Top-3 Snabba byten

fredag 4 november 2016 - 00:54 | 2 Kommentarer

Det är inte länge kvar tills jag spelar min tusende föreställning på Wasa teater. Och det har hunnit hända så mycket under de tio år jag jobbat där. Så som en sorts historikföljetong tänkte jag lyfta fram olika saker som jag varit med om hittills.

Snabba byten: En del tycker det är stressigt, jag diggar dom. Det är kul och en del av teaterns magi. Du vet när man sitter i publiken och tänker "Vänta nu, var det där samma typ som...nyss..". Men fastän det ser så lätt och snabbt ut så ligger det väldigt mycket jobb bakom. Det viktigaste är det att man inte kan göra snabba byten ensam. Det går till en viss grad men ska det vara toksnabbt så behöver man hjälp att få av och på kläder. Oftast är det Fia och/eller Anna från sminket som hjälper till under föreställning. Utan dom två skulle det aldrig gå att göra så snabba byten som vi gör.


Vi repeterar och förbättrar och gör om tills bytet går så snabbt som det ska. Det kräver att man tar det lugnt och inte stressar. Gör man det så blir det kaos. Här kommer mina top-3 i nabba byten

Den magre - Peer Gynt

2008.01.25 DSCF5992

Är jag helt ärlig så börjar minnet svika litet kring det här bytet. Men det var ett riktigt snabbt och ganska komplicerat byte. Jag skulle sminkas helvit & mörk runt ögonen, få kontaktlins i ena ögat, sätta på svart kostym, en vanlig sko och en "bockfot" som var fäst på vaden med kardborreband.

Såhär gjorde vi (tror jag):
När jag kom av scenen stod Anna och höll uppe byxorna så det bara var att stiga i, de byxor jag hade på från förra scenen var under de nya. Fia höll uppe min svarta polo som jag dök in i. Sen satte jag mig.

Samtidigt som Anna höll i ena skon på golvet så satte Fia i en kontaktlins i ena ögat. Jag fick hålla ögat öppet med händerna så att hon fick trycka dit linsen så snabbt som möjligt. När linsen var i började både Fia och Anna sminka hela huvudet med vitt.

Ungefär halvvägs i vitsminkandet började en av dom på med ögonbryn och ögon medan den andra sminkade klart med vit färg. När huvudet var helvitt limmade Anna på lösskägg och hjälpte mig att få på bockfoten och alla kardborreband på benet. Allt blev klart ungefär samtidigt och tog ett par minuter.

Det man kan tänka på är att om det är smink eller micktejpning under bytet så går det inte att titta åt en massa håll och böja huvudet hit och dit. Man måste hålla huvudet stilla. Så hela påklädningen i det här bytet gjordes med huvudet på samma ställe. Som en höna ungefär.

giphy

 

Lilla gubben till Fru Prysselius - Pippi Långstrump

resizedimage667999 K3 0581Foto: Frank A-Unger

Totalt var det tre stycken som gjorde det här bytet möjligt. Scenteknikern Micke, Fia eller Anna från sminket och Ina från syateljén. Det var förberett på så sätt att under lilla gubbendräkten hade jag hela fru Prysselius dräkt förutom glasögon, peruk och hatt. Lilla gubbens dräkt var dessutom gjord så att det var kardborreband o blixtlås i ryggen och två blixtlås på insidan av benen så jag kunde inte göra något själv åt den medan jag sprang till dem som hjälpte mig.

Såhär gjorde vi:
Direkt jag var utom synhåll från publiken tog jag av lilla gubbens huvud och gav åt scenteknikern Micke.
Sen hände tre saker nästan samtidigt: Jag drog av lilla gubbens huva (som satt fast i dräkten), någon öppnade alla kardborreband i ryggen på dräkten och lyfte bort svansen ur en svansficka på ryggen och någon tog tag i ärmarna och drog dräkten neråt.

När mina händer var fria tog jag glasögon och hatt från en hylla och tog på dom. Anna eller Fia öppnade bendragkedjorna samtidigt som jag "trampade loss" ur dräkten när de som hjälpte till dragit ner den till vristerna på mig. Ena benet fastnade alltid så vi hade en sån deal att de höll fast dräkten mot marken och jag fick bara rycka till medan jag gick in på scen. Ett par gånger var det nog nära att jag skulle haft med extra folk in på scenen.

Komplicerat? Kolla in här, vid ca 4:40 står jag och bugar som lilla gubben, ett par sekunder kommer bytet. Blinka inte ;)

Edit: Ina påminde mig om dragkedjorna i ryggen, i benen och svansen

 

Prinsens vän till Askungens pappa - Askungen

14 svyle 1676265331d35f8bdffFoto: Frank A. Unger

Egentligen var det här ett "lätt" byte. Jag hade nästan hela pappadräkten under prinsvännens dräkt. Det roliga med det här bytet är att jag hade sista repliken i ena scenen och första i nästa scen. Så det var supersnabbt!

Såhär gjorde vi:
Direkt jag kom av scenen drog Anna av jackan och jag drog av byxorna som jag hade ovanpå pappadräkten. Sen höll Anna upp pappans väst som jag tog på. Medan jag knäppte knapparna(tryckknäppen) i den fixade Anna ny frisyr(!) åt mig, jag vet inte hur hon bar sig åt men jag hade alltid håret i skick ;)

 

Där var min lista på de tre snabbaste byten jag gjort på Wasa Teater. En intressant sak är att när vi gör bytet första gången så tror jag aldrig att det ska gå. Men med övning och justeringar så mitt i allt så går bytet nästan för snabbt.

 

Fem tips för att göra snabba byten.

  • Det är onödigt att stressa. Arbeta snabbt och metodiskt.

  • Preparera bytet genom ställa fram saker i den ordning de ska tas på.

  • Kardborreband istället för knappar och dragkedjor.

  • Gummiband i skorna istället för skosnören

  • Kläderna ska göras så att de åker snabbt på och av. 

Kommentarer

  • Sofia

    06.11.2016 10:07 (9 månader sen)

    Fantastiskt roligt inlägg! :D

    • Jonas Bergqvist

      07.11.2016 00:30 (9 månader sen)

      Tack :)


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.