torsdag 17 augusti 2017 - 00:06

Första arbetsveckan

2017.06.08 Jonas Bergqvist DSCF3159Trött skådespelare på välförtjänt hermoloma

Semestern är slut och arbetet är igång på teatern. Just nu repeterar vi Svälta räv som ska spela på studion i höst. En speciall sak med den är att den inte är gjord på samma sätt som en "vanlig pjäs". Under tre veckor i våras skapade vi våra karaktärer och improviserade olika scener. Repetitionerna bandades in och under sommaren har Joakim Groth och Anna Simberg skrivit ner de bästa bitarna till ett manus. All text är alltså skapad av oss, orden "passar bra i mun" om man säger så.

 

Även om jag sagt alla mina repliker tidigare och det är lätt att säga så är det fruktansvärt svårt att memorera. Normalt lär jag mig text snabbt men det här vill inte fastna. Allt är nerskrivet exakt hur jag sa det då i maj. Där finns alla små manér och ovanor som jag själv inte hör. Och nu ska ju allt förstås vara med när vi repeterar in texten. Det är allt från avhuggna meningar till långa tankepauser mitt i meningen till ett onödigt "så" i slutet på nästan varenda replik. Men trots alla små "fel" så tycker jag att det har en fin puls och en genuin äkthet. För vi pratar väldigt märkligt sådär på riktigt. Vi tänker medan vi pratar och ibland försöker vi hinna ikapp med tanken vad munnen säger och ibland så är det tvärtom. Lyssna t.ex. på kaffepausen på jobbet hur diskussionerna far hit och dit.

 

Tjingtjing!

tisdag 4 april 2017 - 08:00

Making of: Anden i Aladdin och den magiska lampan

SPOILERVARNING!!

 

I Aladdin och den magiska lampan spelar jag lampans ande men denna gång är det lite speciellt eftersom allt är filmat på förhand. Så här gjorde vi andens sminkning. Eller vi och vi, jag satt och åt salta nötter, drack kaffe och pratade öronen av teaterns maskör Fia Derghokasian medan hon sminkade mig.

IMG 20170221 132108En vecka före själva filmandet gjorde vi en testsminkning och testfilmning. På den filmen kunde Fia se vad som syns och vad som inte syns och anpassade slutgiltiga sminkningen efter det. Testsminkningen tog ca två timmar, sen filmade vi, sminkade på mer, filmade igen. Så höll vi på tills jag var helt svartmålad från axlar och uppåt.

 

IMG 20170221 132042Alla mönster / tatueringar ritades på med en penselpenna. Stadig på hand!

IMG 20170208 2Här har Fia kommit en bit på vägen. Lite olika saker här och där för att testa vad som syns på filmen.

DSC 0009

Här har stora penseln varit framme. Rejält med färg på bara.

 

DSC 0012Ännu mera när vi nu ändå är på gång.

Efter provfilmingen var det bara att tvätta bort allt smink. Fia gav mig ett ämbar med sminkborttagningsmedel i duschen åt mig och sa lycka till. ETT ÄMBAR MED SMINKBORTTAGNINGSMEDEL! Då vet man att det kommer att ta tid att få bort allt. Det tog mig 45 minuter att gnida bort det mesta av sminket. Armarna och fingrarna hade fortfarande svaga men fullt synliga svarta linjer ett par dagar efteråt. 

En senare hade alla inblandade kollat hur filmen såg ut och gjort justeringar. En dag reserverades åt filmandet själva sminkningen tog lite över fyra timmar att göra. Tröttast var väl Fias öron när vi var redo för att filma :)

1487689457801

Färdigt sminkad för filmning.

IMG 20170221 171011Något suddigare linjer efter filmingen. 

 

Och här är slutresultatet:

IMG 1432Foto: Frank A Unger / Wasa Teater

söndag 2 april 2017 - 00:00

I mars för x år sen..

THROWBACK TIME!

I mars för fem år sen spelade vi Hundarnas Kalevala. Eld på scenen och mystiska danser. Grunddräkterna vi hade var supersköna, ända tills man blev svettig. Då kändes de som ett duschdraperi. (Jag börjar svettas ~30 min före föreställning). I den föreställningen hade jag ganska många olika roller, bland andra Ahti och biet som väcker Lemminkäinen till liv.

2012.03.12 Hundarnas Kalevala 2012 Wasa teater

2012.03.12 IMG 1231

2012.03.10 JONAS.BERGQVISTGMAIL.COM JBQ2917

 

I mars för tio år sen satt jag ofta i teaterns rökrum och häckade. Såhär snygga väggdekorationen fanns det där. Numera är jag och teatern rökfria. SKÖNT! Tyvärr har jag inte fler bilder från den tiden :/

 

2006.11.07 DSCF0928

 

onsdag 29 mars 2017 - 22:32

Dramatik i kulisserna

 

Vi har just avverkat veckans fjärde föreställning av Aladdin och den magiska lampan. Och idag spelade vi två föreställningar, eller "dubbla" som vi också kallar det. När man är i början av en spelperiod och speciellt de första gångerna man drar dubbla föreställningar så kan det hända ett och annat andra föreställningen. Man kan missa att förbereda nåt eller så är det bara 2 timmar deja vu.

Ikväll när jag hade ett snabbt byte från guldsmed till sultanens livvakt så var inte min lösmustasch på rätt sida av scenen. (Vi gör alltså riktigt snabba byten i kulisserna precis intill scenen.) Bytet är så snabbt så det fanns inte tid stå och funderara på lösning. Det är att lita på magkänslan, ta ett beslut i stunden och gör det. Det var för kort tid att hämta mustaschen och komma tillbaka så jag och sminkösen Anna sprang iväg tillsammans till andra sidan. Men jag hann bara ta ett par steg innan jag kom på att jag bär in ett bord på scen i bytet där jag går in som livvakt, och bordet stod på sidan där jag befann mig. Bästa lösningen just då va att ta bordet i famnen när jag sprang till andra sidan där Anna väntade med min mustasch. Konstigt nog hann jag in på scenen i tid och bordet var på plats när ljuset gick upp.

Dramatik i kulisserna och jag gissar att publiken inte märkte någonting.

 

DSC 01172Ny snygg frisyr och allt

tisdag 29 november 2016 - 17:03

Fjärde premiären

Ikväll sparkar vi igång höstens fjärde och sista premiär: Julkonsert med Lytts och vänner Det har varit en intensiv höst på teatern. Direkt efter maskeradmordets premiär satte vi igång med julkonsertsrepetitioner. Jag har ju nog själv övat in min låt här hemma, Men det ska övas in stämmor åt andras sånger och lösa olika praktiska saker också. Och så blir det helt annorlunda att stå där på scenen med full orkester bakom sig och bra ljudåtergivning jömfört med att stå i vardagsrummet och skråla med en hårborste i handen. IMG 4365IMG 4368IMG 4370IMG 2

fredag 18 november 2016 - 15:29

Premiär!

15039693 1136657766390227 7228788555833819263 o

Ikväll har vi premiär med Maskeradmordet. Förutom att det är premiär så är den här föreställningen speciell på två andra sätt. Det ena är att vi har gjort den själva, det är inget köpt manus utan allt är gjort av arbetsgruppen. Och det andra är att det är min TUSENDE föreställning på Wasa teater. Tänk att det råkar bli så att det dessutom är en premiär.
Vi kanske ses senare ikväll?

15110967 1136658403056830 5924782094944006436 o

15129665 1136657876390216 7035292968180961914 o

15138533 1136657679723569 2338340086129244514 o

Alla bilder tagna av Frank A Unger/Wasa Teater

måndag 7 november 2016 - 00:30

Krashlandning i kulisserna

Jag fortsätter ett tag till på memory lane.  

I "En julsaga" spelade jag nuvarande julens ande. Jag gick på specialgjorda styltor och hade en grön dräkt i sammet som såg ut som en enorm klänning. Styltorna var gjorda så att jag kunde stå stilla på ett ställe utan att "trampa runt" som man annars gör när man går på styltor. En föreställning när jag och Scrooge (Pekka Sonck) traskade runt på scenen rämnade ena styltan och jag rasade rakt ut i kulisserna. Och styltorna som satt fast i mina fötter gjorde att jag fick åla den sista biten bort från scenen. Tyst var jag inte heller, jag gapskrattade åt eländet.

giphy 3

Väl i kulisserna fick jag panikhjälp att få av styltorna och vi såg att den ena hade rämnat på mitten och var oanvändbar. OCH, hade jag gått in på scen då så hade alla i publiken haft full insyn på mina kalsonger. Det var nämligen en så varm dräkt att jag hade bara kalsonger och dräkten hade gått sönder mitt frampå i midjehöjd i en ca 50 cm lång vågrät reva som blottade allt. Sekunderna tickade och Fia från sminket rev åt sig en rulle silvertejp och snörpte ihop hela revan på insidan och tejpade runt ett par varv. Perfekt! Nu hade jag istället för en reva i grenen en STOR BULA där istället. Just snygg familjeföreställning, eller hur?! Sticket för min entré kom så det var bara att gå in lite ihopböjd så att inte bulan skulle vara så hemskt iögonfallande. Nära ögat på många sätt, men vi kom i mål med föreställningen. Tjolahopp!

giphy 4

fredag 4 november 2016 - 00:54

Top-3 Snabba byten

Det är inte länge kvar tills jag spelar min tusende föreställning på Wasa teater. Och det har hunnit hända så mycket under de tio år jag jobbat där. Så som en sorts historikföljetong tänkte jag lyfta fram olika saker som jag varit med om hittills.

Snabba byten: En del tycker det är stressigt, jag diggar dom. Det är kul och en del av teaterns magi. Du vet när man sitter i publiken och tänker "Vänta nu, var det där samma typ som...nyss..". Men fastän det ser så lätt och snabbt ut så ligger det väldigt mycket jobb bakom. Det viktigaste är det att man inte kan göra snabba byten ensam. Det går till en viss grad men ska det vara toksnabbt så behöver man hjälp att få av och på kläder. Oftast är det Fia och/eller Anna från sminket som hjälper till under föreställning. Utan dom två skulle det aldrig gå att göra så snabba byten som vi gör.


Vi repeterar och förbättrar och gör om tills bytet går så snabbt som det ska. Det kräver att man tar det lugnt och inte stressar. Gör man det så blir det kaos. Här kommer mina top-3 i nabba byten

Den magre - Peer Gynt

2008.01.25 DSCF5992

Är jag helt ärlig så börjar minnet svika litet kring det här bytet. Men det var ett riktigt snabbt och ganska komplicerat byte. Jag skulle sminkas helvit & mörk runt ögonen, få kontaktlins i ena ögat, sätta på svart kostym, en vanlig sko och en "bockfot" som var fäst på vaden med kardborreband.

Såhär gjorde vi (tror jag):
När jag kom av scenen stod Anna och höll uppe byxorna så det bara var att stiga i, de byxor jag hade på från förra scenen var under de nya. Fia höll uppe min svarta polo som jag dök in i. Sen satte jag mig.

Samtidigt som Anna höll i ena skon på golvet så satte Fia i en kontaktlins i ena ögat. Jag fick hålla ögat öppet med händerna så att hon fick trycka dit linsen så snabbt som möjligt. När linsen var i började både Fia och Anna sminka hela huvudet med vitt.

Ungefär halvvägs i vitsminkandet började en av dom på med ögonbryn och ögon medan den andra sminkade klart med vit färg. När huvudet var helvitt limmade Anna på lösskägg och hjälpte mig att få på bockfoten och alla kardborreband på benet. Allt blev klart ungefär samtidigt och tog ett par minuter.

Det man kan tänka på är att om det är smink eller micktejpning under bytet så går det inte att titta åt en massa håll och böja huvudet hit och dit. Man måste hålla huvudet stilla. Så hela påklädningen i det här bytet gjordes med huvudet på samma ställe. Som en höna ungefär.

giphy

 

Lilla gubben till Fru Prysselius - Pippi Långstrump

resizedimage667999 K3 0581Foto: Frank A-Unger

Totalt var det tre stycken som gjorde det här bytet möjligt. Scenteknikern Micke, Fia eller Anna från sminket och Ina från syateljén. Det var förberett på så sätt att under lilla gubbendräkten hade jag hela fru Prysselius dräkt förutom glasögon, peruk och hatt. Lilla gubbens dräkt var dessutom gjord så att det var kardborreband o blixtlås i ryggen och två blixtlås på insidan av benen så jag kunde inte göra något själv åt den medan jag sprang till dem som hjälpte mig.

Såhär gjorde vi:
Direkt jag var utom synhåll från publiken tog jag av lilla gubbens huvud och gav åt scenteknikern Micke.
Sen hände tre saker nästan samtidigt: Jag drog av lilla gubbens huva (som satt fast i dräkten), någon öppnade alla kardborreband i ryggen på dräkten och lyfte bort svansen ur en svansficka på ryggen och någon tog tag i ärmarna och drog dräkten neråt.

När mina händer var fria tog jag glasögon och hatt från en hylla och tog på dom. Anna eller Fia öppnade bendragkedjorna samtidigt som jag "trampade loss" ur dräkten när de som hjälpte till dragit ner den till vristerna på mig. Ena benet fastnade alltid så vi hade en sån deal att de höll fast dräkten mot marken och jag fick bara rycka till medan jag gick in på scen. Ett par gånger var det nog nära att jag skulle haft med extra folk in på scenen.

Komplicerat? Kolla in här, vid ca 4:40 står jag och bugar som lilla gubben, ett par sekunder kommer bytet. Blinka inte ;)

Edit: Ina påminde mig om dragkedjorna i ryggen, i benen och svansen

 

Prinsens vän till Askungens pappa - Askungen

14 svyle 1676265331d35f8bdffFoto: Frank A. Unger

Egentligen var det här ett "lätt" byte. Jag hade nästan hela pappadräkten under prinsvännens dräkt. Det roliga med det här bytet är att jag hade sista repliken i ena scenen och första i nästa scen. Så det var supersnabbt!

Såhär gjorde vi:
Direkt jag kom av scenen drog Anna av jackan och jag drog av byxorna som jag hade ovanpå pappadräkten. Sen höll Anna upp pappans väst som jag tog på. Medan jag knäppte knapparna(tryckknäppen) i den fixade Anna ny frisyr(!) åt mig, jag vet inte hur hon bar sig åt men jag hade alltid håret i skick ;)

 

Där var min lista på de tre snabbaste byten jag gjort på Wasa Teater. En intressant sak är att när vi gör bytet första gången så tror jag aldrig att det ska gå. Men med övning och justeringar så mitt i allt så går bytet nästan för snabbt.

 

Fem tips för att göra snabba byten.

  • Det är onödigt att stressa. Arbeta snabbt och metodiskt.

  • Preparera bytet genom ställa fram saker i den ordning de ska tas på.

  • Kardborreband istället för knappar och dragkedjor.

  • Gummiband i skorna istället för skosnören

  • Kläderna ska göras så att de åker snabbt på och av. 

måndag 31 oktober 2016 - 23:51

Nytt hår

IMG 4178

Jag har inte klippt mig sen början på maj, förutom pottluggen som gjordes för Mor Kurage. För det är så att man inte klipper sig mellan produktioner. Den som planerar och gör frisyrer och mask vill ha så mycket som möjligt att jobba med. Så om jag rakat skallen två veckor före repstart och maskplaneraren har tänkt långt hår blir det problem.

 

Ikväll hade jag maskprovning med Anna inför maskeradmordet.Hon planerar smink och frisyrer vi ska ha i den föreställningen. Vi har pratat litet om vilken sorts frisyr och hårfärg som passar bäst för karaktären jag spelar så jag visste att det blir en rejäl klippning och blondering.

 

IMG 4182

IMG 4184

IMG 4180

IMG 4183

Tadaa! Lyckligtvis är det karaktären som har uppfluffad mittbena. Privat får jag ha håret som jag vill. Jag har förresten inte klippt håret annanstans än på teatern sen 2006.

 

Det blev en lång dag för mig på teatern med repetition, direktionsmöte och maskprovning. Så när resten av familjen somnat var det extra skönt att gå ut i garaget och ta ett litet snack med en gammal vän: Herr Sandsäck. Han ser lite bekant ut, vaar kan du ha sett honom tidigare?

IMG 4185

 

söndag 30 oktober 2016 - 23:04

Sista föreställningsblues

K3 3970Foto: Frank A. Unger/Wasa Teater

Igår kväll tog vi avsked av föreställningen Mor Kurage och hennes barn. Det är intressant hur laddad sista föreställningen kan vara, precis som en premiär. Vartefter föreställningen går försvinner den replik för replik. I kulisserna töms hyllor och klädhängare undan för undan. Istället för att hänga upp kläder på sin plats vid scenen förs de ner till syateljen när en karaktär "gjort sitt". För mig blev det ganska många avsked av karaktärer igår kväll. Några hade jag fäst mig vid lite extra, t.ex. värvaren och fältherren så det var lite vemodigt att hänga upp deras dräkter.

IMG 3818Den här sköna Översten är numera nerpackad

IMG 4125Likaså bröderna Schweitzerosten och Eilif

Det är inte bara föreställningens värld och karaktärer som försvinner när en spelperiod tar slut. Många far vidare till andra teatrar och andra projekt. När jag började på teatern var det väldigt tungt att skiljas från de man jobbat med. Under repperioden tillbringar vi inte alltför sällan mera tid tillsammans med ensemblen än med våra familjer(!) så vi kommer varandra nära. Men vi möts nästan alltid igen så nu är det inte så tungt längre. Finlandssvenska teatervärlden är ändå rätt så liten så man springer på varandra nu som då och det tar inte länge innan man jobbar tillsammans igen.

2016.10.29 Jonas Bergqvist JBQ 8204

Såhär mysiga var de katolska soldaterna utan eld & värjor

IMG 3791

Skitiga nackar är ett minne blott

2016.10.29 Jonas Bergqvist JBQ 8216Efteråt avtackade herrlogen Niklas, Kalle och Alexander. Kaffe, godsaker, en stänkare samt porträttsignering.

 

2016.10.29 Jonas Bergqvist JBQ 8220Herrlogen hösten 2016: Alexander, Kalle, Niklas, Jag, Johan och Markus.

 

Tack till alla som kom och såg föreställningen! Nu går vi vidare till nya projekt.