fredag 4 november 2016 - 00:54

Top-3 Snabba byten

Det är inte länge kvar tills jag spelar min tusende föreställning på Wasa teater. Och det har hunnit hända så mycket under de tio år jag jobbat där. Så som en sorts historikföljetong tänkte jag lyfta fram olika saker som jag varit med om hittills.

Snabba byten: En del tycker det är stressigt, jag diggar dom. Det är kul och en del av teaterns magi. Du vet när man sitter i publiken och tänker "Vänta nu, var det där samma typ som...nyss..". Men fastän det ser så lätt och snabbt ut så ligger det väldigt mycket jobb bakom. Det viktigaste är det att man inte kan göra snabba byten ensam. Det går till en viss grad men ska det vara toksnabbt så behöver man hjälp att få av och på kläder. Oftast är det Fia och/eller Anna från sminket som hjälper till under föreställning. Utan dom två skulle det aldrig gå att göra så snabba byten som vi gör.


Vi repeterar och förbättrar och gör om tills bytet går så snabbt som det ska. Det kräver att man tar det lugnt och inte stressar. Gör man det så blir det kaos. Här kommer mina top-3 i nabba byten

Den magre - Peer Gynt

2008.01.25 DSCF5992

Är jag helt ärlig så börjar minnet svika litet kring det här bytet. Men det var ett riktigt snabbt och ganska komplicerat byte. Jag skulle sminkas helvit & mörk runt ögonen, få kontaktlins i ena ögat, sätta på svart kostym, en vanlig sko och en "bockfot" som var fäst på vaden med kardborreband.

Såhär gjorde vi (tror jag):
När jag kom av scenen stod Anna och höll uppe byxorna så det bara var att stiga i, de byxor jag hade på från förra scenen var under de nya. Fia höll uppe min svarta polo som jag dök in i. Sen satte jag mig.

Samtidigt som Anna höll i ena skon på golvet så satte Fia i en kontaktlins i ena ögat. Jag fick hålla ögat öppet med händerna så att hon fick trycka dit linsen så snabbt som möjligt. När linsen var i började både Fia och Anna sminka hela huvudet med vitt.

Ungefär halvvägs i vitsminkandet började en av dom på med ögonbryn och ögon medan den andra sminkade klart med vit färg. När huvudet var helvitt limmade Anna på lösskägg och hjälpte mig att få på bockfoten och alla kardborreband på benet. Allt blev klart ungefär samtidigt och tog ett par minuter.

Det man kan tänka på är att om det är smink eller micktejpning under bytet så går det inte att titta åt en massa håll och böja huvudet hit och dit. Man måste hålla huvudet stilla. Så hela påklädningen i det här bytet gjordes med huvudet på samma ställe. Som en höna ungefär.

giphy

 

Lilla gubben till Fru Prysselius - Pippi Långstrump

resizedimage667999 K3 0581Foto: Frank A-Unger

Totalt var det tre stycken som gjorde det här bytet möjligt. Scenteknikern Micke, Fia eller Anna från sminket och Ina från syateljén. Det var förberett på så sätt att under lilla gubbendräkten hade jag hela fru Prysselius dräkt förutom glasögon, peruk och hatt. Lilla gubbens dräkt var dessutom gjord så att det var kardborreband o blixtlås i ryggen och två blixtlås på insidan av benen så jag kunde inte göra något själv åt den medan jag sprang till dem som hjälpte mig.

Såhär gjorde vi:
Direkt jag var utom synhåll från publiken tog jag av lilla gubbens huvud och gav åt scenteknikern Micke.
Sen hände tre saker nästan samtidigt: Jag drog av lilla gubbens huva (som satt fast i dräkten), någon öppnade alla kardborreband i ryggen på dräkten och lyfte bort svansen ur en svansficka på ryggen och någon tog tag i ärmarna och drog dräkten neråt.

När mina händer var fria tog jag glasögon och hatt från en hylla och tog på dom. Anna eller Fia öppnade bendragkedjorna samtidigt som jag "trampade loss" ur dräkten när de som hjälpte till dragit ner den till vristerna på mig. Ena benet fastnade alltid så vi hade en sån deal att de höll fast dräkten mot marken och jag fick bara rycka till medan jag gick in på scen. Ett par gånger var det nog nära att jag skulle haft med extra folk in på scenen.

Komplicerat? Kolla in här, vid ca 4:40 står jag och bugar som lilla gubben, ett par sekunder kommer bytet. Blinka inte ;)

Edit: Ina påminde mig om dragkedjorna i ryggen, i benen och svansen

 

Prinsens vän till Askungens pappa - Askungen

14 svyle 1676265331d35f8bdffFoto: Frank A. Unger

Egentligen var det här ett "lätt" byte. Jag hade nästan hela pappadräkten under prinsvännens dräkt. Det roliga med det här bytet är att jag hade sista repliken i ena scenen och första i nästa scen. Så det var supersnabbt!

Såhär gjorde vi:
Direkt jag kom av scenen drog Anna av jackan och jag drog av byxorna som jag hade ovanpå pappadräkten. Sen höll Anna upp pappans väst som jag tog på. Medan jag knäppte knapparna(tryckknäppen) i den fixade Anna ny frisyr(!) åt mig, jag vet inte hur hon bar sig åt men jag hade alltid håret i skick ;)

 

Där var min lista på de tre snabbaste byten jag gjort på Wasa Teater. En intressant sak är att när vi gör bytet första gången så tror jag aldrig att det ska gå. Men med övning och justeringar så mitt i allt så går bytet nästan för snabbt.

 

Fem tips för att göra snabba byten.

  • Det är onödigt att stressa. Arbeta snabbt och metodiskt.

  • Preparera bytet genom ställa fram saker i den ordning de ska tas på.

  • Kardborreband istället för knappar och dragkedjor.

  • Gummiband i skorna istället för skosnören

  • Kläderna ska göras så att de åker snabbt på och av. 

måndag 31 oktober 2016 - 23:51

Nytt hår

IMG 4178

Jag har inte klippt mig sen början på maj, förutom pottluggen som gjordes för Mor Kurage. För det är så att man inte klipper sig mellan produktioner. Den som planerar och gör frisyrer och mask vill ha så mycket som möjligt att jobba med. Så om jag rakat skallen två veckor före repstart och maskplaneraren har tänkt långt hår blir det problem.

 

Ikväll hade jag maskprovning med Anna inför maskeradmordet.Hon planerar smink och frisyrer vi ska ha i den föreställningen. Vi har pratat litet om vilken sorts frisyr och hårfärg som passar bäst för karaktären jag spelar så jag visste att det blir en rejäl klippning och blondering.

 

IMG 4182

IMG 4184

IMG 4180

IMG 4183

Tadaa! Lyckligtvis är det karaktären som har uppfluffad mittbena. Privat får jag ha håret som jag vill. Jag har förresten inte klippt håret annanstans än på teatern sen 2006.

 

Det blev en lång dag för mig på teatern med repetition, direktionsmöte och maskprovning. Så när resten av familjen somnat var det extra skönt att gå ut i garaget och ta ett litet snack med en gammal vän: Herr Sandsäck. Han ser lite bekant ut, vaar kan du ha sett honom tidigare?

IMG 4185

 

söndag 30 oktober 2016 - 23:04

Sista föreställningsblues

K3 3970Foto: Frank A. Unger/Wasa Teater

Igår kväll tog vi avsked av föreställningen Mor Kurage och hennes barn. Det är intressant hur laddad sista föreställningen kan vara, precis som en premiär. Vartefter föreställningen går försvinner den replik för replik. I kulisserna töms hyllor och klädhängare undan för undan. Istället för att hänga upp kläder på sin plats vid scenen förs de ner till syateljen när en karaktär "gjort sitt". För mig blev det ganska många avsked av karaktärer igår kväll. Några hade jag fäst mig vid lite extra, t.ex. värvaren och fältherren så det var lite vemodigt att hänga upp deras dräkter.

IMG 3818Den här sköna Översten är numera nerpackad

IMG 4125Likaså bröderna Schweitzerosten och Eilif

Det är inte bara föreställningens värld och karaktärer som försvinner när en spelperiod tar slut. Många far vidare till andra teatrar och andra projekt. När jag började på teatern var det väldigt tungt att skiljas från de man jobbat med. Under repperioden tillbringar vi inte alltför sällan mera tid tillsammans med ensemblen än med våra familjer(!) så vi kommer varandra nära. Men vi möts nästan alltid igen så nu är det inte så tungt längre. Finlandssvenska teatervärlden är ändå rätt så liten så man springer på varandra nu som då och det tar inte länge innan man jobbar tillsammans igen.

2016.10.29 Jonas Bergqvist JBQ 8204

Såhär mysiga var de katolska soldaterna utan eld & värjor

IMG 3791

Skitiga nackar är ett minne blott

2016.10.29 Jonas Bergqvist JBQ 8216Efteråt avtackade herrlogen Niklas, Kalle och Alexander. Kaffe, godsaker, en stänkare samt porträttsignering.

 

2016.10.29 Jonas Bergqvist JBQ 8220Herrlogen hösten 2016: Alexander, Kalle, Niklas, Jag, Johan och Markus.

 

Tack till alla som kom och såg föreställningen! Nu går vi vidare till nya projekt.

tisdag 18 oktober 2016 - 23:56

Klädd för mord

IMG 2564

Förra veckan började vi repetera Maskeradmordet. Ja, eller repetera är väl att ta i för det finns inget färdigt manus än. Vi testar olika möjligheter och scenarion utgående från en grundstory och ändrar när vi hittar något som är bättre. Jag tror att vi är på fjärde eller femte manusversionen redan. Det vi undersöker är t.ex. vad de olika karaktärarena vet om varandra och vad de berättar. Idag hade vi polisförhör och grillade varandra riktigt ordentligt. Det är roligt när man lyckas snärja in den som blir förhörd så att han eller hon försäger sig och avslöjar lite för mycket. Och ingen vet vem som mördaren är, än! Igår hade vi en miniworkshop om kläder tillsammans med Ina som är syateljeföreståndare och Linn som gör kostym. De berättade lite om vad kläder säger om personer och hur vi uppfattar människor utgående från deras kläder.

IMG 4084

Äkta mink(?) Hualej!

IMG 4086

Hoppas de breddar och höjer taket i hattförrådet under renoveringen.

Sen fick alla skådespelare en uppgift. Vi fick dra olika instruktioner/påståenden ur en hatt om våra karaktärers kläder och sen fick vi söka fram fritt i klädlagret, WHOWHOO! Jag fick "detta plagg finns i min rollfigurs garderob" (polisuniform), "detta plagg väcker goda minnen hos min rollfigur" (en djungelhatt) och "ett plagg min rollfigur äger men vågar inte visa sig offentligt i" (vit kostym). Sen fick vi berätta en liten berättelse om plaggen och varför just de blev valda.

Det var inspirerande att få löpa amok i klädförrådet och prova kläder. Och just de kläder jag valde är kanske inte alls med i föreställningen. Men de gav inspiration för både mig och för Linn och Ina.

IMG 4087

Djungelhatt i skoförråd

IMG 4090

Johan hittade lite minnen från full monty

IMG 2Jag hittade också en gammal bekant. Jägarkapten Jakob Londéns uniform från Två ljus i fönstret.

IMG 2566Och den här dräkten hade jag på mig i första produktionen jag var med i på Wasa Teater, Fältskärns berättelser. Den satt JÄTTEBRA på än idag!

 

måndag 10 oktober 2016 - 22:20

Storkok: tomatsås

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7985Den här tiden på året är det lätt att komma över stora mängder andraklass tomater och paprikor nästan gratis. Jag har kokat egen tomatsås/tomatkross nu i ett par år och denna höst är inget undantag. Det tar ett par timmar att göra och kan lätt bli stökigt i köket, speciellt vid större mängder. Men såsen är SÅ mycket godare än köpta varianter så det gör inget.

 

Ingredienser

12 kg tomater

20 gula lökar

3 vitlökar

8 lagerblad

Ca ½ dl av varje: salt, socker, grovmalen svartpeppar och balsamvinäger. Smaka dig fram!

Färska örter, t.ex. oregano och basilika.

olivolja att steka löken i

 

  • Hacka och stek lök och vitlök på låg värme, den ska bli mjukare och lite genomskinlig.
  • Dela tomaterna i bitar, ta bort det gröna där stjälken suttit.
  • Häll i tomater och kryddor med löken i en stor kastrull
  • Låt puttra på svag värme i minst en timme.
  • Dra av kastrullen från värmen och smaka av. 
  • Passera tomaterna och lägg på burk.
  • Går bra att frysa in så det räcker hela året.

 

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7968

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7974

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7979

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7976

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7978

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7980

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7981

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7983

2016.10.03 Jonas Bergqvist JBQ 7988

 

Lycka till!

söndag 9 oktober 2016 - 22:32

Nya projekt

Full fart på teatern nu, det har varit minst sagt varierande veckor för mig. Ett litet lufthål hann jag få efter premiären innan det körde igång igen.

 

Vi har haft pjäsläsning för REKO, ett projekt som arbetar för att utveckla nyskriven finlandssvensk dramatik. I två dagar läste vi nyskrivna pjäser tillsammans med de som skrivit dem. Tyvärr kan jag inte berätta vad vi läst eftersom det inte är färdigt material ännu. En rolig sak vi fick bekanta oss med är ett sätt att ge feedback, DasArts metoden. Såhär går den till. Det finns tre huvudfrågor att besvara:

1."För mig funkar..". Vem som helst kan säga "För mig funkar scenen med badringen". Det behöver inte vara en hel scen utan bara något som man tycker fungerar i det man ger feedback på. Sen skrivs det upp och alla som håller med räcker upp handen. Händerna räknas och antecknas.

2. "Som nnn behöver jag..". Igen, vem som helst kan säga något i stil med. "Som publik behöver jag få se mera spänning". Det får igen vara vad som helst. Håller man med sträcker man upp handen osv.

3. Frågor & Tips. Fritt att ställa frågor eller ge tips och andra tankar.

 

Där var den metoden. Inget tjafs om vem som har rätt eller fel och inga upprepningar. Håller man inte med räcker man inte upp handen, enkelt! Det är så mycket lättare att arbeta vidare med det man fått feedback på det här sättet än när någon suttit och gnällt och klagat i två timmar. Mera DasArts!

 

En dag hjälpte hela teatern Ted & Kaj & Kilju som jobbar med Pleppo 2. De behövde körsång och lite fotbollskör som ska användas i föreställningen. Det var verkligen roliga timmen på jobbet att få gå och sjunga in kör i bästa live-aid anda i teaterns magasin. 

IMG 3921Fotografen Frank, Kilju, Kaj & Ted

 

Inför Maskeradmordet har vi haft en workshop med Tobias Zilliacus i improvisation. Vi fick massor med bra verktyg att använda oss av när vi ska ta fram föreställningen och spela den. Japp, den finns inte än, det börjar vi på med i morgon. Vi vet alltså inte än hur den ser ut och hur mycket och vad som är improvisation. Det återstår att se, jag är iaf sjukt taggad!

IMG 3973Regissören Anna, Tobias, Johan & Jag efter avslutad workshop

 

Föreställningen Mor Kurage och hennes barn rullar på. Det är en riktigt rolig föreställning att spela. Jag gör ganska många olika roller så det är inte så många lugna stunder i kulisserna. På scenen har det inte varit några större missöden lite väl många magplask har det faktist varit så vi har fått extra kläder från syateljén.

IMG 3932notera "Bq size". Milestone reached liksom! 

IMG 3889Snyggfrillan växer

 

I morgon är det  somsagt repetitionsstart för Maskeradmordet, hjärnan går på högvarv redan. Det ska bli så kul!

söndag 25 september 2016 - 23:05

Projekt Telecaster: Stall del 2

2016.09.25 Jonas Bergqvist JBQ 7906

Nu har jag limmat två gånger och ska slipa ner och försöka göra reparationen så osynlig som möjligt. Rakbladet är bra som första fix men jag ska våtslipa det sista. Jag hittade för ett tag sen en video på youtube där en herre visar hur man ska slipa små reparationer utan att skada så mycket av lacken.

(Ja det är irriterande musik men bättre än directors commentary ;) )

 

2016.09.25 Jonas Bergqvist JBQ 7915

Hantlangaren gör en snabbputs före fotot

 

 

2016.09.25 Jonas Bergqvist JBQ 7910

När jag är klar med första vändan med 1500 och 2000 papper ser jag att det behövs mycket mer. Så jag tar en ny omgång i ordningen 320, 400, 800, 1500 och 2000. Jag vet inte om det är många onödiga steg där. Upplys mig gärna vad som är tillräckligt.

Efter det kör jag en snabb upputsning med polermaskin. Mycket bra resultat för att vara första gången.  Men jag måste nog öva många gånger innan jag vågar mig på dyrare gitarrer. Det syns nog på lacken att jag varit där och slipat. Nästa steg är att borra nya hål för stallet och fästa det. Sen är den delen av projektet klar.

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 2

Före2016.09.25 Jonas Bergqvist JBQ 7929

Efter

lördag 24 september 2016 - 16:27

Projekt Telecaster: Stall. Del 1

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7889För en tid sen köpte jag en billig Yamaha 120SD. En riktigt skön telecaster men tyvärr är elektroniken och hårdvaran inte alls bra så jag ska byta ut allt. Enda som blir kvar av orginaldelarna är kroppen och halsen. Som första steg ska jag installera ett nytt stall. Det nya stallet är lite mindre än det gamla så bakom lämnar det tre fula hål där det gamla satt.
Jag är ingen erfaren hål-lappare men med hjälp av youtube har jag åtminstone fått teorin på det klara. Det var lite tanken med den här billiga gitarren också, att ha något att öva på.

Som första steg så måste hålen fyllas med något, lämpligast är tandpetare eller tändstickor. Hålen på min gitarr är precis så stora att det går att kila i en tändsticka. Först mäter jag ut rätt längd på tändstickan och klipper av den lite kortare än hålet. Så att den inte sticker upp ovanför kanten. Sen kladdar jag i trälim i hålet och på tändstickan och trycker dit den. För att undvika kladd över hela gitarren täcker jag in allt utom där jag jobbar.

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7894

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7896

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7897

När alla hål är fyllda och pluggade så får allt torka ett par timmar. Den ena tändstickan blev lite för lång men den går att kapa av med ett rakblad. Tejpet på kanterna gör att bladet går lite över lacken och inte skadar ytan.2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7898

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7900

Efter tork och trimning så är det dags för färg. Som tur är så är gitarren svart och ingen specialfärg. Därför går det bra med en droppe svart nagellack på alla hål. När nagellacket torkat använder jag rakbladet igen för att trimma bort överflöd.

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7902

I det här skedet får jag hjärnsläpp och putsar bort lite smuts med en björntunga! Herreje vilka skråmor! Det blir intressant att försöka åtgärda det misstaget.

Nästa åtgärd är en droppe locktite på varje hål. När limmet torkat är det att upprepa rakblad och lim tills allt försvinner, så säger internet iallafall. Vi får se!

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7904

 

torsdag 22 september 2016 - 23:26

Den ofrivilliga badaren

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7886

Ikväll hände det, jag drattade omkull på scenen i allt vatten. Vi var väl ca. 10 minuter in i föreställningen när jag bjöd på en riktig kalasvurpa. Alla kläder blev genomvåta, t.om stövlarna blev våta inuti. Jag fick spela en scen till i våta kläder innan jag kunde byta. Och det är inte helt lätt: Jag har ett "hölster" där sändaren till min mikrofon går utanpå t-shirten. Mikrofonen är fasttejpad på två ställen i nacken, bakom örat och till sist framför örat. Jag ska också sminkas om till nästa rollkaraktär OCH sjunga bakgrundssång i kulisserna. Ikväll skippade jag sången för att hinna få på mig torra kläder. Oturligt nog så använder man ofta samma grundplagg till flera karaktärer på teatern, i mitt fall byxor, stövlar och skjorta. Skjortan fick sitta på time-out i torkskåpet hela första akten. Men byxorna var det nog bara att ha på. Det blev två underklädesbyten och 5 strumpyten under föreställlningen.

 

I kväll fredag är det genrep. Vi har haft lite publik nu två kvällar irad men genrep och fullsatt är alltid lite spännande. Hoppas att det går hela föreställningen utan simturer ikväll. I väntan på genrepsrapport kommer här lite kulissbilder från de senaste dagarna.

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7874Mikrofonen ja, eller myggan som den också kallas är gömd i håret. För att den ska fästa bättre och att det inte ska bli allt för plågsamt att ta bort den är jag rakad under håret där den sitter fast. På avstånd syns det knappt att vi har myggor. Ibland är det väl någon liten kabel som sticker fram. Vår ljudmästare Dennis är dessutom otroligt skicklig på att mixa ljudet så att det inte märks att vi använder myggor.

 

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7877Adeln är ren och vårdad medan soldaterna och "vanligt folk" är skitiga. Det blir en hel del sotsmink i den här föreställningen. :)

 

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7881Korridoren under scenen. Det svarta som syns i mitten i överkant är scengolvet. Ibland går man ut från en sida och ska komma in på andra sidan scenen, såklart på så kort tid som möjligt. Så vi har en matta där för att dämpa ljudet något när vi springer. Slangen som kommer ur taket är från golvsilen där allt vatten far ut.

 

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7885#Wasateater

onsdag 21 september 2016 - 15:13

Vilken lycka!

IMG 3855

Som jag nämnt ett par gånger är det blött på scenen i mor Kurage och hennes barn. Syateljén har försökt med massor med olika lösningar på skodon. Bivaxtätningar och galoscher utanpå boots är två system som funkade bäst. Jag var torrskodd som längst kanske 5 minuter, sen började skorna ta in vatten. Och det går inte att ha på vad som helst heller, det ska vara tidsenligt och så får det inte finnas nitar eller spikar under klackarna som kan ta hål på skyddsmattan på scenen. För ca två veckor sen togs beslutet att alla har gummistövlar. MEN JÄVLAR! Jag kan inte använda gummistövlar alls, för de fastnar på halva vaden. Hemma använder jag lågskaftade stövlar, men de är oranga undertill så det går inte. Nokia har en låg variant men de var hala som bara den, bambi låg i lä när jag testade dom. Det har sett mörkt ut, halva teatern har sökt stövlar land och rike runt. Och idag hände det, ett par 46:or fanns i Smedsby.

Frivolt och hurra!

För första gången i mitt vuxna liv har jag äntligen fått på ett par gummistövlar där byxorna ryms inuti. Fatta lyckan! Det blev nästan snudd på emotionellt när jag provade stövlarna. Sievis stövlar is the shit!