Visa alla inlägg skrivna juni 2016

tisdag 28 juni 2016 - 22:23

Programbladsfotografering

I helgen fotograferade jag två genomdrag av Närpes Teaters uppsättning Närpesboan. Jag har varit inblandad i Närpes Teater många gånger förr så det är alltid rika roligt att få åka till vridin och träffa alla som är där. Årets pjäs, är en omarbetning av Maria Bloms Masjävlar. Den utspelar sig i Närpes och tar avstamp i kalasförberedelser. Tre systrar ska fira sin far och ställa till med 70-årskalas. Men det går inte helt smärtfritt och som planerat när flera viljor och liv ska samsas. Det är gamla känslor som svallar upp och större och mindre livskriser som trycker på. Fastän jag såg båda genomdragen genom kameralinsen så var det hög igenkänningsfaktor på många ställen.

2016.06.26 Jonas Bergqvist JBQ 4543

 

2016.06.27 Jonas Bergqvist JBQ 5350
2016.06.27 Jonas Bergqvist JBQ 5947
2016.06.27 Jonas Bergqvist JBQ 5519

 2016.06.26 Jonas Bergqvist JBQ 4455

 2016.06.26 Jonas Bergqvist JBQ 4419

2016.06.27 Jonas Bergqvist JBQ 5836

2016.06.27 Jonas Bergqvist JBQ 5617

2016.06.27 Jonas Bergqvist JBQ 5626

2016.06.27 Jonas Bergqvist JBQ 5410

 

tisdag 28 juni 2016 - 16:15

Tävling: Kva je i loådon?

JBQ 4301

1G3B har en stor låda som innehåller något som vi ska använda i scenshowen på lördag. Vad som är i den tänker jag inte berätta rakt av. Istället får det bli en tävling! Gissa vad som är i lådan i kommentarsfältet här nedan. Första som gissar rätt vinner en inträdesbiljett till spelningen. Hophopi. KVA JE I LOÅDON?!

Biljetten är personlig och kan inte säljas eller ges vidare.

JBQ 4296

söndag 26 juni 2016 - 09:08

1G3B Tomatkarnevalteaser

Vi har gjort en teaser inför 1G3B's spelning på tomatkarnevalen nästa helg. Ses vi där?

onsdag 22 juni 2016 - 23:37

Top-5 Bio-önskelista

Läste på Vasabladet att Gloria förnyas från grunden. Jag har inte varit på Bio på ett bra tag men ändå blir jag förväntansfull. Vad kommer de att göra?

Här är min top-5 önskelista på förändringar:

1. Bredare säten och mera benutrymme

"Alla säten kommer att bli bredare och man kommer att ha redigt med utrymme. Vi bygger VIP-platser och man kan även vänta sig andra trevliga överraskningar.."
Äntligen bredare säten! Det har varit så kämpigt vintertid att sitta och svettas med alla tillbehör. En överstor fjällrävenparka i famnen, popcorn och läsk och samtidigt armbågskriga med grannen.
Och VIP-platserna får mig att tänka på när vi var på bio i Thailand. Där fanns fästmanssoffor att sitta i, såna där man kunde fälla upp stöd för benen. HALLELUJA om vi får såna till Vasa. Det var så skönt att få sitta riktigt bekvämt och se på film.

mg 6923

2. Lägre ljudnivå

Ibland har det varit så mycket ljud på att jag funderat på att gå ut, REDAN I REKLAMEN. Varför måste det vara så äckligt högt ljud på? Jag hoppas att de gör något åt akustiken och ljudåtergivningen så de inte behöver ha på så högt.

3. Narikka

Det finns garderob i aulan men det känns otryggt att hänga av sig allt där. Jag har aldrig sett någon form av övervakning där, har du? Det känns inte säkert att hänga av sig ytterkläderna där. Är de kvar när filmen är slut?

4. Klassiska filmer

En gång i halvåret eller så. Tänk att få se The Shining på bio! Eller Platoon, Full metal jacket, Spinal Tap eller varför inte tre första Indiana Jones filmerna? Och varför begränsa sig till filmklassiker? Konserter!

CLOCKWORK ORANGE

5. Färskt poppade popcorn

Nu som då har jag fått popcorn som varit lite sådär. Det känns som rysk roulette att plocka åt sig ett tråg ur dedär värmeskåpen. Sälj istället en plasthink som innehåller gratis påfyllningar för hela året. Så får man ha med sig hinken och få färska popcorn skyfflade i hinken. Mindre skräp dessutom? DO IT!

Hur ser din bioönskelista ut?

3020051 poster 1280 popcorn

söndag 19 juni 2016 - 00:02

Dator för bildhantering

Håll i hatten för nu ska vi nörda ner oss riktigt och uppgradera datorn!
Det mest prestandakrävande jag gör nu är bildhantering så det blir en dator som är gjord för just det. Jag använder i huvudsak två program för mina bilder, Adobe Lightroom och Adobe Photoshop så det är deras krav som ger riktlinjer. Det har gått bra ganska länge med min nuvarande dator.

Det är lite över två år sen jag uppgraderade sist. I höstas köpte jag en ny kamera och den ger ganska stora bildfiler (26.9 Mb). Efter en porträttsession har jag mellan 100 och 150 bilder att gå igenom och ett heldagsbröllop är över tusen bilder. En redigerad porträttbild är mellan 200 och 300 Mb. Det är alltså en hel data som ska tuggas och bearbetas och min dator orkar inte riktigt nu.

Det jag behöver är alltså: Snabb processor (CPU), mycket minne (RAM), snabba hårddiskar (SSD) och lagringsutrymme (SATA HDD).

Jag tänkte inte gå sådär supernördigt ingående i allt men tillräckligt för att bli åksjuk för den oinvigde. Därför finns det en tl:dr längre ner.

 

Mac eller PC?

Här är min erfarenhet. Jag hade en Macbook pro för många år sen. Fantastisk dator rakt igenom som fungerade perfekt ända tills jag behövde uppgradera. Hårdvaran begränsade t.ex. minnesmängden. Sen behövde operativsystemet
uppgraderas och lite åt gången blev mina gamla program mindre och mindre kompatibla så jag var tvungen att köpa nya. Spiken i kistan var när batteriet började krångla. Det första batteriet hade hållit 4-5 år ungefär, sen dog
det. Inget fel med det, laptopbatterier dör. Så jag köpte ett nytt, som höll ett halvår. Naturligvis fick jag ett nytt på garanti som också höll ett par månader. Sen fick det räcka. 

giphy 1

PC har jag använt i över 20 år, när de funkar så funkar de hur bra som helst. Och när de bråkar så bråkar de ordentligt och tiltar helt. Bortsett från det är uppgraderingar en dröm jämfört med apples datorer. Det går att
plocka med komponenter när man uppdaterar. Det går att byta ut i princip allt relativt enkelt. Nu i kommande uppdatering har jag kvar en del komponenter som börjar få ganska många år på nacken men de fungerar fint för det.
Därför håller jag mig kvar vid PC.

 

Laptop eller stationär?

För mig är det bäst att ha allt stationärt på ett och samma ställe. En rejäl låda där allting finns. Laptopar kan man nog få lika kraftfulla som en stationär dator men lagringsutrymmet blir lidande. Jag har en laptop för panikeditering "i fältet" men då får man ha mycket tålamod och kaffe med sig.

 

Skärm

Skärmen jag har är bra så den behöver inte uppgraderas. Men överlag tänker jag såhär kring skärmar.
Den ska vara matt, högglans bara speglas och är jobbigt på sommaren.
Högre kontrast desto bättre.
Stor betraktningsvinkel.
Det ska gå att justera färger och ljus i den själv. Kalibreringsbar helt enkelt.

Den jag har nu är en Samsung S27A850D, inget fäncy men helt enligt ovanstående kriterier.

 

Processor (CPU)

Photoshop och Lightroom är inte så hemskt beroende av hur många kärnor (cores) processorn har. Det betyder att prestandan är den samma om du har 2,4,6 eller 8 kärnor på samma Ghz. Men det finns undantag, olika blurfilter och
färglägeskonverteringar drar nytta av fler kärnor. Så mellan 4 och 6 kärnor är bäst pris/prestanda förhållande. Processorn jag valt är en Intel i5 6500. Jag har inte tänkt överklocka processorn så jag behöver inte köpa "K"
versionen som är lite dyrare.

giphy

Moderkort

Plats för minst 5 hårddisksanslutningar.
Finns oftast med integrerat ljud och grafik.
Märke och så vet jag inte, affären får rekommendera så jag får något kompatibelt.

Grafikkort

Det går att använda det inbyggda. Varken Photoshop eller lightroom använder grafikkortets kraft för att arbeta. Jag behåller mitt gamla ATI Radeon HD 4870 512Mb

 

Minne (RAM)

32 Gb ska jag ha. 16 går nog bra också om budgeten inte tillåter. Här finns det många olika att välja mellan och det är hastigheter allt från 1600 Mhz till 2600 Mhz och vad det nu finns. I Photoshop och Lightroom spelar det
inte så stor roll. Därför behöver jag inte gå på det allra dyraste och snabbaste.

 

Hårddiskar

Jag har en hårddisk för Program och system. Den här hårddisken ska vara en SSD, snabb och effektiv.
En till SSD för bilder jag arbetar med just nu och lightroomkataloger. Här är det samma krav, snabba filer.
Sista SSD disken använder jag som cache och scratchdisk för photoshop och lightroom. Här finns däremot INTE windows temporära filer.

Lagringen är två stycken 2Tb hårddiskar. Hit flyttar jag allt som ska sparas och arkiveras. Jag använder en tjänst som heter crashplan för min backup. Den funkar så bra att direkt jag flyttar en fil till den ena hårddisken så
görs en backup till den andra hårddisken. När det är klart görs också en onlinekopia. Skaffa backup för dina bilder! Gör det NU!

Ungefär såhär tänker jag nu med min uppgradering. Du kanske har läst annat eller tycker annat, helt okej. Berätta gärna och fråga om det är något som är konstigt och oklart med mina val.

1388

tl:dr

Absoluta måstekomponenterna enligt mig
Snabb processor med 4-6 kärnor. Kring 3 Ghz. Ingen intel i3:a eller celeron eller annat mobilt.
16 Gb RAM minne
120-256 Gb SSD hårddisk
1-2 Tb SATA hårddisk för lagring (går att köpa extern om man väljer laptop)
Resten enligt behov och ekonomi.

Min dator blir
Processor: Intel i5 6500 3.2 Ghz
Minne: 32 Gb RAM
Grafikkort: ATI Radeon HD 4870 512Mb

En 256 Gb SSD hårddisk för system och program
En 120 Gb SSD hårddisk för bilder och annat jag jobbar med just nu. Färdiga projekt arkiveras.
En 120 Gb SSD hårddisk för temporära filer och cache
Två 2TB SATA hårddiskar för lagring och backup. Ena av dessa är enbart backup.

Om man inte vill köpa komponenterna från nätet och skruva själv rekommenderar jag Wasaware i Vasa. Trevlig betjäning och bra priser, där tar de också in gamla delar i byte.

 

torsdag 16 juni 2016 - 00:54

Sommarnaglar

En bra sak med sommarledigt är att det inte spelar någon roll om jag är orakad ett par dagar eller får mina naglar målade. Ingen tråkig pjäs där det inte passar med röda naglar och skäggstubb. Så skönt att bara få vara och njuta av dagarna. Idag fick jag mina naglar målade, jag behövde inte ens välja färg.

2016.06.15 Jonas Bergqvist JBQ 4258

Det mesta är ju nog på naglarna så det gör inget att litet hamnar brevid. Sålänge vi har roligt så spelar det inte så stor roll. Ikväll i butiken var det ett par som viskade och funderade varför en stor karl har rosa naglar. Jahaja, jag bryr mig inte. Jag tycker de är fina. 

 

2016.06.15 Jonas Bergqvist JBQ 4253

#karalack 

onsdag 15 juni 2016 - 00:01

Regler för familjeparkering

IMG 2944

 

Förra veckan blev det en hel del reaktioner med min satir om familjeparkering. Jag trodde inte att SÅ många skulle vara irriterade på samma sak som jag. Glädjande på det sättet att vi är många och trist för att det vi gör är att vara arga. Till en början försökte jag hänga med i olika diskussioner som uppstod på facebook men det blev bara för mycket för att hinna hänga på i debatten. Men visst är det kul när det börjar röra på sig litet?

Det handlar i grund och botten om att respektera varandra och att acceptera och följa regler.
Det handlar om att slippa vara rädd att ens barn smäller upp dörren i en annan bil. Eller att man själv skråmar en bil när man försöker krångla ut babyskyddet ur baksätet.
Det handlar om att inte behöva vara rädd att ens barn ska hamna under en backande bil medan man släpar butikskassarna till bilen.
Det handlar inte om det att jag som förälder förväntar mig att jag har en alldeles egen parkeringsplats vid varje butik.
Det handlar inte om att jag är lat och orkar gå 40 meter extra ifall alla närmare platser är upptagna. 
Det handlar inte heller om att de är nära dörren och att det är bekvämt. (På Prisma finns det förresten MÅNGA platser som är närmare än familjeplatserna)

Familjeparkeringen är en fin gest från butikernas sida (för att locka dit storhandlande barnfamiljer) och det uppskattar jag. Det behöver inte finnas 200 platser nära dörren. Några räcker hur bra som helst. Är de upptagna när jag kommer dit tar jag bara en annan plats. Inget problem med det.

Så vad är det då som jag och många andra blir irriterade på? Jo det är när de platserna som är reserverade för småbarnsfamiljer, är upptagna av andra än småbarnsfamiljer. Varför ska det vara så svårt? Här om dagen fick jag äta en näve Rennie i bilen för att överleva. En bil med två bilbarnstolar gled in på familjeparkeringsplatsen brevid den jag höll på att backa ur från. Ur stiger en man och kvinna, låser bilen och går iväg. Inga barn i bilen.

Japp! INGA.BARN.MED.ÖVER.HUVUD.TAGET! Det här var alltså månniskor som borde veta hur jobbigt det är att släpa på två trotsande ungar och veckans storhandel och försöka klämma in allt i en 10cm dörrspringa brevid en felparkerad Passat. MEN NEEEJ. Hänsyn för andra? PFFFT! Jesus! 

 

Så, vem FÅR parkera på familjeparkering? När man tar mod till sig och säger "SNYGG FAMILJ GUBBTJYV!" åt taxichauffören som snedparkerat i familjerutan? Vad ska man hänvisa utbrottet till? Ja det finns inga nerskrivna regler någonstans så det är fri tolkning för var och en. I stora drag är nästan alla överens. Sen går det att böja lite åt vilket håll man vill när det gäller andra.

 

Såhär tycker jag reglerna kunde se ut.

Du får parkera på familjeparkering om du har med dig ett eller fler småbarn.
Lite gråzon för mig är om någon har svårt att ta sig fram, t.ex. går på kryckor.
Övriga får parkera på vanlig parkering.

Enkelt och fungerande, eller hur? Hur ser dina regler för familjeparkering ut?

lördag 11 juni 2016 - 23:08

Is there anybody out there?

Bästa låten just nu är Machine Heads senaste singel "Is there anybody out there?". Modern thrash med en catchig refräng som fastnar på första lyssningen. Temat i låten är ensamheten och rasismen som finns i världen idag. En textrad är också inspirerad av ställningstagandet mot Phil Anselmo i början av året.

"Now I stand as a father, to men with no honor
Ashamed of the racists I used to call brothers"

Efter en gemensam konsert publicerade Robb en video på youtube där han tog avstånd från Phil Anselmos "White Power" hojlande på scen. Jag tycker det är väldigt tufft att ett så stort metalband som Machine Head med Robb Flynn i spetsen säger ifrån. Videon (racism in metal) och textraderna har gjort att en del tycker att Robb hugger Phil och Dimebag Darell i ryggen. Må så vara att de stått vid sidan och sett på smörjan i snart 20 år. Nu är bandet så stora att de når ut till så många med sitt budskap. Videon har nästan 1.3 miljoner visningar på youtube! Det är aldrig för sent..

Tillbaka till "Is there anybody out there?". Så jäkla bra låt! Jag har lyssnat på Machine Head sen 1994-95 och har tyckt om groovet och agressiviteten i deras musik. Bandet har förnyat sig självt gång på gång, de testade t.om. på nu-metal och överlevde! Och fastän de låter lite annorlunda för varje ny skiva så gör de ändå inte det på ett sätt, och den här låten är inget undantag. Modernt och fräscht tycker jag. Ta och lyssna på den en vända och säg vad du tycker?

"So will I stand here all alone?
Is there anybody out there?
Anybody listening to me?
Is anybody else scared?
The paranoia, drops me to my knees
Does anybody feel lonely?
Disconnected from the things I see
Is there anybody out there?
Anybody out there just like me?
I’m choking on these words and I can’t breathe"

 

torsdag 9 juni 2016 - 22:50

Det här med familjeparkering

Jag ska samla ihop en hel massa människor och sitta på lur vid Minimanis familjeparkering. När någon lat slusk parkerar där och går in slår vi till medan hen handlar. Det ska vara blåsorkester, varför inte hela jäkla Närpes skolmusikkår med drillor och allt. Tjugo fotografer, minst tre blixtar var ska de ha. Nicke Aldén och Patrik Back ska vara där, Joakim Strand ska stå på ett podium med en löjligt stor bukett. Det ska flyga drönare som filmar allt från alla håll och kanter.

Och när hen kommer ut vecklar vi ut en enorm skylt: GRATTIS MILJONTE FAMLIJEPARKERAREN! Och det regnar guldkonfetti. Orkestern spelar och Joakim håller tårdrypande tal! Minimanis chef kommer med ett presentkort på tiotusen euro. Sen får journalisterna säga att vi måste ta en bild MED DIN FAMILJ? VAR ÄR DIN FAMILJ?!!

Nån längre bak kanske ropar TALA HÖGRE, VI HÖR INTE?!

Sen blir det bara platt pannkaka och alla går tysta därifrån. Pengar och blommor blir hen utan. Så får hen stå kvar där ensam och skämmas, den jäveln.

 

http://i.gifntext.com/65440-people-what-a-bunch-of-bastards.gif

 

tisdag 7 juni 2016 - 23:03

Spelåret 2015-2016 i bilder

Vilket spelår! För mig blev det 120 föreställningar och fem olika produktioner. Ett mycket roligt spelår där repertoaren och arbetsuppgifterna varierat. Här kommer sista inlägget i min spelårskrönika, en bilddump. Håll i hatten för det är ganska många bilder.

 

Spelårsöppning

IMG 0907En improviserad lilla gubben

IMG 7Tågresenär 3

IMG 6Kulisspjas med ljudmästare Dennis

 

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten

IMG 4

IMG 5Vi tog en selfie på scenen mitt i föreställningen, åhå!

2015.10.17 Jonas Bergqvist BQ3 4274Avslutningsmiddag i skådespelarnas kafferum. Trångt, varmt och roligt!

2015.10.17 Jonas Bergqvist BQ3 4263Det blev 24 föreställningar med det här fina ensemblen.

 

Tre systrar och en berättelse

2015.10.19 Jonas Bergqvist DSCF2415Vi inledde med resa till Jakobstad och blev guidade av Guy Björklund.

2015.10.19 Jonas Bergqvist DSCF2388Uffe och Tobias före repstart

2015.12.04 Jonas Bergqvist JBQ 0027Spel å sjong

2015.11.28 Jonas Bergqvist DSCF2516Van hels.. Tobias & Sussie

2015.11.27 Jonas Bergqvist DSCF2484Även om det var dystert på scenen hade vi roligt i kulisserna.

2015.12.04 Jonas Bergqvist JBQ 0058Jag firade 900 föreställningar på Wasa Teater

2015.12.05 Jonas Bergqvist JBQ 0071Dagen före genrep klämde jag in en extra karaktär i föreställningen. Ett fan till Iris. Syateljen och sminket var måttligt glada. 

2016.02.27 Jonas Bergqvist DSCF2787En selfie just före ridån öppnades för förlovningsscenen. Trångt och roligt.

2016.02.20 Jonas Bergqvist JBQ 1337Hängningen från sidan sett. Lina/Kajsa hade en sele på som hela anordningen var fäst i. Snaran satt inte fast i något.

 

2016.02.26 Jonas Bergqvist JBQ 1549Johan och Sussie tog tillfället i akt och återskapade denna klassiska Wasa Teaterbild efter sista föreställningen. Det blev 36 st.

 

Julkonsert

OM 3P3B4570Gitarren med detta år, få se vad det blir nästa?  Foto: VBL / Arash Matin

2015.12.12 Jonas Bergqvist DSCF2626I sminket är det härlig stämning på julkonserten. Vi dricker glögg, äter glögg och choklad och skrattar och skojar. Här fixas Sarah av Fia och bandet berättar roliga anektdoter.

IMG 19187 shower blev det. Det var så tryggt att vara "ovan" med det här gänget. 100% stöd från början till slut.

Logeinvigning

2015.12.13 Jonas Bergqvist DSCF2650Halv ett på natten på julfesten hade vi herrlogeinvigning. ett trettital glada teaterarbetare kom dit och tog del av vårt program. Markus sjöng Anthem...

2015.12.13 Jonas Bergqvist DSCF2652Tomas läste en dikt och sen klippte vi bandet (en strumpa). Efteråt drog festen igång med gamla goda Sandstorm. DIDIDIDIDIDIDUU!