Visa alla inlägg skrivna augusti 2015

måndag 31 augusti 2015 - 22:19

Monday

skoloutfit 4 520a1c3d9606ee4c33026f7aTänk att det redan är två år sedan det här fotot blev taget. Jag var femton år och hade precis fått isatt gummiband i tandställningen. Långt hår hade jag också. Det saknar jag lite men inte gummibanden. Den tiden är jag glad för att är över ;)

-------

Det blev en lång dag idag. Jag är trött. Tänker därför lägga mig raklång och påbörja natten skönhetsömn nu. Imorgon är det skolfotografering. Kläderna är färdigt vald så det är lungt, godnatt.

måndag 31 augusti 2015 - 13:01

Vem är ni?

ellaa 2Hej på er fina cyber space vänner!
Jag satt och fundera på det igår, på er som läser. Till största del har jag ingen aning om vem ni är. Ibland skriver ni en kommentar eller skickar ett mejl. Det tycker jag om, blir alltid så glad!
Sköt om er.
Kram -e

lördag 29 augusti 2015 - 12:59

Tycker ni om Pizza?

Det gör jag och inte vilken pizza som helst utan hemma gjord pizza.pizzacollageSå här ser familjen Grangärds pizzor ut. Min är längst upp till vänster, lite ost men mycket tomat. Precis så som det ska vara. 

Vi brukar vanligtvis grädda våra pizzor i ugn, 250 grader i tio minuter. Pizzan blir sådär passligt mjuk och god! Dock saknar den det där "pizzeria-bottnen" alltså det där krispiga.

Detta lilla problem har vi löst nu. Kommer ni ihåg då jag berättade om familjen stones som grillar allt året om? De tipsade om webers pizza stenar. Vi köpte dem och bestämde oss för att testa.

pizza 1Man lägger stenarna i grillen och värmer upp den till 300 grader.
pizza 2Sedan väntar man. Kanske blommorna behöver vattnas under tiden...? ;)pizza 3När grillen är redo är det dags att sätta in första ronden.pizza 4pizza 5Här går det undan.pizza 6Det räcker med fem minuter sedan får man ta ut dem.pizza 7pizza 8Ovanifrån ser det gott ut, men hur blev det med den där krispiga bottnen?pizza 9Den blev precis som lovad, krispig och knaprig.

fredag 28 augusti 2015 - 21:32

"Jag gillar dessa esplanader"

Yeeeeey, fredag!

Hej vänner äntligen får vi pusta ut lite, ta det lite lungt och ladda batterierna. Det har blivit dags för helg och villaavslutning. Jag hoppas ni hittar på något riktigt roligt. Själv tänker jag ta det riktigt lungt och åka iväg till Villan. 

Idag har jag haft en kort skoldag eller rättare sagt, den har kännts kort. Sista timmen var det dags för förra årets IB elever att få sia slut betyg, alltså dimission. Jag själv var anlitad hovfotograf för tillställningen och smög försiktigt runt i salen, runt mig hördes ett och annat klick klick.

freeeeed 1Efteråt satte jag mig vid esplanaden för att vänta på min buss. Köpte mig en cola och njöt av värmen obs. läs den stunden på dagen som det inte regnade. freeeeed 2Jag gillar dessa esplanader.freeeeed 3Kram -e

torsdag 27 augusti 2015 - 21:01

Kvällspyssel

IMG 8639Jag packar i bästa stund ner all min kamera utrustning som jag behöver inför imorgon. Ska fota bilder till årsboken samt skolans hemsida från IB:s dimission. IMG 8640Vid vinkel objektivet fick jag så låna från jobbet, vilken lyx.

torsdag 27 augusti 2015 - 13:14

Mina favoriter från Stockholm fashion week

Stockholm fashion week är över för den här gången. Det är våren 16 som visats upp på catwalken. Jag fann många guldkorn som jag gillade från mina favorit märken.

House of Dagmar
HOUSEOFDAGMARIda SjöstedtIDASJOSTEDTJ.LindebergJ.LINDEBERGWhyredWHYREDFOTO: Mattias Nordgren

onsdag 26 augusti 2015 - 06:13

Jag har vaknat med tuppen idag

00000000000000000000000000000000000000000000000000000 1Godmorgon, godmorgon! 

Sovit gott? Jag vaknade med tuppen imorse. Där ute var det totalt mörkt när jag kickade fram bakom gardinen. Kändes väldigt konstigt.

Alla andra sover ännu, men själv kunde jag inte somna om. Istället fick jag sån feeling för att skriva. Så därför sitter jag nu här, halv sex en onsdag morgon och hälsar er en riktigt goodmorning.

När jag nu ändo är igång kan jag berätta för er om gårdagen. 

Skolan gick på i vanlig takt, varken snabbt eller långsamt. Elevkårens stormöte hölls på eftermiddagen, det var dags att välja fyra nya kandidater från årskurs 1. Även en plats från tvåan hade blivit ledig i.o.m att den personen hoppat av. Själv hade jag inga tankar på att försöka komma med i styrelsen. Men när det väl var dags och jag hör någon ropa upp mitt namn kändes det rätt så självklart. Jag menar varför inte? Jag ställde upp i val och lyckades få platsen. Nu i efterhand är jag glad, det kommer blir riktigt roligt.

Efteråt cyklade jag iväg till gymmet, där var det så lungt och skönt. Jag var nästan ensam, gick runt för mig själv nynnade med i låtarna från mina hörlurar och lät svetten rinna. Passligt nog när jag var klar kom Amanda in till salen, nu var det hennes tur att träna. Vi hann växla några ord vid springmattorna. Hon berättade bl. om det "riktiga" IB som hon nu börjat. Det är nämligen så att ifall du vill studera på IB i Finland går du först ett år på sk. pre IB och efter det är du redo att sätta igång med sk. "riktiga" IB som tar två år.

Efter gymmet cyklade jag hem trött och hungrig. Men på något sätt fann jag mot kvällskvisten lite extra enegri som krävdes för att bocka av alla läxor. När det var gjort fick jag äntligen ta tag i min bok och läääsa

...

Med allt detta sagt önskar jag er nu en riktigt härlig onsdags morgon! 

tisdag 25 augusti 2015 - 21:04

Nu har jag fullkoll!

kalender 1kalender 2Kolla vad jag inhandlat. 

Ett anteckningsblock och en liten kalender, endast för blogg bruk. 

tisdag 25 augusti 2015 - 12:16

Höstnytt i le mammas garderob

Jag har några favorit saker att pyssla med här hemma. Den första är att sitta på datorn och fixa med mina bilder. Den andra är att befinna mig i mammas guldgruva aka garderob och testa outfit efter outfit. Speciellt nu efter sommarrean då en massa fina nya plagg hittat dit. Låt mig visa mina favoriter:
outfits 1Denna fina begie färgade kofta från Busnel. Jag älskar den lilla touchen av sjömanstil.  outfits 2outfits 3Denna rödrandiga klänning från busnel. En stilren stickad klänning som slutar strax övanför knäna. Observera de fina guldknapparna på ärmen. outfits 4En till Busnel favorit. Svart-beige randig, stickad med korta ärmar och den snygga avslutningen ner till. (hittar inte ord för vad det kallas, har jag någon snäll läsare som vet?). Bälte från Tiger of Sweden, gammal.outfits 5outfits 6Klänning från Oddmolly. Denna fyndade mamma från Karismas flyttförsällning, troligtvis har den legat någonstans i lagret alla dessa år. Jag kan tänka mig att den är från 08-09, kanske? Stil mässigt passar den in bland deras kollektioner de hade då på den tiden. Bälte från Tiger of Sweden, gammal.outfits 7Sist men inte minst en Kaffe-blus. Dock är den ju så mycket vackrare i verkligheten än den gör sig på min bild. Skärp från mulberry, gammalt.

Så ser höstens nya favoriter ut i le mammas garderob. Ska försöka hålla tassarna borta därifrån, har lovat att inte sno något.

måndag 24 augusti 2015 - 20:39

Sömnproblem och ny hobby

bok 1Heeej!

Jag har haft ett problem, mitt problem stavas s-ö-m-n. Det är nämligen så att jag har haft väldigt svårt att få sömnen om kvällarna speciellt skolkvällar. Att ligga timtals yrvaken i min säng och surfa på nätet via mobilen eller att tita upp i taket blev vana.  

Nu i höst när skolan började bestämde jag mig för att på något sätt försöka ändra på saken. Så här har jag burit mig åt:

-Jag satte upp en tid åt mig själv när jag absolut senast måste ligga i säng. För mig är det kl. 22.

-Lägga undan mobilen samt på tyst vid samma tid. Ett tips till alla er som har en iphone, sätt på "sleep" funktionen och ha den schemalagd så att den automatiskt blir tyst under natten.

-Läsa en timme. Detta har blivit dagens gyllene timme, 22-23. 

När klockan närmar sig 23 är jag så trött så jag somnar genast efter att lampan släcks!

Jag har testat denna metod ett par veckor nu och kan tala om för er att det fungerar! Speciellt i början de första kvällarna kändes det lite segt att ta fram en bok och börja läsa. Har tappat det intresset under de senaste åren. Men det räckte med 3 till 4 kvällar och sedan började jag längta i smyg lite till kvällen för att få börja läsa. Detta må kanske vara det enklaste knepet jag kan ge er men det är värt ett försök.

Många av er läser säkert dagligen om kvällarna, tummen upp för er. Men ni andra som känner att sömnen brukar ligga alldeles för långt borta vid läggdags, testa detta. Men kom ihåg att byta bok ifall den blir för spännadnde ;). Jag känner nämligen själv att boken jag läser just nu börjar bli "lite för bra".

bok 2Här är några av mina favorit böcker som jag kan rekomendera vidare:

Elsa böckerna, Sofi Fahrman

Girl Online, Zoe Sugg

Hungergames, Suzanne Collins

The fault in our stars, John Green

Isabellas hemligheter, Isabella Löwengrip

bok 3Ha några riktigt trevliga läs-stunder. Själv ska jag fortsätta med min egen bok.