tisdag 15 augusti 2017 - 09:38

Jag släppte ny musik

Villan EP2

 

Jag har alltså haft en liten idé under en längre tid. En utmaning. 

Jag tillbringade därför helgen på vår sommarstuga, eller villa som det ju heter. Jag tog med mig diverse instrument och inspelningsprylar med målet att skriva, spela in, mixa och mastra en synthpop-EP. Twisten var att musiken skulle släppas på måndag morgon oavsett om den sög eller inte. 

Nu är musiken släppt och jag måste nog erkänna att jag är ganska nöjd med de tre låtarna som kom ur mig under veckoslutet. 

 

Jag vet med säkerhet att jag inte ens skulle ha skrivit klart två av dem om jag inte hade jobbat under tidspress, men jag inser att det var bra att jag ändå fullföljde dem.

Det hela projektet fick mig också att tänka på hur mycket potentiellt sett bra musik som aldrig blir gjord eftersom upphovspersonen inte är nöjd med musiken.

 

Mest av allt är jag överraskad över att musiken till sitt sound och sin mix låter så bra som den gör. Man brukar säga att man helst ska ha en några dagars paus från att ha spelat in musik till att mixa den, för att man ska kunna lyssna med färska öron. Det hann jag förstås inte med. 

 

Här är en liten lyric video till den låt som jag blev mest nöjd med: "American High School Kid". Den handlar om att jag aldrig har varit en sådan, samtidigt som jag har exponerats så mycket för hela det livet genom filmer, serier och litteratur.

Det verkar som om den amerikanska gymnasietiden är mer av en livsritual än vad min gymnasietid var. 

Om man vill lyssna på hela EP:n så hittar man den här.

 

torsdag 18 maj 2017 - 08:38

Skamlöst inlägg om mig själv

Under hösten och vintern har jag gjort lite musik, vilket har resulterat i en EP på fem låtar som släpps nu på fredag. Det handlar om projektet Bachelor of Hearts, som gör någon form av 80-talsinspirerad funk och disco. Det är instrumentalt och synthigt, och fruktansvärt kul att göra.

 

Nu är den första låten släppt via Youtubekanalen och skivbolaget New Retro Wave, vilket är spännande. Det är kul att folket bakom NRW tyckte om min musik och valde att släppa den. De har trots allt över 400 000 följare.

 

Första låten som har släppts, "1,2,3 Funk" tar inspiration dels från det tidiga 80-talets synthfunk, men också från den franska house- och discorörelsen, med artister som Daft Punk, Justice, Alan Braxe och Fred Falke. Mina husgudar Oliver smyger nog där i bakgrunden också.

 

EP:n "A Cosmic Funk Odyssey" släpps på fredag via NRW Records och kommer att finnas på samtliga digitala plattformar. Kul!

 

lördag 11 februari 2017 - 08:38

Jag gjorde en cover. Eller gjorde jag en tolkning?

Det har hänt nånting på coverfronten enda sedan Så mycket bättre kom till. Länge talade man helt enkelt om covers om man spelade någon annans låt. Trots att man inte härmade låten som en exakt kopia, utan kanske ändrade på grejer i instrumentering eller ackord.

 

Men i Så mycket bättre nöjer man sig inte med att spela covers! Där är man pretentiös och gör tolkningar av musiken. Var går gränsen mellan en cover och en tolkning? Jag tror att den bedöms utgående från hur stort kulturellt kapital som sångaren/artisten innehar. Ju creddigare artist, desto säkrare är det att det handlar om en tolkning. 

 

Med det sagt kan jag konstatera att jag har gjort en cover av en av mina favoritlåtar. '86 släppte Iggy Pop en riktig popskiva (no pun intended) som heter Blah Blah Blah. Den är producerad av David Bowie, och låten Shades är skriven av dem båda. 

Det finns en fras som jag känner igen mig i extra mycket:

 

I'm not the kind of guy who dresses like a king

and a really fine pair of shades means everything.

 

Sådan är jag.

tisdag 17 januari 2017 - 16:36

Dödsmetall

1934357 121444203476 5288944 n2Jag med mina lockar på en scen framför ett tomt fält för länge sen.

 

För det egentliga musiktipset kan ni scrolla längst ner i inlägget. Vi inleder med en liten tillbakablick.

 

En gång för länge sen stod jag i ett pojkrum i Vörå och skrek så mätarna slog på rött i en mikrofon. Texten som reciterades handlade om en mördare som ströp sina offer med deras egna tarmar. Låten hette föga överraskande ”Intenstines of Death” och bandet hette Graveyard Massacre.

Det var under en tid i mitt liv när jag sörjde att ett av mina absoluta favoritband skulle tacka för sig – Hellacopters. Jag var besatt av bandet och allt som fanns kring det. Hellacopters har skrivit väldigt få låtar om död och blod, men runt om Hellacopters tid och plats på vår planet har medlemmarna i bandet gjort det.

Sångaren och gitarristen i bandet, Nicke Andersson, började hela sin karriär som dödsmetallare, först som trummis i band som Nihilist och Dismember och senare i det legendariska stockholmsbandet Entombed.

Några år innan Hellacopters valde att kliva av scenen och ur studion dök det plötsligt upp ny dödsmetall signerad Andersson. Death Breath blåste liv (eller död) i den gamla, hederliga och råa svenska dödsmetalltraditionen. Jag hade länge trott att stilen enbart lät som de amerikanska banden, där Cannibal Corpse kanske är mest känt. Sången är främst rapande läten, trummorna malar på i ett konstant blastbeat och gitarrerna har så mycket dist att det är svårt att höra riffen.

Men nej, Death Breath gjorde något annat. Det var mer punkigt i sitt sound. Bandet blev också min inkörsport till den svenska dödsmetallscenen. Det finns få skivor som jag har lyssnat på så mycket som Death Breaths andra platta - ”Stinking Up The Night”. Den köpte jag för övrigt i en skivaffär i Tammerfors dagen efter Hellacopters avskedskonsert i staden.

Det tog inte länge innan jag och några andra Nicke Andersson-besatta klasskompisar valde att skriva gammal, rejäl dödsmetall. Under några kvällar i olika pojkrum med ett ljudkort och en laptop spelade vi in tre låtar; ”Intenstines of Death”, ”Meathook Mayhem” och ”The Dead Will Walk”.

En kompis var medlem i Vasa ungdomsfullmäktige som hade valt att slösa bort typ 70 procent av deras budget på att ordna en nykter festival för ungdomar i Vasa. Av någon outrgundlig anledning blev vi bokade, trots att vi bara hade tre låtar. Tanken var att vi skulle spela en halv timme. Kvällen före festivalen övade vi i några timmar och jammade ihop nåt nytt för att fylla ut vårt set. Som intro spelade vi en dödsmetallvariant av temamusiken till ”Inspector Gadget”.

Nästa dag står vi där på scenen. Vår basist har crocs på fötterna och jag ska för första gången spela elgitarr och sjunga på samma gång. Eftersom det var ett nyktert evenemang såg det tyvärr väldigt tomt ut framför scenen. Våra vänner och den största delen av publiken var på plats, fast på utsidan av stänglset eftersom de hade druckit öl.

Vi kickade igång med ”Inspector Gadget” och det lät alldeles lysande. Efter det spelade vi två av våra låtar, som också gick överraskande bra. Dock hade jag absolut noll teknik för att skrika så rösten försvann lite gradvis. Sedan skulle vi spela den nya instrumentala låten som vi hade övat in kvällen före. Tyvärr visade det sig att vi kollektivt hade glömt bort den totalt. Därför spelade vi en sista låt och ”Inspector Gadget” på nytt innan vi klev av scenen ungefär 12 minuter efter att vi hade gått upp på den.

Efter det spelade vi aldrig mer. Det skrevs ingen ny musik heller. Vårt dödsmetallband Graveyard Massacre gjorde vad det borde – dog.

 

Det ni nyss har läst är egentligen en allt för lång inledning till mitt egentliga ämne. Jag blev så förbannat glad när jag upptäckte att någon annan vasabo även har hittat till den gamla dödsmetallstilen. Och inte vem som helst – ett gäng riktigt förbannade sextonåringar.

Instant

 

Bandet Instant är helt jävla klockrent och gör mig varm i hjärtat. Inte bara är det ett bevis på att människor som är födda på 2000-talet fortfarande spelar i band. Det är också ett bevis att sextonåringar släpper lös sina våldsamma fantasier i musiken. Dessutom representeras bandet av en eldsjäl inom den finländska undergroudscenen – Keijo Niinimaa, känd från band som Rotten Sound och Morbid Evils.

Jag önskar Instant allt gott. Gå in och gilla den här bilden för att rösta på dem i föreningen Volumes stipendietävling. Och lyssna på deras platta ”Decimation” här. Det är en order.