tisdag 30 maj 2017 - 15:59

Träningslistan!

Nu har det väl varit lite väl tyst här på bloggen..?

Tänkte jag skulle bryta denna svacka med Sevendays träningslista!

 

Träning för mig är: Tävling, terapi och utmaning.

Min favoritträning: Styrketräning och träning som utmanar mig.

FB IMG 1485633656974

Som denhär träningen.. väldigt utmanande ifall någon missade mitt ansiktsuttryck ;)

 

Det bästa med att träna: Att jag kan få ut mina aggressioner och att jag kan se framsteg i träningen. Det är också väldigt roligt att se att styrkan kan hjälpa i vardagen. Matkassar är lätta att bära och korkar är inget problem att öppna!


Det sämsta med att träna: Att det är tidskrävande. Spenderar ofta två timmar på gymmet vilket stjäl mycket tid från att umgås med vänner eller chilla i soffan.


En sport jag skulle vilja pröva: Jag har testat på det mesta när jag gick i Norrvalla men en grej är curling, då var jag borta så det har jag aldrig testat på..

46529 1445483572096 1434677 n

Här till exempel hoppar jag från dendär stolpen som jag just hade klättrat upp i. 

 

En träningsgren jag inte förstår mig på: Eftersom jag inte är och kommer högst antaligen aldrig bli en löpare förstår jag mig inte på typ maraton.. Som för min egen del alltså. Annars tror jag att jag har förståelse för alla sorters grenar.. Kanske dart och shack som väl klassas som sporter vilket jag kanske inte riktigt förstår..


Därför tränar jag: Jag tränar för att jag mår bra av det och för att det har gett mig så mycket, inte bara medaljer och pokaler utan tävlingsresor, upplevelser och vänner. Jag har också lärt känna min kropp och blivit mentalt stark av träning. Jag tränar förstås också för att bli stark och för att bygga muskler.

946885 375157569268150 1183156658 nEn bild från EM i Santa Susanna där jag knep en bronsmedalj.

 

Mina träningsmål: Ett stort mål är att ta 500kg i totalen, alltså sammanlagda kilomängden i bänkpress, marklyft och knäböj. Just nu ligger totalen på 

Bänkpress: 100kg

Marklyft: 140kg

Knäböj: 110kg

= 350 kg

Ett annat mål är att någon gång tävla igen i Bodyfitness och vara i mitt livs bästa form.

Två lite mindre mål är att tävla i styrkelyft och att göra personbästa i de tre stora (bänkpress, marklyft, knäböj)

IMG 20170105 170337

lördag 25 februari 2017 - 17:58

Bemer, den ultimata återhämtningen?

Idag fick jag testa på en maskin som heter Bemer. Eller maskin är det väl inte riktigt, de är en matta som man ligger/sitter på.

 

Bemer

Bemern sätter igång mikrocirkulationen i kroppen så att man snabbare kan återhämta sig från t.ex träning och skador. Den minskar också skaderisken och stärker immunförsvaret och minskar infektionsrisken i kroppen. 

 

Jag fick testa den på gymmet idag och inledde min träning med att sitta i en solstol med Bemern. Jag fick ha på ett "före träning" program och sen fick jag börja träna. Jag gjorde ryck och frivändningar plus lite assistansövningar. Jag strechade inte och gjorde heller inga små uppvärmnings övningar förrän jag tog i stången. Med stången värmde jag upp lite och då märkte jag hur rörlig jag var i höften och vristerna där det ofta krävs lite uppehåll för att de fungera som det ska.. Axlarna protesterade inte och armbågen var glad och nöjd med att pressa 55kg över huvudet. När jag var klar fick jag sätta mig i stolen igen och då körde vi ett längre "efter träning" program. 

 

Denna Bemer fungerar så att det finns någonslags bemer-strålning som gör att kroppens minsta blodkärl, kapillärerna, börjar jobba. Den uppfanns för astronauterna som behövde hålla blodcirkulationen igång i rymden och efter det har läkare och idrottare börjat använda den. I Tyskland är detta en jättestor grej och Bemern har funnits i Finland redan i flera år.

 

Jag hade ärligt talat aldrig hört talas om det men var superglad att få testa den idag. Jag märkte nog ingen plötslig förrändring i min kropp men träningen gick väldigt bra idag så är nog taggad på att testa den igen faktiskt. Lägger ännu in här en video med Tero Pitkämäki som berättar om hans erfarenheter med Bemern om det är någon som blev intresserad.

 

torsdag 23 februari 2017 - 21:19

En fantastisk torsdag!

Yes hörni! Idag har jag haft en superbra dag!! 

 

IMG 20170126 162139

3 positiva med idag

Dagen började med att jag tog mina apostlahästar och gav mig iväg mot Peffan och träslöjd. Jag fick en massa gjort och hade verkligen slöjdflow. Riktigt skönt att ha en del undanstökat med tanke på att jag snart ska på praktik och inte hinner slöjda så mycket..

 

Efter skolan plockade jag undan och städade här hemma, tvättade några maskiner kläder och svängde ihop både dadelbollar och proteinbars.

 

Träningen kändes pinsamt lätt idag. Marklyftet gick lätt och jag gjorde personbästa i bänk idag, 15 reps på 70kg!!! 

IMG 20170223 205923 830

Dagens två minimala obetydliga negativa (så att ni inte ska bli alltför svartsjuka på mig och min fantastiskt produktiva dag)

 

Hela dagen har jag trott att det är fredag. Suger verkligen när man inser att det bara är torsdag.

 

Jag tappade 1€ i kaffekoppen idag. Vi fick oss ett skratt alla inblandade men det var ju lite onödigt och väldigt märkligt.

söndag 29 januari 2017 - 20:03

Veckoresumé, träningsoutfit

Denna vecka resumerar jag alltså i träningsoutfits!

 

Måndag: Väldigt produktiv dag, skrev en hel del på kanden, bloggade, städade och var och tränade på kvällen. Bänk och knäböj stog på schemat

 

Tisdag: Inte alls produktiv den dagen. Låg mest på soffan om jag ska vara ärlig. På kvällen var det simhallen som kallade för träning. Vi drog intervaller, hoppade från 7m och var på vattenjumppa. För allas bästa tog jag ingen bild på min träningsoutfit i simhallen.

 

Onsdag: Produktiv dag igen! Fick färdigtskriven en hemtentamen, bloggade och var på en lektion. På kvällen var det marklyft och bänk på schemat. Efter träningen var jag också på mentalträning med Treier vilket var superskönt. Kändes som att vara hos en psykolog. Nu ska jag mentalt förbereda mig för tävlingsåret 2017.

Traningsklader

Torsdag: En lektion på peffan, lite kompishäng och så tränade jag på de olympiska lyften. Prövade på allvar för första gången snatch/tempaus/ryck och så slipade jag lite på min frivändning.

 

Fredag: Vikarierade hela dagen, tog en timmes powernap på soffan och åkte iväg på träning. Bänkpress och knäböj igen. Sen var det soffmys som gällde.

 

Lördag: Den kan ni läsa om mera här (klick!) Har ingen outfit bild från lördag. Hann knappt på wc den dagen så nån outfit bild går det ju inte ens att prata om.

 

Söndag: En välförtjänt vilodag. Hade senast vilodag förra fredag så det blev 8 dagars tränings putki vilket kändes av idag. Jeansen och lite smink åkte på idag och så bilade vi iväg för att fira svärfars födelsedag.

Traningsklader 2

Nu behöver jag er hjälp! Kommentera här under ifall du har någon tema idé för inkommande veckor!

 

Ja just de. Finns ju en bild av min träningsoutfit från igår. Bilden är tagen mitt i träning och det ska väl förklara mitt fejs..

 

FB IMG 1485633656974

 

 

lördag 28 januari 2017 - 19:41

Norrvalla training and inspiration event 2017

Idag spenderade jag hela dagen på Norrvalla training and inspiration event. Jag var förra året också och det var med glädje jag i morse 7.30 drog iväg med två pinglor mot Vörå. Vi gick på så många pass vi hann med, tre föreläsningar och åt helt underbart god lunch.. Men vi tar det från början.

 

Morgonen började med yoga. Är van med Asthanga yoga vilket är lite tyngre och man gör mycket statiska övningar. Yogan idag var mera fokuserad på strech och andning vilket jag om någon behöver men jag saknade lite "fart"..

 

Sedan var vi på ett halvt pass av Nike training club där första halvan fokuserade på rörlighet. Lite besviken hann vi ju bli eftersom klockan i det skedet redan var 10 och man var inte utpumpade och svettiga. Tji fick vi för sedan var det dags för World jumping vilket var sjukt roligt, väldigt jobbigt och extremt svettigt. 20 min räckte gott och väl för att stilla vårt behov av blodsmak i munnen.

 

IMG 20170128 112005 2

Efter allt hoppande gick vi på föreläsning där Cecilia Cederlund berättade om hur hon gick från svag till stark och hur mycket ens tankesätt påverkar vad man kan och inte kan göra..

Sen var det lunch och alltså den kycklingen, wow. Har nog aldrig ätit så saftig kyckling i hela mitt liv! Så otroligt gott! 

IMG 20170128 115527

När lunchen var uppslukad blev det efterrätt i form av frukt och en kaffekopp medans vi hörde på dagen andra föreläsning. Kristina Andersson berättade om hur man ska eat clean i praktiken. Föreläsning var väldigt inspirerande och informativ. Tyckte det var härligt när hon berättade att man måste få "fuska" någon gång men att man då ska njuta och inte bara slänga i sig. 

IMG 20170128 122549

Sedan var det dags att pumpa rumpa med Sara Back. Hon hade med sig gummiband som vi satte runt knäna vilket gör att man aktiverar sätesmusklerna mera i t.ex. knäböj. Mina sätesmuskler var väldigt aktiverade efter det passet kan jag ju säga. 

PhotoGrid 1485626843084

Dagens sista pass blev funktionell träning med Nicke. Helt sjukt tung träning utan några redskap, endast kroppen och en träningskompis. Som tur hade jag en grym träningskompis och vi klarade den funtionella träningen med bravur.

IMG 20170128 151826

En sista föreläsning hann vi ännu med innan dagen var slut och det var med Linus Carlen och Robert Back. De pratade om träning, kost och livet. Det var en lättsam föreläsning med mycket skratt. Och självklart fick jag en bild med självaste Mr Biceps igen.. 

 

IMG 20170128 162511 1

 

Efter jag kommit hem har jag legat i soffan, duschat och hämtat pizza. Godis köpte vi redan igår så nu är det soffmys för hela slanten. Är bara lite rädd att jag ska somna före nio.. 

 

IMG 20170128 190622

söndag 15 januari 2017 - 18:00

Strong(wo)man

SAM 2870

Idag började jag min söndag med ett Strongman pass på Superstark gym. Vilken träning det var!? Pustade och stånkade, svettade och skrattade. Trodde inte att det skulle vara så tungt för konditionen. En stor respekt för Strongman atleter. De ser kanske tjocka och otympliga ut men det krävs en hel del kondition och fan-anamma.. Idag gjorde vi Farmers walk och Yoke, som bonus vände jag på lite traktorringar.. 

Hann inte ens tänka på att ta bilder eller filma, var så döslut mellan varje set vi gjorde. 

Jag var nästan säker på att jag skulle gilla Strongman passet, man får kriga lite och så känner man sig lite badass när man gör det. Kul också med lite omväxling till den vanliga träningen. Tror denna typ av träning kan öka min styrka i de tre heliga (bänkpress, marklyft och knäböj).

 

 

 

torsdag 12 januari 2017 - 14:19

Vårt stora problem är löst!!

Det utbrast jag till min kära sambo då jag under min sista träning på Wsc hade hittat det perfekta gymmet för oss.

Våra kontrakt till Wsc tog slut vid årsskiftet och som ett svart moln har detta hängt över oss under julhelgen. Vi hade ingen aning om var vi skulle träna under 2017. Vår ekonomi håller inte riktigt för Wsc och vi behöver utrustning som är mera lämplig för styrkelyft eftersom vi båda två vill tävla i den grenen i år.

Superstark gym

 

Nåja, jag låg och scrollade genom min Facebook feed under ett försök till magträning då jag stötte på annonsen om ett nytt gym i Smedsby som heter Superstark Gym. Gick in på deras hemsida och till min glädje såg jag att de hade Leoko (bästa skivstångsmärket) stänger och viktskivor, styrkelyft OCH tyngdlyftningsstänger (JA DET ÄR SKILLNAD!) och en massa annat trevligt som Strongman utrustning..

 

Taffer

 

I måndags var vi på första provträningen till Smedsby och vi var väl nog sålda direkt. Så mycket viktskivor, ja ni ser ju själva, trevligt folk och bra musik..

Igår skrev vi på kontraktet och jag är iaf väldigt nöjd. Ska bli kul att starta det nya året på nytt ställe, kanske slå lite personliga rekord..

Marklyft

Igår tränade vi marklyft och jag bänkade lite. I slutet av träningen började en Strongman timme som stal vår uppmärksamhet lite. De började lyfta stenar på podier, jag och C kunde ju inte motstå frestelsen att prova lite själv. Tungt men skitkul!

onsdag 11 januari 2017 - 16:21

Min träningsväska

Idag tänkte jag visa er min träningsväska, som jag är extremt stolt över. 

SAM 2857

 

Min träningsväska är från Taffer och är en av de första som de tillverkat. Har dessutom mitt namn tryckt på båda sidorna av väskan.. 

Det som jag tycker är väldigt najs med väskan är att den har vanliga handtag, en ställbar rem på mitten och två ställbara remmar på sidan så att du kan bära väskan på ryggen! 

PhotoGrid 1484144050004

Inne i väskan finns tre fack som går är fastsatta med dragkedja så att man kan ta lös "väggarna". De fungerar också som fack och facken hålls fast med magneter..

 

SAM 2840

 

Jag brukar ha mitt styrkelyftsbälte, dragremmar, två olika handledslindor, träningsskor, vattenflaska, liniment och träningsdagbok i min väska. Jag kan lätt organisera mina saker i väskan p.g.a facken inne i väskan..

 

SAM 2851

Styrkelyftsbälte: Jag använder mig av ett ganska brett och skarpt bälte eftersom jag endast använder bältet under tunga knäböj och marklyft och då vill jag att bältet ska hålla ihop paketet (bålen) och jag ska kunna trycka magen mot bältet utan att det ger vika.

 

Tyngdlyftningsskor: Jag använder mig av skor som har hårt botten och en liten klack. Jag använder skorna vid knäböj och bänkpress eftersom jag kommer ner bättre i knäböjen och jag tycker jag får bättre stöd i bänkpressen med skorna.

 

Handledslindor: Jag har två olika, de som är godkända av IPF som jag får använda på tävling och Taffers som inte är godkända. IPF lindorna använder jag när jag pressar tunga vikter (90-100kg) och Taffers lindor använder jag under alla andra lyft. (har dock som regel att jag inte får använda lindor när jag bänkar under 60kg för att inte försvaga handlederna totalt). Taffers lindor är mjukare och använder dem också för att inte låsa fast handlederna hela tiden, det försvagar ju också handlederna. Ett litet stöd är dock alltid skönt att ha..

 

Linnex: Linnex använder jag på axelpariet och bröstet eftersom jag ofta får inflammationer där och för att jag vill att de ska vara ordenligt uppvärmda inför ett bänkpass. 

 

Dragremmar: Använder dragremmar när jag marklyfter för att inte behöva koncentrera mig på att hålla i vikten utan bara på att dra. Har använt dem väldigt flitigt nu när jag haft lite för spända muskler runt armbågen..

 

Träningsdagbok: Skriver upp varenda träning i den, det är både kul och viktigt att kunna blicka tillbaka några månader för att se att man faktiskt utvecklats något. Jag har en tendens att intala mig själv att jag är svag och skit..

 

SAM 2858

Tycker ni att jag saknar något?