söndag 2 juli 2017 - 12:08

Mina medievanor

Den här veckan handlar Sevendays blogglista om medievanor och konsumtion av nyheter. Det här är av naturliga orsaker ett ämne som upptar rätt mycket av min tid och tankeverksamhet, så fast det inte hänger så mycket ihop med inredning känns det som ett ämne jag gärna skriver lite om. Eller ganska mycket, jag har svårt att hålla mig kortfattad märker jag.

 

Det första nyhetsmediet jag konsumerar på morgonen är:
Jag hinner inte läsa någon tidning hemma på morgonen, men däremot scrollar jag alltid igenom Facebook innan jag stiger upp. Det är väl kanske inte ett nyhetsmedie i sig, men eftersom jag följer många tidningar och mediehus på Facebook får jag ändå en hel del nyheter den vägen. Jag tycker det är smidigt att ha allt samlat på ett stället och kunna ta del av de viktigaste länkarna den vägen. När jag kommer till jobbet läser jag Vasabladets webbsida + e-tidning följt av ÖT, Sydin och Svenska Yle om jag hinner.

 

Papperstidning, e-tidning eller ingendera:
Den enda papperstidningen vi har här hemma just nu är Vasabladet. Jag gillar papperstidningar, men jag tycker att e-tidningar är oerhört smidiga och enkla. Bara för några år sedan prenumererade jag på flera inredningstidningar, men jag har helt övergått till e-tidningsformatet i och med att jag prenumererar på Readly där jag har tillgång till en massa olika veckotidningar digitalt.

 

 

vbl2

 

 

Jag betalar/betalar inte för nyheter eftersom:
För en som jobbar inom mediebranschen är det självklart att journalistik måste kosta. Eftersom det kostar att producera samhällsbevakande, objektiv journalistik. Journalisterna ska ha lön för sitt arbete, precis som vilken annan yrkesgrupp som helst. Just nu får jag läsa lokala nyheter gratis i och med att jag råkar jobba på nejdens mediehus, men skulle jag inte göra det skulle jag ändå vilja stöda den lokala journalistiken så pass mycket att jag skulle betala för en prenumeration. För annars är vi inne i en ond spiral - ingen vill betala för nyheter vilket betyder att mediehusen måste spara (sparka folk), vilket leder till sämre bevakning och lägre journalistisk kvalitet, vilket leder till att ännu färre vill betala. "Att betala för journalistik är en medborgerlig plikt, precis som att rösta och sopsortera" (citat Sam Sundberg, SVD). Eller så måste vi hitta något annat sätt att finansiera journalistiken på. Vilket antagligen är den fråga som hela mediebranschen funderar mest på just nu. 

 

Min favoritapp i nyhetsväg:
Jag har testat Omni och Yles nyhetskoll. Men jag kände att jag mest blev irriterad över ännu en app som pockade på min uppmärksamhet med aviseringar och olästa artiklar, så jag raderade dem båda. Jag är ingen större app-fantast överlag heller, så jag är inte speciellt benägen att ladda ner en app enbart för nyheter utan jag tar hellre del av dem genom andra appar jag redan har, till exempel WhatsApp eller Facebook. Så vill man nå mig med sina nyheter är det via länkar i sociala medier. Jag vet inte när jag senast har gått in på exempelvis Aftonbladets startsida "bara så där", utan det är alltid via en intressant länk på sociala medier jag klickar mig in dit.

Jag är också ett stort fan av nyhetsbrev, vilket jag tror är starkt på kommande igen. Speciellt sådana där man har samlat ihop ett antal nyheter i stil med "det här har du missar under dagen" där jag snabbt kan uppdatera mig om det viktigaste utan att behöva surfa runt på många olika sidor. I dagens samhälle är tid en bristvara och då underlättar det om någon annan summerat de viktigaste händelserna och levererar dem till min inbox (Vasabladet skickar till exempel ett sådant till sina prenumeranter varje måndag morgon = guld). Jag prenumererar på ett 20-tal nyhetsbrev, främst med inriktning på vad som sker inom mediebranschen, marknadsföring och sociala medier och känner att jag får en heltäckande bild den vägen.

 

Jag använder sociala medier för att:
Det beror lite på vilka sociala medier man avser, eftersom jag använder dem lite på olika sätt. Men Facebook är en kommunikationskanal för mig, ett sätt att hålla kontakt med vänner och bekanta. Jag kontaktar ofta människor via chatten, både i jobbet och privat. Jag är med i många FB-grupper där vi dagligen diskuterar ämnen som intresserar mig. Däremot skriver jag sällan statusar på Facebook, det händer kanske någon enstaka gång per månad och då oftast i form av en bild. Jag kommunicerar hellre lite mer riktat och privat till dem det berör.

Sociala medier använder jag också för att sprida sådant som jag vill att folk ska läsa. Det handlar främst om mina blogginlägg då, som jag först delar på bloggens FB-sida och sedan vidare till andra grupper där jag kan nå potentiella läsare.

 

Instagram för mig är:
Jag har ett lite konstigt förhållande till Instagram. Lite on and off, love and hate-relationship. Det är en kanal som jag lätt kan låta bli att uppdatera på en vecka och jag scrollar rätt sällan igenom flödet där. Men å andra sidan är det den kanal där jag är mest personlig, mycket mera än på bloggen eller på Facebook. I form av bilder då, sällan skriver jag speciellt personliga texter på något offentligt forum överhuvudtaget. Det positiva med Instagram är att det blir en liten dagbok över vad man gjort och det är alltid roligt att scrolla bakåt och minnas. Vill ni följa mig på Instagram så hittar ni mig här.

 

Skarmavbild 2017 07 02 kl. 11.07.2

 

Många använder Instagram för att få inspiration, men jag skulle inte påstå att det är fallet för mig. Visst hittar jag ibland nån maträtt jag vill testa eller en snygg klänning eller lampa jag blir sugen på, men det är inte prio ett för mig. Jag blir oerhört snabbt trött på "inspirationskonton", sådana som under en vecka publicerar tio bilder på samma vardagsrum från lite olika vinklar. Kändisar orkar jag överhuvudtaget inte följa via Instagram (eller någon annan kanal för den delen). Jag följer hellre personer jag känner i verkliga livet och håller mig uppdaterad om vad de gör. Vill jag ha inspiration så funkar fortfarande bloggar bäst för mig, kanske för att det är en sedan länge inkörd vana.

 

Jag är bra/dålig på att vara källkritisk:
Det finns nog ingen som är så skeptiskt som jag, det kan säkert mina arbetskompisar intyga ;-) Jag ifrågasätter det mesta innan jag har bevis på att det faktiskt är sant. Så jag skulle nog påstå att jag är väldigt källkritisk. Jag googlar och trippelkollar minsta lilla sak som låter för bra/konstig/galen för att vara sann. 

 

I framtiden kommer massmedierna att:
Antagligen att vara ännu mer skräddarsydda än vad de är nu - på gott och ont. Själv är jag för individanpassning till en viss nivå, för självklart vill man nås av sådant man är intresserad av. Men samtidigt är jag rädd att man på det sättet stänger in sig i sin egen lilla filterbubbla och inte nås av nyheter som inte passar in i ens egen intressesfär, vilket leder till sämre allmänbildning och ökad gruppbildning - i värsta fall polarisering. Jag tror åtminstone att massmedias roll i framtiden är minst lika viktig som den varit hittills, om inte viktigare.

måndag 1 juni 2015 - 22:30

Digital inredning

Två av Sveriges största tidningar, Aftonbladet och Expressen, satsar stenhårt på inredning just nu - något som förstås glädjer mig oerhört mycket! Jag har så gott som helt slutat köpa pappersversionen av inredningstidningar, numera läser jag allt på Readly istället. Där får jag min veckodos av inredning och en av mina absoluta favoriter är Expressens Leva & Bo-tidning som utkommer varje lördag. Det är den bästa stunden på hela helgen när jag sitter med morgonkaffet i soffan och läser nyaste Leva & Bo! Bra trendspaning och koll på det allra senaste.

 

 

11046262 10153343369720761 8727011882464913933 o

 

 

Deras sajt Leva & bo har nyligen genomgått en uppfräschning och där finns en hel del inspiration att hämta. Aftonbladet i sin tur har haft avdelningen "Härligt hemma" men nu tar de steget och lanserar en helt ny inredningssajt vid namn Myhome.se (lansering 2.6). Den Schibsted-ägda sajten ska kombinera journalistik och shopping, läsarna ska alltså kunna köpa de produkter som finns med i artiklarna.


– My Home ska bli startpunkten online för alla som är intresserade av inredning och en naturlig digital arena för annonsörerna. Någon sådan plats finns inte idag. Vi fyller helt enkelt ett hål i marknaden, säger Pernilla Barkman, affärsområdeschef på Myhome.se, i ett pressmeddelande.

 

 

My home2

 

 

Det ska också finnas en sökmotor som ska hjälpa läsarna att hitta de produkter som finns i artiklarna. En av My Homes partners är Royal Design Group, som driver sajterna royaldesign.se och rum21.se med många kända inredningsmärken i sortimentet.

– Det har saknats en digital redaktionell inredningsprodukt som My Home på marknaden. Royal Designs utbud av inredning och Schibsteds räckvidd är en oslagbar kombination och därför kändes det självklart att gå in som partner från start, säger Hans Bengtsson, vd och grundare av Royal Design Group.

 

 

artikel myhome 1

 

 

My Home får även draghjälp av två av Sveriges största inredningsprofiler, Pella Hedeby och Hildur Blad. Hildur är en personlig favorit sen länge, det är bland annat hon som gör podden "Kom in" som jag skrev om här.

 

 

artikel myhome

 

Vad tror ni om det här? Nytänkande och spännande eller en onödig och ointressant satsning? Eftersom jag själv jobbar i ett mediehus känner jag helt klart igen tankegångarna med att kombinera journalistiska texter med annonsmarknaden. Alla trender visar att det är åt det här hållet vi är på väg. Annonsörerna når sin målgrupp på nya, intressanta sätt och läsaren som ser en snygg lampa i en journalistisk text kan direkt klicka sig in i shopen och köpa den. Win-win för alla. Det här är frågor som Linn och jag jobbar med dagligen, så jag är mycket nyfiken på att se hur Myhome kommer att fungera.

 

Källa