Visa alla inlägg skrivna april 2016

torsdag 28 april 2016 - 08:35

Studentfoto: Hanna

Förra sommaren fotograferade jag Hannas studentporträtt. Vi tog porträtten utomhus i en lummig bortglömd skogsbacke i Kalax. Det var en rolig session med mycket filosofiskt snack om teater och framtiden, som sig bör. Jag tycker att det är lättare att ta bra porträtt om man pratar med varandra. Både modellen och jag slappnar av och börjar tänka på det vi pratar om istället för oj-herregud-nu-tar-vi-kort-hoppas-det-blir-bra!. En bonus i det här fallet då var ju att vi har gemensamma intressen.

2015.06.05 Jonas Bergqvist BQ3 2580

2015.06.05 Jonas Bergqvist BQ3 2514

2015.06.05 Jonas Bergqvist BQ3 2527 Edit

2015.06.05 Jonas Bergqvist BQ3 2600

tisdag 26 april 2016 - 14:19

Bakom kulisserna på Pippi Långstrump

Fastän det är lugnt på scenen kan det vara kaos i kulisserna. Scenmästaren Mårten och Fia från sminket hade en kamera i pannan en föreställning. Här är slutresultatet. De sitter inte å dricker kaffe där bakom precis :)

 

måndag 25 april 2016 - 23:01

Att nollställa och ladda om

Ibland är mitt arbete väldigt hektiskt, framförallt under slutskedet av en repetitionsperiod. All vaken tid kretsar kring föreställningen vi repeterar. Och det är inte bara på arbetstid. I pauserna mellan repetitionerna, på morgonen vid frukosbordet och på kvällen när jag promenerar hem, innan jag somnar. Hela tiden funderar jag på någon scen eller pluggar in repliker. Hjärnan går mer eller mindre på högvarv nästan dygnet runt. I långa loppet orkar ingen med det om man inte har verktyg att hantera det med.

Vi hade för ett par år sen en föreläsning på teatern med Christoph Treier. Från den föreläsningen fick jag med mig bl.a. det att man kan sätta upp stora mål och små delmål under t.ex. ett spelår. Jag tror att jag gjorde nåt sånt innan, undermedvetet och slumpmässigt. Efter föreläsningen hade jag ord och namn på vad jag gjort och mera exakt än slumpen. Jag har lite anpassat råden för att de ska fungera bäst för mig. Det kan hända att de bryter lite mot vad Christoph sa den dagen men hittills har det funkat bra.

BQ3 1147

Såhär ser mitt spelår ut

Ett spelår är från 1:a augusti till 31:a maj. Mitt allra största mål är sista föreställningen i maj. Min energi och ork måste räcka ända till den, punkt slut. Efteråt får jag vila två månader. Mitt första delmål är höstens första premiär. Detta spelår var det 12:e september. Fram till 12:e september hade jag alltså en intensiv period. Jag visste också att under den perioden så fanns konstens natt och en spelårsöppning med alla repetitioner och tillbehör. Det ingår i 1:a delmålet så att säga.

När delmålet är nått är det bara att pusta ut och försöka ladda om innan nästa projekt börjar. Jag har för mig att Christoph pratade om att man behöver 6 veckor för att helt ladda upp. I höstas hade jag tre dagar innan nästa projekt började. Tre systrar och en berättelse, dvs andra delmålet hade premiär 7:e november. Som andningshål i repetitionerna var faktist att få spela föreställning. En sorts rutin i vardagen. En föreställning lever i viss mån lite här och lite där men i det stora hela går det i samma spår, i jämförelse med repetitioner då.

Efter 7:e november var det bara föreställningar, sångrep och möten fram till 7:e december. Då hade vi första repetitionen för julkonsert med Lytts och vänner. Tiden mellan Tre systrar och en berättelses premiär och första julkonserträknar jag på sätt och vis att det var en uppladdning, även om jag övade sång dagligen och spelade föreställningar. Sången är såpass ny för mig och det bryter mer eller mindre helt från teatern. Det ger avbrott från jobbets vardag och på samma gång ny energi.

Vårens nästsista stora projekt var Pippi Långstrump. Vi inledde repetitionerna 11:e januari och premiären (delmål 3) var 16:e mars. Precis som delmål 1 och 2 så spelade jag föreställning samtidigt som vi repeterade. Oftast är vårproduktionerna fysiska och kräver mycket tid och ork på alla plan. Men så länge jag har ett mål går det att bita ihop för jag vet att efter premiären får jag vila. Under våren har jag okså varit dragare för Ernst Underbar, det har varit en liten ventil där jag fått lätta på trycket litet och pjasa loss. Även om vägen dit varit extra tung. Vi gör nämiligen allt med Ernst Underbar utanför arbetstid (=nätter).

Sista delmålet är att orka spela “Pippi” till sista föreställningen, som också är stora huvudmålet. Just nu har vi ca 50 föreställningar inprickade. Minst en per dag måndag till lördag. Som mest spelar vi 9 föreställningar en vecka. Samtidigt börjar vi bekanta oss med höstens material. Vi läser manus och har möten.

DSCF1307

Hur får jag det här att funka?

“Oj herregud, är det såhär galet?” Tänkte jag när jag nyss läste vad jag skrivit. Det sitter ju i ett och projekt överlappar varandra huller om buller. Hur orkar jag? Svaret är enkelt: När jag jobbar med delmål ett så stänger jag av alla andra delmål. Varför ska jag tänka på vårens produktioner när jag repeterar höstens? Samma gäller delmål två, tre, fyra osv.. Inget annat delmål kommer in i skallen då heller. Nu i maj jobbar jag vecka för vecka, jag behöver inte oroa mig idag för den veckan då vi spelar 9 föreställningar. Det hjälper ju inte mig nu att oroa mig över den?

Det FÅR nog komma in småprojekt. Allt är hanteringsbart till en viss grad men oftast blir jag stressad om det kommer hinder med småprojekten. Det som gör mig helt knasig i skallen och slut är om det kommer något efter stora huvudmålet. Vi har ett par möten sista veckan i maj faktist men de är så avslappnade att det är bara trevligt att träffas och “kaffa” med kollegorna.

Jag minns när vi gjorde första trailern till Edith – Skrattande strimma av schalkananssol. Den gjordes sista veckan i maj. Jag hade ingen aning om det och blev helt mosig i skallen när jag fick veta..typ samma vecka. Min uppgift var att läsa en dikt. EN dikt som i normala fall inte är några problem att memorera och läsa. Jag minns inte ens vilken det var, men det var så fruktansvärt tungt att göra det. Huvudet orkade inte alls, det var svårt att memorera den och jag fumlade med orden. Det hela tog kanske 10 minuter men jag var helt slut efteråt. Varför? Jo jag hade redan haft mitt stora mål för spelåret, energin var slut.

Som tur är så har vi väldigt bra planering på Wasa Teater. Redan nu pusslas nästa år ihop och inom maj får vi en lista med årets viktiga datum. Det är allt från premiärer till repstarter till workshoppar. Med bra planering är det lätt att mentalt förbereda sig och orka ett spelår till.

 

tl;dr det är lättare att lägga räls i rasande fart om man  har en slutdestination.

BQ3 6187

söndag 24 april 2016 - 22:07

Sjukt god hamburgerbiff

Nu har jag berättat om hur jag gör tillbehör och bröd till hamburgare. Då är det bara den viktigaste komponenten kvar, nämligen biffen. Här gäller samma regel som för allt annat när man ska göra god mat: K.I.S.S. Keep it simple stupid! Färs gjord på bra kött behöver inte kryddas sönder och vevas ihop till en sörja innan man kan steka en god burgare.


Jag använder nötstek när jag gör egen färs. Det går att hitta riktigt billig nötstek ibland. *Protip* Störst chans på fynd är på måndag morgon i stora affärer. Ofta kan man hitta bitar som är -30% då. Köp hem, mal ner och frys in.
När du en gång börjat med det här så smakar färdig butiksfärs färs inte lika gott längre. (En köttkvarn kan du få från Clas Ohlsson för ca 35 €.)


Tillbaka till burgaren. För att få in lite röksmak och fett i biffen blandar jag i bacon eller rökt sidfläsk i färsen, typ en del bacon och sex delar stek. Köp gärna bacon som är en stor bit istället för färdiga slimsor.

2016.04.24 Jonas Bergqvist JBQ 3016Stek

2016.04.24 Jonas Bergqvist JBQ 3017Bacon

 

Ingredienser (för ca 7 biffar)
600 g nötstek
100 g bacon

  • Skär allt kött i ca 2 cm stora kuber och mal ner färsen. Jag har en köttkvarn som har tre grovlekar. Jag maler allt 2 gånger med grövsta inställningen och en gång med mellanläget.
  • Forma biffar på ett smörpapper, ungefär 100 g styck och inte tjockare än 1 cm. Försök att inte mosa ihop köttet till en smet utan arbeta snabbt och lätt.
  • Stek i gjutjärnspanna på medelhög värme. Ingen olja eller smör behövs. Låt biffen ligga still och peta inte på den hela tiden.
  • Salta och peppra när du vänt biffen.

 

Svårare än såhär är det inte att göra en sjukt god hamburgerbiff.

2016.04.24 Jonas Bergqvist JBQ 3019Såhär ser köttet ut efter första omgången i kvarnen

2016.04.24 Jonas Bergqvist JBQ 3020Tredje och sista malningen

2016.04.24 Jonas Bergqvist JBQ 3026Färdigt formade biffar redo för stekning

 

2016.04.24 Jonas Bergqvist JBQ 3028

"When it bleeds, flip it!" - Mark "McMark" Woodward

 

lördag 23 april 2016 - 22:13

Pimiento-ost

Såg du "Världens bästa burgare" på TV3 i veckan? I veckans avsnitt pratade de bland annat om en ost som var okänd för mig, pimiento-ost. Jag trodde först att det var en ost som bara finns i USA men efter litet googlande fick jag veta att det är en sorts oströra som det går att göra själv.

Den viktigaste råvaran, pimiento har jag inte hittat här i Vasa (än). Om du vet var det går att få tag på så berätta gärna. Pimiento eller Pimento, är en stor, röd, hjärtformad chilifrukt. Den är åt sötare hållet och är lägst på scovilleskalan av alla chilin. I mitt recept är den ersatt med röd spetspaprika. Spetspaprikan är sötare än vanlig paprika och barnvänligare än chili. För att få liite hetta lade jag till en mild grön jalapeno, det är helt valbart.

2016.04.22 Jonas Bergqvist JBQ 3010Röd spetspaprika fick ersätta pimiento.

 

Pimiento-ost

Mitt recept är fortfarande i experimentstadiet så jag har skrivit ned lite tankar och förbättringsfunderingar i slutet.

2016.04.22 Jonas Bergqvist JBQ 3014

Ingredienser

150 g lagrad cheddarost (2 år)
150 g mild cheddarost
250 g philadelphiaost
1 dl majonnäs (recept)
½ tsk vitlökspulver
½ tsk lökpulver
2 spetspaprikor
1 jalapeno (valbart)

 

  • Hacka paprikor och jalapeno fint.
  • Riv osten.
  • Blanda allt till jämn smet i mixer.
  • Smaka av med salt och peppar.

 

Reflektioner
Nästa gång jag gör röran skippar jag den milda osten helt och använder bara lagrad cheddarost som har mera smak. Jag kanske ökar mängden till 400 gram också. I jakt på pimientochili så får spetspaprika duga. I orginalreceptet som jag utgått från så används det pimiento på burk.


Vi testade ikväll att göra varma smörgåsar med röran på och det funkade riktigt bra. Det stora eldprovet är dock i morgon när det är dags för söndagsburgare.

  

2016.04.22 Jonas Bergqvist JBQ 3009Lagrad Cheddar och mild Cheddar 

fredag 22 april 2016 - 22:35

Bästa burgerbrödet

Varför köpa dyrt och halvbra burgerbröd i butiken när det går att  baka hundra gånger bättre bröd själv? Jag tycker att hamburgerbröd som finns i butiken är för stort, torrt och faller sönder allt för lätt. Det bästa receptet jag hittat är från boken "Flippin’ Burgers Hamburgare från grunden". Det blir spänstiga, fylliga bröd som passar utmärkt till burgare.

2016 04 20 20.28.2Släta ytor har jag inte riktigt fått till än, men annars är bröden väldigt bra

Ingredienser
850 gram vetemjöl special
25 gram strösocker
15 gram salt
40 gram jäst
5 dl mjölk
50 gram honung
75 gram rapsolja


Pensling
1 ägg
1 nypa salt
1 skvätt vatten

2016 04 20 18.50Olika storlekar för stor och liten

Gör såhär

  • Lös upp jästen i mjölken i en bunke.
  • Väg upp mjöl, salt, socker mjölk, honung och rapsolja och häll det i bunken med jästblandningen.
  • Knåda degen på medelhastighet i 10 – 12 minuter
  • Sätt lock eller plastfolie på bunken och låt jäsa i 30 – 60 minuter. Degen skall dubbla sin storlek.
  • Sätt ugnen på 40°C och dela under tiden degen i 20-30 bitar. Jag gjorde både stora och små bröd och fick 33 st denna gång. Rundriv till små bollar. Lägg bollarna på en ungssplåt och platta till dem med handflatan.
  • Stäng av ugnen och fyll en ugnsform med fingervarmt vatten(35-37°C) och ställ på botten av ugnen. Ställ in plåten med bröden i mitten av ugnen och låt jäsa 60-80 minuter tills de nått dubbel storlek.
  • Om ugnen är för varm kan luckan lämnas på glänt under jäsningen. Om ugnen inte går lägre än till 50° bör man först vänta en stund efter avstängning med luckan på glänt. Det går även bra att jäsa under duk ovanpå spisen.
  • Ta bröden ur ugnen när de jäst färdigt. Sätt ugnen på 225 grader.
  • Vispa ägg, salt och vatten med en gaffel.
  • Pensla bröden och grädda dem sedan i 6 – 8 minuter. De ska bli gyllenbruna.

 

Vilket är ditt bästa burgerbröd?

onsdag 20 april 2016 - 21:45

Att glömma bort en föreställning

Vi spelar så mycket Pippi nu så jag har helt glömt bort att vi har en Ernst UnderBar i morgon kväll. En orsak kan ju förstås vara det att vi ska igen göra en helt improviserad föreställning. Inget är repeterat, enda vi vet är att föreställningen börjar 22:00. Sarah som håller i trådarna vet ju naturligtvis vilka olika scener eller lekar vi ska improvisera. Resten vet vi först när det händer.

Förra veckan klippte jag ihop en timelapse från förra gången vi improviserade. I slutet finns en improviserad sång av Dennis Hansson. Den var så galet rolig då i stunden att jag inte kunde hålla masken längre. Det enda vi visste när den scenen började var att det var "hos psykologen", resten hittade vi på vartefter.

 

Det är så roligt och lärorikt att improvisera. Man lär sig att verkligen leva i stunden och att ta in vad som händer runtomkring. Man blir snabbare på att ta ett beslut och följa den tråden men också att släppa ideér som man tror är goda i förmån för bättre. Jag hoppas att vi har tid att fortsätta med impro i höst. Men nu ska jag njuta av årets sista Ernst UnderBar.

onsdag 20 april 2016 - 08:12

Föreställningsförberedelse

Nu när vi spelat ett tag så har föreställningsrutinerna lagt sig på plats. Jag kommer till teatern 1½ timme före föreställningen och börjar på med mitt. Här är listan jag betar av:

  • Koka kaffe (om "kaffetannän" värker).
  • Hämta kläder från syateljen som varit på tvätt.
  • Raka mig, om det behövs.
  • Byt till underställ.
  • Sminka.
  • Gå upp till scenen, sätt alla saker och kläder är på plats, fyll på mina vattenflaskor.
  • Värm upp.
  • Hämta mygga/mikrofon + sändare från tekniken.
  • Gå till sminket, myggan tejpas & peruken på.
  • Scenkläder på.
  • Röstuppvärmning + soundcheck.
  • 15 minuter kvar till föreställning, ät en frukt och drick kaffe.

 

Här har jag gjort en sminktimelapse.

 

 

Förresten, ett tillägg angående brandlarmet i lördags. Från att vi avbröt föreställningen tills vi körde igång igen gick det endast 17 minuter! Alltså 270 personer ut på gatan, vänta på klartecken av brandkår och in igen på 17 minuter. Det är snabbt!

söndag 17 april 2016 - 17:58

Brandlarm på teatern

Igår blev det lite extra program under föreställningen. En rökmaskin som finns under scengolvet började "läcka" och fyllde ett rum helt med rök. Därifrån sipprade röken ut i en korridor där brandlarmets sensorer finns. Sensorerna är bland annat känsliga för rök oavsett vilken sorts rök så går larmet igång. Vi hade precis börjat andra akten när larmet gick. Alla som jobbar i huset har egna uppgifter när det blir larm. En del har i uppgift att hjälpa publiken ut, en ska ta mot brandkåren osv. Min uppgift är att gå till brandcentralen tillsammans med två andra och ta reda på varifrån larmet kommit. På larmcentralen står det vilken nummer det är på sensorn som utlöst larmet. När vi vet nummern är det bara att söka upp var den finns på olika ritningar som finns i brandcentralen. Efter det ska jag stanna kvar medan de andra går till platsen och påbörjar eventuellt släckningsarbete. Min uppgift är att informera all personal som kommer via centralen vad som händer. Sen när brandkåren kommer ger jag dem en lägesuppdatering.

Det hela löpte väldigt bra, publiken höll sig lugn och alla evakuerades innan brandkåren kom. Fastän vi visste att det var falsklarm måste vi alltid evakuera och vänta på brandkåren. De är de enda som kan säga om vi får gå in tillbaka. När alla kommit in igen kom en av brandmännen in på scenen och sa ett par ord till publiken, bra spelöga där tycker jag. Det är ju trots allt spännande när brandlarmet ringer och brandkåren kommer med sirener och full mundering. Efteråt pustade alla ut ett par sekunder och så körde föreställningen körde igång igen.

Jag har varit med om 4-5 brandlarm på teatern och om jag minns rätt så har det varit en rökmaskin nästan alla gånger som utlöst larmet. Jag minns att det var väldigt nära att bli larm flera gånger efter Allt eller inget (Full Monty). Det var så många skådespelare i herrlogen som duschade efter föreställningen så ångan från duschen läckte ut till en sensor, en liten antiklimax för brandmännen att få komma och "rädda" nyduschade manliga amatörstrippare? :)

 

Capture

Här är en bild från rummet där rökmaskinen löpte amok. Jag är ca två meter från Acke som står brevid maskinen. Bara så ni får en uppfattning om hur mycket rök det var under scenen.

 

söndag 10 april 2016 - 22:28

Fyra burgertillbehör

Hej hallå, solen skiner och grilltanden värker! Här kommer fyra tillbehör som jag alltid lagar när jag gör egna hamburgare. Jag tycker att de är väldigt enkla att göra och att de är tusen gånger godare än butiksalternativen. Kostnadsmässigt är det inte många euro som du måste lägga ut för att höja smaken på din burgare.

 

Majonnäs

2016.04.10 Jonas Bergqvist JBQ 2452

När du en gång gjort egen majonnäs kan du inte sluta. Butiksmajonnäs smakar blask och fejk efter det. Och det bästa av allt: det är så lätt! Det svåraste med att göra majonnäs är att alla ingredienser har samma temperatur och vispandet (tur att det finns maskiner nuförtiden). Om det är stora temperaturkast är det större risk att majonnäsen skär sig.

Ingredienser

2 äggulor
1 msk dijonsenap
5 dl matolja
salt, peppar

 

  • Vispa ihop senap och äggulor.
  • Tillsätt olja droppvis i början medan du vispar. Häll sen i oljan i en tunn stråle. Jag brukar hålla ett öga på smeten och pausa med hällandet om den inte "arbetas in" direkt.
  • När all olja är invispad smakar du av med salt och peppar. Det går också att smaksätta i slutet med t.ex. citron, chili eller pressad vitlök.

2016.04.10 Jonas Bergqvist JBQ 2456Tunn stråle olja

2016.04.10 Jonas Bergqvist JBQ 246610 minuter senare

Bacon

2016.04.10 Jonas Bergqvist JBQ 2479

2016.04.10 Jonas Bergqvist JBQ 2486

När det är trångt på spisen gör jag bacon i ugnen. Det blir ett jämnare resultat och mindre os och kladd. Dessutom blir det ingen disk!

 

  • Värm ugnen till ~225 grader.
  • Lägg baconet på ett smörpapper på en ugnsplåt. Smörpappret gör att baconet inte bränner fast nånstans och extra fett stannar kvar på pappret och inte i plåten = mindre disk.
  • In i ugnen med härligheten.
  • Tänk på hur gott bacon är i ungefär 12-15 minuter.
  • Ta ut baconet ur ugnen.
  • Flytta över baconet på hushållspapper och låt överflödigt fett rinna av.
  • Avnjut baconet medelst hamburgare.

 

Inlagd rödlök

2016.04.09 Jonas Bergqvist JBQ 2448
I mitt tycke ett perfekt tillbehör till burgare och i princip allt i köttväg man grillar. Antingen gillar man det eller så inte. Jag använder rödlök för den är mildare i smaken än gul lök.

 

Ingredienser

2 stora röda lökar
1 msk Socker
2½ dl Limesaft
2 tsk Flingsalt
1 1/4 dl Vitvinsvinäger

Denna gång lade jag också med:
2 Jalapenos
1 Vitlök

 

  • Blanda socker, limesaft, salt och vinäger i en större skål (löken ska rymmas i där också) Vispa runt lite och låt stå en stund så salt och socker löser sig.