#influencermeetup2017

fredag 3 mars 2017 - 09:28 | 2 Kommentarer

Dags att berätta lite om söndagens event, som alltså var huvudanledningen till mitt besök i Göteborg i helgen. Frida Ramstedt har ordnat liknande event sedan 2009, men tidigare år har de gått under benämningen bloggforum. I år byttes namnet ut mot "influencer meetup" eftersom många numera är aktiva på andra forum än bloggar. Speciellt välrepresenterade var till exempel duktiga instagrammare.

 

 

Influencermeetup2017 5

 

 

Eventet ägde rum på Clarion Hotel Post, ett gigantiskt hotell mitt i stan. Jag bodde på samma hotell så det var bara att knalla ner en våning till konferensutrymmet när eventet drog igång på söndagseftermiddagen. En stort gäng kvinnor - och någon enstaka man - samt en hel massa förväntan i luften.

 

 

Influencermeetup2017 3

 

 

Dagens huvudperson och arrangör Frida Ramstedt tillsammans med moderatorn Frida Zetterström.

 

 

Influencermeetup2017 46

 

 

Frida kickade igång dagen med en intressant föreläsning om prissättning av samarbeten på bloggar och instagram. Det finns förstås inget entydigt svar på vad exempelvis ett köpt blogginlägg eller en sponsrad instagrambild ska kosta, men Frida belyste ämnet från olika synvinklar. Vad kostar alternativen, vad kostar det till exempel att annonsera i en inredningstidning och hur många nås av en sådan annons i förhållande till hur många som nås av ett inlägg i din blogg? Hur lång tid lägger du ner på produktionen av inlägget (planering, styling, fotografering, bildbehandling, textproduktion)? Intressanta infallsvinklar från en mycket erfaren bloggare och duktig affärskvinna.

 

 

Influencermeetup2017 62

 

 

En eloge till Frida för att hon friskt delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter till oss andra. Hon är verkligen den mest generösa, genomsnälla person man kan tänka sig. Det är något av det bästa jag vet - när framgångsrika människor är ödmjuka och står med båda fötterna på jorden.

 

 

Influencermeetup2017 89

 

 

Vi fick också lyssna till två tjejer från Adtraction som förklarade hur affiliateprogrammet fungerar samt Royal Designs vd Hans Bengtsson som berättade den fantastiska historen bakom företaget, som numera inte bara finns online utan även har fysiska butiker på 13 orter i Sverie. 

 

 

Influencermeetup2017 63

Influencermeetup2017 69

 

 

Nästa person upp på scen var Sofi Fahrman. Hennes föreläsning baserades på hennes 20 "sayings" - korta och slagkraftiga citat som kännetecknar henne och hennes liv. Hon berättade en historia kring varje citat och det blev en bra blandning av personliga reflektioner och mer allmänna tips till oss andra. Hennes föreläsning handlade delvis om hennes olika jobbuppdrag som bloggare, författare och mediepersonlighet, men även om samarbeten med företag och om hur hon jobbar med att ta fram nya idéer och utmana sig själv. Hon verkar minsann vara en idéspruta av rang! 

 

 

Influencermeetup2017 120

 

 

Sedan var det dags för Edvin Brobeck, en av grundarna till Mapiful. Ni minns kanske att jag bloggade om Mapiful när jag upptäckte deras sajt för snart två år sedan. Det var otroligt intressant att höra historien bakom, hur de fick idén till produkten och hur de jobbar idag. Framgångssiffrorna kan ni se på bilden nedan. Ganska imponerande historia - och ett så otroligt smart koncept som tillåter personifiering av en produkt som ändå kan produceras på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt

 

 

Influencermeetup2017 129

 

 

Dagens sista talare var juristen Gunilla Welander från Reklamombudsmannen. Det här föredraget var nog det som gav upphov till flest frågor och diskussion bland publiken. Reklammärkning av samarbetsinlägg på bloggar och instagram är en djungel där det ännu saknas klara riktlinjer och lagstiftning. Nu är inte Sverige synonymt med Finland, men samma funderingar och luddighet känner jag absolut igen mig i här också. I Sverige väntar man just nu på domen mot Kissie som beräknas komma någon gång kring årsskiftet och den väntas fungera som en riktgivare när det gäller hur reklam på social medier ska märkas ut.

 

 

Influencermeetup2017 130

 

 

När vi startade Sevendays var vi från början mycket noga med att samarbeten ska märkas ut tydligt i början av ett inlägg och det här var också något som Gunilla återkom till gång på gång. "Ser läsaren GENAST att det är fråga om reklam?" är grundfrågan man ska ställa sig. För det måste framgå mycket tydligt, det får inte dyka upp längst ner i blogginlägget. Detsamma gäller förstås instagram och andra sociala medier. Vi pratade mycket om ordval - är det okej med "samarbete" eller "annons" eller ska det stå "reklam" med stora bokstäver? Så tydligt som möjligt, var Gunillas rekommendation och hon skulle helst se att man använder ordet "reklam" och att även avsändaren (företaget) ska vara synligt, gärna i form av en logo. Allt för att göra det så tydligt för läsaren som möjligt. Av alla anmälningar som kommer in till Reklamombudsmannen är det just anmälningarna om smygreklam som ökat mest de senaste åren och nu står de för 10 % av samtliga klagomål, jämfört med bara 3 % för några år sedan.

 

 

Influencermeetup2017 140

 

 

Efter Gunillas föredrag blev det paneldebatt och frågor från publiken. Vi fortsatte ganska långt på Gunillas tema och hon bombarderades verkligen med frågor om det här med reklammärkning. Mycket intressant att höra alla olika infallsvinklar och jag blev faktiskt rätt förvånad över att en del bloggare ännu känner sig ganska främmande för att märka ut samarbetsinlägg. Det är absolut inget man ska dölja tycker jag, snarare ska man vara stolt över de samarbeten man gör. Sen finns det otaliga gråzoner när det gäller det här ämnet. Räcker det till exempel att reklammärka ett inlägg (en produkt) en gång? Hur gör man sedan nästa gång när den produkten (soffan, jackan, kaffekoppen...) råkar dyka upp i bild, är det även reklam då? Många frågor, men inte lika många svar ännu. Den här branschen är så pass ny att det behöver tas fram en branschstandard och i Sverige har både regeringen och riksdagen intresserat sig för ämnet nu. "Ett reklamlandskap i förändring" pratade Gunilla om och visst är det så. 

 

 

Influencermeetup2017 175

 

 

När föreläsningarna var slut var det dags för mingel före middagen. Trots att jag inte kände någon där var det inga problem att komma in i diskussionerna. Det är nog det bästa med att samla ett gäng bloggare och instagrammare med ett gemensamt intresse för inredning - samtalsämnena är ganska självklara. 

 

 

trendenser

Influencermeetup2017 195

Influencermeetup2017 181

 

 

Sedan blev det trerättersmiddag och fortsatta diskussioner.

 

 

Influencermeetup2017 201

mat

Influencermeetup2017 12

Influencermeetup2017 7

SAM 0242w

 

 

Det är svårt att summera den här dagen utan att skriva en roman, så jag nöjer mig med att säga att den verkligen levde upp till alla mina förväntningar - och mer därtill. Så otroligt trevligt att träffa så många drivna och smarta kvinnor som man dessutom delar samma intressen med - både bloggandet och inredningen. Roligt att få diskutera och bolla idéer och höra att de har samma funderingar som man själv har. Sofi Fahrman pratade mycket om "empowerment" och att vi kvinnor ska hjälpa varandra och "strö snällhet kring oss som konfetti". Det kändes verkligen som en dag helt i den andan. Tack Frida och teamet på Trendenser för en inspirerande dag som jag kommer leva länge på!

 

 

SAM 0222w2

 

 

Min Göteborgs-resa slutade ju dock inte här, utan dagen efter var minst lika trevlig när jag besökte Fridas kontor på Spinneriet. Mer om det en annan dag! 

 

Bilderna är tagna av fotograferna Alice J och Wfoto (förutom de två sista bilderna som jag fotat)

Kommentarer

  • Kristoffer (Clarion Hotel)

    06.03.2017 10:21 (3 månader sen)

    Hej Anna-Lena! Så härligt att se och läsa om hur bra ni hade det hos oss på Clarion Hotel Post. Missa inte våra två nya hotell i Helsingfors, som även de är fyllda med unik design. Varmt välkommen tillbaka! /Kristoffer, Clarion Hotel

    • Anna-Lena Nyfors-Norrgård

      06.03.2017 11:42 (3 månader sen)

      Tack! Hotellet var verkligen över all förväntan! Kommer mer än gärna tillbaka någon gång.


Skriv kommentar