Epilator: en tortyrmetod eller något bra?

måndag 6 mars 2017 - 06:00 | 15 Kommentarer

I fredags, då jag och sambon for till stan för att gå i lite butiker, köpte jag en liten present till mig själv. Ba för att jag idag varit utan tobak i en månad och två veckor, exakt. *yey*

Min present blev en epilator.

 

I högstadiet var jag säkert den sista av mina vänner att raka benen. Vissa rakade till och med armarna, men jag tyckte och tycker fortfarande om mina håriga armar. Dock testade jag att raka benen och tyckte om känslan. Benen kändes lena och sköna, så jag fortsatte.

 

Problemet är bara att jag inte är så duktig med rakhyveln, eller så är rakhyvlar ”för kvinnor” inte bara dyrare  –  utan även i sämre kvalitet. Nere vid ankeln och knäna börjar jag blöda så gott som varje gång, även hur försiktig jag försöker vara. Och det är inte roligt. Dessutom växer håret som ogräs.

Därför tänkte jag att en epilator, som fungerar ungefär som vax (river bort hårstråna), bara lite smidigare och utan kladd, skulle vara bra för mig.

 

Tog en liten söt maskin som fått  ”bäst i test”  i flera recensioner. Det stod till och med att den skulle vara minst smärtsam av dem alla.

”MOAHAHA!!! Hur smärtsamt kan det egentligen kan vara?” tänkte jag. ”Jag som överlever djävulsk mensvärk klarar väl av ALLT?!”.

Jag skulle inte ha ropat hej. På kvällen när jag skulle prova min epilator, fick jag halvt panik av ljudet maskinen gav ifrån sig.

 

 

 

”WRÖÖÖÖÖÖÖÖÖ ZÖÖÖÖM!!!!!”

 

 

Tittade skräckslaget på saken, och funderade hur i hela friden en manick med rosa blommor kan ge ifrån sig ett sånt ljud. Samlade mod och provade att epilera lite på benet.

”AJ SOM S******!!!”.

 

Sambon tittade förvånat på mig, medan jag fortsatte chocka benen med den lilla söta maskinen. Till och med när han skulle prova den, på ett litet område på sitt ben, hojtade jag till av sympatismärta.

Men den fungerade. Nu har min älskade karl ett lent område på smalbenet.

 

Och skam den som ger sig. Jag kämpade vidare, och efter en stund tog det mindre ont. När jag kom till låren var det mest ba skönt. Har epilerat benen lite varje dag nu sen fredan, för att vänja benen och nu tar det inte ont längre. Det klassas inte som en tortyrmetod i mina ögon.

Läste dock om vissa som fått röda prickar av att epilera sig, men något sånt har jag inte märkt av.

 

 

Blev till och med så stor på mig att jag skulle prova epilera armhålorna. Det gör jag aldrig om. 

 

IMG 3732

 

Supelen hy, som jag ba vill paja på dygnet runt, och en pieni "mutta pippurinen" manick. 

15

Kommentarer

  • Johanna

    06.03.2017 09:45 (7 månader sen)

    Hej! Det sku vara kiva att höra hur länge det tog innan håren växte tillbaka. Jag har nämligen funderat på att skaffa epilator, för som du skriver om rakhyveln så det är helt samma med mig. Men jag är lite rädd för de röda prickarna du skrev om att andra upplevt...

    • Caroline Eriksson

      06.03.2017 12:33 (7 månader sen)

      Jag lovar ett ordentligt epilator-inlägg efter att jag sett hur länge det tar för håren att växa ut tillbaka. Jag har annars känslig hy, och har inte reagerat trots att jag epilerat benen i tre dar i sträck. Läste man skulle göra så för att få så jämn utväxt som möjligt. MEN jag tror eventuell irritation kan bero på att de som skrivit de fått röda prickar har använt sig av hudlotion med detsamma efteråt. Men återkommer om någrs veckor och berättar hur det gick. Än idag är i alla fall benen superlena, och normalt skulle det vara stubbe redan :'D


  • Nina

    06.03.2017 13:08 (7 månader sen)

    Nee.. Pina på du bara så känns e snart int nå under armarna ? Knepet me epilator e no he att man ska töög på med jämna mellanrum (och int ha för långt hår!). E ett par veckor sen ja orka/hunnit la benen sist o nu våndas ja no.. :D

    • Caroline Eriksson

      06.03.2017 13:21 (7 månader sen)

      Åh gud. Får väl samla mod till mig att prov på under arman.. he väl att ju längre hår, desto ondare tar e. Undrar tå varför he ba va ja som pipa tå sambon prova epilatorn på benet?? :'D


  • Ida

    06.03.2017 13:42 (7 månader sen)

    Jag kan inte raka mina ben regelbundet, då börjar det klia infernaliskt. I maj vaxar jag benen en gång och efter det använder jag epilatorn ungefär en gång i veckan. Funkar bra, gör mindre ont för varje gång. Röda prickar får jag nog men det får jag av rakning också. Under armarna har jag dock inte epilerat... ischk!

    • Caroline Eriksson

      06.03.2017 13:48 (7 månader sen)

      Nääe, rakning är nog inte för alla. Men det kliar alltså mindre av att epilera, eftersom du använder hellre den än rakhyveln? Tror nog smärtan beror på hur pass långt håret är, och hur van man blir.:)

      • Ida

        08.03.2017 11:10 (7 månader sen)

        Jo det kliar knappt alls efter att jag epilerat benen. Rakar jag dem så händer det sig att jag kliar mig blodig :( Vill man börja epilera men tycker det gör för ont så tycker jag det funkar bra med att vaxa först, då har man bra början. Sedan är det bara att epilera på :) Jag har långa mörka hårstrån på benen så jag vill därför få bort dem. Min mörka strån på armarna låter jag dock vara.


  • Hanna

    06.03.2017 20:35 (7 månader sen)

    Har alltid (alltså från högstadiet) epilerat både under armar och på ben! Tips är just att int låta det växa för långt (då dör också jag smärthetsdöden och har mer problem med irritation och prickar efteråt) o att ta det lååååångsamt, int dra snabbt utan faktiskt dra den långsamt längs benet (tror jag seriöst tar typ 30-50 sek från foten till knäet på en "rand", har bara muminfjun på låren så de epilerar jag int alls). Att torrborsta varje dag hjälper också bra för att undvika inåtväxande hårstrån (haatar dom som leder till att man får operera sig själv). På vintern epilerar jag mer sällan (vilket leder till mer smärta då jag väl tar tag i det) men på sommaren klarar jag mig helt bra med typ 3 veckor mellan epileringarna. Dock har jag ju hållit på några år så det är ju säkert annorlunda som ny... Aloe vera brukar jag smeta på efter en stund så huden lugnar sig, efter att jag sköljt av benen med ljummet/kallt vatten. Men det är nog bara att jobba på, det blir enklare med tiden då håren (och du) blir van. Håren blir nog mjukare med tidens gång ;)

    • Caroline Eriksson

      06.03.2017 20:38 (7 månader sen)

      AHAA. Kanske jag hade för långt hår under armarna och därför var det smärthetsdöden där? :D Tack för din långa och informerande kommentar. Blir ba mer spännande att fortsätta nu, och ska nog våga mig på armhålorna. Benen är inga problem idag då jag testade. Kanske för att jag nu är hårfri, moahaha. :)

      • Caroline Eriksson

        06.03.2017 20:40 (7 månader sen)

        ps. ska verkligen börja torrborsta kroppen efter att ha googlat lite om det nu. :)


  • Soulmama

    07.03.2017 09:17 (7 månader sen)

    Jag rakade benen en kort tid i tonåren. Ja, jag gillade lenheten - men det var fan inte värt det. Tiden, orken. Jag har också ganska ljusa hår, och skiter faktiskt i om jag är hårig eller inte :P Under armarna rakar jag mig visserligen, och det beror mest på svett som jag faktiskt upplever mer som hårig i armhålorna. Men nu då jag börjat "visa upp mig" mer på bloggen så har jag nog tänkt tanken. Men kommit fram till att det är precis sånt jag INTE ska göra. Natural ftw gäller :P Men lycka till epilatorn - var och en med sitt liksom :)

    • Caroline Eriksson

      07.03.2017 21:05 (7 månader sen)

      Naturligt eller inte, så tror jag människan mår bäst av att göra det som hen vill och känner att hen vill göra. :) Jag gillar lena ben, men bryr mig mindre om jag rakat mig under armarna. Som du sa, var å ejn me sett! :D :D


  • Elin

    07.03.2017 20:18 (7 månader sen)

    Kunde inte låta bli att skratta lite när jag läste inlägget, rolig läsning :D

    • Caroline Eriksson

      07.03.2017 21:06 (7 månader sen)

      Kul att du gillade blogginlägget och att det är fler än jag som tyckte min upplevelse var rolig! :)


  • Marion

    09.03.2017 14:52 (7 månader sen)

    Har funderat också på epilator! Har mer eller mindre svart hår på benen och växer superfort så att raka skulle vara varje morgon o kväll för att ha den lena känslan, och då jag har psoriasis på knäna så kan jag inte raka dem (spricker och kliar ännu mer efteråt). Men då jag en gång försökt vaxa så börja ja gråt av smärta så inte riktit vågat tänk tanken ti ha en som rycker loss ? men om e faktiskt ger lent längre och "man blir van" så kanske de vore värt ett försök... Ha du pröva bikinilinjen o? Undras hu e sko va på magen... ja har tyvärr de väldigt manliga "raggarsträngen" me svart hår o ?