Visa alla inlägg skrivna januari 2016

söndag 31 januari 2016 - 22:01

Nio fototips

Ibland kör jag helt fast när jag fotograferar, oftast är det för att jag krånglar till det med teknik & prylar. Ingenting blir till det jag tänkt och humöret sjunker. När det händer är det bra att kunna gå tillbaka till enkla grundläggande saker som hjälper mig att starta om. Här kommer nio fototips/metoder som hjälper:

En ram i ramen

Rama in ditt motiv med något som finns på stället där du fotograferar. Det kan vara fönsterramar eller öppningar i grenverket. Vad som helst som hjälper ögat att hållas på motivet.

Jonas Bergqvist Sevendays Inramning 4

Jonas Bergqvist Sevendays Inramning 3

Jonas Bergqvist Sevendays Inramning

 

Linjer

Det går att styra hur ögat vandrar runt i bilden med linjer. Man kan t.ex. leda in till ett visst motiv, t.ex. en spindel i ett nät. Linjer finns överallt och när man börjar söka efter dem blir det bara mera och mera. Och på tal om linjer: var noggrann med att horisonten inte lutar åt något håll. Och OM den gör det så ska det vara ett medvetet val.

Jonas Bergqvist Sevendays Linjer 1

Jonas Bergqvist Sevendays Linjer 2

Jonas Bergqvist Sevendays Linjer 3

 

Silhuetter

Jag tycker att silhuetter är väldigt intressanta. Man får mycket information om bilden men ändå inte. Fantasin får fylla i det som saknas. Exponera bilden för bakgrunden (himmeln/ljuskälla) och vips har du en silhuett.

Jonas Bergqvist Sevendays Silhuett 2

Jonas Bergqvist Sevendays Silhuett 1

Jonas Bergqvist Sevendays Silhuett 4

 

Lämna utrymme för fantasi

Ge utrymme för tolkning och tvinga betraktaren att stanna kvar en stund. En bild får ta tid att se på, allt behöver inte serveras på fat för att snabbkonsumeras.

Jonas Bergqvist Sevendays Fantasi 2

Jonas Bergqvist Sevendays Fantasi

Jonas Bergqvist Sevendays Fantasi 3 Mardhund

 

Isolera ditt motiv

Använd komposition, kontrast eller objekt för att isolera motivet. Det är nästan samma som "keep it clean" men här får det vara med olika element som i jämförelse kan vara "störande".

Jonas Bergqvist Sevendays Isolera 1

Jonas Bergqvist Sevendays Isolera 2

Jonas Bergqvist Sevendays Isolera 3

 

Mönster och rytm

Träden framför muren upprepas enligt en viss rytm. Samma gäller fängelsets fönster, bojarna på bryggan och skorstenarna. Överallt går det att hitta rytm och mönster. Hur många olika grupperingar och upprepningar hittar du?

Jonas Bergqvist Sevendays Monster

 

"Du var där"

Fotografera över axeln på någon för att ge en känsla av att vara på plats. Försök få med litet av personen vars synfält du fotograferar.

Jonas Bergqvist Sevendays Over axel 1

Jonas Bergqvist Sevendays Over Axel 2

Jonas Bergqvist Sevendays Over Axel 3

 

Speglingar

Använd vatten, fönster och blanka ytor för att skapa en spegelbild av motivet.

Jonas Bergqvist Sevendays Spegel 3

Jonas Bergqvist Sevendays Spegel 4

Jonas Bergqvist Sevendays Spegel 1

 

Keep it Clean

Försök hålla bilden så ren som möjligt. Komponera bort alla kvistar och ellinjer som lockar iväg ögat från motivet.

Jonas Bergqvist Sevendays Clean Kraka

Jonas Bergqvist Sevendays Clean 3

Jonas Bergqvist Sevendays Clean 4

 

Kom ihåg att det inte finns någon fotoregel som det inte går att bryta ;)

Taggar:

Kategorier:

lite bild

Skriv en kommentar 6

fredag 29 januari 2016 - 08:55

Keikka-abstinens

Nästa helg har 1G3B keikka i Åbo, och jag har föreställning :/ Det blir m.ao. en något decimerad kör på den keikkan. Tänk att det är 10 år sen vi gjorde "fårileven" på kåren. Det känns bättre när jag vet att det "bara" är några månader kvar tills nästa keikka. DÅ jäklar :) Postar dagen till ära ett axplock ur bildarkivet.

DSC00513

Gruppfoto inför en spelning på Café J&P i Närpes för ungefär 10 år sen.

IMG 2222Rep på J&P

keikka 014

Åminne

IMG 3326Fagerö

lidstock 2004 050Lidstock

keikka 058Åminne

IMG 1457Äggstock - Risåsin

JBQ5078Royal - Vasa

DSC00696

Café J&P Med fyra man mimar man lätt ett Tupolev TU-134

 

 

torsdag 28 januari 2016 - 08:42

Hemläxa: Vad är typiskt för en pirat?

Jonas Bergqvist Sevendays DSCF2721Pippis pappa och pippi fotobombar vår kompisbild

Igår improviserade vi hur Pippis pappa och hans piratvänner uppför sig. Vi fäktades med gummisvärd, hängde i rep, rullade tunnor och halade segel. Det var helt galet roligt att bara släppa loss den inre piraten och leva rövare (bokstavligen) tills Agneta sa stopp. Sen gick vi igenom vad som var bra och mindre bra och lade upp nya regler för nästa omgång. Så höll vi på hela dagspasset, och det känns i hela kroppen. Speciellt trött är jag i axlarna eftersom "alla" vill klättra på mig. T.ex.  Herr Nilsson stod på mina axlar mångamånga gånger i förrgår. Så nu har jag blodsprängda axlar och så ser det säkert ut till mitten av juni.

 

Min pirat hittils:

  • Skrattar mycket
  • Har raspig röst
  • Försöker skära av alla rep han ser
  • Lyfter saker

 

Vad annat är typiskt för pirater? Finns det speciella pirattrick man kan göra?

 

Jonas Bergqvist Sevendays DSCF2729Repetitionsprototyp - inte ens nära slutresultatet, men ändå  - mina arbetskläder :)

 

tisdag 26 januari 2016 - 08:42

Bilder från scenen #2

Här kommer del två av mina foton från scenen. Titeln är lite tolkningsbar men det är alltså bilder som visar vad vi skådespelare ser när vi tittar ut i publiken. Bilderna är tagna under en turné i Sverige med Riksteatern/ÅST/Wasa Teater.

 JBQ6690

Storsjöteatern - Östersund

JBQ6809Söderhamns teater (byggd 1880)

JBQ6867Sandviken - Folkets hus

 

JBQ7113Gävle teater (byggd 1876)

JBQ7326Hagfors - Folkets hus

 

JBQ7440Eskilstuna Teater

 

JBQ7815Vänersborgs teater - Folkets hus

 

JBQ2Linköpings teater

JBQ7946Skövde kulturhus

 

JBQ8068Västerås Teater

 

JBQ8524

Jönköpings teater - Sista teatern vi spelade på

 

Jonas Bergqvist Sevendays JBQ8559

söndag 24 januari 2016 - 23:09

Trailerfilmning

Jonas Bergqvist Sevendays DSCF2765

Igår filmade vi material till en trailer för Ernst underbar. Det var första gången jag fick testa videofunktionen på min Nikon D750. Överlag är jag väldigt nöjd. På de kameror jag haft tidigare har jag saknat möjligheten att kunna styra ISO, slutartid och bländare helt manuellt. Dessutom finns också ingång för mikrofon och utgång för hörlurar så det går att höra om allt fungerar som det ska. Tyvärr är pre-ampen i kameran inte så bra så ljudet blev lite väl brusigt. Vi får se om teaterns ljudmaestro Dennis kan göra något åt saken. I fortsättningen ska jag nog banda ljud skillt och försöka få mikrofonen närmare de som pratar för att minska bruset.

Jonas Bergqvist Sevendays JBQ 1043 1

Jonas Bergqvist Sevendays JBQ 1047 1

Jonas Bergqvist Sevendays JBQ 1050 1 2

 Som ljuskälla använde jag 2 st hot-lights som jag riktade genom ett transparent paraply för att ge lite mjukare ljus. Jag hade glömt ett stativ hemma så det blev en djungellösning med paraplyet. Jag använde en av Franks studioblixtar som stativ istället (sorry Frank). Paraplyet stod ca 1.5 m från skådespelarna. Kamerainställningarna var: ISO 320, f3.5 och 1/100s

Jonas Bergqvist Sevendays JBQ 1051 1

Nu i veckan ska vi banda en trailer till med andra skådespelare. Vi har ett koncept men inte så mycket till manus. Kameran får rulla och så kör vi, det brukar funka bäst så ;)

Jonas Bergqvist Sevendays JBQ 1045 1

Jonas Bergqvist Sevendays JBQ 1046 3

Jonas Bergqvist Sevendays JBQ 1054 1

Jonas Bergqvist Sevendays JBQ 1052 1

Visst sa jag förresten att jag är en kameranörd? :)

lördag 23 januari 2016 - 09:00

Händelsrerik vecka

DSCF2Den här veckan inleddes med Pippirepetitioner. Måndag, tisdag och onsdag läste vi och analyserade pjäsen scen för scen. T.ex. i scen 2 kommer fru Prysselius hem till Pippi, vad vill hon, vad vill Pippi, vilka andra är med i scenen och vad vill de? Fastän materialet var bekant i grova drag för de flesta så fanns det många frågor som vi fick reda ut. Jag tycker att det är viktigt att vi pratar om innehållet före vi börjar repetera på scenen. Ibland kan det finnas olika tolkningar av en scen och då blir det svårare att repetera, alla måste dra åt samma håll.

JBQ 1034

Onsdag kväll fick vi äntligen börja repetera på scenen. Vi har testat en massa olika ideér och lösningar som kommit fram. Det fanns också saker som var oklara gällande rollfördelning och t.ex. scenografi som måste lösas. Det kan vara allt från olika funktioner och finesser på Pippis hus till vem (och hur) som ska spela lilla gubben. Vi har testat alla möjliga varianter och jag har varit inblandad i de här varianterna

        • "förlängda armar" som framben och gå på alla fyra.
        • jag går upprätt (som på spelårsöppningen, se bild)
        • jag är framdel och någon annan bakdel
        • jag är bakdel och någon annan framdel

 

IMG 0859Klad-Hest

IMG 0908Kaxig-Hest

 

Och eftersom det inte gjorts några dräkter än, det går liksom inte att börja sy 4-5 olika dräkter bara för att testa. Så har vi använt vad som finns. Ungefär som när barn leker, allt är möjligt. Så mina arbetskläder har varit ett par vita(!) jeans som är två nummer för små (vem behöver byxknappar?). En läkarrock med en stor dyna på baken och en hästsvans fastnålad. En snel-hest latexmask på huvudet och ett jeanspar fastnålat på bröstet (läkarrocken gick inte att knäppa). Sen står man där på alla fyra och svettas inne i masken och nån sitter på ryggen och nån annan trycker in en kudde under t-shirten. Det ser ju helt tokigt ut och känns ännu tokigare så det är bara att skratta och njuta av läget. Ju galnare desto bättre. Sen är det bara att kisa med ögonen och försöka lista ut vilken lösning som är bäst ;)

 

Vi har också skapat hav med fallskärmstyg och försökt göra en drömvärld när Pippi drömmer. Det är ungefär som att skaka mattor i slow-motion. Men tyget väger ingenting så det gäller att ha en viss teknik för att få in luft under det. Fastän tyget är så lätt så har jag grym träningsvärk i axlar och övre rygg, så blir det när man upprepar en rörelse i flera timmar. Sen när vi bestämt oss hur vi ska göra och gör koreografi i föreställningen blir det ett par minuter. Veckans sista repetition för mig var när fru Prysselius försöker prata med Pippi och måste klättra efter henne överallt. Kreativ problemlösning för hela slanten och svettigt värre men ack så roligt! Vi får se hur slutresultatet blir!

DSCF2704Repetitionskjol & skor

DSCF2701Repetitionsskägg & hår

 

JBQ 0071

Jag avslutar veckan med två föreställningar Tre systrar och en berättelse.

 

Over and out, tack och godnatt!

torsdag 21 januari 2016 - 01:05

Bilder från scenen

Jag blev inspirerad till en arkivsökning av Sarahs post om tyska fotografen Klaus Fraum, som fotograferat teatersalonger i Tyskland. När jag var på turné i Sverige med pjäsen Utrensning tillsammans med Wasa Teater, Åbo Svenska Teater och Riksteatern 2010 passade jag på att göra samma sak. Där spelade vi på alla möjliga scener från gamla hovteatrar till moderna nybyggen och 70-talsschabrak.

En intressant är att när jag sökte fram bilderna så bara genom en enda bild från en scen som jag spelat på en gång kommer det minnen. Jag minns t.ex. om något speciellt hände i just den föreställningen eller vad vi gjorde före. Det är spännande att det krävs så litet som en enda bild för att spela upp så detaljerade repriser i huvudet. :)

Jag har ganska många bilder så jag begränsar den första posten till 7 bilder så blir det inte så tungsurfat.

 

JBQ5062

JBQ5179

JBQ5604

JBQ5699

JBQ5838

JBQ6082

JBQ6313

tisdag 19 januari 2016 - 19:18

Plugga text

”Hur kommer ni ihåg allt som ska sägas?” är en av de vanligaste frågorna en skådespelare får. Jag tror att text fastnar lättare eftersom vi jobbar med det dagligen. Det är väl så människohjärnan fungerar antar jag. Vi får en uppgift och hjärnan går in i det ”läget”.

Hur vi memorerar text varierar från person till person. De metoder som fungerar bra för mig behöver nödvändigtvis inte fungera för någon annan. Jag själv har just nu två favoritmetoder som jag använder mig av. Den ena är att jag spelar in dialogen på min telefon. När jag bandar håller jag en paus som är ungefär lika lång som min egen replik är, sen säger jag motspelarens replik. Efter det är det bara att lyssna på inbandningarna och sticka in repliker där jag minns. Jag gör det t.ex. när jag går till dagis eller jobbet eller kör bil till affären. Små korta snuttar här och där gör susen.

Den andra är ganska ny för mig. Förra våren deltog jag i en workshop med Scott Miller. Hans teknik grundar sig förenklat på andning. Så här gör jag: Jag skriver ner en dialog eller monolog. Om det är monolog så är det inga konstigheter. Men dialog så skriver varje skådespelares repliker, utan skiljetecken, i en egen kolumn. Orsaken till att jag lämnar bort skiljetecken är att vi inte talar i meningar. Lyssna när människor omkring dig berättar något. Hör du varje punkt, komma och utropstecken? Sen är det bara att börja läsa högt och täcka över egna repliker. Jag börjar inte från början varje gång utan jag börjar lite här och där. Annars riskerar jag att nöta in början jättebra och så kommer ett svart hål mitt i.

 

JBQ 1033

 

Sen är det viktigt att komma ihåg att det finns repliker som ska sägas på ett visst sätt eller ha en viss rytm t.ex. Shakespeare. Författaren har i sådana texter lagt ner tid på att formulera allt, inklusive pauser. Metod två går därför inte att använda på sådan text.

Hur man än gör när man memorerar text så finns det två saker som jag tycker är viktiga.
1. Man måste vänja sig att höra sin egen röst säga replikerna. Det kan finnas ord som man aldrig använt tidigare, nya ordföljder eller dialekter. Det här gäller också tal i allmänhet, t.ex. bröllopstal. Har man hört sig själv hålla talet tidigare blir det mindre ”eeh” och ”ööh” och allt blir mindre nervöst.

2. Situationen. Vem är jag? Var är jag? Vad vill jag? Vem säger jag det åt? Varför? När dessa frågor är besvarade är det lättare att börja pröva sig fram i texten. Man vet ungefär vart man ska och då fastnar orden lättare.

 

JBQ 1032

 

Så om ni ser en människa som går med hörlurar på, har tom blick och mumlar osammanhängande. Då kan det fort hända att det är en skådespelare som pluggar text. ;)

måndag 11 januari 2016 - 22:45

Kollationering med Pippi Långstrump

img 2166

"Kollationering - 
sammankomst där ett dansstycke, teaterpjäs, spex eller liknande scenisk produktion för första gången presenteras för verkets ensemble."



I dag hade vi
kollationering med vårens pjäs: Pippi Långstrump. Dräktdesignern Heidi Wikar visade skisser och idéer på våra kläder. Hon är också scenograf för föreställningen tillsammans med Jeremy Crotts. Vi fick se en miniatyrmodell på hur scenen ska se ut och lite bilder på olika miljöer. Fia Derghokasian berättade lite om mask och peruk. Det kan ge mycket att se på skisser och modeller. Jag själv tycker att det hjälper till att ge en "snabbstart" in i världen där vi ska arbeta.

Sen läste vi igenom manuset tillsammans. Denna gång med egna roller, bara ett par är lite osäkra än.

Nu ikväll har skådespelarna, musikern och kompositören Eero Paalanen och Agneta träffats. Vi har pratat litet om manuset och föreställningen. Vem är Pippi och alla karaktärer i hennes värld? Vad vill vi ta fasta på osv. Det liknar mest ett kafferep men det är viktigt att alla får komma på samma spår. Efter det är det mycket lättare att arbeta vidare.

Vi hann också börja läsa ett varv till innan vi slutade. Denna gång lite noggrannare och lite mer "kryddor" om man säger så. Alla vågar testa lite mer och ta i när vi hållit på ett tag. Oj så jag skrattade när Dennis Hansson och Jakob Johansson testade sig fram med Dunderkarlsson och Blom. Sjukt roligt! Det här blir en helt galen föreställning :)

H. Fru Prysselius

 

 

torsdag 7 januari 2016 - 08:49

Föreställningsrutiner

DSCF2493

 

Ca 17:30 Jag kommer till teatern. Det första jag gör är att se att allt är på plats. Den rekvisita och de kläder som jag använder i föreställningen. Sen värmer jag upp. Hur jag värmer upp varierar från dag till dag. Det viktiga är att värma upp på något sätt, både röst och kropp.

ca 18:15 Nu går jag och byter kläder och sminkar mig. I tre systrar och en berättelse fixar jag allt mitt smink & hår själv. I andra produktioner lägger vi själva en grundsminkning och så fixar Anna & Fia i "sminket" resten.

18:29 "En minut till samling". Inspicienten Mårten kallar via högtalarsystemet (eller skvallret som det också kallas). Då vet alla att det är dags att gå upp till scenen för samling.

18:30 Samling. Alla samlas på scenen i 5 minuter. Vi pratar om kvällens föreställning. Behöver något ändras från tidigare kvällar? Är någon sjuk? Någon kanske har hälsningar från någon som sett föreställningen osv.

Efter samlingen brukar jag ta en kaffe och sätta mig i logen och slappa en stund.

18:45 "Första ringningen" Mårten meddelar i skvallret att det är 15 minuter till föreställning och publiken släpps in.

18:50-ish "Andra ringningen"

18:57 "Tredje och sista ringningen, plats på scen för föreställning". De som inte redan står och väntar i kulisserna kommer upp till scenen.

19:00 Föreställningen börjar. På scenen rullar allt på, även i kulisserna är det fart på. Man kan t.ex. hjälpa andra med snabba klädesbyten, bära in rekvisita eller hjälpa med peruker. Den som har möjlighet hjälper till där det behövs. Det är en sorts väloljdad föreställning där med. Ibland kan det vara tusen gånger högre tempo i kulisserna än på scenen.

ca 19:10 Min första scen. Spännande, jag får alltid en liten adrenalinrush just före jag springer in.

PAUS Men inte för oss, det är publikens paus. Vi ställer i ordning för akt två. Fixar smink och hår, ställer fram rekvisita och kläder. Ibland har vi också en liten paus och hinner äta något smått.

 

DSCF2449

 

Akt 2 Mårten kallar upp oss på scenen och föreställningen börjar igen.

ca 21:40 Föreställningen är slut. När publiken gått ur salen fortsätter vi en stund till. Kläderna ska hängas upp och rekvisitan ställs i ordning igen. När allt är gjort så är det skönt att gå i bastun och pusta ut.

22:15-22:30 Arbetsdagen är slut. Jag går hem och ser lite på tv och varvar ner och försöker komma i säng. Nästa arbetspass börjar 10:00 följande dag.