Visa alla inlägg skrivna april 2017

onsdag 19 april 2017 - 21:45

Wednesday

Tjenixxen, hoppas ni haft en fin onsdag!

Ikväll lovade jag mig själv en sak, ska gå extra tidigt och sova ikväll! Har fått alldeles för lite sömn timmar de senaste nätterna. Att det kan vara så arma roligt att fastna i någon serie precis efter läggdags men det är inte alls lika kul att behöva gäspa sig igenom en dag. 

Hoppas veckan efter påskledigheten börjat fint för er. Skönt med en riktigt lugn helg då den här veckan är och blir rätt så intensiv. Studsade mellan två jobb igår, idag har det varit intensiv plugg dag. Imorgon blir det lång kväll på jobbet, förberedelser för fredagens modevisning.

Men trots att det varit mest plugg på schemat har jag haft tre små guldkanter på denna dag.

Den första var att få möta saknade Pinja,som njutit av storstadslivet i New York den senaste veckan, för enn frulle på fazer.Fazer har fint erbjudande på latte varje morgon, 2€ kostar det för att få en mjuk och god start på dagen. Tack fina Pinja för idag! 

Min andra guldkant var att få ett mess av Julia, "vill du komma på en kopp kaffe?"

Dagens tredje guldkant var att vara bjuden på blogg-event till next beatuy. Men om själva eventet ska ni få höra mer lite senare. För nu ska jag hålla vad jag lovat och lägga huvudet på kudden.

Massor av kramar

-e

måndag 17 april 2017 - 14:30

Att ha firat klart påsken

Påskfirandet börjar så småning om vara över. Dagarna fortsätter rusa framåt och denna måndag känns som en riktig söndag. Känner ni också så?

Men före vi går tillbaka för vardag få ni se lite små blickar från våran lördag kväll.Med åren har just traditionerna kring påsk minskat. Men en grej som vi gör varje påsk är att bli bjudna på middag, till kristallglas och goda rätter, hos mummi och moffa.Doften är så ljuvlig så vi har alla svårt att hålla nos och fingrar borta tills vi faktiskt ska äta.Till förrätt bjöds det på lamm och fyllda ägg, gravad lax och potatis.Till varmrätt var det lamm igen men i hett format. Potatis gratäng och min absoluta favorit, brun såååååsen. Den som hela släkten älskar. Är vi många kring bordet gäller det att taktikera en plats brevid skålen så att man först får ta några slevar innan den är slut. Även fast det var ett riktigt mega ruggit väder hela lördagen, (på jobbet skrattade vi hur perfekt vädret vore ifall det vart julafton) så var det äntligen tillräckligt varmt ute på balkongen. Där hängde vi med Milla och tittade ut på vattnet.Tills vi hittade något annat smarrigt att kika på.Nämligen moffas favorit; Kottkaka från Othello.
När kväll blev natt riggade lilla systrami upp ett varmt bad åt sig och släppte ner en rosa exploderande bad-bomb i.

söndag 16 april 2017 - 22:30

Söndagsbrunch

Det finns saker som jag saknar och saker jag inte saknar när det kommer till tassa mellan klassrummen på skolhusgatan, före det på Kyrkoesplanaden och ännu före det, på Västerviksvägen. En typisk schemalagd vardag som man gått efter i flera års tid. 

Efter att nu i några månader bytt ut den vardagen har jag kommit på en grej som jag faktiskt saknar väldigt mycket och det är den där dagliga kontakten med kompisarna som var så ytterst självklar då. Om inte i klassrummen så senast vid lunch föll allas scheman samman och lunch brickorna styrde mot samma bord. Fnitter och tissel tassel om allt och inget tills det var dags att återvända på lektion.

Därför var det så fint och härligt att få samlas över lite söndags brunch idag, efter alldeles för många dagar ifrån.Soliga vädret strålade för brunch!Kaffedoft + ugnsvarma croisanter, färska jordgubbar + annanas, kokosbollar + smoothietjohejjsan så mätta vi blev med allt gott. Det var en fin start på söndagen, hoppas ni haft en lika fin en!

fredag 14 april 2017 - 23:00

Långfredag

Ikväll var vi bjudna på middag till familjen Stones, påskledigheten till ära. Skönt fredags avslut på denna arbetsvecka. Vi började med att skåla in kvällen. Lite bubbel och lite skratt, ytterst fin kombination

Iittalas Essence serie <3

Ser ni att jag matchar naglar med skjortan. Jag har haft en liten förälskelse till den här tröjan ända sedan jag börjat jobba på Karisma. Sneglat och smekt den så ofta jag fått chans. Igår slog jag till, och förälskelsen blev äkta kärlek. Ojj som jag gillar denna blus! Min romans kommer från By Malene Birger.

Självklart var Milla Lilla också bjuden på middag hon också. Familjens stora-lilla bebis och denna vår har hon varit min ultimata plugg kompis.
Terassen klädd i vackert gult och i bakgrunden ryker grillen. Det är verkligen extra gott att kunna smaka på maten direkt från grillen för första gången efter en lång vinter. Det är så arma gott. Idag serverade grillen kyckling och ribs.Traditioner är något jag gillar och värnar om lite extra. Imorgon blir det traditionell påsk-middag hos fina mummi och moffa direkt efter jag slutat jobba. Det ser jag framemot.

Har ni några egna traditoner under påsken ni gillar? Chokladäggs jakt kanske.
Till efterrätt njöt vi av en choklad dröm från Aroma. Mjumsigt!

tisdag 11 april 2017 - 08:00

Favorit accesoarer i säsongs färgerna

Redan i många år har mina ögon dragits mot den pastella rosa färgen. Tycker den är så nätt och fin, klär en blondin.

Det är så kul när affären fyllts i denna nyans och i förra veckan packade jag upp en hel leverans med rosa färgade silkes blusar från By Malene Birger. Jag går alltid raskt till klädhängarn med alla pasteller när kunderna frågar vad som kommit in till våren. De flesta håller med och är lika förtjusta i färgerna som jag.  

Accesoarer tycker jag är de bästa säsongs investeringarna. En bas garderob ska funka året runt, om vi bortser att vinter bjuder på tjockt + stickat och sommarn på lätt + tunnt. Att gå crazy bananas bland butiks hyllorna flera gånger om året är inget jag förespråkar.

Detta är några av mina favorit accesoarer i vårens och sommarens säsongs färg. Malenes scarfar har blivit lite utav stor favorit för mig nu på senare tid (heh, vill ju så gärna ha en i alla färger). Matchande mobilskal i samma färg + mönster till sommaren, uuuh! 

måndag 10 april 2017 - 23:00

Kaffe-skååål

Det finns många bra och dåliga sätt att starta en ny dag och vecka. Absolut bästa är bland vänner redan innan klockan slagit åtta. Det kändes som en bra idé för denna måndag. Sagt och gjort, frukostklubben bestämde möte.Så vid åtta imorse möttes vi hemma hos Julia och Nisse tilsammans med Beccis.

Vi pysslade i köket en stund, skärde fruk och kokade kaffe. Värmde brödet i ugnnen och tvättade vindruvorna under vatten. Tills vi dukade upp kring bordet.Så hade vi en liten fyrbent som var lite snål. Nog är det rackarns tråkigt när man är så liten och inte får sitta vid det stora bordet och ätaSå snål, så snål, så snål... men om matte inget ser eller vet så fick man lov tjuvsmaka lite. Men bara lite Julia, I promise ;)Så en kaffe skål för nya veckan.Snicke snack och skratt tills morgon blev förmiddag.

Hoppas ni haft en ljuvlig måndag!

Kram -e

torsdag 6 april 2017 - 15:15

En onsdagkväll

En onsdagkväll:Som började och avslutades på fina Beccis gata.Hennes lya pryds av ljuva gröna ting, precis det som våren hör till.Jag kikade på allt fint som stod framme... och var, runt halsen, klädd i en gammal favorit sak jag fyndat på rea. Färgerna på scarfen har jag fått många vackra komplimanger för, Tack!Vi gjorde middag i ljuvlig form, recept? Javisst det kommer!När kvällen definierades som ännu mera kväll, sattes Kaffekokaren igång. Sörplandes på den varma drycken väntade vi in den riktigt mörka kvällen, onsdagskvällen. Sen körde jag hem.

måndag 3 april 2017 - 17:30

Dagens ...

Dagens lista:Dagens humör:

Lite stress, lite bubblig, förväntansfull men mycket glad. En fin vecka framför!

Dagens borde:

Fortsätta plugga, redigera klart en bunt bilder och rensa i garderoben. 

Dagens frisyr:

En slarvigt uppsats hästsvans/toffs 

Dagens smink:

På kinderna har jag lite foundation, concealer + lite puder samt massor av highlighter. Använder en glittrig härlighet från Isadora, vill gå lite bananas varje morgon. 

Dagens klädsel:

Mörkblått från hals till vrist. Polon är en gammal favorit från Tiger of Sweden, sköna byxorna från COS. Svarta läder boots från Vagabond.

Dagens planer:

Plugga, 4h check och om jag är riktigt duktig blir det lika många timmar till

Dagens materiella vill ha:

En vit smoking

Dagens fundering:

OM jag hade en tidsmaskin och bara en chans att besöka framtiden. Vad skulle vara roligast att veta, var jag är om 1, 5, 10 eller 50 år...?

Dagens roligaste:

Började dagen med ett riktigt roligt fotojobb

Dagens tråkigaste:

Plugg-motivationen är lite väl låg för tillfället

Dagens längtan:

Varmare temperaturer med glass i solen

 

söndag 2 april 2017 - 23:15

Umeå tips: Pinchos

Så var högskoleprovet bakom likaså en trevlig lördagkväll samt hela svenska sidan. Borta bra men hemma bäst var en känsla jag lätt kunnat skriva under när jag steg in genom dörren och fällde kappsäcken på golvet. Hej hej Finland!

Igår kväll efter att vi vilat huvudet på kudden en stund väntade ett bord på oss vid ett dunder mysigt ställe. Nämligen Pinchos på kungsgatan i Umeå

Hela stället gick i cirkus anda. Stämningen, detaljerna och maten allt kändes som ett härligt vinnande koncept. Och på tal om koncept så hade det ett väldigt roligt sådant.Nämligen maten och dryckerna beställdes via deras egna app. Tyckte själv att det var så kul och smidigt! Vi bläddrade bland menyn, fick se bilder på alla maträtter och lägga till i varukorgen. Lite som att internet shoppa, hih och jag som älskar att shoppa på nätet ;). Appen berättade för oss när maten höll på att göras och när den var klar så att man fick gå efter den.Pliiiing, sa appen och drickorna var redo att hämtas.Pliiiing, sa appen och maten var redo att hämtas.Mjumsig gott var allt, beställde fyra små rätter i tapas storlek.Till efterrät sörplade jag på en rackarns god hallon-mojito samt lite creme brulee. Sen gick vi vidare ut i natten.