Visa alla inlägg skrivna mars 2016

fredag 25 mars 2016 - 21:31

Signerad Landola

Nu du! Samlingens guldkorn, crème de la crème osv. Nej, det är ingen gammal vintageraritet, nej det är ingen toppengitarr. Okej, den är hyfsad men inget underverk. Varför är den då så bra Jonas? JO, den användes av Triple & Touch på två konserter tillsammans med Närpes Skolmusikkår 1997. Lasse Kronér behövde en gitarr och jag hade nyss köpt den här gitarren från H&B music i Korsbäck. Snabbtänkt som jag var i ungdomen passade jag på att be herrarna signera gitarren efteråt. 

2016.03.21 Jonas Bergqvist JBQ 2091

2016.03.21 Jonas Bergqvist JBQ 2095

2016.03.21 Jonas Bergqvist JBQ 2094

Egentligen är det en riktigt bra gitarr att spela på, låg action och ett behagligt sound. Konserterna med Triple and touch är ett minne för livet, så signaturen på gitarren är bara en trevlig påminnelse.

torsdag 24 mars 2016 - 12:11

Česnečka, Tjeckisk vitlökssoppa med krutonger

Sjuk & hängig? Krabbis? Snål på nåt gott & lättlagat? Här är soppan för dig! Ursprungligen är soppan ett botemedel mot baksmälla men jag tycker att den är funkar minst lika bra i förkylningstider. Och såklart går det naturligtvis att äta den när som helst (om man gillar vitlök).

 

Jag börjar med krutongerna, som är ett tillbehör till soppan.

2016.03.24 Jonas Bergqvist JBQ 2166

2016.03.24 Jonas Bergqvist JBQ 2169

 

  • Sätt ugnen på ca 150 grader.
  • Ta ett bröd, vilket som helst. Reissumies eller hårda rågbröd kanske inte är så lämpliga men allt annat går.
  • Skär brödet i kuber och lägg i en skål. Ringla på olivolja, salt, peppar och örter. Jag hade här oregano och rosmarin.
  • Sprid ut brödtärningarna på en ugnsplåt. Rosta brödet i ugnen ca 15 minuter. Det bränns snabbt så håll ett öga på ugnen. 

 

När du lagt in krutongerna i ugnen kan du börja med soppan.

 

Grundingredienserna är samma överallt men mängden kan variera lite efter smak och person: vitlök, lök, potatis och buljong. Där är basen, sen får man variera hur man vill. "Mitt" recept ser ut såhär:

2016.03.24 Jonas Bergqvist JBQ 2173

½-1 Vitlök
1 liten gul lök
3-4 potatisar
Ett paket bacon
6 dl buljong (2 tärningar köttbuljong)
Persilja
Salt
Peppar

Tillbehör: Riven ost och krutonger

 

Gör såhär:
  • Koka upp vattnet till buljongen
  • Skala och finhacka lök och vitlök.
  • Skär baconet i centimeterstora skivor.
  • Stek bacon i stekpannan på hög värme.
  • Sänk värmen och ta ur baconet men låt fettet ligga kvar i stekpannan.
  • Stek löken långsamt i baconfettet. Flytta över allt i en större kastrull när löken är genomskinlig. Jajja, fett å allt.
  • Häll på vattnet och mosa i buljongtärningarna, koka upp.
  • Skala och skär potatisen i centimeterstora kuber. Lägg i potatisen när vattnet kokar.
  • Koka under lock tills potatisen är mjuk, ca 20 minuter.
  • Smaka av med persilja, salt och peppar.

2016.03.24 Jonas Bergqvist JBQ 2174Manuell och maskinell finhackning

2016.03.24 Jonas Bergqvist JBQ 2175Mmmmm feeett

 

Servera med finhackad persilja, riven ost och krutonger.
Om du vill ha vegetariskt alternativ byter du ut köttbuljongen mot grönsaksbuljong och skippar baconet.
Smaklig måltid och krya på dig!

2016.03.24 Jonas Bergqvist JBQ 2177

 

onsdag 23 mars 2016 - 11:26

Norman B-20

Här kommer en ny serie på bloggen: Mina gitarrer.

Igår kväll fotograferade jag en gitarr som jag ska sälja. När jag ändå var på gång passade jag på att ta bild på alla mina gitarrer. Det är lätt att missa hur många man har när några är under sängen, ett par i källaren och ett par i garderoben. Så det är bra att få alla på bild ifall något händer. Nu har jag fotograferat nästan alla, några är ut på vift så de fotograferar jag senare.

Först ut är denna fina Kanadensare som jag köpte via Findit av en trevlig säljare i Närpes.

Norman B-20, byggd någon gång mellan 1980 och 1988.

2016.03.23 Jonas Bergqvist JBQ 2132

2016.03.23 Jonas Bergqvist JBQ 2135

2016.03.23 Jonas Bergqvist JBQ 2134

2016.03.23 Jonas Bergqvist JBQ 2133

Norman är ett sällsynt märke häromkring men i Kanada och USA är den väldigt vanlig. Jag har för mig att det var någon i Övermark som tog gitarren till Finland efter en resa. Tidigare ägare har skött om gitarren bra, den var hel och ren när jag fick den, och det är jag glad för. Det här är en riktigt skön gitarr att spela på. Den sitter bra i famnen och har en klar ton som jag gillar. Både sadel och stall är tusq så jag antar att det är delvis därifrån klarheten kommer. Den här gitarren kommer att vara i min samling länge pga. spelbarheten.

 

Nackdelen med att fotografera alla gitarrer är att det är så tidskrävande. Varje gitarr måste ju provspelas när den nu plockas fram. Nu ska jag ta en svängom med Norman.

 

samlingenHela samlingen.

 

tisdag 22 mars 2016 - 22:52

Livet efter premiärveckan

Nu börjar litet energi komma tillbaka efter förra veckans urladdning. Jag har påsklov och har varit i Närpes ett par dagar och laddat batterierna. Det var ganska snålt med bloggandet förra veckan när jag hade premiär och keikka och lite annat smått och gott. Här kommer lite bilder:

2016.03.18 Jonas Bergqvist JBQ 1984Premiären gick bra. Full fart från början till slut. Publiken var med på noterna direkt från start.

2016.03.18 Jonas Bergqvist JBQ 1983Dennis var på g före premiären

 

2016.03.18 Jonas Bergqvist JBQ 1995Före sista numret flyttar vi fram min mygga på kinden så inte "huvan" skrapar mot den i sången. Huvan borde egentligen vara vit men är i det här skedet genomvåt så den ser brun ut.

2016.03.19 Jonas Bergqvist JBQ 1998Fia fixar Markus frisyr i mörkret.

2016.03.16 Jonas Bergqvist JBQ 1981Vi fick en låda SOL i premiärpresent från skådespelarna på Kaupunginteatteri. Tack!

 

2016.03.19 Jonas Bergqvist JBQ 2016På lördagen hade 1G3B officiell bandprovsmakning av vår egna öl "En uöl" på Bistro Ernst.

2016.03.19 Jonas Bergqvist JBQ 2007Till förrätt hade vi beställt en blandad korvbricka. Vi konstaterade att ölen går att avnjuta med alla sorters korv.

IMG 2761Mobilbild: Före keikkan tar vi alltid en gruppbild i våra outfits. Denna gång var det mummotema för bandet och höns för kören.

IMG 2748Mobilbild: Kändistätt i backstage, allt från komiker till fotografer till skådespelare och journalister i en salig röra. 

IMG 2754

Mobilbild: 5 minuter före keikka

IMG 27531

IMG 2781

Mobilbild: 5 minuter efter keikka

 

 

IMG 2779Mobilbild: Svettiga & nöjda karar efter keikka, pusigull!

 

IMG 2783Jag hade på pulsbälte under keikkan. Som du ser är det ett fint konditionspass. Kuubalainen romanssi tog fram toppen 173. 

 

Så, där var min vecka i bilder. Nu på påsklovet ska jag börja ta itu med andra projekt som blivit skuffade åt sidan under repperioden. Mer om det senare. Ha det gott!

 

onsdag 16 mars 2016 - 10:05

Ur naturarkivet #6

2010.05.01 Jonas Bergqvist HUH8784

2010.05.01 Jonas Bergqvist HUH8823

2010.04.18 Jonas Bergqvist BQL7160

2009.09.21 Jonas Bergqvist JBQ6112

2009.09.21 Jonas Bergqvist JBQ6192

2013.08.31 Jonas Bergqvist JBQ 4743

 

måndag 14 mars 2016 - 21:50

Genrepspuls

Ikväll på genrepet hade jag på pulsbälte. Om ett par veckor gör jag det igen och jämför resultaten. Ingen har sagt att man inte kan få träning på jobbet, eller hur? Jag tänkte lyfta fram lite olika delar av mätningen och föreställningen, utan att spoila allt för mycket.

pippigenrep

  1. Föreställningen börjar. Pulsen stiger något men det inga stora konster än så länge
  2. Jag gör ett besök hos Pippi som slutar ganska svettigt.
  3. Slutsång på akt ett. 
  4. PAUS. I slutet ser man hur mycket egentlig paus jag har, ca 5 minuter hinner jag sitta. Före det ska allt ställas i ordning för akt två.
  5. Akt två kör igång. Igen lite lättare koreografier men inget som påverkar talet.
  6. Sång och väldigt krävande koreografi. Här påverkas sången oerhört mycket av flåset.
  7. Rakt på en helt galen scen där jag ger järnet. Efter denna kan jag inte prata alls i kulisserna. Tur att nästa scen är väldigt stilla.
  8. Slutnummer, relativt krävande koreografi i tjocka kläder. Jag sjunger inte längre, det är för flåsigt inne i hästhuvudet.

 

Så, där är en föreställnings puls i grafform. Ett helt hyfsat cardiopass om jag får säga själv. I morgon kör vi samma schema. 

 

2016.03.14 Jonas Bergqvist JBQ 1941Vi har haft repsvärd fram till idag. Nu fick vi våra "riktiga". Hur tuffa som helst!


2016.03.14 Jonas Bergqvist JBQ 1921Alla delar klädräcke bredvid sminkbordet i kulissrna. Allt från skolbarn till hästar.


2016.03.14 Jonas Bergqvist JBQ 1922I kulisserna är det alltid blått ljus.

 

2016.03.14 Jonas Bergqvist JBQ 1948Sista repetitionen?

 

NU ska jag krama kudde så jag orkar en dag till.

TJOLAHEJ!

söndag 13 mars 2016 - 22:23

Genrep 2

Förra veckan gick i högt tempo ja, men den här veckan skruvas temperaturen upp till max. Vi har genrep 2 och 3 samt premiär på Pippi Långstrump, i slutet av veckan har jag traditionell bastuafton dan före keikka med 1G3B och sist på lördag, KEIKKA med 1G3B!

2016.03.07 Jonas Bergqvist JBQ 1888Fry Prysselius i 90% färdig outfit

Nu på måndag ska allt vara färdigt i Pippi. Alla peruker och mustascher, dräkter och scenografi. Vi repeterar och har feedback på senaste föreställning på dagarna och på kvällarna kör vi föreställning. På måndag kväll är genrep 2 som samtidigt är anhörigas afton. Då får vi bjuda in släkt och vänner som provpublik. Det brukar bli en 120-140 i publiken (i lördags hade vi ca 100). Sen på genrep 3 som också heter offentligt genrep kan det redan vara fullsatt. I skrivande stund finns det några biljetter kvar. Det är skönt att inte behöva ha fullsatt första gången vi visar föreställningen, chocken blir mindre sen när det är fullsatt.

 

2016.03.05 Jonas Bergqvist JBQ 1745Lyttsin står och myser i stjärnhimmeln.

2016.03.05 Jonas Bergqvist JBQ 1710Fia och Anna från sminket hjälper till med snabba byten i kulisserna.

 

Förra veckan har vi nött in snabba byten, om och om igen tills vi hinner. Jag vet inte hur många gånger jag klätt av och på olika dräkter per pass men jag tippar på en 20-30 byten = 200-300 totalt. Inte konstigt att vi blir snabba va? Fia och Anna är och hjälper till i kulisserna och jag vågar inte tänka ens på hur många gånger de slitit kläder av folk denna vecka.

2016.03.05 Jonas Bergqvist JBQ 1707Fem före ridån går upp ser det ut såhär.

2016.03.06 Jonas Bergqvist JBQ 1755Heidi, Jeremy och Nicholas "prickade" golvet.

2016.03.05 Jonas Bergqvist JBQ 1721Eero och Dennis pjasar medan vi väntar på något.

 

Vi har också haft de tyngsta repetitionerna av alla repetitioner: ljusrep. Det är när vi går igenom scen för scen med ljussättaren/ljusteknikern och fixar ljuset. För det mesta rullar det på bra som en föreställning men ibland så stoppar vi och väntar på att ljuset blir rätt. Det kan vara något moment som måste ändras eller lampor som ska riktas om. Vad det än är som stannar upp så ska vi stå kvar på våra platser så det är lättare för ljusdesignern. Och det är det som är det tunga. Skådespelarna är i det här skedet inställda på att köra så stora sjok som möjligt. Vi har ju hankat på i snigelfart i 7 veckor liksom. Det är mycket energi inblandat och man är ivrig att köra och känner att det flyter på bra. Utan förvarning skriker någon stopp och så ska man stå där i lugn och ro och vänta, med svettiga kläder och en trötthet som kommer smygande sakta men säkert. Lika plötsligt som stoppet är allt kirrat och så backar vi litet och tar det nya ljusmomentet "i farten". Ibland är det scener som tas om, ibland är det stora nummer så det blir en del cardio på jobbet.

 

2016.03.05 Jonas Bergqvist JBQ 1731Tjolahopp tjolahej!

 

 

Ikväll tar jag på pulsklocka för att se hur mycket hjärtat får jobba.

// Tjolahejsansa!

 

onsdag 9 mars 2016 - 22:25

1:a förberedande repetition

2016.03.07 Jonas Bergqvist JBQ 1884

Idag hade vi första förberedande repetition med publik, och det var helt galet roligt! Barnen var helt med på noterna och ibland så överröstade de oss på scenen att vi knappt hörde oss själva.

När man håller på för sig själv i 8 veckor så glömmer man bort vad som var roligt första gången man gjorde en sak. Så första publiken brukar "hjälpa" till att komma ihåg allt roligt och barn är extra duktiga på det. De kommenterar, oooh:ar och aah:ar och funderar högt att var är herr Nilsson och är nu Pippi stark på riktigt? Allt sånt hör vi och det ger extra energi att hålla upp tempot.

 

Nu på kvällen har vi haft feedback och gått igenom vad som var bra och vad som måste kortas eller repeteras. I morgon bitti repeterar vi allt det och på kvällen har vi andra förberedande repetition, fotografering och ERNST UNDERBAR. 

 

Mytchi ti jäär nu

onsdag 9 mars 2016 - 08:32

Första publiken

Idag om 1.5 timme sitter det massor med barn i publiken. Det är oliidligt spännande för det är vår första publik. Det är bara att tuta och köra och så återkommer jag med lägesrapport senare idag.

2016.03.07 Jonas Bergqvist JBQ 1887Anna från sminket & Lilla Gubben


2016.03.07 Jonas Bergqvist JBQ 1875Uppvärmning på prickigt golv

söndag 6 mars 2016 - 23:14

Produktfotografering

Ikväll har jag fotograferat produktbilder för 1G3Bs egna öl: En Uöl. Jag fick vänta tills alla lagt sig innan jag byggde om köket till en produktfotograferingsstudio.

 

IMG 2550Vy från kameran.

Jag hade en relativt enkel setup. En blixt rakt bakom för att få fram ett sken i flaskan och flaskans färg. En blixt uppe till höger med grid för att ljusa upp flaskan lite rakt framifrån och ge en reflektion på skivan framför. 
Huvudblixten var en oktabox som låg snett bakom flaskan. Som sista element använde jag en stor silverreflektor för att studsa tillbaka allt ljus som kom från de andra blixtarna på flaskan.

 

IMG 2551Setupen ovanifrån.


Blixtarna jag använde är gamla nikonblixtar som man får för en billig peng lite överallt nu. SB-24 och SB-26 använder jag. Tyvärr har de inte optisk slav men de har syncport så man kan koppla in trigger. Jag använder en Pocketwizard PlusX. Enkel och pålitlig trigger tycker jag.

2016.03.06 Jonas Bergqvist JBQ 1834Till sist lekte jag litet med vatten. Proffsen använder en vatten-glycerinblandning för att hålla dropparna på plats. Jag använde vanligt kranvatten i blomspruta. Det var så kort tid så det gick bra ändå.

2016.03.06 Jonas Bergqvist JBQ 1837Sprayar man vatten bakom flaskan ser det ut såhär. Experimentera friskt!

 


IMG 2554Efteråt belönade jag mig själv med en lätt kvällsbit.