Visa alla inlägg skrivna oktober 2015

lördag 31 oktober 2015 - 22:06

Återigen på finsk mark

image65

Hej på er!

Ja så här länge har jag väl aldrig varit borta tidigare, men jag kan tala om för er att jag nu är tillbaka. Tillbaka på finsk mark, med så otroligt många upplevelser, minen och nya vänner bakom oss. Vilken vecka det varit. Belgien var mer eller mindre så otroligt härlig! Imorgon och under den kommande veckan får ni höra hur vi haft det och se bilder från både Brygge och Bryssel.

Men nu, nu däckar jag snart. Sömn är något vi inte varit så bortskämda med däremot har vi levt på extra energi från choklad (bokstavligt, till frukost, lunch samt middag plus som ett extra mellanmål när man var hungrig). Gott javisst, men trodde faktiskt inte man kunde vara så trött på det som jag är just nu, hehe.

Jaa hörni, nu ska jag sova så får vi höras igen imorgon.

Puss, kram och godnatt -e

tisdag 27 oktober 2015 - 19:03

Tygkassen som kom hem från I love me

Efter att vi gick ut genom dörrarna på mässcentret hade vi fått ihop varsin tygkasse med massor av broschyrer och produkter. Jag tänkte visa er lite av det som jag fick hem.ilovemekop 1Tygkassen måste vara den bästa i sin klass som jag någonsin fått gratis överräckt till mig. Snygg med både print fram och bak samt en insydd innerficka till. Odd molly kan!ilovemekop 2Ett paket men invisi bobble. Detta är alltså hårsnoddar som är designade för att inte slita på håret, tummen upp!ilovemekop 3Lösögonfransar från Ardell.ilovemekop 4En mascara från Avon.ilovemekop 5...och sist men absolut inte mins en signerad bok av Ella Woodward.

måndag 26 oktober 2015 - 14:18

Fina Gent!

Söndag morgon sovde vi ut, ställde om klockan och tog det lungt. Pappan i familjen åkte iväg till bageriet efter nybakade croissanter och bullar. Efteråt åkte vi iväg för att handla och jag förundrades över hur lika våra mat affärer är fast samtidigt så olika. Köttet och brödet handlades senare från två olika affärer.

Vi åt lunch och sen satte vi oss i bilen på väg till staden Gent. Gent är en medeltida stad med ca 200 000 invånare och är en del av Unesco. Idag en mycket populär studiestad.
image15Före vi svängde in på motorvägen stannade vi vid ett litet utsiktstorn precis brevid var min familj bor. Så här ser alltså området ut var jag är just nu. Alla hus är byggda i rött eller gult tegel.
image14Bilfärden tog oss ca. 20 min. Sen var vi framme.
image17image20De flesta hus är inte högre en tre våningar. Lägenheterna inne i stan är ofta flera vånigar med ca ett rum per våning. Trångt men ganska så mysigt ändå kan jag tycka.
image13Här står jag och mim belgare, Annoek inne på slottet i stan som vi besökte. Slottet var öppet för allmänheten och är idag ett museum. 

image12Genom Gent flyter det kanaler. Lite så som i Venedig. Vi åkte iväg på ungefär en halvtimmes båtfärd. Jag kan inte annat än säga att wow så fint det var! ni får ta en närmare titt själva:
image16image23image18image19image26image24image22Vi steg upp ur den lilla båten och tackade förr oss, sedan gick vi vidare. Förbi torget bland annat.
image21Tills vi slog oss ner och jag fick smaka på en riktigt varm choklad med smält belgiska choklad.
image25Sist men inte minst biblioteket.

Som Gent var fint var otroligt glad för att jag fick uppleva den staden, rekommemderar er att någon gång ta er im till staden ifall ni skulle råka ha vägarna förbi!

söndag 25 oktober 2015 - 22:13

Vägen till Belgien

Igårkväll landade vi i Bryssel. Min värdfamilj för veckan hade kommit emot oss till flygplatsen. Efter lite strul med baggaget (vissas väskor hade lämnat kvar i Helsingfors, som tur kom min vs) så körde vi hem till familjen. Men före jag fortsätter berätta rullar vi tillbaka bandet till Vasa flygplats.

image7Först flög vi över till hufvudstaden.
image8Att flyga Vasa-Helsingfora tar ca. 50min.
image10Därifrån var det kort kort byte över till planet till Bryssel. Amanda var en av dem som var speciellt mycket redo för avfärd.
image9image11... och efter två och en halv timme var vi äntligen framme i Bryssel!

lördag 24 oktober 2015 - 17:00

Fyra stycken outfits

1111111Fyra stycken outfits från Karismas modevisning. Av dessa är den längst ner till höger min favorit!

lördag 24 oktober 2015 - 00:59

Modevisning

tt 1 2

Skjorta+sjal// Burberry Jacka// Sand Jeans//Pieces Väska //MK Skor// Johnny Bulls

Kvällens outfit jag hade på mig på Karismas modevisning. Mycket fint och härligt, som vanligt. Höst-mode gillar jag överlag. Stickat och lager på lager, mums i klädväg! Jag lovar att bjuda er på en riktigt ordentlig rapport från visningen men det kan bli först till slutet av nästa vecka. Tänkte därför bjuda på något litet från visningen imorgon, min favorit detalj kanske?

Inför imorgon börjar jag ha allt klart. Vårat plan lyfter nångång kring halv tre och så åker vi iväg. Först till Helsinfors och så vidare till Bryssel, därifrån vi blir hämtade av våran värdfamilj.

Pappa kikade in för en stund sen till mitt rum och frågade om jag fått resefeber. Lite, svarade jag. Men känner på mig att det inte är så lite längre, hihi... Så kul vi kommer ha det! 

 

Ps. Ni som undrar hur det kommer vara med "live" bloggning under veckan kan jag bara säga att jag undrar lite detsamma också. Tror vi kommer ha det fullt upp hela tiden men ska försöka hinna tidinställa lite imorgon inför veckan. Har lite roliga inlägg i utkast korgen som ni ännu inte fått ta del av. men självklart om jag hittar wifi och har en extra minut över ska ni få veta vad vi sysslar med. Om inte annat så får vi höras om en vecka igen!

Puss och kram -e.

torsdag 22 oktober 2015 - 20:48

Att ha någon som puzzlar för en

sjalportratt 11Vilken dag! Nu ska jag pusta ut lite, puh!

Hej på er, tänkte nästan glömma hälsa på er. Hur mår ni? Days go with flow just nu eller rättare sagt: speeeed. Det har varit så mycket ståhej hela veckan och inte vill det lungna ner sig heller. Men jag gillar det. 

Idag har varit en sådann dag som allting bara fallit på plats, ni vet som i ett puzzel. Det bästa må faktiskt vara att jag har inte behövt puzzla själv utan jag har haft personer som puzzlat åt mig idag. Som jag är glad just nu. tacktack

------

På lördag åker vi iväg till Belgien. Jag är så full av förväntan och lite nervositet. Vilken vecka vi kommer att ha, alla nya vänner jag kommer få träffa nere i Belgien och platser vi kommer se. Nu är det bara packningen kvar och så är jag redo för att checka in min biljett.

Adios amigos!

tisdag 20 oktober 2015 - 21:43

Podcast tips!

JosefinOchVanjaModettetesy 2Före jag stänger ner datorn och tackar för den här dagen tänkte jag ge er ett riktigt bra tips! Josefins och Vanjas podcast. Blev själv riktigt nyligen tipsad om den av Michaela (som för övrigt driver världens härligaste pepp-blogg, Good vibes only här på sevendays, kolla in den!). Josefin och Vanja snackar om allt från sina egna bloggar till att göra karriär samt framtidsdrömmar. Jag älskar den podden, vilken energi dessa tjejer har! 

Kram -e

tisdag 20 oktober 2015 - 16:23

I love me - mässan

iloveme 25På fredags morgonen vaknade jag upp lite extra förväntansfull. Jag och kusin N skulle åka iväg till mässcentret för att gå på I love me mässan. Den här mässan har jag velat gå på enda sedan Malena skrev om den på sin blogg för flera år sedan. Nu när jag äntligen befann mig i hufvudstaden samtidigt som mässan måste jag passa på att gå. iloveme 27Det första vi möttes av när vi checkat in våra biljetter och gick ner för trappan till själva området var detta. Ett hav av smink och lätt parfym doft. När vi gick ner för trappan bestämde vi oss för att försöka hinna med så många olika gratis sminkningar och få håret stylat förrän det var dags att åka. Nå riktigt det gjorde vi inte. Vi nöjde oss med att hå håret flätat och få ögonfransarna fixade. (en gång)
iloveme 21Om ni kollar på smink-kanaler på youtube eller annars följer med i sminkvärlden vet ni vad detta är. För er andra så vet ni från och med nu, en beautyblender. Alltså en liten "skumbit"? som man kan applicera foundation eller concealer. Denna kunde man köpa till specialpris i alla färger och former. Övervägde att köpa den tills jag insåg att jag är för lat och brukar oftast bara använda mina fingrar när jag sminkar mig.iloveme 22Frisyren alltså. Vi satsade på att få den fixad direkt så att vi kunde gå omkring med håret flätat resten av dagen. I samband med det kunde man köpa hårsnoddar till specialpris. Inga vanliga hårsnoddar utan de trendiga Invisi bobble. (Om ni inte vet vad jag pratar om hittar dem här).iloveme 29Nora fick en flät/knut.iloveme 23I love me mässan har allt gällande smink/skönhet/mode/hälsa/träning. När man gick runt där kunde du testa på allt från proteinstänger till gröna smooties.iloveme 24...och tvål.iloveme 30Gelnagellack i aaaaalla regnbågens färger!iloveme 26I smyg avundas jag alla som fått födas med riktigt fina långa ögonfransar. Det är så otroligt fint tycker jag! Själv tillhör jag kategorin med medellånga fransar. 

Vi fick chansen att (gratis) få testa på lösögonfransar och självklart när hon som fixade dem åt mig frågade hurudanna fransar jag vill ha svarade jag: långa.

iloveme 36och långa fransar blev det. Det tog en stund att vänja sig men sen älskade jag dem. De var som fjärilsvingar på ögonlocket. Var så nöjd att jag köpte hem ett par paket av dem.iloveme 32Noras fjärilsvingar.
iloveme 31iloveme 34På mode sidan kunde man hitta bl. märken som Ivana Helsinki och Odd molly. iloveme 35Sen fick vi även lyssna till den brittiska bloggaren och författaren Ella Woodward (eller mer känd som deliciously Ella) berätta om sin nya bok och hennes bloggkarriär. Mycket intressant. Woodwards blogg drar tills sig över 5 miljoner träffar varje månad och hennes bok är en av englands bäst säljande kokböcker för tillfället(!).iloveme 33Jag har följt Ellas blogg väldigt länge. Hon bloggar i dagsläget i huvudsak om mat. Hennes blogg växte sig stor i.o.m att hon skrev om sin ovanliga sjukdom som hon genom kosten lyckades få kontroll över. 

Självklart frågade jag både efter en signering till min bok och en bild.iloveme 38Fazer var också på plats. Vi fick smaka på deras nya lakritsserie som finns i fyra olika smaker. Jag gillade kola smaken bäst, testa om ni inte gjort det ännu!iloveme 39Lite före stängning tackade vi för oss. 

Dagen hade varit så rolig så. Känna och dofta på allt nytt inom smink, smaka på så många olika proteinbars och bara titta och beundra. Jag hoppas att jag kan gå igen nästa år.iloveme 37Sen tog vi spårvagnen hem till Nora. 
iloveme 40Kram -e

måndag 19 oktober 2015 - 17:25

Italiensk mat - Presto

presto 5

I lördags hade vi bokat bord för åtta vid den Italienska restaurangen Presto som ligger vid södra esplanaden (alltså riktigt i centrum av Helsingfors). Det här var andra gången jag var där och det var lika gott som sist, om inte godare! Presto har en meny som roterar vilket innebär att med jämna mellanrum byts menyn ut. Synd tänkte jag först för hade tänkt beställa samma sak som sist, mozarella pizza.
ee 1Eftersom min mozarella pizza inte fanns på menyn fick jag tänka om lite. Kusin N satt också och försökte välja från menyn vad hon vill äta. Tillsist valde vi att körde på samma rätt. Vilket visade sig vara succé hela bordsällskapet var nästan avundsjuka på vårat lyckade val nämligen...presto 2...lamm inrefile med getosts risotto. Risotton var rullad till en boll och friterad. Risotton måste varit något av de bästa jag smakat på länge. Vi funderade på hur den kunde vara gjord. Kan det vara så lätt att man bara rullat ihop själva risotton och slängt "bollen" att friteras? Vi får helt enkelt testa oss fram här hemma eller ringa ett samtal till Presto.

presto 3Jag tycker att svart pasta kan se lite små äkligt ut p.g.a färgen. Därför har jag aldrig riktigt velat smaka. Men mamma gav rätten tummen upp.
presto 4Men den här pastan såg god ut! Kanske det var bacon i? Pappa gav rätten tummen upp.presto 6När alla var mätta och belåtna vandrade vi iväg...presto 7... genom centrum och tog spårvagn nummer 4 till underbara munksnäs igen.