Visa alla inlägg skrivna september 2016

söndag 25 september 2016 - 23:05

Projekt Telecaster: Stall del 2

2016.09.25 Jonas Bergqvist JBQ 7906

Nu har jag limmat två gånger och ska slipa ner och försöka göra reparationen så osynlig som möjligt. Rakbladet är bra som första fix men jag ska våtslipa det sista. Jag hittade för ett tag sen en video på youtube där en herre visar hur man ska slipa små reparationer utan att skada så mycket av lacken.

(Ja det är irriterande musik men bättre än directors commentary ;) )

 

2016.09.25 Jonas Bergqvist JBQ 7915

Hantlangaren gör en snabbputs före fotot

 

 

2016.09.25 Jonas Bergqvist JBQ 7910

När jag är klar med första vändan med 1500 och 2000 papper ser jag att det behövs mycket mer. Så jag tar en ny omgång i ordningen 320, 400, 800, 1500 och 2000. Jag vet inte om det är många onödiga steg där. Upplys mig gärna vad som är tillräckligt.

Efter det kör jag en snabb upputsning med polermaskin. Mycket bra resultat för att vara första gången.  Men jag måste nog öva många gånger innan jag vågar mig på dyrare gitarrer. Det syns nog på lacken att jag varit där och slipat. Nästa steg är att borra nya hål för stallet och fästa det. Sen är den delen av projektet klar.

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 2

Före2016.09.25 Jonas Bergqvist JBQ 7929

Efter

lördag 24 september 2016 - 16:27

Projekt Telecaster: Stall. Del 1

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7889För en tid sen köpte jag en billig Yamaha 120SD. En riktigt skön telecaster men tyvärr är elektroniken och hårdvaran inte alls bra så jag ska byta ut allt. Enda som blir kvar av orginaldelarna är kroppen och halsen. Som första steg ska jag installera ett nytt stall. Det nya stallet är lite mindre än det gamla så bakom lämnar det tre fula hål där det gamla satt.
Jag är ingen erfaren hål-lappare men med hjälp av youtube har jag åtminstone fått teorin på det klara. Det var lite tanken med den här billiga gitarren också, att ha något att öva på.

Som första steg så måste hålen fyllas med något, lämpligast är tandpetare eller tändstickor. Hålen på min gitarr är precis så stora att det går att kila i en tändsticka. Först mäter jag ut rätt längd på tändstickan och klipper av den lite kortare än hålet. Så att den inte sticker upp ovanför kanten. Sen kladdar jag i trälim i hålet och på tändstickan och trycker dit den. För att undvika kladd över hela gitarren täcker jag in allt utom där jag jobbar.

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7894

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7896

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7897

När alla hål är fyllda och pluggade så får allt torka ett par timmar. Den ena tändstickan blev lite för lång men den går att kapa av med ett rakblad. Tejpet på kanterna gör att bladet går lite över lacken och inte skadar ytan.2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7898

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7900

Efter tork och trimning så är det dags för färg. Som tur är så är gitarren svart och ingen specialfärg. Därför går det bra med en droppe svart nagellack på alla hål. När nagellacket torkat använder jag rakbladet igen för att trimma bort överflöd.

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7902

I det här skedet får jag hjärnsläpp och putsar bort lite smuts med en björntunga! Herreje vilka skråmor! Det blir intressant att försöka åtgärda det misstaget.

Nästa åtgärd är en droppe locktite på varje hål. När limmet torkat är det att upprepa rakblad och lim tills allt försvinner, så säger internet iallafall. Vi får se!

2016.09.24 Jonas Bergqvist JBQ 7904

 

torsdag 22 september 2016 - 23:26

Den ofrivilliga badaren

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7886

Ikväll hände det, jag drattade omkull på scenen i allt vatten. Vi var väl ca. 10 minuter in i föreställningen när jag bjöd på en riktig kalasvurpa. Alla kläder blev genomvåta, t.om stövlarna blev våta inuti. Jag fick spela en scen till i våta kläder innan jag kunde byta. Och det är inte helt lätt: Jag har ett "hölster" där sändaren till min mikrofon går utanpå t-shirten. Mikrofonen är fasttejpad på två ställen i nacken, bakom örat och till sist framför örat. Jag ska också sminkas om till nästa rollkaraktär OCH sjunga bakgrundssång i kulisserna. Ikväll skippade jag sången för att hinna få på mig torra kläder. Oturligt nog så använder man ofta samma grundplagg till flera karaktärer på teatern, i mitt fall byxor, stövlar och skjorta. Skjortan fick sitta på time-out i torkskåpet hela första akten. Men byxorna var det nog bara att ha på. Det blev två underklädesbyten och 5 strumpyten under föreställlningen.

 

I kväll fredag är det genrep. Vi har haft lite publik nu två kvällar irad men genrep och fullsatt är alltid lite spännande. Hoppas att det går hela föreställningen utan simturer ikväll. I väntan på genrepsrapport kommer här lite kulissbilder från de senaste dagarna.

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7874Mikrofonen ja, eller myggan som den också kallas är gömd i håret. För att den ska fästa bättre och att det inte ska bli allt för plågsamt att ta bort den är jag rakad under håret där den sitter fast. På avstånd syns det knappt att vi har myggor. Ibland är det väl någon liten kabel som sticker fram. Vår ljudmästare Dennis är dessutom otroligt skicklig på att mixa ljudet så att det inte märks att vi använder myggor.

 

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7877Adeln är ren och vårdad medan soldaterna och "vanligt folk" är skitiga. Det blir en hel del sotsmink i den här föreställningen. :)

 

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7881Korridoren under scenen. Det svarta som syns i mitten i överkant är scengolvet. Ibland går man ut från en sida och ska komma in på andra sidan scenen, såklart på så kort tid som möjligt. Så vi har en matta där för att dämpa ljudet något när vi springer. Slangen som kommer ur taket är från golvsilen där allt vatten far ut.

 

2016.09.22 Jonas Bergqvist JBQ 7885#Wasateater

onsdag 21 september 2016 - 15:13

Vilken lycka!

IMG 3855

Som jag nämnt ett par gånger är det blött på scenen i mor Kurage och hennes barn. Syateljén har försökt med massor med olika lösningar på skodon. Bivaxtätningar och galoscher utanpå boots är två system som funkade bäst. Jag var torrskodd som längst kanske 5 minuter, sen började skorna ta in vatten. Och det går inte att ha på vad som helst heller, det ska vara tidsenligt och så får det inte finnas nitar eller spikar under klackarna som kan ta hål på skyddsmattan på scenen. För ca två veckor sen togs beslutet att alla har gummistövlar. MEN JÄVLAR! Jag kan inte använda gummistövlar alls, för de fastnar på halva vaden. Hemma använder jag lågskaftade stövlar, men de är oranga undertill så det går inte. Nokia har en låg variant men de var hala som bara den, bambi låg i lä när jag testade dom. Det har sett mörkt ut, halva teatern har sökt stövlar land och rike runt. Och idag hände det, ett par 46:or fanns i Smedsby.

Frivolt och hurra!

För första gången i mitt vuxna liv har jag äntligen fått på ett par gummistövlar där byxorna ryms inuti. Fatta lyckan! Det blev nästan snudd på emotionellt när jag provade stövlarna. Sievis stövlar is the shit!

tisdag 20 september 2016 - 23:38

Premiärvecka!

IMG 3831

Just nu är vi inne i premiärveckan med Mor Kurage och hennes barn. När det närmar sig premiär kör vi föreställningar varje kväll i en vecka. På lördagen före premiären har vi första förberedande repetition. Då ska allt vara klart, dräkt, mask, scenografi och rekvisita. Måndag är andra förberedande repetition, tisdag tredje förberedande repetition. På onsdagen träffar vi första publiken och spelar genrep ett, torsdagen lite mera publik på genrep två och på fredag offentligt genrep. Dagspassen har vi börjat med feedback från föregående kväll och så har vi repeterat det som behövs.

Slutspurten är alltid tyngst och om grädde på moset har jag blivit sjuk. Söndag och måndag dag var jag sängliggande och mångagens genomdrag gjorde jag på sparlåga. Jag sjöng inget och höjde inte rösten där jag ska göra det osv. Jag är på bättringsvägen och jag mumsar massa trevliga piller och mixturer så när första publiken kommer är jag nog 100% igen.

IMG 3850

En irriterande sak när man är förkyld är det eviga snytandet. Dubbelt värre blir det när man inte KAN snyta sig för då förstörs sminkningen, som t.ex. bilden ovan. Bilden är lite gul men jag är alltså vitsminkad i ansiktet. Om jag snyter mig förstörs hela sminkningen för det går inte att fylla i när det är vattenbaserat smink.

 

IMG 3828En roll har fått nya frisyrer varje kväll. Dehär tjusiga lockarna är tyvärr strukna.

IMG 3835Skitiga karar. En del är skitigare än andra.

 

I föreställningen skriver jag förresten maskin i en scen. Jag försöker skriva det jag hör så gott det går, det blir bättre så än att sitta och hamra planlöst på tangenterna. Men när jag har repliker och ska skriva så blir det inte som jag tänkt mig. Här är två sidor från min samling skumma dikter:

IMG 3846

IMG 3847

 

IMG 3848I herrlogen har vi satt upp tre nya porträtt, Alexander, Kalle och Niklas. Förra hösten började vi lägga upp porträtt av de som varit i logen på väggen. Sen när man "flyttar ut" får man skriva en hälsning till de andra. Med tiden kommer väggen att bli väldigt fin med många minnen.

tisdag 13 september 2016 - 23:37

Sminkracet

Programbladsfotografering brukar göras på två sätt: Vi kör ett genomdrag och teaterns fotograf Frank fotograferar och hänger med så gott det går. Eller så gör man som idag, enskilda bitar ur enskilda scener. Båda sätten har sina för- och nackdelar men en nackdel med dagens är tempot i sminket. Så snart vi var färdiga med en bild så ändrades vi om till nästa bild.

2016.09.13 Jonas Bergqvist JBQ 7819

Schemat på sminkets dörr. Fia och Anna hade minst sagt fullt upp.

2016.09.13 Jonas Bergqvist JBQ 7816Min första "look": Skitig soldat. Skitig Lytts i bakgrunden.

2016.09.13 Jonas Bergqvist JBQ 7818

Fia skitar ner Markus ännu mer.

2016.09.13 Jonas Bergqvist JBQ 2En glimt av en av mina tokigaste karaktärer.

2016.09.13 Jonas Bergqvist JBQ 7825Frank in action

2016.09.13 Jonas Bergqvist JBQ 7851Osminkad och uppklädd

 

Vi väntar med spänning på bilderna som Frank tog. Det blir först när programbladet kommer från tryckeriet vi får se dom, blir säkert hur läckert som helst. I morgon fortsätter repetitionerna, det finns en hel del kvar att göra. På lördag börjar vi köra föreställningsrutiner på kvällarna. Sen blir det premiärvecka!

lördag 10 september 2016 - 23:44

5 fördelar med lägenhet jag saknar

Gårdagens inlägg om egnahemshusets förträfflighet gav kanske sken av att jag inte gillar lägenheter speciellt mycket. Ja och nej, fördelarna med hus är för mig fler än fördelarna med lägenhet i centrum. Men det finns ändå ett par saker jag saknar.

 

#1 Duschen

I lägenheten är det bara att duscha så länge man vill. Ingen varmvattenbehållare som blir tom där inte. Fast pris dessutom, vad är bättre än det?

dusch

#2 Gångavstånd till jobbet

Jag kanske åkte bil till jobbet 2-3 gånger per år när vi bodde i lägenhet. Det blev uppfriskande 5-minuters promenad varje morgon före jobbet istället. I nuläget sitter jag i bil ca en timme per dag.

gang

#3 After work

På tal om gångavstånd. En bastuöl eller en på Ernst efter kvällspasset? Lätt som en plätt när man bor nära. Inte SÅ lätt när man har bil och ska köra i mörkret.

ol

#4 Tomt i kylskåpet

Inga problem inne i stan. Där finns butiker som har öppet till 24. Behändigt när man blir snål på blåbärspaj med vaniljsås elva på kvällen och grädden är slut.

shopping

#5 Underhåll

"Tjena, Jonas från A22 här, dörren kärvar och så droppar kranen. Kan du fixa idag? Du får gå in med egen nyckel jag är på beachen. Kthxbye".

vaktmastare

 

lördag 10 september 2016 - 00:27

5 saker varför egnahemshus rockar

Här är del ett av två där jag funderar kring fördelarna med egnahemshus över lägenhet och tvärtom. Först ut är egnahemshuset. Det är ingen toplista utan bara fem saker som jag tycker är kickass. Har du gjort samma bostadsbyte som jag gjorde? Dvs från lägenhet till hus. Hur ser din lista ut?


#1 Utrymmet

Det går att göra något utan att vara tvungen att flytta på en massa saker först. Var sak har sin plats.

activities

#2 Privatliv

Det kändes som om man alltid var iaktagen i höghus. Det blir inget mer "Jasså, det är specialpris på wc-papper?" när man packar ur bilen efter veckohandlandet.  

spying

#3 Egna regler

Grilla på gården? Duscha efter 22? Baka bröd mitt i natten? Fritt fram!

whateva

#4 Garaget

I våras höll jag på och spraymålade effektpedaler, utomhus, på grus. Det var inte så roligt att stå där med sprayburkar och bli iaktagen. Nu kan jag gå ut och göra vad som helst när som helst.

garage

#5 Tystnaden

Normalt leverne är ok. Men en efterfest som håller på ända tills man ska stiga upp är ett helvete att lyssna på.

Ingen som smäller i dörrar när barnen precis somnat. Tyst och skönt, sålänge man vill. Sen får man leva rövare om man vill när som helst.

dance


fredag 9 september 2016 - 10:18

Mycket nu

Foto: Frank A Unger / Wasa Teater

Det känns som all vaken tid går åt till teatern nu. Vi har repat dubbla pass sex dagar i veckan sen början på augusti. Idag bryts den vardagen med en presskonferens. Vi spelar upp en bit ur "Mor Kurage och hennes barn" och berättar lite om föreställningen. Jag är inte på scenen idag utan sjunger bakgrundssång i kulisserna. 

 

image2

Vy från sångstationen i kuliserna. Ovanför notstället finns två mikrofoner som vi sjunger i. I låtar där vi sjunger högt får vi stå lite längre bort från mikrofonen än de där vi sjunger svagt. Här är en video som demonstrerar hur vi gör i kulisserna. Boybandsvarning!

image3

I det här skedet ser mitt manus ut såhär. Det ser ut som sovjetcensuren varit framme och strukit i replikerna. Bra så, rappare fart i dialogen. Efter presskonferensen kör vi ett genomdrag av hela föreställningen. Det blir första gången med kostym och peruk, kaos i kulissen!

måndag 5 september 2016 - 23:25

Brecht + Slipknot = Sant?

Vi jobbar på med mor kurage på teatern. Förra veckan var vi halvvägs i repetitionerna så nu har nedräkningen till premiären börjat. Vi hade ett tekniskt genomdrag förra veckan med lite folk i publiken från olika avdelningar. Tekniskt genomdrag betyder att det är fokus på teknik och t.ex. byten och övergångar med scenerna. Någon från ljud, ljus, dräkt och mask sitter i salongen och ser på, så de vet vad som är genomförbart när vi börjar spela. Det kan vara vem som sjunger i kulisserna på vilka låtar eller om en dräkt inte går att använda som det är tänkt av olika orsaker.

 

IMG 2Dräktprovning

IMG 3Maskprovning

 

Efter genomdraget har vi börjat gå igenom föreställningen scen för scen ett varv till, ännu noggrannare och petigare. Vi filar på texten och scenerier, kollar koreografier, tempo och riktningar. Jag brukar säga att vi jobbar med mindre och mindre pensel ju längre i processen vi går.

I lördags jobbade vi med en "actionscen" som var riktigt krånglig. Det är mycket text som ska sägas på kort tid, tusen olika riktningar och lika många viljor. Inget fungerade alls som vi ville. Då bad Ulrika oss att göra scenen utan text men inte mim, för att rensa och få fram allas riktningar och viljor. Det blev bättre men hon ville ta det ett steg till och bad om nån tuff musik som bakgrundsmusik. Jag tipsade om Slipknot - The devil and i. Märkligt nog fungerade det sjukt bra att repa till den låten. Scenen blev renare och vi tog tillbaka liite text så helt stum blev den inte.

Jag tror desvärre inte att det blir Slipknot i den färdiga föreställningen. Du får se på videon istället och gotta dig redan nu. Vadhettere, känsliga tittare varnas.