Visa alla inlägg skrivna februari 2016

måndag 29 februari 2016 - 12:27

Pimp my herrloge

Ibland får man tillfälle att skoja lite extra. Som idag när vi dekorerade lite i herrlogen med en snygg affisch.

söndag 28 februari 2016 - 21:39

Sista föreställningen

Igår spelade vi den sista föreställningen av tre systrar och en berättelse. Det är alltid litet vemodigt och tomt efter sista föreställningen. En del av skådespelarna flyttar bort från Vasa och det kan ta länge innan vi ses igen. Som tur är finns det telefon & internet så vi kan hålla kontakten. Och bilder..

2016.02.26 Jonas Bergqvist JBQ 1541Sista bilden på bilmekanikern Elis Holm

2016.02.27 Jonas Bergqvist DSCF2771Kurt och Mirjam

2016.02.27 Jonas Bergqvist DSCF2787Gruppfoto just före förlovningsfesten

2016.02.27 Jonas Bergqvist DSCF2791Direkt efter publiken lämnat salongen började tekniken riva och bära ut scenografin.

2016.02.27 Jonas Bergqvist DSCF2792Idag söndag har golvet och väggarna målats. På måndag kväll får Pippi flytta in. Hektiskt tempo!

2016.02.26 Jonas Bergqvist JBQ 1549Vi kunde inte låta bli att försöka oss på en kopia av fotot som togs den riktiga Pelle Svanslösföreställningen på 50-talet.

TRE SYSTRAR GRUPPBILD mindrFoto: Wasa Teater / Frank A Unger

Ett stort tack från oss till er alla som sett föreställningen!

fredag 26 februari 2016 - 07:46

Ur Naturarkivet #4

2010.09.02 Jonas Bergqvist JBQ5870

2010.10.11 Jonas Bergqvist JBQ8703

2011.05.07 Jonas Bergqvist JBQ0024

2013.08.31 Jonas Bergqvist JBQ 4725

2014.07.09 Jonas Bergqvist DSCF0524

2014.07.25 Jonas Bergqvist BQ3 5880

torsdag 25 februari 2016 - 11:27

Skvallret på teatern

På alla scener på teatern finns det mikrofoner som är på hela tiden. Alla är kopplade till ett högtalarsystem som finns i princip överallt i huset. Hela systemet kallas för "skvallret". Det finns till för att man i t.ex. logerna eller i sminket kan höra hur långt det gått av föreställningen och om en entre närmar sig. Ibland bjuds det på guldkorn när någon eller några rockar loss på scen före repetition.

 

Eero & Dennis

onsdag 24 februari 2016 - 23:51

Ägg i ugn

Jag tycker att det är så bökigt att börja steka/koka ägg i morgonstressen. Vissa perioder går det bara inte att stå och göra äggröra på morgonen. Därför testade jag för ett tag sen att göra ägg i ugnen. Resultatet blir ungefär som hårdkokta ägg med en förnimmelse av stekyta. Sen så står äggen sig ca. en vecka i kylen så det är lika bra att göra många samtidigt. 

Gör såhär

  1. Värm upp ugnen till 175 C.

  2. Pensla en muffinsplåt med olja medan du väntar på att ugnen ska bli varm

  3. Knäck i ett ägg per grop

  4. Salta, peppra, krydda enligt smak

  5. Ställ in plåtet i mitten av ugnen

  6. 17 minuter senare är äggen färdiga. 

  7. När äggen svalnat kan du ställa in de du inte äter direkt i kylen.

 

 

2016 02 24 16 05 33 +2

Pensla med olja.

 

2016 02 24 16 43 37 +2Ett ägg per grop. Jag kryddade här med salt, peppar, paprika, cayenne och fryst persilja.

 

2016 02 24 17 04 14 +217 Minuter senare.

tisdag 23 februari 2016 - 23:17

Pippirepetitioner, 3 veckor kvar

Med ca tre veckor kvar till premiär börjar vi nu sätta ihop enskilda scener och repetera längre sjok. Ljudesignern Dennis och Ljusdesignern Acke har också börjat sitta med på repetitionerna och testa lite saker. Vi har en bit kvar nog till premiär men alla pusselbitar börjar så småningom falla på plats.

2016.02.23 Jonas Bergqvist JBQ 1497Pippi drömmer

2016.02.23 Jonas Bergqvist JBQ 1481Tekniken i Salongen

2016.02.23 Jonas Bergqvist JBQ 1414Dunderkarlsson & Blom, Pippi & Herr Nilsson

2016.02.23 Jonas Bergqvist JBQ 1438Stjärnhimmel sedd från kulisserna
2016.02.23 Jonas Bergqvist JBQ 1503Dennis och Acke har flyttat ner i salongen med hela arsenalen

2016.02.23 Jonas Bergqvist JBQ 1442Dennis - Konstnären

2016.02.23 Jonas Bergqvist JBQ 1435Regissören Agneta

 

tisdag 23 februari 2016 - 00:31

Metalmånaden Mars

"Metalmånaden mars medför många mysiga moshpits med metalheads." Är det slump att mars blir en hektisk månad för de som gillar metal i Vasa med omnejd? Det blir en hel del konserter att gå på, kolla här:

2010.03.19 Jonas Bergqvist MED4475Medeia 2010 @ club 25

4:e mars För mig är Maj Karma lite okända. Jag har hört nån snutt här och där men det är inget band jag lyssnat på. Om jag förstått rätt är det här en skivreleaseturné och samtidigt första sen 2009.

5:e mars Dirkschneider och Anvil. Dessa två är väl ett måste för både gammal och ung? Jag erkänner att jag inte kände till Anvil före jag såg dokumentären "Anvil! The Story of Anvil". Det bandet var med i racet med många av de stora i mitten på 80-talet (Scorpions, Bon Jovi..) men av någon orsak så slog inte de igenom. Jag har på känn att dokumentären blir bra som förfestsunderhållning i många hem den kvällen.

12:e mars Är det Wasa Band Jam. Där kan det finnas med allt från himmel och jord. Kanske lite metal por favor?

18:e mars Går det mot amerikansk/irländsk punk med Salty dogs a Flogging molly tribute. Även om texterna kan vara åt mollhållet så blir jag ofta på gott humör av sån här musik. Lite armkroksdans och en guinness på det så är kvällen fullbordad.

18:e mars för mig är valet lätt denna kväll. Vasas egna Grindcorehjältar Rotten sound  har skivrelease. Rå energi från början till slut. SÅ JÄKLA BRA!

19:e mars Michael Monroe & Lapko är kanske inte metalmetal men platsar ändå på listan. Michael Monroe har influerat band som Guns n Roses, Skid Row och Mötley Crüe. Tillräckligt metal för min lista.

19:e mars går jag själv på scen med 1G3B på Leipätehdas. JAG ÄR SÅ KEIKKASNÅL!!! Vi spelar väldigt sällan så man blir ju väldigt hungrig mellan varven. Vi har spelat där på pampaslördan nu senaste 3 åren, lika grymt ös varje gång!

24:e mars "Kasköbandet" Sara är kanske inte ur den hårdare ändan i metalgenren men värt en titt. Det blir för första gången sen 2009 på Club 25 som jag ser dem uppträda. Gången före det var kring 2000 antingen på tomatrock i Närpes eller på parkscenen i Kaskö. Hur som helst så blir det kul att se dem igen.

2009.05.24 JBQ5786

2009.05.24 JBQ5667

2009.05.24 JBQ5905

Sara 2009 @ Club 25

Och om inte mars räcker till..

1:a april  Volume metalnight med MEDEIA, Veristi och Swollen eye view. Jag har väntat på Medeia sen jag fotade deras spelning på club 25 2010. De ligger lätt i all-time top 10 för mig. Som bonus har de en väldigt underhållande youtubekanal. Som bonusen på bonusen så har Medeias nya (2014) sångare också en youtubekanal som är värd en titt.

2010.03.19 Jonas Bergqvist MED4689

2010.03.19 Jonas Bergqvist MED4437

2010.03.19 Jonas Bergqvist MED4610

Medeia 2010 @ club 25. Då med Keijo Niinimaa

 

Så, där var allt jag sett som är i Vasa i mars. Har jag missat nåt? Säg gärna till. Och om du inte kan hålla dig så är redan nästa helg ett ypperligt tillfälle att gå på konsert: Sairaalloisen paha kiertue 2016 med Morbid Evils, Ravage Ritual och Supreme Havoc

måndag 22 februari 2016 - 18:14

Ur naturarkivet #3

JBQ6921

JBQ8792

BQ3 0902

JBQ5694

JBQ9360

DSC 6315

söndag 21 februari 2016 - 18:35

Porträtt i kulisserna

Kajsa Ek ville ha porträtt på sina olika karaktärer i "Tre systrar och en berättelse" innan spelperioden är slut. Igår skred vi till verket och passade på att ta bilderna i kulisserna under föreställningen. Förutom att vi båda hade en föreställning att spela så fanns det ur fotosynvinkel två stora problem: Ljuset och ljudet. I kulisserna är det väldigt mörkt. Det enda ljus som finns är ett svagt blått sken och det som läcker in från scenen. Ljudproblemet är kameran, det ska inte höras ljud in på scenen eller ut till publiken. En del bilder fick vi alltså tima med ljus och ljudnivå på scen medan andra hann vi ut och ta i trappan utanför sminket eller ner i syateljens tvättrum.

JBQ 1328

JBQ 1296

JBQ 1300

JBQ 1388

JBQ 1373

JBQ 1361

JBQ 1393

JBQ 1316

JBQ 1327

lördag 20 februari 2016 - 16:58

Pippi and the Thundercarlssonz

Idag har det varit en lugn dag på teatern för mig. Vi repeterade scener från första akten där jag inte är med så jag fick ta det lite lugnare. På eftermiddagen repeterade vi en scen där några av oss spelar olika instrument. Jag har fått äran att tuta i teaterns rostiga trombon. Trots att det är ca 20 år sen jag spelade efter noter sist så tog det inte länge innan jag fick grepp om låten. Det är så inrotat i muskelminnet från mina år i Närpes Skolmusikkår.2016 02 20 13 35 21 +0200The Thundercarlssonz: Lilla Gubben, Herr Nilsson, Dunderkarlsson & EePee

Efter repetitionen gav Agneta oss feedback från torsdagens genomdrag av akt 2. Överlag gick det bra och allt går framåt men vi har mycket att göra än. Nästa vecka tar vi oss an första akten igen, det är tre veckor sedan sist så det känns rostigt. På torsdag är det deadline på alla dräkter och mask så på fredag har vi vårt första dräkt- och maskgenomdrag.

2016 02 20 14 04 37 +0200Trots bekymrade miner från skådespelarnas sida så är det ingen panik.

 

Ikväll spelar vi 3:e sista föreställningen av tre systrar och en berättelse. Före föreställningen är det öppna guidningar så det rörs en hel del folk i kulisserna. Ibland brukar de som guidar "nappa tag" i nån skådespelare och ställa frågor om arbetet och föreställningen. Det brukar komma riktigt intressanta frågor och jag svarar mer än gärna. Jag tycker att det är roligt att någon är intresserad och vill veta mera. Så om du träffar mig i kulisserna så är det bara att friskt säga hej och fråga om det är något du undrar över.


2016 02 20 14 09 50 +0200En vy över mitt logebord

 

Till sist inatt blir det ett litet filmprojekt. Det kan hända att vi får en ny Ernst underbartrailer. Det gäller bara att allt vi planerar klickat. Om inte annat får vi kanske en gag-reel till slutet av spelåret. 

 

Ha det gött! 
// Bq