" är tillräckligt bra för att ta en finalplats, men i finalen får den nog se sig slagen av Australien.

Moldavien 
Falling stars är en ganska vanlig poplåt, men jag ser hellre att den går vidare än t.ex. Maltas som ligger i samma genre.

Finland 
Nja, jag gillar inte låten speciellt mycket, men den får ändå en plats på min lista. Främst för att jag inte hittade någon annan låt jag hellre hade gett den sista lediga finalplatsen till.

 

Min musiksmak brukar ju tyvärr inte alltid sammanfalla med hur resten av Europa röstar, så jag inser att den riktiga listan knappast inte kommer se ut exakt så där. Bosnien Hercegovina kommer säkert att gå vidare, men själv gillar jag inte rapparen i den låten. Sen tror jag också Nederländerna kan ha en bra chans, eftersom de fortsätter med samma stil som de gjorde succé med för två år sedan. Tyvärr är årets låt är mycket tråkigare än The Common Linnets låt som jag verkligen gillade. Malta har jag också hört att många gillar, men för mig är den en väldigt medioker poplåt som inte alls lockar till fler lyssningar. Grekland är jag osäker på också, refrängen är okej, men i verserna vill jag bara spola fram. Skulle själv inte orka lyssna på den i sin helhet och därför får den ingen plats på min lista.

fredag 6 maj 2016 - 22:44

Helt eniga

Vi kollade just sista avsnittet av "Inför Eurovision" på SVT där de räknade samman alla sina poäng. Lite kul - och förvånande - att de hade exakt samma låtar i topp 3 som jag hade i mitt inlägg, nämligen Australien, Frankrike och Sverige. Det som jag däremot är säker på att de har missat totalt är Ryssland som helt saknades från deras topp 10 lista. Tror definitivt den kommer att ligga högre upp än så, vilket också Christer Björkman påpekade när han summerade poängen. Sen har jag fått en ny favorit också, Bulgarien, som jag borde få in på min egen lista. Men vem ska jag stryka då...? Jag håller med alla "tyckare" om att startfältet håller otroligt hög kvalitet i år. 

 

fdgfdfdgdf

 

 

Måste skriva lite om de här förhandsprogrammen också - "Inför Eurovision" med Christer Björkman, Helena Paparizou, Oscar Zia, Njol Badjie från Panetoz och Wiktoria Johansson och "De eurovisa" med Eva Frantz och Johan Lindroos. Båda har sina plus- och minussidor. I det finlandssvenska programmet byttes "tyckarna" ut i varje program, vilket kändes fräscht och bra. Jag gillade både Eva och Johan och de höll diskussionen saklig och fokuserad. Studion däremot var mörk och rörig med konstiga "extrarum" på sidan, så den gillade jag inte.

 

I SVT:s program var det samma "tyckargäng" genom hela serien och det kan jag också se en fördel med, kanske lättare att få ett "rättvist" bedömt slutresultat om det är samma personer som tycker till om alla låtar. Men tycker man däremot att någon av panelmedlemmarna är extremt jobbig, så blir det nästan en plåga att se hen i alla avsnitt, vilket var fallet för mig med en av deltagarna i "Inför Eurovision". Lite trist också att Helena endast gav gröna stolar oavsett hur dålig låten var, men å andra sidan tyckte jag hon var den bästa kommentatorn som verkligen kunde motivera sina poäng på ett riktigt bra sätt. Vissa andra svamlade mest och verkade främst vara ute efter att få så mycket fokus som möjligt på sin egen person. 

 

En sak jag reagerade på, speciellt i det svenska programmet, var att sånger med politiskt budskap fick höga poäng just eftersom de var politiska, t.ex. Ukrainas. I reglerna står nämligen att "inga sångtexter, tal eller gester av politisk eller liknande natur är tillåtna under Eurovision Song Contest". Men ändå reagerade ingen i expertpanelen över det här, utan hyllade snarare de politiska låtarna. Lite konstigt tyckte jag, speciellt Christer Björkman borde kanske ha lyft fram reglerna ifall det var så att panelmedlemmarna inte kände till dem. Sen undrar man förstås varför det finns regler som i verkligheten inte följs, utan lyckas man bara väva in sitt politiska budskap på ett smart sätt så kan man slingra sig igenom reglerna. För mig är tävlingen i första hand en sångtävling, jag försöker lägga politik till sidan den kvällen, även om det förstås inte alltid är så svartvitt. På tal om Ukraina, så läste jag i HBL:s schlagerblogg att skribenten tippar att låten kommer väldigt högt upp. Själv placerar jag den bland de bidrag som får minst poäng, men det återstår att se. Eurovisionen kan man aldrig förutspå helt och hållet, det finns alltid överraskningar där, och den här låten kan mycket väl vara en sådan som samlar sympatiröster. Men eftersom jag röstar enbart på hur jag upplever låten, så får den noll poäng i min bok.