torsdag 17 augusti 2017 - 22:07

Accentfärg: orange

Det finns vissa saker man kan vara helt säker på. Som till exempel att orange, petrolblått, vinrött, brunt och lila dyker upp i inrednings- och modebranschen varje höst. Lite roligt att man år efter år kan presentera de här nyanserna som "de nya, trendiga höstfärgerna", när de i själva verket återkommer år efter år... 

Jag gillar verkligen hösten, men ibland när jag bläddrar i inredningstidningar eller scrollar genom webbshopar brukar jag tycka att det blir för mycket av det goda när det gäller höstinredning. Ni vet, de vill gärna att man ska "murra in" sig totalt och inreda ett helt rum i mörka, tunga sammetstyger i lila eller vinrött (de vill ju såklart sälja så mycket som möjligt).

Det är kanske inte helt min grej, men lite höstkänsla får gärna smyga sig in hos oss - med betoning på lite. Jag tycker att H&M Home har lyckats riktigt bra med det i höst. De har till och med skapat ett litet "orangebegär" hos mig tack vare de här bilderna. 

 

 

hmprod 10

hmprod 14 kopia

 

 

Här ser man en naturlig bas i grått, beige och brunt som får en extra kick med hjälp av ljusorange detaljer. Precis så här gillar jag att låta årstiderna synas i inredningen. Att plocka in "årstidspiffet" i form av små detaljer, det behöver inte alltid betyda nya gardiner eller sängöverkast.

 

 

hmprod 1

 

 

Orange passar utmärkt tillsammans med rotting och korg som vi ser väldigt mycket av just nu. Det behövs inte mycket av en accentfärg i ett rum, men ett bra tips är att låta färgen återkomma på minst tre ställen eftersom det känns mera enhetligt och sammanhängande då. Den kan vara några kuddar i soffan, en filt i fåtöljen eller en tavla med en färgklick.

 

 

hmprod2

Foto: H&M Home 

 

 

Jag harde faktiskt en orange-period för några år sedan när jag plockade in lite accenter i vardagsrummet och matsalen. Väljer man en så kraftig accentfärg som orange kan det räcka med ett ljus och en kvist med några färggranna bär. Eller varför inte köra på det allra enklaste och billigaste höstfixartricket och plocka in en bukett rönnbärskvistar.

 

 

WP11609 Bild2w 1

 

 

söndag 13 augusti 2017 - 10:44

Fixa stilen: brunt och svart

Inlägget innehåller adlinks

 

Något jag tycker är roligt, om än mycket tidskrävande, är att göra inspirationscollage utgående från ett specifikt tema. Därför kom jag på idén att jag kan göra en spin-off från veckans visning och plocka ihop prylar som går i samma stil som bostadens inredning. Knappast något jag kommer att göra varje vecka, men när andan faller på och tiden räcker till.

 

 

sofa3

img3

Foto: Solid House

 

Gårdagens lägenhet var en sådan verkligen föll mig i smaken eftersom jag älskar kombinationen svart och brunt. Så med utgångspunkt i dessa bilder har jag plockat ihop liknande produkter som finns i butikerna just nu. Inte exakt samma produkter som på bilderna förstås, men samma stil och färgskala.

 

 

 

fixa stilen2

 

Jutematta Ikea // Soffa Ikea // Soffbord Ikea // Korg H&M Home // Svart kudde H&M Home // Vit kudde H&M Home // Palm och korg Plantagen // Svart hylla Ikea // Svart vas H&M Home // Grå vas H&M Home // Filt H&M Home // Fårskinn Ellos // Affisch Desenio // Klädställning Ellos // Industrilampa Ellos // Stol Ellos // Träbänk Ellos 

 

 

söndag 6 augusti 2017 - 10:58

Pink passion

En av H&M Homes höstnyheter går under namnet "Pink passion" och här får man en lite lyxig feeling med mörklila väggpaneler, rosa accessoarer och lite mässingdetaljer. En färgskala som känns passande nu på sensommaren när vi så småningom närmar oss hösten.

 

 

hmprod

pink bedroom

hm pink

pink interior2

 

 

Rosa i all ära, men det blir ju lätt lite för puttinuttigt och gulligt. Och det är kanske inte så vanligt att man har mörklila väggar och möbler som ger tyngd åt allt det rosa. Men blandar man in lite mörkgrå och lila detaljer så blir det genast en lite tuffare känsla. Det är en färgkombination som jag alltid har gillat och som just nu återfinns i Agnes rum. Här ett litet collage på temat rosa-lila-grått. 

 

 

 

pink passion

 

 

En sak som jag älskar är enfärgade kuddfodral som har lite struktur i tyget, som till exempel det med fransar, med rosor eller det randiga i sammet. Fortfarande enfärgat, men det ger mycket mera liv än ett slätt överdrag. Så det är mitt bästa tips om du vill ha många kuddar i soffan, men tycker det är svårt att matcha mönster. Satsa på olika strukturer istället.

 

Bilder: H&M Home

fredag 28 juli 2017 - 15:00

Lekfulla mattor till barnrummet

Jag fick ett mejl häromdagen där en läsare frågade om jag kan tipsa om snygga bilmattor för barn. Jag har skrivit om det här några gånger tidigare och det första stället jag surfade in på för att kolla utbudet var H&M Home som jag vet har haft snygga mattor tidigare. Och nu var utbudet riktigt bra! 

 

lekmattor hm

 

De två i övre raden är samma matta, men i olika färgställning. Verkligen superfina båda två! Mattan nere till vänster hittar du här och den högra finns här. Har du ett barn som inte gillar billekar så mycket så kanske den här mattan kan vara något istället.

 

hoppmatta

 

 

Samtliga mattor mäter 90 x 130 cm och är tillverkade i bomull med halkskydd undertill.

 

 

hm matta

hm mattor

 

Foton: H&M Home

lördag 11 februari 2017 - 23:12

Enkel tavla

En av de vanligaste frågorna jag får brukar handla om vad man ska ha ovanför sängen för att det inte ska se så tomt ut. Jag har oftast inget bra svar på det eftersom vi har snedtak ovanför vår säng och alltså inte har det "problemet". Men jag förstår dilemmat. Något måste man ju ha där och jag brukar rekommendera två tavlor med enkla och sammanhängande motiv. Ingen tavellist eller vägghylla med en massa småprylar som riskerar ramla i ner på en medan man sover. Jag fick syn på den här bilden på H&M Home där de löst problemet på ett lite annorlunda sätt - en väldigt enkel tavla placerad mot ena sidan istället för rakt ovanför sängen. 

 

 

hmprod 11

 

 

Ganska snyggt och lite otippat. Jag gillar även enkelheten i tavlan, precis lagom soft stil för ett sovrum. Vill man byta färgskala i rummet målar man bara över tavlan i en annan nyans. Perfekt DIY-projekt - antagligen världens enklaste också! Man behöver förstås inte göra den så här enfärgad och enkel om man inte vill, men jag tycker den ger rummet ett behagligt lugn. Jag har ofta svårt att hitta passande motiv till sovrum där jag vill ha det just lugnt och harmoniskt.

 

Bild: H&M Home

lördag 4 februari 2017 - 20:38

Våren hos H&M

Även om jag faktiskt inte längtar efter någon större förändring hemma hos oss just nu tycker jag ändå det är inspirerande att kika på vårkollektionerna. Så här presenterar H&M Home våren 2017. 

 

 

9067 2

hm2

9067 02

dfdf

 

 

Väldigt mycket blått och vitt - precis som i fjol. Men å andra sidan återkommer den färgkombinationen varje sommar, så inget oväntat där egentligen. Blåvitmönstrat är dock inget för mig personligen. Vi har faktiskt av någon anledning aldrig haft mörkblått i vårt nuvarande hus. I våra tidigare bostäder hade vi däremot mycket blått och jag tror att jag hade tröttnat lite på det när vi byggde huset. Men enfärgat jeansblått i kombination med mörkt trä är ju verkligen hur snyggt som helst! De grafiska mönstren skippar jag dock helst.

 

 

dgfgfdg

fghfghh

jhghgjgh

 

 

Men det finns annat än blått och vitt också. Sånt som tilltalar mina ögon. Väggfärgen på bilden nedan liknar vår Kalklitir-vägg i vardagsrummet och färgskalan i övrigt känns också väldigt "jag". Tycker det här är den finaste bilden i hela kollektionen. 

 

 

9057 09 050 sRGB 300dpi

9057 08 009 sRGB 300dpi 4

9057 06 081 sRGB 300dpi 3

9057 01 054 sRGB 300dpi 3

 

 

Badrummets enkelhet föll jag för. Jag är fortfarande väldigt nöjd med våra svartvita badrum, men skulle jag renovera nu skulle det nog kanske bli något i den här stilen. Väldigt enkelt och avskalat och lite mera naturtoner istället för hårt svartvitt.

 

 

9057 12 073 sRGB 300dpi 2

hmprod 2

 

 

Föredrar man en lite vildare och mera färgglad stil är jag säker på att man också får sitt behov mättat. Orange, grönt, lila, midnattsblått och guld. Bollfransar och stora blom- och fågelmönster. Och roliga ljusstakar med noshörningar, apor och fåglar.

 

 

hmprod 7

hmprod 1

hmprod 10

hmprod 1oo

hmprod 12

 

Mångsidigt och trendriktigt - precis som H&M:s utbud brukar vara. 

 

Bilder: H&M Home

fredag 23 december 2016 - 11:57

Dukningsinspiration

Det slog mig att jag inte visat speciellt många julkollektioner på bloggen i år, inte ens H&M Home och Ellos som jag annars brukar ha bra koll på. Kanske för att jag själv inte känt något behov av att förnya mitt julpynt i år. Något jag däremot känner behov av så här dagen före julafton är dukningsinspiration. Där fungerar pressbilder ofta som en idébank för mig, jag klickar mig in på någon av de stora jättarnas webbsida och inspireras av stylingen i deras bilder. Så här kommer en dos inspiraton även till er!

 

 

dukning 2

dukning 7

dukning 8

duknin 2

dukning 3

dukning 9

dukning 10

dukning 11

Skarmavbild 2016 12 23 kl. 11.51.2

Skarmavbild 2016 12 23 kl. 11.51.15

Skarmavbild 2016 12 23 kl. 11.51.26

 

Sällan kollar jag så nog på porslinet och själva produkterna. Jag fokuserar mera på stämningen i bilden, färgskalan och materialen. Inspiration brukar jag hitta när jag studerar de små detaljerna som använts i dukningen - ljusstakar, blommor, kransar, frukter, ljusslingor, kvistar och bollar. It´s all in the details!

 

GOD JUL till er alla ifall jag inte hinner kika in här imorgon!
 

Foton: H&M HomeIkea Livet hemma och Ellos.

 

 

torsdag 4 augusti 2016 - 15:51

Where to begin?

Det blev en längre bloggpaus än planerat här i sommar, men skönt har det varit med ett litet break från bloggvärlden. Jag lovar att berätta lite mera om sommarens semesterresa till Stockholm och då framförallt vårt Airbnb-boende, som verkligen var en fullpoängare.

Men man kan inte ha en österbottnisk inredningsblogg utan att uppmärksamma dagens största händelse: nämligen att H&M Home slagit upp dörrarna i GW Gallerian i Stenhaga. Stod jag bland de första och köade kl 7 imorse i hopp om att få ett presentkort? Svar: Never. Det finns inget jag undviker mer än butiksöppningar, konkursreor och andra aktiviteter där folk går bananas över billiga prylar. Så jag väntar några dagar tills den värsta rusningen lagt sig.

Jag har dessutom besökt H&M Home flera gånger i Stockholm för ett par veckor sedan, så jag känner inget akut behov av att trängas runt guldljusstakar och gröna kuddfodral på öppningsdagen. Grönt och guld - ja, det är en kort men ganska beskrivande sammanfattning av hur hösten på H&M Home ser ut.

 

 

hmprod

hmprod 3

 

 

 

Riktigt snyggt, eller hur? Det tyckte jag redan julen 2014 när jag febrilt sökte mossgröna kuddöverdrag och guldfärgade prylar, men då gick det inte att hitta sådana prylar någonstans, så jag fick överge tanken på en jul i grönt och guld. Men nu översvämmas varje butik av prylar i exakt den stilen. Nästan så jag blir lite sur faktiskt...hur kan det ett år vara fullkomligt omöjligt att hitta en grön kudde, för att 1,5 år senare så gott som drunkna i gröna kuddar i varje butik? Ja, det får bli ämne för ett helt annat inlägg tror jag...

 

 

 

9586 07V sRGB 300dpi

hmprod 2

 

 

 


H&M Homes produkter är ju inte direkt någon nyhet eftersom man kunnat beställa dem via nätet under flera år, men visst är det något helt annat att ha en fysisk butik i närheten där man kan se prylarna och klämma och känna på dem. Så det är absolut ett välkommet tillskott i Vasas butiksutbud. Söker du prylar med hög trendfaktor till lågt pris så är H&M Home outstanding.

 

 

 

9586 16 sRGB 300dpi

9586 06 sRGB 300dpi

 

 

 

Det finns förstås annat än grönt och guld också. Mycket grafiska mönster som fortfarande hänger med. Och även en hel del textilier i mina favoritfärger, den naturliga brun-beige-grå färgskalan.

 

 

hmprod 1

9586 27 sRGB 300dpi

Bilder: H&M Home

måndag 7 mars 2016 - 18:39

Gulchock

Jo, det var nästan lite chockartat att klicka sig in på H&M Home häromdagen. Jag möttes av en hel sida full med gula produkter. Främst kuddar, men också filtar, dukar och servetter.

 

hmprod 1

 

 

Men så är det ju inte speciellt långt kvar till påsk heller och då kan man väl frossa lite i gult, eller hur? Så här kommer lite inspiration för dig som gillar gult. Mest grafiska mönster, men också lite enfärgat.

 

 

 

gult

 

Jag har nog aldrig haft en enda gul inredningsdetalj vad jag kan minnas (förutom påskpynt då) och jag tror inte det blir något köp i år heller - fast man blir nästan lite lockad av den här knallgula "godispåsen". 

söndag 10 januari 2016 - 18:20

På tal om sänggavlar...

Naturmaterial är fortsättningsvis en av de hetaste trenderna och framför allt rotting kommer starkt i vår. Därför var det väl inte direkt förvånande att se den här sänggaveln på en produktbild i H&M:s nyaste katalog.

 

 

hmprod2

 

 

Fast ändå får jag ganska starka 80-talsvibbar av gaveln, speciellt i kombination med väggfärgen. Men egentligen är ju gaveln faktiskt ganska snygg! Fin form, fin träfärg och fint mönster. Det är nog inte speciellt långsökt att gissa att den här typen av sänggavlar kan bli nästa stora hit efter de klädda tyggavlarna med knappar. 

 

Bild: H&M Home