tisdag 19 september 2017 - 12:40

Hur är det med ekonomin?

Idag tänkte jag blogga om något jag aldrig riktigt bloggar om, samtidigt som jag svarar på en fråga. Pengar.

 

"Hur har ni fixat budgeten? Själva eller fått hjälp? Hur mycket sparar man in på att bygga själv?"
- Hanna

 

Så hur fixar vi egentligen ekonomin, i och med husbygget? Att bygga ett hus är trots allt ett av det dyraste man kan göra. För att pigga upp det här inlägget tar jag en härligt tillbakablick på bygget med några bilder. 

 

15110851 10154442653588880 6079284971717244413 o
28.10.2016 försvann 1/4 del skog av vår mark, för att göra plats för huset. 

 

När vi funderade på att börja bygga hus så visste vi egentligen inte hur mycket det faktiskt kostar. Vi frågade runt lite bland vänner som byggt hus, för att se lite vad de lyft för lån. På det viset fick vi lite hum om vad som kunde väntas.

 

Sen är det ju inte det ”bara” att gå till banken att be om ett lån på massor av pengar. Vi besökte olika banker, hörde om deras räntor och räknade ut vad vi skulle behöva betala varje månad i många år framöver. Vi bytte inte bank, men nog huvudkontor, eftersom personkemin fungerade med hon vi har nu som personlig kontakt till banken, samt att räntorna var bäst. 

För att få lån behöver man vissa tillgångar & säkerheter, samt en stadig inkomst, för att banken ska bevilja lån.

 

15069052 10154442655218880 98986421546130613 o
På fyra dagar grävde Skinnars så att det började se ut som jag önskade mig. Denna bild är fotograferad 5.11.2016.

 

Vi lyfter inte allt lån på en gång, eftersom det är helt onödigt när man inte sist och slutligen vet när och vad man behöver för pengar. Dock har vi en maximal summa av lån vi är beviljade. Nu har vi betalat alla stora utgifter, och är ändå långt under den summa vi är beviljade av banken.

Fick komplimang från bankkvinnan sist vi talades vid att vi har gjort det bra, och det känns såklart bra i själen. 

 

Hur mycket billigare blir det att bygga själv då, än att ta nyckeln i handen?

Det beror mycket på företag och vilket paket du är ute efter. Vi valde ett plus-paket där Simons hus monterade yttre elementen på plats och hela utsidan var i princip färdigt. Allt material till insidan som skålning till taket, bce-sockel, mellanväggar, gipsskivor, isolering, bastun, eldstad från Tulikivi och blåsull på mellantaket från Ekovilla hörde till det priset.

Allt lastades på gården, och vi har fått gå och plocka på oss och bygga ihop det själva.

 

Vi sparade in 60 000 € på att bygga vårt hus på det viset. Men sist och slutligen så hamnar många på samma summa, vare sig de bygger allt själv från grunden eller tar nyckeln i handen hus.

 

17492623 10154873563928880 1073354786060198172 o
5.4.2017 såg det ut så här, då elementet lyftes på plats. Huset såg nästan färdigt ut, trots att var absolut ingenting annat än takstolar & grus på insidan av huset.

 

Sen när det kommer till ekonomin så har jag blivit en hejdundrandes person på att pruta. Tycker som inte det är pinsamt längre att pruta på priset, för det verkar gå att pruta på allt.

Jag anställer ingen på timlön (som el & vatten vi inte gör själva), utan tar det på offert. Och det är jag hård med. På så sätt så blir det inte oväntade utgifter, som kan bli hur höga som helst, och man har svart på vitt (som är en trygghet för alla).

 

Kom ihåg att du som husbyggare har all rätt att vara lite ”jobbig”, och var hellre jobbig än att sedan känna att du blivit lurad på pengar.

 

Tips och råd från bygg-Carro:

  • Ha möte med olika banker för att se över möjligheterna med banklån.
  • Anställ, om du måste anställa någon hjälp, på offert.
  • Pruta, pruta, pruta.
  • När du ansöker om lån, räkna in oväntade utgifter. I bästa fall går det som för oss, där vi är hur långt som helst under ens budget.
  • Bli inte heller rädd över priset. Tänk på kvalité och se till att du får bra material till huset. Taloon.com är annars en bra sida att se över "kapina" till huset, eftersom det oftast är bra saker till bra priser. 
  • Skuldsätt dig inte i onödan. Med det menar jag att även om man har ett lån att betala av, så ska du inte ta så stort lån att du inte klarar av att leva på samma gång. Ett hus är viktigt, men det behöver inte kosta långt över 200 000 eller 300 000 för att få sitt drömhus. Vårt hus kommer nog att hamna en bra bit under 200 000 (och ändå ger den summan min halvt panikångest).
  • Köp vissa maskiner istället för att hyra. Vi köpte vår avfuktare istället för att hyra den från en byggfirma. På det viset sparade vi in ett par tusen.
  • Kom ihåg att när det kommer till slutgiltiga summan så är allt så beroende på var man är. Att bygga hus i Petalax är t.ex mycket billigare än om man skulle bygga ett hus i Vasa.

 

18121346 10154941079198880 8037691555391498645 o

20.4.2017 radade jag ut styrox i huset. Oj vad jag är lycklig att ha sluppit all styrox och polyuretan-skum. 

tisdag 12 september 2017 - 13:51

Vad händer sen?

Vad drömmer du om när huset är klart? Vad händer sedan?
- Pia

 

Jag bad er ställa frågor och önskemål på vad ni vill se här på bloggen, och ni levererar. Dagens vlogg ni fick se var ett önskemål, och nu spinner jag vidare genom att svara på en fråga. En annan fråga jag även kommer att svara på, men i ett annat blogginlägg, är angående ekonomin och hur man får det att gå ihop när man bygger hus.

Fortsätt kommentera & ställ era frågor, så får din fråga ett alldeles eget blogginlägg.

 

Dagens fråga handlar alltså om mina drömmar efter att huset är klart. Vad kommer att hända sen?

Nu är jag ingen spådam, även om min intuition är väldigt stark. Men om det är något jag har lärt mig så är det att ta en dag i taget. Bara gudarna vet vad som händer i framtiden.

 

Men man kan, och ska fortsätta drömma, även om livet ibland vill annat. Det är ju inte det som kan hända (gott som ont) som får en människa att fortsätta framåt och våga prova på nytt här i livet. Det är ju drömmarna och lusten att vilja. Den inre kraften som vi alla har inom oss. 

 

Just nu så kretsar mitt liv kring husbygget, vilket är rätt så självklart. Om ett år, eller bara några månader, kanske livet kretsar kring något annat. Jag skulle ljuga för er, och mig själv, om jag sa att tanken på barn och familjeliv aldrig susat förbi tankarna. För det har den. Speciellt varje gång någon frågat om vi planerar att skaffa barn. Som typ, senast igår.

Men det är inget som man kan planera på det viset, eller ens ha makten över. Så det här är det sista jag skriver om det för tillfället. Just nu kretsar livet bara kring huset.

 

Istället kan jag ta och lista upp några, av alla mina ”hundra mål i livet”. Det är typ bara att välja & vraka i vad jag vill ska ske i mitt liv i närmsta framtiden när jag ser på listan. När jag går igenom alla mål, märker jag att universum redan lyssnat till mycket, och jag kan kryssa av några mål. Men ändå.

Universum, lyssna noga nu:

 

- Gifta mig.

- Fara på regressionsterapi.

- Semestra i Lappland bland renar & norrsken.

- Spela på lotto och bli miljonär.

- Bli så självförsörjande som möjligt.

- DNA-testa mig, för skojs skull.

- Lära mig finska flytande.

- Bli fotograferad av en duktig fotograf.

- Få träffa en örn & uggla igen.

- Skriva en bok.

- Publicera boken.

- Aldrig jämföra mig med andra..

- ..men kunna inspireras av andra.

 

Å he va he. Viktigaste är att man inte blir rädd för livet, utan vågar fortsätta drömma stort och smått.

 

IMG 7859

lördag 9 september 2017 - 11:44

Frågestund & Önskeinlägg

Hej alla darlings. Hoppas ni har haft en underbar start på helgen, och passar på att vila ut. Om ni inte jobbar förstås, då hoppas jag att ni får en lugn arbetsdag.

 

Själv så har jag en ledig helg, men har en smygande migränkänsla som gömmer sig bakom vänstra ögonlocket. Är det inte konstigt hur ens migrän / huvudvärk verkar vilja vara på samma ställe? Tror att den kommer att försvinna så snabbt jag hinner vila upp mig lite och dricker tillräckligt med vätska. 

 

Men detta var inte tänkt att bli ett klagoinlägg över en migrän som inte brutit ut. Nej, detta tänkte bli ett samlingsställe för era frågor & önskeinlägg. 

Jag skulle bli riktigt glad om ni ville ta er tiden för att ge mig lite feedback över bloggen. Vad vill ni se mer av? Mer vloggar, och vad vill ni jag ska filma? 

Kanske komma med några frågor, eller rentav några önskeinlägg om något ämne ni skulle vilja se mig skriva mer om. 

 

Jag lovar, som alltid, att svara & skriva om allt, och ser fram emot vad ni vill läsa om. Sitter med pennan i högsta hugg för att skriva upp alla en önskemål & frågor. 

Puss och kram.

 

torsdag 27 juli 2017 - 06:00

Antingen eller.

Inga barn eller tio barn:

Oj shit, det var verkligen antingen eller det här. Jag kan ju verkligen se mig själv som en ganska cool mamma, men hur cool jag skulle orka vara med fotbollslag (+ en sladdis) är ju frågan.

Nej. Jag tror att jag är så pass cool att jag väljer tio barn nu.

 

giphy4

 

Silikonbröst eller fettsugning:

Jag skulle vara livrädd att någon silikontutte skulle spränga, med min tur, så väljer fettsugning. Kanske den där bulan i armhålan kan man fettsuga? ;-)

 

Landet eller storstan:

För åtta år sen hade jag sagt storstan, eftersom jag till och med funderade på att flytta till Helsingfors med min vän (Obs! Det var lördagskväll och det verkade som världens bästa idé mitt i festen). Idag väljer jag landet framför alla städer. Det är så lugnt och skönt här.

 

Kaffe eller te:

Kaffe! Speciellt måriskaffi!

 

giphy 4

 

Julafton eller midsommar:

Julafton är det inte så viktigt att det firas prick den 24 december. Julen kan man ju fira nån vecka före till och med, och det funkar bra för oss. Midsommaren är lite, bara lite, mer helig för mig. Mest för att man får vara sommarfin och det är ljust. Julmaten är dock bättre. Men ja, antingen eller. MIDSOMMAR.

 

Ge eller få:

Låter hemskt att skriva detta, men det är sanningen: Få. Men det är bara för att jag får oftast någon slags ångest över att hitta "den perfekta presenten", och stressar upp mig alldeles för mycket i onödan för att hitta något som kan glädja en annan människa. Alla borde bara vara som mig som säger exakt det man vill ha (som inte heller är dyra saker). Till exempel ska jag få en "riktig" Bullet Journal när jag fyller år.  

Tack i förskott, älskling. ;)

 

Kramas eller pussas:

Pussas, för man kan ju smyga in en liten kram samtidigt.

 

Mjölk eller vatten:

Vatten, och gärna bubbligt mineralvatten. Det är ytterst lite mjölkprodukter jag får i mig. Endast den där skvätten grädde i morgonkaffet, och min konsumtion av mjölkprodukt för en dag är fylld.

 

Hund eller katt:

MJAAAAAAU.

 

giphy 5

 

Vitt vin eller rött vin:

Förr hade jag sagt rött vin, men så blev jag tipsad om världens bästa bästa vita vin. Problemet är ba att jag alltid glömmer namnet på den, och får ta och ringa källan varje gång jag står vid Alko (som sker typ en gång per år). Sist stod en karl i närheten som hörde mitt samtal, och

ha ba: "Du får göra som mig och ta en bild så man alltid vet sitt favoritvin".

Tror ni jag gjorde som han sa? Nej.

 

Banta eller träna:

Träna, för yoga räknas väl som lite motion? 

tisdag 25 juli 2017 - 07:00

Hur hittar jag sömnen?

"Beundrar dig för att du orkar i den branschen och speciellt att du orkar nattskiften. Men hur är det, är det sen enkelt att få sömn på morgonen och hur länge sover du faktiskt sen? Tack för din blogg."

- N

 

Tack för din kommentar N, och ursäkta att det tog sin tid att svara.

Idag när detta publiceras, så ligger jag förhoppningsvis hemma och sover nattskift-ruset av mig. Arbetar bara ett nattskift till och sen tar jag SEMESTER HALLELUJA. Välbehövt och väälkumit. Därför tänker jag nu passa på att svara på en fråga jag fick angående nattskift och sömnen, för efter i morgon kopplar jag bort arbetet totalt för en månad framåt. 

 

Är själv förvånad över hur pass bra jag har orkat arbeta natt denna sommar. Det är väl inställningen som gjort det mesta, eftersom jag normalt annars blir trött snabbt. 

 

Inför första natten så ser jag till att sova så länge som möjligt på morgonen, eftersom det inte är ristat i sten att man klarar av att sova innan nattskiftet. 11:00 är det längsta jag har tvingat mig själv att sova  inför  första  nattskiftet,  och det är galet länge, eftersom jag inte ens sov så länge när jag var tonåring. Det längsta jag har sovit  efter  ett  nattskift  är väl 17:00 på eftermiddagen / kvällen.

Sen sover jag ju idag med öronproppar och mörkläggningsgardiner i hela lägenheten, och det gör mycket för sömnen.

Efter ett nattskift försöker jag att sova 7-8 timmar, men kan vakna redan efter 6 timmar om t.ex vaktmästaren klipper gräset eller grannarnas barn leker för fulla muggar utanför fönstret. Mitt i allt har jag en katt som hoppar på mig och vill ut och springa av sig, eller så är jag bara själv utvilad.

 

Vet av många som inte klarar av att sova mer än fyra timmar, och tycker nattskift är så tungt. Sover man så lite ÄR det tungt, och då skulle jag rekommendera att man försöker sova extra innan nattskiftet. Eller bara inte ta på sig så mycket nätter, om man inte hittar sömnen dagtid.

 

 

Och ja, hur enkelt är det att hitta sömnen sen på morgonen? 

Jag  somnar  på  tre  sekunder.  Zzzzz.........

 

IMG 2

 

Gammal bild av månen. Inatt var det faktiskt riktigt mörkt ett tag. 

tisdag 11 juli 2017 - 12:00

Svar på fråga: Sköna öronproppar

Hahha, det är så underbart att vara bloggare. Till exempel så får man dagar som denna, ställa till vackert och fotografera: ÖRONPROPPAR. :-D

 

Magdalena skickade och frågade efter öronproppar som är sköna att sova med, och jag ska presentera de jag själv sover med.

 

IMG 6085

 

Det är alltså de här. De billigaste som finns vid butiken, men absolut de skönaste jag testat på.

E-A-R Classic heter de, och borde gå att hitta typ överallt hoppas jag.

 

Tack vare de här öronpropparna så kan jag sova gott, och de stänger ut allt ljud. Vilket är lite konstigt att det är jag som använder öronproppar, då det är jag som snarkar. Borde det inte vara Fredrik som använder sig av de här? 

Egentligen började jag använda dessa då jag arbetade på dagis. Jag ville somna tidigt och mina grannar gillade att spela orgel och sjunga opera långt in i natten. Så då var dessa min räddande ängel. Sen har de ba blivit en härlig vana.

Trots att splitternya såna här stänger ut allt ljud så vaknar jag ändå av väckarklockan. Man har väl lite selektiv hörsel, och lär sig undermedvetet och medvetet vad man ska reagera på. 

Jag har hunnit testa på olika varianter av öronproppar, men de här sviker aldrig och mina öron gillar dem. Så he va he.

 

 

Jag är inte sponsrad, men vill någon skicka en pafflåda full av öronproppar till mig, så är det fritt fram.

 

tisdag 30 maj 2017 - 06:00

Kan du hjälpa mig?

Hörni. Det finns så mycket jag vill, men inte får eller kan sätta orden på. Det är som skrivkramp blandat med lite allt möjligt.

 

Tills jag får ord på allt jag vill skriva om, så tänkte jag att ni får ta och hjälpa mig. För det vore tacksamt med lite hjälp.

Vill ni ha en frågestund? Typ, ni frågar och jag svarar endera med text eller i en video? 

Har ni önskeinlägg om något speciellt ämne, typ, precis vad som helst?

 

Jag bits som inte, och skriver gärna om allt som har med livet vi lever att göra,

ba jag får en röd tråd någonstans ifrån.

HÄR  kan du hitta flera inlägg från då jag förr bett er om hjälp, ni har levererat, och det har resulterat i ett blogginlägg.

 

 

Det här under då? 

Något kreativt projekt som jag påbörjade igår kväll.

 

 

1

tisdag 2 maj 2017 - 06:00

Fem, fyra, tre, två, ett.

5 favoriter:

Låt: Just nu: Love$ick
Årstid: Sommar. Eller höst.
Veckodag: Måndag.
Resturang: Äter inte på restaurang, men om jag och Fredrik hämtar grillmat från stan så är det från Pikku Quattro.
Tid på dygnet: Tio på förmiddagen eller sju på kvällen.

 

 

4 för tillfället:

Humör: Neutral.
Frisyr: Halvvild och halvvågigt efter att ha självtorkat.
Nagellack: Rött.
Tid: Lite efter elva på kvällen. Ska no ga ligg.

 

3 första:

Husdjur: Matilda.
Piercing: Piercade mig själv i läppen. Uppmuntrar ingen att göra det själv, även om det inte blev fult. Så har jag öronen piercade och har hunnit ha smycke i naveln. Och tungan förstås. Den är är kvar.
Resa: Reste mycket själv mellan Jakobstad och Mariehamn som liten.

 

425209 10150668434548880 1734197175 n

 

2 nej tack:

Mat: Jag tackar inte nej till mat. Jag äter allt som är glutenfritt (har celiaki, är alltså inte så trendig som man skulle kunna tro).
Personlighetsdrag: Vad kallas det personlighetsdraget som gör att vissa aldrig slappnar av, utan ba kör på i 120 dygnet runt? Jag tycker om och behöver lugn och ro.

 

1 önskan:

Att alla ska få må bra och ha hälsa.

fredag 7 april 2017 - 06:00

Förbered dig på att bli snäppet smartare nu.

Tidigare i veckan så avslöjade jag att sitter på svaren på alla frågor i världen. Typ. Man kan ju inte veta precis allt, men rätt så nära kommer jag.

Nu ska jag svara på era fyra frågor. Förbered er på att lära er lite mer, om allt från sparris-kiss till ilskna fransmän och katter. Kunskap är alltid bra. Är det någon du vill ha svar på, släng en kommentar så får du ett svar. Det här blogginlägget hamnar i kategorin "Frågor och svar".

 

 

Det här med sparris och att kisset direkt börjar lukta fränt, det lär handla om nåt ämne i sparris MEN också att det som känner lukten har ett särskilt enzym i kroppen. Förklara, please!

Det ämnet du funderar på är egentligen flera svavelhaltiga substanser, som finns i typ lök och hos skunkar! Nu när jag nämnde skunkar så kanske man börjar fundera hur nyttiga egentligen sparrisar är – men lugn ba. De är nog nyttiga, goda... och dyra.

Jag personligen har funderat vad alla pratar om när det kommer till sparris och urin, eftersom jag inte märkt av någon skillnad. Det beror på att 40% av befolkningen märker av någon förändring, eftersom det sker någon kemisk reaktion i kroppen. Eller så är det placebo, alternativt att man ba inte ska lukta extra mycket på toa. 

Varför detta sker 40% av befolkningen förblir dock ett mysterium, men sparris är nyttigt, gott och kan även förebygga mot urinvägsinfektion.

 

 

Varför är chips så gott?

Det är friterade potatisar med massor av kryddor. Och så är det billigare än sparris. Just därför.

Min favoritsmak är sourcream and onion. Vilken är din?

 

 

Hur länge varade det 100-åriga kriget?

Nu kanske många ba: ”Hääähää, vad enkelt! Det varade ju i hundra år!”. Men så fungerar ju inte människor. Jag tänker som att folk går runt och är sura på varandra en bra tid, innan man kanske tar och konfronterar varandra. Kanske diskuterar om vad som tynger en, och försöker komma fram till en kompromiss.

Nå, fransmännen och engelsmännen tog det ett steg längre. Istället för att diskutera om en plätt på jorden, krigade de så pass länge att det varade i 116 år.

Till sist vann fransmännen, och engelmännen for hem på en tekopp.

Vad har vi lärt oss av det här? Prata. Isint kriga. Drick te.

 

 

Kan en katt vara en människas bästa vän?

Ja. Vill du har flera vänner med olika personligheter, gör som jag: skaffa minst tre. Nu har jag fyra, eftersom jag har "adopterat" en vildfrass vid bygget. 

Mohicana: Typen man sover och äter god mat med. Hon som aldrig skulle göra eller säga något dumt åt en. 

Fantomen: Vännen som får fler likes på instagram än dig. Men det är helt okej, för allt handlar inte om likes, utan det band man skapat till varandra. Eller nåt sånt. *mys*

Leila: Hon som är rak på sak och girlpower från topp till tå. 

Vildfrassen vid bygget: Vännen som tar hand om ohyran åt en. Tack för att du käkar mössen.

 

bloggheadercarro2

onsdag 30 november 2016 - 18:47

8 snabba svar från sambon.

Vad gör man när orken att komma på fenomenala idéer fattas? Jo, man tar och har sambon att svara på frågor - om mig. Tyckte det var jätteroligt att läsa Anna-Lena som intervjuat sina barn, så tänkte att mitt i allt kan det bli ganska roliga svar här också. Ärliga, åtminstone.

Sen har jag även blandat i frågor från Boyfriend Tag.

 

 

Vad säger jag ofta till dig? 
Jag älskar dig.

 

Vad gör mig glad? 

Mat. (Det var ingen betänktid här)

 

Vad gör mig ledsen? 
Att vara hungrig. (Här var det ännu kortare betänketid, haha)

 

Om jag var en seriefigur, vilken vore jag då?
Clumsy Smurf. 

Movie Clumsy

 

 

Hur träffades vi?
Vid O'Malleys.

 

Var kysstes vi första gången?
Utanför din (dåvarande) lägenhet. 

 

Vad är min favoritmat?
Svårt att säga, när du inte vet det själv. (Hahaha, sant!)

 

När blir du stolt över mig?
När du städar upp efter dig. (Jag råddar lite ibland, men vad är talesättet? "Genier behärskar även kaos"? ;) )

 

 

<3