Visa alla inlägg skrivna maj 2016

måndag 30 maj 2016 - 22:05

Det viktigaste jag lärt mig i vår

shooot 3Nu är sista provet skrivet. Pikku lite skolarbete har jag kvar men mållinjen är nära och jag kan redan se den. Tänk att vi får sommarlov den här veckan. Jag har lite svårt att ta in den tanken. Det är helt otroligt hur snabbt den här vintern gått. Och hur snabbt den här våren gått. Det är mycket som hänt både roliga och lite mindre roliga saker. Jag är faktiskt rätt tacksam för den här våren. Så många coola personer jag fått träffa, främst via bloggen, men det viktigaste är nog att jag lärt att känna mig själv så mycket bättre. Kanske blivit mera självständig men framförallt mer självsäker. Jag är verkligen en tjej som alltid anpassat mig efter andra, styrt seglen efter vinden och försökt hänga efter. Men jag har kommit till insikt att jag behöver verkligen inte göra det. Det är till ingen nytta alls. 

I sommar ska jag satsa på må bra. Omge mig av människor jag trivs med som ger mig positiv energi och jag på samma sätt kan och vill lägga min energi på dem. Investera i goda relationer. En relation ska eller borde ske naturligt annars får man nog lägga den åt sidan.

Jag är faktiskt ganska tacksam att jag insett detta nu. Jag har lärt mig vem som påriktigt är ens vänner, som finns där när det krisar, hjälper, stöttar och framförallt peppar en till hundra. Dom relationerna ska jag värna och verkligen ta hand om. Aldrig ta någon för givet. Jag vill visa dem hur fruktansvärt mycket jag tycker om dom. Hur lycklig jag är för att jag har dem. Även fast det låter lite klyschigt att säga det sådär rakt ut. But guys thank you for always being there <3

Massor av kramar och ha en underbar start på nya veckan!

lördag 28 maj 2016 - 12:30

En förhandstitt på bostadsmässan 2016

bostadsmassan 8Nu äntligen har jag hunnit sätta mig ner och kaan ge er en ordentlig rapport från årets bostadsmässa. Om jag har någon läsare som går i bygg eller renoveringstankar jag kan verkligen rekommendera er att besöka årets mässa i sommar!

Som jag nämt tidigare var jag tillsammans med några andra bloggare inbjuden på en förhandsvisning till årets bostadsmässa som går av stapeln 8.7. Vi fick gå runt på området samt stiga in i 11 av husen/lägenheterna. 

boFörrän jag börjar med att visa er alla fina hus vill jag tacka dagens samarbetspartners som gjorde det möjligt för oss att komma. Samt Hanna och Tiina som ordnat det hela, tusen tack!

Hotelli-Ravintola Alma, Mallaskosken PanimoravintolaValkoinen Puu, Sarkoa ky, Lapuan Kankurit, Seinäjoen kaupunginteatteri, Pro Agria, Seinäjoen asuntomessut.

 

 

Nu vidare till själva husen på mässan, först ut:

 

Nr. 31 Kimara Katariina

Första huset vi besökte var detta moderna stockhus. Husets ägare var på plats och berättade hur de velat bygga ett hus för resten av livet. Jag älskade hur ljust hela huset var och den lilla finessen med en egen hiss till andra våningen. bostadsmassan 1Nr. 33 Lumiance

Ett av mina favorit hus på hela mässan. Svarta mörka ytor med högt i tak, modern och stilren inredning.  booooooooNr. 21

Denna lägenhet var minst sagt lite annorlunda. Inredningen var gjord av Seinäjokis stadsteaters stylister Riikka Aurasmaa och Leena Rintala. Idén var att ta fram en festlokal för musikalen Lainahöyhenissäs huvudrollsinnehavare. bostadsmassan 4Nr. 22

Här är det stilrena drag med inredning från pentik.bostadsmassan 6bostadsmassan 5boooooNr. 11 Lakka

Ett hus helt i min smak. Ljusa, vita öppna ytor och inredningsdetaljer från mitt finska favorit märke Balmuir. Om jjag i framtiden någongång bygger mitt egna hus är det så här jag vill att det stilmässigt ska se ut. Underbart!

boooNr. 42 Pikkuusen pareebostadsmassan 12Nr.2 Mäihä

Här nedan följer två lägenheter från höghuset Mäihä Lusto. 
boooooooooNr.4booNr.30 Hartaman- hemmet Ruutu.

Ljust, stilrent och härligt.

booooNr.24 Kannustalo Österbotten

Jag älskade att det är högt i tak och man inredningsmässigt lyckas blanda flera olika stilar till en fungerande helhet.boooooooNr. 18 Villa Roihu

boooooooooobostadsmassan 23Nr.19

Till sina kvadratmeter en rätt liten men mycket fungerande och välgenomtänkt helhet. Jag gillade speciellt hur man lyckats skapa en lite "Villa-fiilis" över det hela.boooooo

fredag 27 maj 2016 - 19:04

Fredagslunch

fredagslunch 6FriYAAY kompisar!

Efter att jag skrivit dagens prov gick jag ner på strandgatan och därifrån vidare till hovrättsparken för att checka in lite fotoplatser inför helgens fotograferingar. Jag har haft flera fotograferingar där tidigare men det känns ändå alltid tryggt att ha checkat läget på förhand. När jag var färdig gick jag in tillbaka till stan. Vi hade bestämt träffis med beccis på Raawka.

fredagslunch 5fredagslunch 8Jag beställde in dagens soppa som var rödbeta med chevre ost. Nästan lika god som deras pumpa och batat som jag åt senast. Den fick betyg 10++ så denna var endast en vanlig 10 poängare, inte illa det heller.fredagslunch 7Och våra blommor står sig fortfarande riktigt fina på borden. Undrar hur länge de håller, de är ju så otroligt fina!

Trevlig helg på er!

torsdag 26 maj 2016 - 21:30

Att fnissa ikapp till en teaterpjäs

ellaregn 1Huijujuj vilket åskväder vi hade inatt. Själv har jag sovit som törnrosa men fick höra direkt då jag vaknade hur natten varit. Det har varit blixt och dunder (och magiska under ;) ). Jag som vanligtvis sover så oroligt hur kunde jag inte vakna?!? Både regn och åska är så mysigt om ni frågar mig så hade faktiskt hoppats på att få uppleva det. Dock behöver jag verkligen alla timmar sömn jag bara får tag i så kanske det var bäst att jag drömde vidare under natten.

 

Förresten till något helt annat, jag vill verkligen tipsa er om en grej ifall ni inte har extra planer nu inkommande lördag. Det är att gå kolla på Dramadiggarnas egen skrivna teaterpjäs på Wasa teater kl. 15. Bland annat underbara Alma är med och spelar så var och kollade på den ikväll. Och höni den var verkligen bra, jättejätte bra. Satt o fnissade ikapp med resten av publiken. Så ett lördagstips till er GÅ OCH TITTA!

Massor av kramar <3

Foto: Anna Betlehem

 

torsdag 26 maj 2016 - 12:05

Sweet art

sweetvaasaart 6Igårkväll gick vi på vernissage för Guillaume Roujas utställning på sweet vaasa. Jätte fina bilder har han tagit på modeveckorna runt om i världen. På utställningen finns både bilder från själva catwalken samt backstage. Det var verkligen jätte trevligt och fint ordnat från sweet vaasas sida!

Vi möttes upp med Anna redan en timme innan själva vernissagen började. Drack en kopp av mitt nya favorit té, funky flower och catcha up på livet. sweetvaasaart 1

Vi blev tillsist ett väldigt stor gäng då Rebecca, Nathalie, Julia, Josefin och hennes pojkvän satte sig ner vid vårt bord. Och vi satt verkligen vid kvällens stiligaste bord, nämligen både Anna, Jossan hennes kille vann kvällens snyggaste outfits. 

Under vernissagen bjöds det på massor av gott småplock. Lite bubbel, sallad, snacks och efterrätt och så fick vi lyssna på live musik av Erik Sjöholm. 

sweetvaasaartEn pikku lite bättre onsdagkväll, guldkanter i vardagen!

onsdag 25 maj 2016 - 15:10

Sneakpeak från årets bostadsmässa

sneakpeadasJag sitter och går igenom bilderna jag tog i lördags från bostadsmässan i Seinäjoki. Själva mässan öppnar upp för allmänheten först 8 juli men som jag nämde tidigare var jag inbjuden till en förhandstitt tillsammans med några andra inrednings bloggare i lördags. Jag kan inte hålla mig från att visa er lite sneakpeaks redan nu, men lovar att ni senare i veckan ska få se ännu mera detaljerat. Och så finns det två hus som ni måste få se, de var nästan to die for. Men mer om det sen, ni får kika på dessa bilder ovanför tills dess.

Ska bli spännande att få åka tillbaka på de riktiga pressdagarna dagen före mässan öppnar tillsammans med alla journalister och titta när allting är helt färdigt. Det var nämligen några hus som inte ännu var riktigt klara men som jag gärna vill kika på.

tisdag 24 maj 2016 - 17:15

Att slutspurta med provvecka

plugg 3Heeej på er!

Provveckan är här och nu är hjärnan inställd på "plugg-läge". Jag måste medge att det är lite tufft så här i slutet av maj speciellt då det finns vänner som redan tagit sommarlov. Men det är bara att bita ihop och läsa på. Inte mycket kvar hejja hejja. Vi avslutar med flaggan i topp, visst!

Förtillfället sitter jag och försöker bli expert på Eu. Mycket information att ta in men det går. Det mesta är utantill lärning. Svårast tycker jag är att hålla koll på alla insatser som finns och vad de pysslar med. Ministerrådet, europeiska rådet, kommissionen och parlamentet håll isär dessa ellabella inte blanda. Och så lagstiftningen, det är verkligen en process i sig. pluggNej nu ska jag nog läsa vidare. Massor av kramar.

...och till er andra som kör provvecka kämpa kämpa kämpa!

tisdag 24 maj 2016 - 11:05

Sweet art #3

sweetart 1Jag tycker vi har många bra cafeér här i stan. Jag har några favoriter och en av dem är ju självklart söta Sweet Vaasa. Men det har ni säkert inte undgått kan jag tro. 

Vi var med Beccis och fikade under förra veckan här på stammis stället och blev då samtidigt inbjudna till deras tredje sweet art event. Det är alltså vernissage och cocktail party för den otroligt duktiga mode fotografen Guillaume Roujas. Jag blev super happy för självklart visste jag vem det var. Han står nämligen på listan av personer vems jobb jag kunde tänka mig att sno nångång i framtiden, hehe ;)

Under kvällen bjuds det även på live musik av Erik Sjöholm och så delas det även ut ett pris för bäst klädda. Dresscode: Fashion

Och självklart får ni också komma, klockan 19 på Sweet Vaasa, pris 10€. Hoppas vi sees där!
sweetart 2

måndag 23 maj 2016 - 10:39

Godmorgon nya veckan!

raawkablogg 18Godmogon nya veckan!

Det utlovas bra väder och mycket program även för den här veckan. Fler fotograferingar, skolarbete och ett event har jag bokat in i kalendern. Jag gillar verkligen att ha många bollar i luften men med tiden har jag insett att jag måste få återhämta mig själv från allt program. Det är enormt svårt att finna någon form av balans då de mesta är så himla kul, men samtidigt kan jag inte låta hjärnan gå på högvarv hela tiden. Så när sommarlovet börjar ska jag utmana mig själv att försöka ta det lite lugnt innan jag startar igång med alla nya roliga projekt. Men före sommarlovet måste vi kämpa på lite, lite till. Så hej nya veckan, nu kör vi! 

Massor av kramar -e

söndag 22 maj 2016 - 23:30

Vecka 20

v20Veckans snapchat summering.

@ellagrangard