Visa alla inlägg skrivna november 2015

måndag 30 november 2015 - 20:53

Sista november idag

IMG 8Snön har dalat ner från himlen idag och lagt sig som ett vitt täcke över marken. Snälla snälla snälla låt den ligga kvar där iallafall tills jul och nyår är förbi eller förresten hela vinter skulle den få stanna. Då skulle jag bli så otroligt glad! Snö på marken förbättrar direkt julfiilisen lite extra, nog för att jag har den till örona redan. Har nynnat på jullåtar sedan oktober... Imorgon får vi äntligen öppna första luckan i julkalendern och snälla fammo kom förbi med världens godaste chokladkalender i lördags (jag vet det för att jag fått den av henne de senaste åren) så nu finns det anledning till att vänta lite extra mycket för att väckarklockan ska ringa imorgon. 

Förresten vill ni veta vad jag gjort idag? Jag ska berätta för er att jag har badat badkar, i nästan två timmar(!). Hihi, visst har jag varit i skolan också men hade dubbla håltimme idag så passade på ;). Datorn hade jag satt lite längre bort så kunde sitta och kolla film samtidigt som jag njöt av ett varmt bad med inpackning i håret, super duper mysigt och vardags lyx-deluxe!

Kram -e

måndag 30 november 2015 - 12:39

Mumsig kakao

kakao 2kakao 3Nu knackar december på dörren. Snart är vi redo att öppna. Men först ska vi ta en tillbaka blick och diskutera lite med november. Kanske över en lite lyxigt god kopp kakao?  

Här får ni receptet:

-2 dl mjölk

-2 tsk socker

-1tsk kakao

-2 bitar vitchoklad

-lite marshmallows

Smält ner alla ingredienser i en kastrull och häll i en fin kopp.

På toppen:

Vispa ihop lite grädde och strö över små marshmallowsar samt lite kakao

 

söndag 29 november 2015 - 12:01

Jul-öppning

Godmorgon!

Hoppas ni haft en fin lilla jul, själv hade vi en riktigt mysig en. Raklett och glögg mys, lillajulstomten var på besök men det såg ni redan i föregående inlägg.

På dagen var det julöppning i stan och vi var tillsammans med Elsa + Amanda och spana in den. Dock satt vi största delen av tiden inne på sweet vaasa för att hålla oss borta från ruskvädret.

sweetvaasa 1Det var mysigt där inne. Björken med julgranskulor smälte in i inredningen mycket fint. Dock föredrar jag äkta gran.

sweetvaasa 2Fina Elsa...oo...och Amanda.sweetvaasa 4Jag beställde en sallad med kyckling och getost, muuums!sweetvaasa 6hihi, vi var inte de ända som sökte skydd fårn regnet och blåsten. Kön ringlade sig lång hela tiden.sweetvaasa 7

Tillsist tog jag en kopp lingon glögg, vilket var jätte gott. Den påminnde väldigt mycket om marils röda men denna hade en slags "extra touch".

Tillsist blev vi tvunga att söka oss ut i ruskvädret. Vi gick runt på stan, spanade in alla ljuvliga juldekorationer och tittade på den stora fina bocken de byggt upp på torget. Klockan fyra hade Kipinä flashmob runt bocken och efter det begav jag mig iväg hemåt.

lördag 28 november 2015 - 21:49

Lillajuls tomten

lillajul 1Även här har lilla juls tomten varit på besök. Han lovade en liten klapp ända fram till julafton, snart snart snaaart får man börja räkna ner dagarna! Hoppas ni haft en riktigt fin lilla jul!

lördag 28 november 2015 - 16:30

Lillajul hos Amanda

amanda 2Hej på er!

Igårkväll åkte jag tillsammans med några andra tjejer över till Amanda för lillajuls mys. Det här var femte året i rad som vi samlas och varje år har vi haft det lika kul. Ätit gott, bytt julklappar och bara umgåts.
amanda 3amanda 4Vi blev bjudna på lite salt och sallad till.amanda 6amanda 1Och lite sött. Det stod vi gäster för, knytkalas alltså. Vilket egentligen är ett jätte bra tips åt er när ni ska ordna något. Alla tar med sig lite och tillsammans blir det massor av gottis!amanda 5Thank you ladies och thank you Amanda som för femte året ordnar. Alltid lika ljuvligt att få komma!

Kram -e

lördag 28 november 2015 - 08:59

Jul design på bloggen!

Namnlost 1Äntligen lillajul! Och lite jultema iform av ny tema färg, header samt lilla profilbilden vid sidan av bloggen. Härligt, härligt! Vad tycker ni? Hiss eller diss. Jag är själv riktigt nöjd :)

fredag 27 november 2015 - 18:03

Trevlig fredagkväll

lllllll 3Trevlig fredagkväll på er, själv ska jag iväg på lillajuls fest. Med glittrande renöron på huvudet ;) Ha det bäst. Kram -e

torsdag 26 november 2015 - 15:55

En mysig kopp glögg

1hkok 3Hej på er!

En riktigt kort skoldag har jag haft och efteråt gick vi vidare för en kopp glögg på 1h+kök. Vi, jag och Ella. Vi satte oss ner vid borden breviddet stora fönstret med utsik över inrednings affären Pentik. Jag kunde inte ungå att emellan varven i vårt bli distraherad och titta på alla fina saker i rött och vitt. Jag pratar självklart om juldekorationer! Här hemma ska vi börja pynta kommande helg. Så mysigt så mysigt! 
1hkok 1Glöggen vi dricker är i päron och tranbärs smak. Jag vet faktiskt inte ifall de gör den själv men jag gillade den, men så tok älskar jag glögg, speciellt Marlis röda man köper i flaska från affären. 1hkok 2

Fina Ella!

onsdag 25 november 2015 - 18:05

Julstämning på Mademoisella

0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000Hej på er och trevlig lill lördag, för visst var det så onsdag kallades?!

Så småningom får jag börja pusta ut med provläsningen. Imorgon är nämligen sista provet för den här provveckan så lite till ska jag kämpa på ännu ikväll men sen så, tjohoo! Jag blir så attans kreativ efter dessa veckor, så mycket inspiration som kommer in i min kropp. När jag då måste försöka sitta på rumpan och läsa kliar fingrarna så mycket efter att få sticka ut och fotografera, filma, pyssla, skriva, you name it! Förra provveckan resulterade i att jag tog tag i youtube och startade upp min kanal. Den här gången sitter jag inne på massor med jul-inspiration åt er. Skulle så gärna vilja fixa någon form av julkalender... Hmm ska spinna vidare på den iden. Men utsendet på bloggen ska få sig en riktigt uppiffning, Mademoisella ska komma i julstämning! Ovanför ser ni alltså lite sneak peak på nya december headern som kommer upp på lilla jul, alltså på lördag! 

Kram -e

tisdag 24 november 2015 - 13:51

En STOOOR kärleksbomb åt er alla!!

ll 2Det är exakt en månad kvar till julafton idag. Det kändes som en bra sak att börja det här inlägget. En månad. Kommer ni ihåg när jag för några veckor sedan förutspådde att denna november komma rusa förbi? Jag kan säga att det har den minsann gjort. 

En annan bra sak att fortsätta det här inlägget är att tacka er. Alla er som kommenterar och läser, thank you. Jag kom att tänka på det igår när jag satte mig på bussen hem från skolan och upptäckte att sevendays kärleksbomber kommit ut. Läste igenom dem och blev så rörd samt glad. Tre stycken hade jag fått, tuuusen tack! Ni gav extra gjäldje till min dag, kväll och även till min tisdag. Blev även glad för alla andra som fått en liten hälsning. Och till er som inte fick någon personlig hälsning vill jag skicka iväg den nu. " En STOOOR kärleksbomb åt er alla!!"