Bibimbap och köttfria hamburgare denna vecka 10 anno domini 2017

söndag 12 mars 2017 - 19:23 | 9 Kommentarer

Angsten har suttit i hela veckan. Därför har det inte blivit några blogginlägg heller, för jag känner mej så jävla trött på mej själv när jag skriver om hur stressigt jag har det eller hur trött jag är eller angsten som sitter som ett avgrundshål i bröstet. 

Så har det varit så gott som hela veckan. Men nu känns allt lättare och jag ser ljuset i tunneln!

Vi har varit på två ultraljud den här veckan, på tisdagen och på fredagen. Jag har cirka 14 ägg som växer i äggstockarna och ikväll ska vi sticka sprutan som får dem att börja lossna. Klockan 10 på tisdag ska de plockas.

Så skönt att den här delen snart är över! Jag känner mej så stor, uppblåst, svullen, förstoppad, äcklig och smutsig hela tiden. Det känns liksom tungt i äggstockarna, som om nån lite klämde där inne hela tiden.

Nåväl. På tisdag plockas de ut och sedan ska de befruktas i labbet. Följande dag får vi ringa dit och kolla hur många ägg som blivit befruktade. Det kan ju hända att inget blir, en vet ju aldrig. Så klart hoppas vi på att så många som möjligt. På fredag morgon installerar vi då förhoppningsvis en eller två befruktade celler. Men det är ju jättemånga men här före fredag. Vi får se helt enkelt.

Som loppukevennys får ni se några bilder från veckan.

IMG 1606På måndagen lunchade jag på ett koreanskt ställe på Bulevarden med Linnéa, kommer inte ihåg vad det hette, men jag åt bibimbap och det är min roligaste maträtt pga namnet. Fick grymma flashbacks till min utbytestid i Shanghai, då åt vi ofta bibimbap på ett Koreanskt ställe bredvid universitetet.

IMG 1607På onsdagen, kvinnodagen, deltog jag i Kvinnoförbundets Kvinnodagskarneval på G18. Jag modererade tre paneler med kommunalvalskandidater - som alla var väldigt eniga i de flesta frågor. En grej jag dock skulle önska av fler kandidater är regnbågskunnande. Jag blev också förvånad av att ingen av kandidaterna tyckte att vi har en otrygg kollektivtrafik i Helsingfors, jag kan till exempel rätt ofta känna mej nojig i spåran och metron. Dels pga kvinna av rätt liten storlek och dels pga sexualitet. Blickar får mej att släppa min frus hand rätt ofta - fast det är kanske inte kollektivtrafikens fel per se, utan samhällets.

IMG 1608På torsdag bakade jag och min vän Lina en kaka till vår tredje vän Ida. Pinterest is the shit alltså, där hittar en all behövlig info för poppning av diapercakecherries. Är helt satans stolt över den här kakan, varken Lina eller jag trodde att vi hade det här i oss! Tänker mej någon form av bussiness i framtiden.

IMG 1609Tidskriften Astra ordnade en feministisk förbannelsesalong på Viirus på fredagen som jag houstade. Det är så jääääääkla festligt med de här salongerna, en blir arg, glad, upplyft och känner otrolig gemenskap efter att ha hört så många dela med sej av orättvisor och annat som gör dem förbannade i det här patriarkatet! Här berättar min vän Emil om hur pissigt det är att t.o.m. vårdpersonal och läkare diskriminerar pga könsidentitet.

IMG 1610Efter gårdagens babyshower som slutade klockan två på Dtm, kändes det helt berättigat att äta klassikern "big mac ilman lihaa, ilman sipulia" i dag. Saknade Tuomas grilli more than ever i dag faktiskt, grillen som fram tills för ett halvår sedan fanns mittemot vår ytterdörr och alltid visste vad vi skulle ha, alltså "laitetaanko samanlainen" och så fick jag min uuuunderbara hamburgare utan kött och lök. Räknade just ut att jag måste ha ätit över 200 såna hamburgare. Kvinnan i kassan har också följt med mitt liv och mina flyttar och mina partners. Lol alltså. Men bröööl saknar grillen!

Okej tack för i dag hej då!

Kategorier:

kliniken lifvet

9

Kommentarer

  • Ingela

    12.03.2017 20:09 (8 månader sen)

    Vilken spännande vecka! Hoppas allt går vägen? Har du bara hamburgarbröd och sallad i burgaren eller soja/qornfärs i?

    • Catariina Salo

      12.03.2017 20:39 (8 månader sen)

      Ja hoppas!! Bara bröd o sallad. :))) Den som jag alltid beställde på Tuomas grilli hade dock ägg o en ananasring mellan. Alla mina kompisar tycker det låter superäckligt men JAG ÄLSKADE DEN HAMBURGAREN!

      • Micci

        12.03.2017 21:37 (8 månader sen)

        På mäkken väljer jag också alltid (känner oöverkomligt tvång att påpeka att "alltid" betyder typ en gång per 2 år, är mer en pizzatyp) Big Mac utan kött än en hamburgare med vegetarisk biff (finns det ens såna på McD?) På Eerikan grilli (hette/heter den så) i Vasa beställde jag också alltid en hamburgare utan biff, med ägg och anannas, hur gott? ^_^

        • Catariina Salo

          12.03.2017 21:40 (8 månader sen)

          Alltså vegebiffar är ju oftast SÅÅÅÅÅ äckliga!!!! Jag vet vilken grill du menar! Namnam.


  • Karin Palmén

    12.03.2017 21:08 (8 månader sen)

    Vill som en av kommunalvalskandidaterna öppna hur jag tänkte med kollektivtrafiken: känner själv att jag är lika otrygg och trygg i kollektivtrafiken som i offentligheten i allmänhet, mao påverkad och omringad av den ojämställdhet som är ett faktum i vårt samhälle. Detta är något att påverka och ändra med alla medel vi kan och öka allas större trygghet och rätt att existera utan trakasserier och diskriminering, inklusive trygghet i kollektivtrafik. Men det är en fråga som inte existerar ensam, kollektivtrafiken är en del av det jämställdhetsarbete som staden kan och skall göra. Menar inte att kollektivtrafiken är jämlik för inget är, men tror att vi kan och borde sätta större paukkun på andra håll än just kollektivtrafiken iom att medlen är inte oändliga. Det som vi givetvis skall göra pga inte så dyra förändringar är ökad kunskap hos chaufförer och väktare att känna igen hotfulla situationer och hur man agerar och öka allas medvetenhet om deras ansvar att säga till och gå mellan eller visa att man stöder den den trakasserade. Också relativt billiga medel som mer busshållplatser eller flexibilitet var man kan bli av på natten, mer natturer, mer väktare på natten, mer belysning och fundera på var hållplatser finns är andra bra medel, men de riktigt stora förändringarna ser jag på annat håll än inom just specifikt kollektivtrafiken. Jag valde att tolka alla frågor ganska pragmatiskt, vad jag som fullmäktigeledamot skulle kunna göra i specifikt detta fall och vad det lönar sig att prioritera.

    • Catariina Salo

      12.03.2017 21:13 (8 månader sen)

      Jag förstår din poäng Karin! Samtidigt är kollektivtrafiken en så stor del av mångas, kvinnor, unga och låginkomsttagares, vardag att det känns som en viktig fråga. Och det vet jag ju att du tycker att det är, men jag blev bara förvånad av svaret då i panelen. Men du öppnar det bra här.


  • Linda

    12.03.2017 21:42 (8 månader sen)

    Lycka till på tisdag! Jag stack själv min Pregnyl igår kväll för att få äggen att lossna. Imorgon blir det äggplockning och sedan hoppas vi på det bästa. Jag har tyvärr bara 5 ägg som växer, och förra gången hade jag lika få och då fick vi inga embryon alls eftersom äggen inte befruktades normalt. Jag hoppas så innerligt att det går vägen för er. Äggplockningen kommer att gå bra, och sedan blir du av med den där jobbiga känslan. Ont kan det visserligen ta, men det är över på några minuter. You got this.

    • Catariina Salo

      12.03.2017 21:46 (8 månader sen)

      Åh tack för peppen!!! Så bra det känns med en sister in crime. <3 <3 <3 Håller sååå tummarna för er att det ska bli embryon av det hela! Tänk på universum och alla bra saker, jag ska skicka karma! <3

      • Linda

        13.03.2017 23:20 (7 månader sen)

        Tusen tack! Äggplockningen gick riktigt bra idag. Dom hittade fem äggceller och inom de närmaste dagarna vet vi mera. Det är ju inte alla behandlingar och ingrepp och sprutor och annat skräp som suger mest med fertilitetsbehandlingar, utan det eviga väntande.. Kämpa på, det kommer att gå fint imorgon!! Jag håller tummarna för er! <3 Och våga be om mera medicin om det tar ont!