Ingen svensk service?

torsdag 5 oktober 2017 - 06:26 | 4 Kommentarer

Jag är på jakt efter nytt telefonabonnemang, eftersom jag 1. Vill ha billigare än jag har nu. Tycker jag inte pratar i telefon så mycket, och efter att huset är klart blir det allt mindre. Så varför betala en förmögenhet bara för att vara på instagram? 2. Jag är bara inte nöjd, och det är helt okej att inte vara nöjd också.

 

Det är ba en sak som tar emot. Kundservicen.

 

När det kommer till hus och abonnemang, allt egentligen som betyder att man ska ge av sina pengar, så vill man sköta det på sitt eget språk. Men ändå är det ba finska jag ser överallt.

Jag vill ju som gå runt på olika telefonbolags personliga internetsidor för att se vad de har för erbjudanden i lugn och ro.

Men trots hur mycket jag klickar på ”svenska”, om de har det som alternativ för vissa har ba för engelska och finska, så är det endast kundtjänst-nummern som är på svenska. Och vill man prata med någon som kan svenska, så vet vi väl alla hur länge det kan ta.

 

Trots att jag förstår finskan så pass att det inte är några problem med hur mycket samtalstid jag får för en viss summa, så tar det emot att ledande telefonbolag i Finland inte bryr sig om att utforma fungerande internetsidor för företaget på mitt modersmål.

 

 

Inte vet jag vart jag vill komma med det här, förutom att nu vet ni att jag är på jakt efter nytt telefonabonnemang. Något som är billigt, bra och fungerar så optimalt det kan här ute på vischan.

Och så får väl företag ta och knåpa ihop sidor som fungerar på minst tre språk, om de vill ha glada kunder. 

 

 

4

Kommentarer

  • Nina

    05.10.2017 08:16 (18 dagar sen)

    Sen ja bytt ti Dna ha de aldrig varit problem med svensk service (i butik o via telefon). Så dom kan jag rekommendera ☺️


  • Jäst

    05.10.2017 09:53 (18 dagar sen)

    Stöd din lokala serviceproducent, Malax Video Shop är insatta och erbjuder god service.


  • Ida

    06.10.2017 09:44 (17 dagar sen)

    Bytte från Elisa till Telia och får nu alla mail och meddelanden på svenska. Med Elisa var allt på finska. I butikerna i Vasa kan dom nog svenska både på Elisa och Telia, Dna har jag inte testat!


  • PJ:s byffé – från by till fe

    07.10.2017 12:28 (15 dagar sen)

    Det är inte bara telefonleverantörer som inte bryr sig. Ta alla stora företag som säljer charterresor. Hur kul är det att gå in där och beställa en resa när det finstilta kan innehålla sådant som redan på svenska kan vara svårt att förstå för att inte tala om på finska. Därför har inte jag beställt en enda resa från de stora charterbolagen utan reser själv. Då åker jag hellre charter från Umeå eller Stockholm. Jag kräver som kund att få fullgod information och service på svenska, som är ett av landets officiella språk, på deras Internetsidor. Nej då, vill de inte ha mina pengar får det va. Undantag är de österbottniska researrangörerna och Finnair.


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.