Visa alla inlägg skrivna februari 2017

tisdag 28 februari 2017 - 21:00

En nästan helt vanlig tisdag

Tjenixx, idag vaknade jag kvart i åtta med en lördagskänsla i kroppen. Filmmyys och sleepover en helt vanlig måndagkväll kan få hjärnan på sådanna tankar. Men det är tisdag idag än nästan helt valig tisdag.När klockan närmade sig lunchdags mötte vi, jag och Anna, upp Pinja på Raawka. Wasas place to be för nyttiga sallader och lugn atmosfär. Hit kommer jag gärna och jobbar för mig själv.
Vi hade kommit för lunch men sneglade nog väldigt lockande på godsaksdisken.Fina Pinja.

Muuuums! Dagens sallad täckt av quinoa, hummus, granat+vanligt äpple osv.

Mycket mätta och nöjda steg vi upp, varje lunch borde nog bestå av en tallrik fylld med regnbågens färger!

I skrivande stund befinner jag mig någonstans mellan Tammerfors och Helsingfors. Bokade en enkelbiljett ner till hufvudstaden igår och planen när jag kommer tillbaka är obestämd. Blir perfekt med lite miljöombyte. Komma in i en egen liten hufvudstads-bubbla. 

måndag 27 februari 2017 - 21:00

Stans godaste semla

När mat och sov klockan ringde och berättade att det var dags för en kopp eftermiddags kaffe möttes vi upp med fina Anna vid hovrättsesplanadens ljuva bageri, Aroma.

Här inne doftar det. Doftar doftar doftar, ljuuvligt!

Imorgon är det dags för den aboslut godaste bullens dag, självfallet snicke snackar jag om fastlagsbullen eller semlan som det heter över på svea sidan.Om ni frågar mig vem som levererar stans godaste bulle så kan jag rätt snabbt svara, Aroma. Mandelmassan är himmelskt god och bullarna är perfekt mjuka till sin konsistens. 

Vissa dagar är det väl tillåtet att äta fler än 1 bulle/dag ;)

söndag 26 februari 2017 - 21:30

Kalasdags

Idag har vi kalasat för en fin stor/liten 14-åring från klockan 14 och framåt. Det var lilla systramis tur att fylla år.Även fast vi har vinter och lite kyla utanför fönstret hittar vi våren innanför. Den iform av vackra tulpaner. Detta kan vara ett av de första vårtecknen. När blomvaserna börjar fyllas av vackert färggranna tulpaner.Ibland skulle man kunna jämföra Milla lilla med en liten scout. Hon lyder nätt och jämt till deras motto "alltid redo". Först av alla tog hon plats runt bordet, redo att fylla nosen av goda dofter och smaka på det mumsiga. Tyvärr var vi tvunga att tala om för henne att dagens godheter inte lämpade sig för en tjej på fyra tassar. Sen blev det dags att blåsa ut alla 14 ljus och önska sig något smått.

Grattis Grattis Grattis

lördag 25 februari 2017 - 20:30

En dagens

Imorse vaknade jag precis passligt utvilad. Blev en så fin kväll igår, lugn och mysig. Alla ingredienser för perfekta fredags myset fanns i lagom mängd. Var t.o.m så pass pigg att jag hoppade in i träningskläderna och plumsade ut i snön mot bilen. Vädret var så utomstående vackert så parkeringen på gymmet ekade rätt tomt. Skönt. Först lite cirkelträning med fokus på rygg följt av det finaste passet vårat gym har att erbjuda, bodybalance.

En dagens:

Jacka//P.J.S Scarf//By Malene Birger Jeans//Tiger of Sweden 

När passet var slut var min själv så arma utvilad. Efter bastun så var kroppen det också. Att basta mitt i dagen är förövrigt något jag tycker är härligt, lite knasigt kanske. 

Sen steg jag ut i solskenet, bländades av det starka ljuset. Idag levererade modernatur en vinterdag utan dess like.

fredag 24 februari 2017 - 10:00

När vårvindarna flög iväg

Men ögonen fyllda av sömnkorn sträckte jag mig fram till gardinen för att kika ifall marken fortfarande var vit som socker. Det var den. Muttrade lite och flög med huvudet tillbaka på kudden. Nåjaa, egentligen är det ganska vackert, lite idylliskt, med små flingor som sakta dalar ner. Måste passa på att ta några sista vintriga porträtt för denna säsong. Och så är det fredag, vecko-favoriten! Kan inte annat än bli bra ;)
Ikväll blir det middagmys på Beccis gata. Tror det står fisk på menyn och jag har önskat batat. Härligt på så många plan. Ser jag framemot. 

Scarf//Balmuir 

Ha en fin fin fredag, kompisar!

torsdag 23 februari 2017 - 14:00

Frukoststunder

Att stiga in på Fazer. Börja dagen till soundet av att cappuchino maskinen tjuter igång. Slå sig ner på mjuka soffan vid favoritbordet, vänstrahörnet längst in, tillsammans med Heidi. Det är mys morgon deluxe.

En torsdags takatalvi. Stora flingor har fallit ner hela natten, möttes av snöyra när jag gick till bussen. Jag som redan drömde om vårvindar och att få ta fram vårjackan och börja lufta den en aning. Trodde moder natur bjöd på under och skulle låta oss tjuvstarta med våren redan i februari. Men nej.
Frukostvärld. Mmmm, kan ni gissa vilken som är min tallrik?

Det hinner hända så arma mycket på bara någon vecka. Hur i all världen ska man hinna snicke snacka sig igenom allt, kan jag känna ibland. För samtalsämnena med den här tjejen, d vill lixom inte riktigt ta slut men tyvärr vill tiden det.När vi, två kaffeslurkare, druckit upp våra koppar fick vi önska varandra en fortsatt fin dag. Jag skulle leka fröken igen och vikariera en grupp sjunde klassister och baka fastlagsbullar + göra soppa. 

Hoppas ni får och haft en ljuvlig torsdag!

Kram -e

onsdag 22 februari 2017 - 22:00

Ett och flera mattips i storstan

presto 2Nu ska ni få ett Helsinki tips i matväg. 

presto 3Mitt inne i stan på södra esplanaden närmare bestämt ligger den italienska restaurangen Presto. Bara namnet får min mun att börja vattnas., mmm. Detta är en utav mina pärlor i stan, både lunch och kväll.

presto 8Fina mamma

presto 4presto 6

Pasta carbonara.presto 5Mjums! Mamma valde klassiskern, cesar sallad.presto 10

... och eftersom presto gör (yes, de tillverkar sin egen geleato) otroligt god glass var jag tvungen att ta en boll till efterrätt. Även fast det var mitt i vintern.
presto 7Så presto ska ni sätta på minnet nästa gång ni besöker hufvudstan. Andra mjumsiga ställen är the Cock, som bara ligger några kvarter bort eller Salutorget som ni finns på norra esplanaden.

tisdag 21 februari 2017 - 15:00

Kommande veckornas tankenöt

Jacka//Filippa k Tröja//Odd molly Jeans//Tiger of Sweden Väska//Longchamp Skor//Johnny Bulls

Lässalarna vid universitetsstranden har så småningom börjat kännas som hemma, koffeinkonsumtionen har blivit lite väl hög och blyet i pennan tar så småningom slut (note to self: köp mera!). Som jag trivs med att vara läsledig. Att få strukturera och lägga upp dagen precis enligt eget tycke, attans så härligt. 

Idag började jag ändå dagen med en sväng via skolan för att träffa våran studiehandledare. Vi diskuterade utbildning och framtid. Även fast jag vet vad och vart jag vill känns det skönt att kunna gå igenom alla alternativ. Få vägledning hur man styr på rodret och sen kunna segla iväg. För segla kan jag men att styra mot rätt riktning och nå sin destination känns ibland lite knepigt. Eftersom det som jag vill läsa finns egentligen bara på magisternivå, så att välja en passande kandi är de kommande veckornas tankenöt. Men det kommer klarna och lösa sig, precis som alltid.

Hoppas ni haft och får en fin fin dag!

Kram -e

 

måndag 20 februari 2017 - 22:30

Kaffedejt

Idag mellan allt läsande och styrelsemöte så fick dagen en liten guldkant när jag fick träffa dessa fina två. Julia var så fin i håret och Nisse sådär ljuvligt söt så som bara små fyrbenta kan bli.

Vi slog oss ner på stans sötaste ställe, snicke snackade om livet och plötsligt hade några timmar flygit iväg.Jag gjorde min cappucino debut, mmm den här latté-tjejen var nog lätt flörtad och såld på denna kaffe dryck med mjölskum upp till kanten. Kanske hon får kalla sig för cappu-tjej hedan efter.

Voff voff

måndag 20 februari 2017 - 09:00

Ett morgon lista

När går du upp?
06.30 ringer alarmet, men 07.00 är lite närmare sanning

Vad är det första du gör varje morgon?
Efter jag snoozat klart? Tvättar ansiktet

Hur lång tid spenderar du i badrummet varje morgon?

Fem minuter, max

Är frukost viktig?

Tror inte det av slumpen kallas "dagens viktigaste mål"

Vad äter du till frukost?

1 kopp kaffe oftast, tyvärr.

Är du morgontrött?

Yes, är det möjligt sover jag gärna bara 1 minut till

Vad har du för alarm?

Dä dä däää, så låter det. Kanske den mest irriterande ljudet som min iphone klarar av att producera, men har inte kommit underfund med hur man byter.

Hur ser en perfekt morgon ut?

Sovmorgon och fint frukost/brunch-sällskap

Vad är det bästa med morgonen?

Att du har exakt hela dagen framför dig!

Hur går du helst klädd på morgonen?

Jag föredrar att klä på mig och byta bort från pyjamas så snabbt som möjligt

 

Lista från Sandra Beijer