Visa alla inlägg skrivna september 2015

onsdag 30 september 2015 - 20:59

Min första video är uppe(!)

http://youtu.be/B9b9dA9N-tMHello, okei nu är den uppe(!!). Min absolut första video på youtube. Blev lite små nervös när jag tryckte på publicera hehe. Berätta gärna vad ni tycker i kommentarerna och komihåg att prenumerera på min kanal så vet ni när jag lägger upp videos i fortsättningen. Är nämligen inte helt säker om jag alltid lyfter upp dem till bloggen, vi får se ;).

Detta är alltså en tag, vilket är youtube språk för frågestund. Jag svarar alltså på 24 stycken egentligen  helt meningslösa frågor som man kanske inte ställer vanligtvis. 

Tyckte det var väldigt roligt att filma och klippa men samtidigt så otroligt svårt! Men alla är vi nybörjare nångång. Klippningen och ljussättningen får jag fortfarande öva massor på. Men med tiden blir jag väl mycket bättre på det också och om ni har förslag på andra videos jag kan filma hojta gärna till.

Kram -e

 

tisdag 29 september 2015 - 21:59

Trassel eftermiddag

ellpatravbanan 1

Tjena, sista provet för den här provveckan är skrivet och det känns otroligt skönt! Jag fick även ut ett annat som gick riktigt bra, yes!

Spelade in en video idag. Tänkte att den skulle komma upp redan idag men har haft väldigt mycket strul med både teknik och mitt språk. Det var nämligen så att jag omedvetet växlat över till en ordentlig rikssvenska blandat med lite engelska. Videon kändes inte alls representativ, främst då jag aldrig vanligtvis pratar så, hehe. Så fick filma pånytt. Efteråt när jag redigerat klart videon, som för övrigt tog nästan två timmar, och var klar att exportera filen stängdes programmet oväntat ner. Det hade den aldrig gjort tidigare och till min otur glömde jag spara hela videon. Jahapp där fick jag lära mig "kantapään kautta" som man brukar säga på finska. Det fanns inget annat att göra än börja på nytt. Så imorgon kommer det kanske upp en video. Vi håller tummar och tår uppe.

Kram och godnatt -e

måndag 28 september 2015 - 15:02

Jeanskjolen

image11Bilder från vouge.com

Jag trivs bäst i jeans och tröja eller tunika/klänning och tights. Det harj jag alltid gjort. Har aldrig riktigt gillat att bära kjol eller rättare sagt har aldig riktigt hittat någon som passar mig. Någon som jag gillar fullt ut.
Det andra problemet med kjol är att man måste bära den med någon snygg tröja. Den detaljen är absolut svårast...
Jag försökte utmana mig själv och hitta några plagg inne på hm som jag tycker kan passa med en jeanskjol till knäna. Det här var det jag hittade:

1

En röd stikad tröja som skiftar i höstens färger

hmjeanskjol 1

2

En beige polo-tröja med lite glitter. 

hmjeanskjol 2
3

En blå, vit och grå rutig cape. Med t.ex. en vit skjorta.

hmjeanskjol 4hmjeanskjol 5

söndag 27 september 2015 - 16:38

Att dansa runt bland löv

IMG 4Heeej, har känt mig som en liten virvell vind på senaste tiden. Lite yr men väldigt effektiv. Förutom att jag skrivit fyra prov har jag hunnit jobba några timmar.

I fredags dansade jag kring löven och igår och idag ska jag dansa mig igenom religions- och historia boken.

Nästa vecka är lite lugnare med endast två prov i skolan och så byter vi period. Riktigt skönt om ni frågar mig. Det blir nya ämnen och nytt schema. Jag älskar mitt nya schema, jag slutar 13.00 två dagar i veckan, tjohoo. Kan inte minnas när jag senast slutat schemalagt så tidigt. Måste ha varit nångång på högstadiet.

IMG 3647Vetni varför jag gillar provveckor lite extra mycket? jo, eftersom det är då kreativiteten sätter igång för mig. När man absolut inte har tid med att påbörja några nya projekt, då vill man göra det extra mycket. Så även den här gången. Jag tänkte berätta åt er lite senare vad jag nu hittat på, men är så pepp på att sätta igång! Eller förresten jag avslöjar redan nu, youtube. Kul va!

IMG 3659Hejdåå, nu ska jag fortsätta virvla runt lite. Vi hörs, kram -e.

 

 

Foto: Amanda Ahlmark (blogg: länk)

lördag 26 september 2015 - 12:01

En härlig eftermiddag

behindthescenes 1På eftermiddagen igår hämtade Amanda upp mig och vi åkte iväg för att fotografera lite. Några porträtt och kompisfoton hade vi planerat att knäppa.

Vädret var nästintill perfekt. Molnigt med solen som ibland tittade fram lite då och då så där underbart fint mellan molnen. Lite blåsigt var det också men det gjorde inte så mycket. Färgerna är föresten så ortoligt fina nu under hösten. Jag tänkte på det under tiden vi fotograferade samt när vi körde hem. Gult, oranget, rött och ännu lite grönt. Färgskalan är som bäst nu!
behindthescenes 2behindthescenes 3Sandviksparken hör till mina favorit fotoplatser i Vasa. Ljuset är ofta väldigt lätt att jobba med och variationen till bakgrunder finns det gott om. Allt från parkbänkar, stigar, hav och bragegården brevid. Det brukar bli fina bilder här och så blev det även igår.behindthescenes 4Till våra kompisfoton fick vi improvisera lite. Stativet var för stort att ta med sig när vi skulle åka. Så väl på plats fick vi skuffa runt på moppen istället.behindthescenes 5Här tar jag porträtt på Amanda. Ser ni havet av glua löv?! 

Amanda är föresten grym framför kameran. Vi fick massor av riktigt coola bilder när hon gör olika dans rörelser. Ska se om jag kan visa er lite av dem senare åt er. Förövrigt ser ni, förutom havet av gula löv, något annat konstigt på bilden ovanför? Den tjocka boken som ligger under kameran. Jepp, det är en historiabok. ;)
behindthescenes 6

Kram -e

fredag 25 september 2015 - 14:19

Belgien

image9När något roligt händer, då kommer de ofta på löpande band. Fick precis nyheten om att jag slapp med i utbytesprogrammet vi har i våran skola. I slutet av nästa månad åker jag ner till Belgien för en vecka, tjohoo! 

torsdag 24 september 2015 - 21:30

Bloggkamera deluxe

image6Kolla kolla kolla! Ser ni vad det är? En mini kamera eller som jag kallar den "bloggkamera deluxe". Jag ställde min telefon brevid så att ni får se storleken till propotion till något. image4Denna kamera kan jag alltså ha med mig överallt, hädanefter får den bo i min handväska. 

Jag älskar min stora systemkamera men den lämpar sig inte riktigt till sk. vardags-bilder.

image5lite teknisk info: Modellen heter Olympus e-pl7. Den klarar av att fota i raw format (kortfattat toppenkvalitet) och så har den wifi. Det innebär att jag kan skicka över bilderna från kameran direkt till mobilen.

Förutom allt det så är skärmen vinklingsbar, love it!
image8Idag kom även Sevendays ut i pappersform! Alla Vbl och Öt prenumeranter har fått den. Jag gillade den starkt, mångsidigt och härlig läsning. Förutom papperstidningen pussade jag hejdå till lilla Foky som varit hoss oss under veckan. Nu dka hon hem till matte och husse (mummi och moffa).

kram och godnatt!

tisdag 22 september 2015 - 14:57

Provvecka

ellpatravbanan 10Hello, det är mycket nu men det känns okej. Snart lungnar det ner sig igen.

Då lovar jag att leverera igen ;)

Kram -e

söndag 20 september 2015 - 19:24

Fina fina Loreen

Hej bloggisen, det var några dagar sen sist. Men jag har inte glömt dig, lovar, det är bara så att jag haft otrolig mycket skolarbete. Det skulle inte förvåna mig om mina essäer snart börjar dansa ut ur öronen på mig. 

Nu ska jag berätta om gårdagen eller rättare sagt gårkvällen. Vi, jag och Moa, hade lyckats missa att Loreen uppträdde på Ritz igårkväll. Men som tur är lyckades vi få tag i biljetter i sista sekund och fick både se och träffa henne. Vilken lycka!image2Konseren var riktigt bra. Hon är ju så duktig! Jag hoppades på att hon skulle spela eurovision låten, Euphoria, och det gjorde hon som sista låt. Som jag blev glad!
imageEfteråt gick vi för att träffa henne. Det var många andra som också ville se henne + ta bild. Vi ställde oss sist för att hinna prata med henne en stund. Moa kände säkerhetsvakten som sedan snällt presenterade oss för henne. Jag kände mig som en liten hundvalp när jag stod där. Enda skillnaden var att jag lyckades behärska min iver. Endast ett litet glädje skutt gjorde jag när det var min tur att krama henne.

Vilken underbar personlighet hon har, så jordnära men samtidig skämtsam. <3image3Efteråt gick vi och äta till Bistro Ernst som bara ligger ett kvarter bort från Ritz. Tur de för under konseren bröt vädret upp och det hade börjat rengna.

Maten var jätte god, som vanligt där. Jag åt en kycklig smörgås med grillad chevre ost och till efterrätt en "Ernst glassportion". En tie poängare!

torsdag 17 september 2015 - 11:03

Johnny Bulls

snyggisarna 1Så här ser de ut mina Johnnysar.snyggisarna 3Dragkedja längs hela baksidan.snyggisarna 2Detalj skärp upptill.

Jag tok älskar dem, men ska försöka hålla mig ett tag till och inte använda dem riktigt ännu.

Men snaaaaart!