Visa alla inlägg skrivna november 2016

tisdag 29 november 2016 - 15:32

STUDENTKLÄNNINGEN

Vet att jag kanske är lite väl tidigt ute, men jag bara måste få visa er en liten sneak peek på min studentklänning. Är sååååå förälskad i den. Allt är perfekt, precis så som jag vill ha det. Den sitter bra, färgen är underbar och modellen så otroligt härlig. Har något för öppna ryggar på tröjor och klänningar, så min studentklänning har självklart öppen rygg. Den är ljusrosa, vad annat kunde man förvänta sig liksom?

DSC 4685DSC 4682DSC 4681

Jag upptäckte detta märke redan för ett år sedan då Hannah skrev om sin studentklänning på sin blogg och bestämde mig då för klänningen som jag fick hem för några veckor sen. Den absolut perfekta studentklänningen i mina ögon. 

DSC 4686

Jag minns när jag gick i lågstadiet och såg alla vackra studenter i sina glittrande, underbara klänningar på studentdimissionen. Har föreställt mig min egen studentklänning ända sedan dess, så hade rätt höga krav på hur den skulle se ut. Denna klänning är till och med vackrare än jag föreställt mig. Åh, det kommer bli så bra! Nu ska jag bara hitta matchande skor och smycken. Tror jag kör på rätt stora örhängen och kanske en ring eller ett armband till. 

PicMonkey Collage 9Något i stil med dessa från Lily and Rose och Anton Heunis. Hur fina är de inte, förresten? Dör ju lite. Får dock lov att söka vidare, för dessa smycken ovan är på tok för dyra för mig, hur vackra de än är... 

Mer av klänningen visar jag er senare, då studenten börjar närma sig. Ha det bra!

måndag 28 november 2016 - 19:08

Jag har inte tid med att vara sjuk

Idag blev det ofrivillig vilodag för min del. Förkylningen jag dragit på mig under veckoslutet har blivit snäppet värre, så nu sitter jag här i sängen med näsdukar överallt, har precis sovit nästan två timmar och har både huvudvärk och lite ont i halsen.

DSC 4716

Jag känner bara att jag verkligen inte har tid med detta just nuJag ska iväg på läger på torsdag och då SKA jag vara frisk. Jag stressar verkligen över att inte få träna som vanligt, och granskningstävlingarna närmar sig med stormsteg.

Får sådan ångest och är alltid på världens sämsta humör när jag är sjuk. Har inte motivation till något alls, så trots att jag för tillfället har all tid i världen att göra läxor och allt annat sådant, så känner jag bara att jag vill ligga på golvet och tycka synd om mig själv. Eventuellt dricka lite glögg också. Fast jag inte känner smaker eller dofter alls på grund av min täppta näsa. 

DSC 4717Har egentligen hur mycket skolarbete som helst, men känner verkligen att jag absolut inte har ork alls att ta tag i något sånt just nu. Ja, ni ser ju bilden. 

Försöker verkligen få denna förkylning att försvinna snabbt som blixten, så proppar i mig C-vitamin och allt annat vitaminrikt jag hittar och hoppas på det bästa. 

DSC 4709DSC 4712DSC 4710

Har ni tips på vad man kan göra när man är sjuk för att få tiden att gå och ångesten att försvinna? Eller tips på att snabbare bli frisk, huskurer eller annat? Dela gärna med er av dem till mig i kommentarsfältet, jag tar mer än gärna emot alla möjliga vinkar och tips! Gör vad som helst för att få denna förkylning att försvinna fortare än kvickt.

Jamen, hörni. Angående tandläkarbesöket imorse. Måste börja med att tacka er som kommenterade, peppade mig och gav tips, blev så sjukt glad! <3
Skrev ju om min skräck och ångest inför det i gårdagens inlägg, och tänkte meddela er om hur det gick. Jag fick gå in tidigare än väntat, och var på riktigt sjukt nervös. Min handsvett var brutal. Nåväl, gick in då mitt namn uppropades, och fick direkt sätta mig ner i stolen. Fick solglasögon och tandläkaren började undersöka mina tänder. Efter ett tag sa hon att jag har ett litet hål i en tand i övre tandraden, och så frågade hon om jag ville att de fixade det nu på direkten. Ville jag det? Hann inte tänka efter särskilt länge, plötsligt bara flög det ur mig att "ja, det vill jag". Direkt det kom ut genom munnen ångrade jag mig. Usch, vad hade jag sagt? Var så nära att börja gråta när hon tog fram bedövningssprutan, alltså sååååå nära. Blundade bakom solglasögonen för att inte se sprutan. Efter det gick det bra. Jag kände ju ingenting när de borrade och höll på, så allt gick bra till sist, efter bedövningen. Så det gick bra ändå. Det var en bra tandläkare denna gång. Hon var trevlig och berättade och förklarade alltid innan hon gjorde något. Det kändes bra, för då fick jag veta lite vad som var på gång så jag kunde förbereda mig. Nu är det över i alla fall. Skönt. En grej mindre att ha ångest över. 

Nu ska jag krypa ner under täcket en stund tror jag. Ha en bra kväll och dela gärna med er av tips!

söndag 27 november 2016 - 23:17

Lillajul, spakväll & tandläkarskräck

Denna kväll bestämde jag och mina två systrar oss för att ta hand om oss själva litegrann, så vi tog fram lite hudrengöringsgrejer, tände ljus, satte på lugn musik och hade en mysig, liten spakväll tillsammans. Så skönt, man känner sig så fräsch efteråt dessutom. 

DSC 4706DSC 4704DSC 4693DSC 4697

Vi fick varsitt litet kit från Clinique av lillajultomten a.k.a. mamma (tack så jättemycket <3), så produkterna ur det kitet använde vi. Huden blev sååå len efteråt! 

DSC 4690

Annars då? Jo, min lillajul har varit mysig, om jag ska beskriva den med ett ord. Jag har tränat, druckit glögg, haft en fin kväll med härliga vänner, köpt julklappar med Antta, dragit på mig en förkylning (vilket stressar mig något otroligt), nätshoppat, städat och kollat film. Hoppas ni också haft en stämningsfull och mysig första advent!

FullSizeRender 12

I morgon klockan 8.00 ska jag till tandläkaren. Till er som inte redan visste det så har jag tandläkarskräck. Eller ja, snarare trauman från då jag var yngre. Mina tänder var supersköra då, vilket ledde till att jag hade hål varje gång jag var på tandkontroll. Jag hade otur och fick en gång en dålig och rätt elak tandläkare, vilket då ledde till att jag gick med grym ångest inför varje tandläkarbesök och alltid var sjukt nervös. Hatar sprutor dessutom, och det gör otroligt ont att laga ett hål utan bedövning (tro mig jag har testat). Så, för att fatta mig kort, jag ligger här i sängen och har ångest över detta tandläkarbesök i morgon. Usch. Wish me luck. 

lördag 26 november 2016 - 14:41

Rösta på Antonia

Nu när det närmar sig december börjar det ju vara dags för att rösta på luciakandidater. Min lillasyster Antonia är en av kandidaterna till ÖT:s (Österbottens tidning) lucia, vilket ju är superkul! 

cropOM UTE Antonia 865567 2Foto: Eva-Stina Kjellman

Rösta gärna på henne, hon är verkligen en glädjespridare och det är ju lucia också. 

HÄR kan ni läsa lite mer om henne och så här gör ni om ni vill rösta:
Skicka ett sms till numret 17240. I smset skriver ni nummer på den ni vill rösta på, alltså 11 som då är Antonias nummer (hehe), och också ÖT KARLEBY. Smset ska alltså se ut såhär: ÖT KARLEBY 11 

Så fram med telefonerna och rösta, rösta, rösta! Hon skulle bli jätteglad! Tack på förhand <3
Ha en bra lördag!

fredag 25 november 2016 - 23:31

Black Friday-shopping

Eftersom det ju är Black Friday idag, tänkte jag visa er några grejer jag funderat på att klicka hem. Black Friday är ju då ett påhitt som ursprungligen kommer från USA och det går ut på att butikerna har massa (åtminstone hoppas man på det) rea och erbjudanden både på webben och i affärerna. Jag har surfat runt hela kvällen med min syster, tycker det är såå kul!

PicMonkey Image 81. Nyx Liquid Lipstick | 2. Stickad tröja | 3. Makeup Revolution Cover & Concealer Palette | 4. Tunnstickad tröja | 5. Croptop | 6. Kjol | 7. Supersnygg lovable satin topp älskar (!!!) | 8. Lösögonfransar

Kläderna och sminket ovan hittas på Boohoo, Cocopanda, Madlady och Fashionablestory. 

Jag är egentligen inte ute efter något speciellt, utan kollar mest runt och låter mig lockas av alla erbjudanden och låga priser. Jepp, that's me. I ett nötskal. Hade tänkt köpa några julklappar och evetuellt lite smink. Det gick ju bra.

fredag 25 november 2016 - 17:43

Äntligen fredag

Nu är fredagen här, och åååååh vad skönt det känns! Denna skolvecka har bloggen fått stå rätt tom då jag haft en del annat att stå i. Jag låg efter två veckor i skolan då jag varit på läger, har skrivit prov och förhör och tränat lite mellan varven. Tänkte berätta lite om de gångna dagarna. Som jag skrev i inlägget i måndags så var detta en rätt normal skolvecka, det hände liksom inget speciellt. Skönt med såna veckor också!

Tisdagen började med löpdrag i slalombacken. Benen kändes ganska trötta och tröga och pulsen var låg, men annars gick intervallerna helt okej. Efter skolan gick jag med Antta till gymmet där vi dansade, lyfte lite vikter och tränade jumppa haha. Kul hade vi i alla fall! 

IMG 8983

I onsdags började jag dagen med skidträning på ett kort och platt spår i mörkret (motivation på botten = kämpig träning), sedan hade jag två lektioner i skolan och efter det bar det av till Oravais, där jag drog första redskapsgymnastikträningen åt underbara små gymnaster. Det var så obeskrivligt kul, alltså helt oskojat. Att få lära dem allt jag har lärt mig av mina tränare, det kommer bli så roligt! Att de dessutom var ursöta allihop var bara ett plus.
Efter den träningen stressade jag vidare till Vasa och KnowHow-mässan där jag representerade Vörå idrottsgymnasium en timme. 

Gårdagen sparkades igång med modersmålsprov, vilket gick riktigt bra för min del. Efter provet åkte vi till Vasa igen, denna gång för att själva gå runt på KnowHow-mässan. Verkligen intressant att höra om alla universitet och så, speciellt med tanke på att jag själv inte har en aning om vad jag vill studera. Tyckte dock många representanter var rätt dåliga på att marknadsföra och presentera sina skolor och deras utbud. Hursomhelst, efter mässan åkte jag till Aschan för att ta en fika tillsammans med Elin, Isabella och Alex. Riktigt mysig eftermiddag.
Väl tillbaka i Vörå gjorde jag en träning i mörkret med Elin, för att direkt efter det hoppa i bilen och köra till Oravais där jag drog styrketräning åt skidjuniorerna. Efter den träningen stannade vi nån timme hos Saaris för att fira Valtteris syster Wilma som fyllt 15 år. Senare på kvällen drog vi tillbaka till Vörå, där vi hade en fartfylld och fin kväll/natt. Älskar verkligen livet på internat! Vi är som en stor familj, liksom. 

unnamed 139

Idag har jag haft tre lektioner, packat ihop mina saker och kört hem. Har absolut inga planer alls för denna fredagkväll, men känner att det faktiskt inte gör nånting. Tänker fixa lite med bloggen, reda upp mitt bombnedslag till rum, shoppa lite julklappar och annat fint (bara för att Black Friday) och sen bara ligga i sängen och kolla serier. Låter bra i mina öron. 

DSC 9313Ska försöka få golvet att synas som här igen. För tillfället ser man varken golv eller skrivbord, hehe. 

Avslutar inlägget med en en hel hög telefonbilder från den senaste veckan. Trevligt veckoslut! <3
IMG 4220

måndag 21 november 2016 - 13:42

Vi närmar oss december

Nu är vi tillbaka i verkligheten efter ett lyxigt veckoslut med gala och annat skoj. Igår kom jag till Vörå rätt sent på kvällen och gjorde inte mycket annat än satt uppe och skrev inlägget om Galan. Jag var rätt trött och somnade i princip direkt jag krypit ner under täcket. 

DSC 8

Den här perioden har jag endast tre och en halv kurser i skolan, vilket betyder att jag har rätt många hålpass och sena morgnar. Hur skönt är inte det? Jag kommer dock vara borta rätt ofta under denna period på grund av läger och tävlingar, så då passar det bra med mindre skoljobb. 

Veckan jag nu har framför mig är en rätt normal skolvecka. Idag efter skolan ska jag träna (vi har ett konstsnöspår här i Vörå nu, så det blir skidning), gå till butiken och sen på massage. Känner att det behövs efter alla lägerdagar. 
I morgon börjar jag dagen med stavbacke, sen några lektioner och därefter voicemassage. På onsdag och torsdag har jag skidträningar och sen på torsdag kväll ska jag dra cirkelträning åt skidjuniorerna i Oravais. Det var min vecka, kort och gott.
Sen har jag ju förstås en hel massa små to-do's, som till exempel studentexamensanmälan, modersmålsplugg och att packa upp. Jag blev rätt missnöjd med resultatet i engelskan, så har planerat att skriva om det på hösten, vilket betyder att jag då skriver fem ämnen.

DSC 10

Hörni, tänk att det snart är december. DECEMBER. Absolut en av mina favoritmånader. Så sjukt mysigt med ljus, glögg och julmusik. Alltså, verkligen. Ja, och sen att gå på stan på kvällen då julbelysningen är uppsatt och snön ligger vit på marken. Åh, så drömmigt. Att bara strosa runt där, bara för att det är så vackert. Kanske köpa nån julklapp, dricka kaffe på ett litet café och sen bara vandra omkring. MYS.

söndag 20 november 2016 - 23:41

GALAN 2016 - min kväll i bilder

Igår var det då galadags. Blogg gala i Vasa. Jag och Ida gjorde oss i ordning och det blev en del stress som alltid, så jag lackade naglarna i bilen påväg till galan och hann inte riktigt göra så mycket år håret, men så är det verkligen alltid med mig. Jag tror liksom jag har all tid i världen, och så plötsligt står jag där tio minuter innan avfärd, har noll koll och är långtifrån klar. Hehe. 
DSC 4661DSC 4664


Nåväl, vi hann fram i tid och kunde pusta ut. När vi kom in i stadshuset blev vi varmt välkomnade, fick hänga av oss jackorna och ta varsin välkomstdrink. Vi gick omkring lite, åt lite småplock och minglade, för att sedan gå in i salen då programmet började. Alla var så sjukt fina och trevliga!

DSC 7DSC 4621DSC 4642

Allt var verkligen sååå genomtänkt och välplanerat, ni är grymma Ida-Marie och Maria

Programledarna Nicke Aldén och Janina Kronlund lyckades också riktigt bra med sin uppgift, de underhöll oss hela kvällen och lättade verkligen på stämningen med olika uppgifter och tävlingar åt publiken.
DSC 4629

Kvällens program bestod av utdelning av en hel del priser av olika slag, lekar, uppträdanden av Nellie Fors och SamZimon, videohälsningar från bl.a. Penny Schulman och Maria Montazami, tävlingar, en modevisning vid namn Wearable but Wow och en hel massa mingel.

PicMonkey Collage 8IMG 6071IMG 6081DSC 4632DSC 4637DSC 4643Stämningen var på topp heeela kvällen.

HÄR kan du se vinnarna i de olika kategorierna.

Efterfesten hölls vid Bank och där åt vi lite små godbitar, småpratade och hade det allmänt trevligt tillsammans med Ronja och Iisa. Sååå kul att lära känna er!

DSC 6

Min outfit för kvällen bestod av en svart klänning i sammet, mörkgröna örhängen och en matchande mörkgrön liten väska i sammet. Har verkligen aldrig haft på mig något grönt, så denna outfit var något annat än det jag brukar köra på. Kul med omväxling och lite andra färger, känner jag dock! Jag och Ida matchade rätt bra dessutom, med våra svarta långklänningar <3

Jag hade en jättetrevlig kväll och är verkligen glad att något sånt som detta kan ordnas här i Österbotten. Wow, liksom. Jag hoppas verkligen galan ordnas igen nästa år! Kvällen var glamorös och något helt utöver det vanliga. Tack så jättemycket!
DSC 4626

Jamen just det, skulle precis klicka på publicera-knappen, men kom på att jag ju glömde nämna våra goodiebags! När vi gick ut från stadshuset fick vi med oss varsin snygg goodiebag som innehöll en massa små grejer. Hur kul? Påsen var så stilren, fin och följer dessutom dresscode (har ju en förkärlek till papperspåsar, för den som inte visste).
DSC 4665DSC 4668

Bilderna i inlägget är fotade av mig och en del av Ida också. 

torsdag 17 november 2016 - 17:04

#galalistan2016

Eftersom ju den omtalade bloggalan äger rum om bara två dagar (!!), så tänkte också jag fylla i denna galalista. Åh, ska bli så kul att komma bort från novembermörkret och leva lite lyxigt en kväll!!

1. Hur känner du dig inför Galan 2016?
Tycker det ska bli sjukt kul och är sååå taggad på att få göra mig fin, bära klänning och gå i högklackat! Älskar verkligen att göra mig i ordning, fixa och greja. Känner mig alltså glad och förväntansfull.

2. Vem kommer du att gå på Galan med?
Jag kommer gå med en av mina närmaste vänner, Ida. Sen hoppas jag på att träffa en massa nya människor där också!

IMG 6
3. Har du din galaoutfit under kontroll?
Min klänning kom idag, men mer än så har jag inte på koll. Är förvånad att jag ens har en klänning, hehe. Har dock inte testat den ännu då jag fortfarande sitter i bilen påväg hem, så hållar tummarna för att den passar. Om inte har vi ett liiiiitet problem, känner jag.

DSC 0487Nej, detta är inte min outfit, kör på svart denna gång! Bilden togs innan jag skulle på bröllop nån sommar sen. Älskar klänningen sååå mycket, den är ju bara för ljuvlig. Liten parentes liksom. Hehe. 

4. Vilka tre saker kommer du garanterat att ha med i din väska?
Telefon, kanske ett puder och läppstift. Kameran tar jag också med mig, men den är för stor för att rymmas i väskan så den får hänga på axeln i stället. 
DSC 2551

5. Har du övat på dina poser till röda mattan?
Nej, men känner att jag kunde behöva öva lite eftersom det inte precis är något som sitter i blodet, om man säger så!

6. Är det någon du inte mött personligen som du ser fram emot att träffa på Galan?
Har inte träffat nån av Sevendays-bloggarna in real life ännu, så dem ser jag i alla fall verkligen fram emot att få träffa! Sen kommer jag inte på nån speciell, men ser fram emot att mingla och göra nya bekantskaper!

7. Vilken kategori i prisutdelningen är du mest taggad inför?
Årets blogg känner jag kommer bli intressant att få se vem som tar hem!

8. Vilken programpunkt kommer bli den roligaste?
Här kan jag verkligen inte bestämma mig. Tror allt blir superkul!

9. Efterfesten hålls vid Bank. Vilken låt vill du absolut dansa loss till?
Hmm, här blir det nog nån av Zara Larssons låtar. Kanske Ain't My Fault eller I Would Like.

10. Om du skulle summera bloggåret 2016 med en mening, hur skulle den meningen lyda?
Mycket diskussion, åsikter och personlighet. 

Haha, såg precis att jag avslutat typ varannan mening med utropstecken, vilket kanske säger en del om mina känslor inför Galan?

torsdag 17 november 2016 - 12:05

Hemåt efter fina lägerdagar

Nu sitter jag i bilen påväg hem från detta underbara vinterland Olos. Jag har elva lägerdagar bakom mig, och rätt många timmar i skidspåren. Vi har haft ett riktigt bra läger också denna gång. Vi har skidat, sprungit, styrketränat, sovit, ätit god mat, spelat volleyboll, gått på bio, bakat pepparkakor och, framförallt, haft kul. Gillar vår träningsgrupp, och vi har verkligen kommit varandra närmare under de senaste lägren. Vi peppar varandra och gör lyckade träningar tillsammans. 

IMG 4147Här har några av oss på oss den nya landslagsdräkten också. Jackan ser ni på tjejen längst till höger och västen är det jag har på mig. Gillar dräkterna, det enda minuset är ju att de inte är speciellt mycket "Finland". Var är det blåa liksom? Nåväl, snygga tycker jag de är ändå. 

Igår tog lägret med landslaget slut, så jag har bott med FSS-teamet en natt och fått skida två gånger till. Nu blir det lättare träning några dagar hemma, och sen kör vi på igen. Motivationen är verkligen på topp efter alla lyckade träningar på härliga spår. Jag har flow. Det går bra nu. Det är liksom nu jag känner hur de kalla löplänkarna i regn och rusk var värda att göra. Det är nu jag inser hur mycket jag verkligen tycker om denna idrott. 

FullSizeRender 11Ha en bra dag! Jag fortsätter min dag i bilen. Ungefär sju timmar kvar. Heja, heja.