Det blev ett friskt barn!

onsdag 12 april 2017 - 08:13 | 7 Kommentarer

I natt drömde jag för första gången om bebén. Jag drömde att jag födde hemma, det sa bara plopp och gick på fem sekunder, men sen var det bråttom iväg till sjukhuset - på grund av försäkringsorsaker.

Är hemskt osäker på vilka försäkringsorsaker mitt undermedvetna syftade på.

Men det är ju verkligen lite spännande, att börja drömma om sitt barn. Jag kommer ihåg att jag i drömmen märke att jag inte hade nån aning om hur lång eller tung babyn var - och jag brydde inte mej.

Och här undrar jag: varför är det så fasligt viktigt att bry sej om barnets födelselängd och vikt? Ja visst, kan tänka mej att det är viktigt för hälsovårdspersonal att följa med så barnet växer tillräckligt, men folk överlag har väl ingen nytta av att veta sånt.

Hets hets hets direkt från födseln säger jag! Viktigast är väl att det är ett (levande) barn som kommit till världen.

Hej då!

43f6fd9588d6459e58f948db6656048c

Min målbild - om nie månader ska det där vara jag och bebisen.

Kategorier:

gravidbloggen

7

Kommentarer

  • liv

    12.04.2017 21:16 (1 månad sen)

    håller med, tyckte det var konstigt då det låg så stor vikt i att fråga min sons vikt/längd hela tiden. mindes knappt va han vägde när han föddes, kändes som en trivial sak att lägga på minnet där och då... och samma har det fortsatt, så fort man är till rdg frågar alla. brukar annars pre-bebe minnas olika saker rätt bra men efter födseln har jag helt slutat lägga sånt på minnet. BTW, tänkte tipsa om att det går att försäkra barnet redan i magen och 100 år framåt så att ni vet! kolla upp.

    • Catariina Salo

      12.04.2017 21:55 (1 månad sen)

      Ja just det, en kan ju ta försäkring åt barnet! Bra du påminde!


  • Ida-Lina

    13.04.2017 09:59 (1 månad sen)

    Av lite samma orsak som att det är roligt att veta om könet på barnet då det är i magen. Det spelar absolut ingen roll vad det är, men plötsligt blir det liksom mer påtagligt att det faktiskt är en typ där. När bebisen är nyfödd vet man inget om den och precis ALLT är intressant. Varje hårvirvel, ögonfrans och gram berättar något om typen man vill veta allt om. Så småningom blir det mindre intressant för typen blir så mycket mer än sina centimetrar. I början är ju också tillväxt något som berättar huruvida barnet är friskt och därför är det också intressant. Men såklart bryr sig alla MER om att allt funkar som det ska än om längd och vikt.

    • Catariina Salo

      13.04.2017 10:06 (1 månad sen)

      Jag kan förstå att man som förälder är intresserad av precis allt. Tycker bara det är så spännande med att man alltid tar upp födelsevikt och -längd på ALLA ställen. Typ på silverskedar från faddrar och korsstygnstavlor av fastrar. Men kanske det ska va så, vad vet jag! :D

      • Ida-Lina