Visa alla inlägg skrivna december 2016

fredag 30 december 2016 - 23:40

Best nine 2016

Nu när året lider mot sitt slut vill också jag visa er mina "best nine", mina mest gillade bilder på Instagram, med andra ord. På Instagram heter jag @emmisvenlin, det ser ni också här till höger i bloggen!

IMG 4682

Haha, syns det vad mina följare gillar i mitt feed? Skidbilder. Ifall nån inte fattade. Hehe. 

1. Helt "vanlig" bild från en träning med Antta i början av december. 

2. Bestfriend-bild med matchande julfestoutfit med Fanny. Vi planerade faktiskt inte klädseln, trots att det ser så ut. 

3. "Inga tävlingar för min del denna gång heller, en besviken och återigen sjuk Emelie fick åka hem från Ristijärvi med feber och  hosta. Nu blir det totalvila och sen siktar vi framåt mot bättre och friskare tider." Så lyder min caption till denna bild. Här hade jag precis blivit sjuk igen och missade granskningstävlingarna för några veckor sen. 

4. Bilden är från NM i Otepää, men jag publicerade den som en peppbild dagen innan första tävlingen denna säsong (28 oktober).

5. En helt vanlig selfie tagen efter skolan.

6. Bild med bästa pappa efter första skidtävlingen, sprint, som gick rätt bra för mig. 

7. Farsdagsbild, caption: "Min förebild <3 #pappastjej "

8. Bild från en träning på hemmaplan, bildtexten var en liten rapport om hur jag mådde och en god jul-hälsning till alla. 

9. BÄSTA DAGEN!!!! Här hade jag precis varit på blomsterceremonin då jag tagit BRONS i Nordiska Mästerskapen i Estland på 5 km klassiskt!!! Helt överlycklig var jag. 

Bloggen13

torsdag 29 december 2016 - 18:18

Mina julklappar

Ni fick ju se min önskelista här på bloggen innan julafton, så nu tänkte jag visa er en del av julklapparna jag fick! Jag fick såååå många underbara julklappar, tusen tack ännu en gång!

DSC 4978

DSC 4977

 

DSC 4979

Vi börjar med köksgrejerna. Jag fick supersnygga kökshanddukar, fat, kanna och annat som behövs i köket, perfekt till studietiden jag har framför mig! 

DSC 4981DSC 4982I skönhetsväg, om man säger så, fick jag schampo, balsam, hårolja och torrschampo, grejer som alltid är rätt, liksom. Sen fick jag också ett kit från Biotherm innehållande rengöringsfoam, toner, fuktighetsgel och "nattfuktighetskräm". Har ju velat ha gelen på bilden såååååå länge, så blev extra glad över den!!

DSC 4983

Denna ögonskuggspalett fick en helt egen bild, bara för att den är perfekt. Den kommer från Smashbox och innehåller allt man behöver för en snygg ögonsminkning! Finns både skimrande och matta toner i både brunt och grått/silver. Alltså, hur bra?

DSC 4989

Sen fick jag en ny Calvinbh (den gamla har jag använt minst hälften av dagarna sen förra julen, så den börjar bli lite sliten) och underbyxor, och en sportbh från Odd Molly. Visste inte ens att det fanns? Superfin är den i alla fall!

DSC 4996

Alltså denna college/cardigan/bomber är verkligen sååå fin. Väldigt användbar också då den passar till typ allt. T-shirten jag har under fick jag av Valtteri. Av honom fick jag också ett par rosa mjukisbyxor från samma märke, men dem fick jag först idag så de hann inte med på bild. Ni får se dem nån annan gång!

DSC 5001

På bilden ovan ser ni ett par Nike tights, en "afterski-tröja" från Björn Daehlie och en myströja från Hollister. Så uppskattade plagg!

DSC 5010

Sist men inte minst i klädväg fick jag en halsduk och en klänning från Odd Molly. Halsduken fick jag av Valtteris familj, och den är ju bara för söt!! Kommer användas flitigt. Klänningen får ni se fler bilder på i något annat inlägg, den är i alla fall jättemysig och såååå fin. Tusen tack!

DSC 5009

Som ni ser på bilden fick jag en "väska" att ha på armen där jag kan ha telefonen då jag tränar. 
Fick också boken Ja jag har mens, hurså? som jag skrev om i ett tidigare inlägg, och ett par hörlurar. Har använt iPhonehörlurarna ett bra tag nu och gillar dem, men dessa är bara bäst ju. Såååå stor skillnad på ljudet, verkligen. Skönt. Ska faktiskt sätta på dem nu då jag ska ut i skidspåret. Mys. 

Jag vet inte hur jag ska tacka för alla underbara julklappar, känns som om ett tack inte räcker till. Är så glad över allt fint! <3

tisdag 27 december 2016 - 08:51

ÅRSRESUMÉ 2016 DEL 1

Nu tänkte jag, för både er och min skull, gå igenom det gångna året lite för att komma ihåg alla fina (och mindre fina) stunder. Blev tvungen att dela upp resumén i tre delar då jag märkte hur mycket jag vill berätta och visa er, haha. Typiskt mig. Nåväl, detta är då del ett, som innefattar månaderna januari till april. Här kommer det bli mest telefonbilder, bara så ni vet. Let's start!

Blend

IMG 4575Januari bestod till stor del av tävlingar, såsom också februari och mars. Jag var sjuk rätt länge i november och december, egentligen geom hela säsongen. Tävlade, blev sjuk, vilade, tränade en träning, tävlade och blev sjuk igen. Ungefär så var hela säsongen.

Jag hade varit frisk en vecka då vi begav oss ner till Esbo för att tävla, och det gick urdåligt. FM i Imatra deltog jag också i, och där gick det riktigt bra för oss i stafetten i Suomen Cup. Individuellt gick det dock inte lika bra, om man säger så. 

I januari fyllde jag också hela 18 år, vilket firades i skidspåret, haha. Fick dock rosa ballonger av mina härliga vänner och en massa fina födelsedagspresenter! En dejt med my love hann jag också med. 

 

Blend4

IMG 4576

Februari är mitten av säsongen, då vi har som flest tävlingar. Mitt liv då brukar bestå av skidning, skidning och mera skidning. Det gjorde det också detta år. Månaden började med FM i Vörå, där jag, till min egen förvåning (och förtjusning), lyckades skida mig till ett brons i skatesprinten. Klassiska tian gick dock inte lika bra. Jag är i alla fall nöjd med mitt brons! Det bronset gav mig dessutom en biljett till Nordiska Mästerskapen i Estland, dit jag åkte senare samma månad. 

I februari firade vi mig i efterskott med tjejkväll, sen var jag och Antta på lite shopping och så var det ju alla hjärtans dag också. Jag fick de underbara rosorna på bilden av bästa Valtteri <3

IMG 4577

Nordiska mästerskapen då. Jag hade tajmat det bra med sjukheten här, då jag hunnit vara frisk en HEL VECKA innan vi åkte iväg haha. Vi åkte med båt över till Estland och sen buss till Otepää. Jag hade världens bästa roomies, Sonja och Sanni <3 Vi hade superkul, vilket ni kanske ser på bilderna.

DSC 2183DSC 2468

Tävlingarna där började rätt dåligt för min del. Jag tog mig inte vidare så långt som jag velat i sprinten. Sen fick jag dock till ett riktigt panglopp dagen därpå på klassiska femman och knep ETT BRONS I NM!!!!! NÅGOT AV DET BÄSTA SOM HÄNT I MITT LIV. Vi skidade oss sen till ett brons i stafetten också. Hela resan var otroligt lyckad! Jag hade dessutom min familj och pojkvän där som hejade på mig. Perfekt. Den resan kommer jag aldrig glömma!

 

Blend5

I mars åkte jag och Valtteri ner till huvudstaden där vi hade en mysig weekend på hotell med en hel del shopping och god mat. Lyx!
DSC 2525
Sen äventyrade jag lite med bästa Ida, umgicks med syster och tog ett FM-guld i stafett tillsammans med Fanny och Eve. Dreamteam!

IMG 4578IMG 4579

Pizza brukar vara min innan-och-efter-tävling-mat, Quattro Stagioni ska det vara. Ahhh, så gott. 

Just det, påsklovet spenderade jag med familjen och Valtteri i Vuokatti där vi skidade och åkte snowboard. Så skönt! I slutet av mars börjar tävlingssäsongen också lida mot sitt slut och skidvädret är ofta så underbart! Sol, värme och perfekta spår. Ååååh!

 

Blend6

IMG 4580I början av april åt vårt stora, härliga Vörå-gäng middag på Amarillo, jag fotade underbara Sibel och skidade också sista tävlingen. Det var stafett i Ruka och det gick bra. Det är allt jag minns. Sen hade vi också skidåkarfest. Bästa människorna ju. 

IMG 4581I april åkte vi också till Lycksele på läger från skolan. Där fick vi bekanta oss och träna med skidåkarna i Lycksele skidgymnasium. Det var en sååååå lyckad resa, och vi hade sjukt kul!! Vi tränade, spelade boboll, åt god mat, bodde i mysiga stugor och lärde känna nya människor. Sånt gillar jag. Då trivs jag som bäst, liksom. 

Efter den resan hann jag ännu med en kusintjejträff med Mia, Jennie och Antta, brygghäng med Valtteri och fira bästa Nixi som fyllde 18. 

Fortsättning följer ...  

Bloggen12

måndag 26 december 2016 - 16:35

mera julfirande

Tomten kom också detta år, till Alvas stora lättnad. Vår tomte var jättesöt och snäll, såklart! Vi hade också varit väldigt snälla i år, att döma av alla underbara julklappar vi fick. Tusen tack! <3

DSC 4975

Julaftonskvällen avslutade vi på absolut bästa vis, med julkonsert i kyrkan. Körerna sjöng så otroligt vackert, kyrkan var helt överfull och stämningen var verkligen på topp. Super(l)ju(v)ligt!! Efter konserten började jag och Antta läsa varsin bok vi fått i julklapp. Jag fick Ja jag har mens, hurså? av Youtubern Clara Henry och jag har hittills skrattat minst varannan sida, haha. So hilarious. Antta fick boken Ibland mår jag inte så bra av Therese Lindgren och den ska också bli intressant att läsa! 

DSC 6409

I år var det vår tur att ha julmiddag för släkten från pappas sida, så juldagen gick till stor del åt att först duka bord, laga mat och grejer, och sen umgås med släkt och vänner. Vi åt mammas urgoda julmat, sjöng och hade frågesport. Kvällen spenderade jag till största del med bästa Fanny, men han också träffa lite andra vänner. Hade en riktigt rolig kväll!

Nu har jag precis bytt täcke och kudde i min säng, eftersom jag fick nya sådana i julklapp. Nu har jag fluffig kudde och tjockt täcke, längtar till ikväll då jag får krypa ner i sängen! Jag fick också en del porslin, bland annat från Lexington. Sen fick jag en hel hög med superfina klädesplagg, både träningskläder och vardagskläder. Fick också nya hörlurar, så dem går jag omkring med på öronen dagarna i ända. Vi hade en jättemysig julafton, för att knyta ihop hela inlägget. 

DSC 4962

Jag bara måste berätta att idag väntar en TRÄNING!! Äntligen!!! Efter långvila. När det inte hjälper att vila bort hostan kan man ju försöka träna bort den, hehe. Mår så mycket sämre när jag inte tränar. Alltså, påriktigt. Börjar tänka en massa på vad jag äter och hur mycket jag äter, något jag inte behöver tänka på alls när jag kan träna. Då spelar det ingen roll liksom. Så mycket bättre! Jag ska börja försiktigt med en styrketräning tillsammans med mamma och mina systrar. Ska bli så roligt!!

Ikväll ska jag testsminka mamma, hihi. Jag brukar alltid sminka Antta, så nu ville mamma också bli sminkad. Ska bli kul i alla fall! Senare ikväll kommer kanske Valtteri hit, så det ser jag fram emot! Nu ska jag träna! Ha det bra!

Bloggen11

lördag 24 december 2016 - 19:07

MERRY XMAS

Åh, så härligt med jul ju! Julafton började jag med att se sista avsnittet av SVT:s julkalender och sen fick vi varsitt paket som fanns under granen. Mys! 

Efter att vi gjort oss i ordning och mamma sysslat i köket blev det julmat. Älskar verkligen mammas julmat, hon är riktigt duktig på sånt ska ni veta <3 

DSC 4950DSC 4947DSC 4948

När vi ätit klart åkte vi till kyrkan på julgudstjänst och efter det fixade vi det sista med julklapparna. Kalle Ankas jul kollade vi såklart också, och sen var jag och Antta jultomtar hos fammo och faffa där en del av släkten befann sig. 

DSC 4969

I skrivande stund sitter jag i köket och lyssnar på julmusik och väntar på tomten, haha. Alva har gått

omkring i snart två timmar och berättat hur mycket det pirrar i magen och hur nervös hon är. Så söt.

DSC 4964

Nu ska jag fortsätta vänta med Alva och resten av familjen. Spännandeeee. Senare ikväll ska jag på julkonsert med mamma och Antta, det ska bli sååååå mysigt!! God jul till er alla! <3

Bloggen10

fredag 23 december 2016 - 18:10

JULLOV

Nu har också jag äntligen fått jullov! Eller ja, äntligen och äntligen, för mig kom det så snabbt på att jag knappt ens hann börja längta. Tycker denna höst bara glidit iväg såååå fort. I morgon är det julafton, liksom. Wow. Superkul är det i alla fall!

Igår hade vi julfest i Vörå, och efter julfesten packade vi bilen full med grejer och körde hemåt. Jag och Fanny hade inte pratat om våra julfestkläder, så gissa om vi kom identiskt klädda till julfesten? Jamen det gjorde vi ju självfallet! Båda hade vinröd, långärmad klänning, overknee's och diamantörhängen i salmiakform. Alltså, fattar inte hur vi alltid lyckas klä oss likadant? Det är liksom inte första gånger något sånt här sker för oss, haha. "Great minds think alike", som man brukar säga.

IMG 4533IMG 4547

Bästa tjejerna <3

FullSizeRender 14IMG 4550Japp, jag och Valtteri kunde som vanligt inte vara seriösa på bild, så ni får en sånhär i stället. Jag blundade eller pratade på hälften av bilderna och på resten var det Valtteri som höll på med nåt eget, haha. Han e ändå allt bra den killen. Fave. 

Hemma hann vi vara nån timme, för att sedan göra oss i ordning igen och åka iväg på julfest med kusiner och släkt från mammas sida. Vi hade julfesten/julmiddagen/vad man nu ska kalla det i Esse i en lokal där, så vi åkte dit lite tidigare för att ställa i ordning. Där åt vi sen god mat, sjöng, lekte lekar och hade tävlingar. Det är alltid så sjukt bra stämning då man umgås med dessa människor, och jag trivs som fisken i vattnet. Alla är glada, sociala och öppna. Så underbart. Vi hade verkligen en jättekul kväll!

IMG 4549

På bilden står jag, Antta, Alva och våra tjejkusiner från två familjer. Sååå härligt gäng! <3

 

Idag när vi vaknade klädde vi granen och åt frukost. Sen har vi tagit det lugnt, jag körde Valtteri till bussen och nu har jag precis paketerat in alla julklappar. Jag har fortfarande en hel del to do's framför mig ikväll, grejer som ska fixas innan morgondagen är här. Efter att jag bloggat klart tänkte jag ta itu med de julklappsrim som återstår och sen väntar lite julkortspyssel. Efter det ska jag också packa upp, städa, baka med Antta och Alva (vi ska göra polkabräck och chokladpraliner, alltså *hjärtaögonemoji*, de är sååååå goda) och köra ut lite julklappar till vänner. 

Bloggen9

onsdag 21 december 2016 - 23:17

Sista veckan

Nu är vi inne på sista dagen och sista skolveckan innan vi tar jullov. Har ni redan fått jullov eller är det fler som har julfesten framför sig ännu? I morgon har i alla fall vi julfest och efter det bär det av hemåt mot lilla Kronoby. Ska bli så skönt med paus från skolarbetet för några veckor! 

Denna vecka har det inte hänt speciellt mycket i mitt liv. Jag har inte tränat, då jag fortfarande har hosta och lite sjuk hals, men febern har i alla fall gett med sig. När jag inte kunnat träna har jag hunnit med en del annat kul, bland annat firat Elin med mina bästa Vörågirls, julklappsshoppat i Vasa och läst på prov. Har satt upp bilder i mitt rum i Vörå (bra när jag är så tidigt ute, hade liksom tänkt beställa första veckan detta skolår), och sovit rätt mycket. Är på bättringsvägen, det går sakta men säkert. 

IMG 4482IMG 4483FullSizeRender 13En liten hög med bilder från telefonen från dessa sista dagar innan lovet.

Idag på morgonen skrev jag sista provet innan lovet (det gick faktiskt helt urdåligt, men det struntar vi i), sen städade vi internatet och nu på kvällen har vi haft julmys och secret santa med tjejerna. Vi drack glögg, åt pepparkakor och julchoklad och böt julklappar. Perfekt när allas ekonomi ligger rätt lågt för tillfället, hehe. Jag fick en superbra och användbar grej, tack igen hihi! <3 

Nu ska jag kolla film med Valtteri, mys. Idag har varit en rätt perfekt dag, och i morgon kommer bli minst lika bra. Ser såååå fram emot att få göra mig fin och fixa mig, så kul ju! Ska sminka Antta också, så ingen sovmorgon för min del. 

Bloggen8

söndag 18 december 2016 - 14:31

Söndagstankar

Idag när jag vaknade kände jag mig faktiskt friskare än igår. Hade feber ändå. Aja, är på gott humör trots det. Jag och mamma åkte till läkare för att kolla upp min hosta och hals idag på morgonen. Jag hade inget värre fel eller inflammation, vilket ju är super. Ska fortsätta vila, så blir nog detta bra också. Allt tar sin tid, liksom. 

Annat jag gjort idag är testat julfestkläder, packat upp, pluggat biologi och skrivit julklappsrim. Något jag ska fortsätta med efter att jag bloggat klart. På att-göra-listan för dagen står också:

- städning av rummet
- paketera in julklappar
- göra julkort
- skicka några mail
- packa
- bli frisk

DSC 0420

Inte överfullt på listan idag, men det gör ingenting. Skönt känner jag. Nu ska jag fortsätta njuta av julmusik och pyssel. SÅ mysigt ju. Kan ni förstå att det är JULAFTON om bara EN VECKA?!? Vart tog tiden vägen, liksom? No idea. 

Bloggen7

lördag 17 december 2016 - 19:27

Jullistan

Nu när vi ändå är inne i min favoritmånad och julen närmar sig med stormsteg så tänkte jag köra en jullista här på bloggen. Älskar listor och älskar julen, så detta kan inte bli annat än bra! Jag hittade listan på Ronjas blogg. 

Untitled 2

1. Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?

Jag firade jul hemma hos oss tillsammans med min härliga familj. Älskar. 

 

2. Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?

Att vakna på den efterlängtade julaftonsmorgonen, gå ner i bara pyjamas och hitta sitt paket under julgranen. Mamma brukar nämligen alltid sätta dit ett paket åt var och en av oss, som vi får öppna redan på morgonen. Säkert för att vi inte ska spricka av otålighet under dagen innan tomten kommer, haha. De paketen brukar ofta innehålla en bok eller en film, något att sysselsätta oss med i alla fall. 

  

3. När julhandlar du? Har du handlat alla julklappar?

Jag brukar vanligtvis köpa julklappar i god tid bara för att jag njuter av allt med julen och vill börja så tidigt som möjligt, men det blir ändå alltid så att jag har kvar nån julklapp att köpa nån dag innan julafton. Nu har jag handlat julklappar till mamma, pappa, Alva och Valtteri. Lite kvar då alltså. 

 

4. När äter ni julmat?

På julafton klockan ett på dagen äter vi julmat här hemma med familjen. Sen brukar vi också äta julmat på juldagen, då tillsammans med släkten. 

DSC 7DSC 1591

 

5. Vad är det bästa på julbordet?

En typ av fruktsallad som mamma brukar göra. Den består bland annat av vindruvor, ägg, äppel, grädde och majonnäs. Alltså all time favourite. Bästa. Ni ser Mimosa-salladen, som den kallas, till vänster på bilden nedan.

DSC 1574

 

6. Hur dags öppnar ni julklappar?

Tomten kommer alltid hem till oss på julafton för att dela ut julklapparna, och han (eller hon) brukar komma efter Kalle Ankas jul, nångång mellan sju och åtta om jag minns rätt. Så mysigt med jultomte ju!

 

7. Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?

Kunde inte bestämma mig för en så det får bli mina tre bästa julklappar, eller de jag blivit gladast över nånsin. Den första är en Svanprinsessan-barbiedocka. Hon hade vingar som glittrade, en otroligt fin klänning och långt blont hår. En annan gång fick jag en barbievagn med häst, och det var inte vilken vagn som helst. Det var Askungens förvandlade pumpavagn och den var rosa och glittrig. Så underbar ju. Jag var verkligen en barbietjej, älskade att leka med dem och var ett stort fan av prinsessor och glitter. Sista favoritjulklappen jag tänkte nämna är en iPad mini. Jag och Antta fick varsin för några år sen, och vi hade aldrig kunnat gissa vad paketen innehöll. I vår familj skriver vi alltid rim på några av klapparna, och enligt det vi listat ut genom rimmen var att paketen innehöll dvd-filmer. Ni kan ju bara gissa hur överraskade vi blev då vi såg vad de innehöll påriktigt. Vi skrek såååå högt den gången, haha. 

BeFunky Collage2

 

8. Hur länge efter jul har du kvar din julgran?

Den åker nog ut rätt fort efter julen, speciellt om pappa får bestämma, hehe. 

DSC 6410

 

9. Har du någon gång firat jul utomlands?

Nej, det har jag inte.

 

10. Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?

Jag tror nog det skulle vara att alla skulle få vara lyckliga och att ingen skulle behöva känna stress över ekonomin och sådana saker. Annars är julen helt underbar ju!

 

11. Tror du att vi får en vit jul i år?

Ja, jag vill tro att snön kommer ligga vit överallt på julafton då jag vaknar, så jag tänker tro och hoppas hårt på det! 

 

12. Hur länge är du ledig vid jul?

Vi har jullov den tjugoandra och får jullov efter det. Skolan börjar igen nionde januari. 

 

Nu ska jag fortsätta sitta här med julmusik i öronen och paket framför mig. Mys.  

Bloggen2

fredag 16 december 2016 - 20:21

ibland blir man bara så besviken

Idag i Ristijärvi vaknade jag med feber, värre hosta och sjuk hals. Visste redan på natten att något var väldigt fel då jag vaknade flera gånger, frös och svettades om vartannat. Ville ändå inte erkänna det för mig själv, så jag försökte in i det sista förneka att jag blivit sjuk. Igen. Pappas första kommentar när han sen vaknade på morgonen var: "Det är väl bara att kasta in handduken idag, eller vad säger du?". Det tog emot i hela mig att svara jakande på hans konstaterande, men det var ju sanningen liksom. Hur arg och besviken jag än var. 

Jag kämpade hårt emot tårarna hela morgonen, och kunde inte hålla mig då nån frågade hur det var med mig idag. Vi åt frukost och åkte sedan hem. Jag hatar att vara sjuk och att behöva stå över ännu en tävling, denna gång en betydelsefull tävling, suger hårt. Kanske lite löjligt att bli så upprörd och ledsen på grund av en sån sak, men tävlingen idag, klassisk sprint, är trots allt min favoritsträcka och den sträckan jag ofta klarar mig bra i. Att ta beslutet att inte tävla är hur jobbigt som helst. Idag var det dock ingen frågan om saken. Jag var för sjuk för att ens behöva fundera, trots att jag varken erkände det för pappa eller för mig själv. 

Skidåkning betyder mycket för mig och jag tränar ju hårt för att prestera bra i tävlingar, men om och när jag är sjuk får jag ju inte visa vad jag går för. Skulle så gärna ha velat visa alla att jag är bra. Trots att jag varit sjuk och haft alla möjliga problem och motgångar de senaste veckorna. Det var liksom idag jag hade velat tävla, köra hårt och framförallt bevisa för mig själv att jag fortfarande kan skida hårt. Att jag fortfarande är duktig på det jag gör. Att jag fortfarande kan nå topplaceringar.

DSC 2236

Jag har varit sjuk två veckor redan och trodde jag blivit frisk, bara för att sedan få ett rejält slag i magen igen. Ett hårt bakslag. Hostan är värre än senast och så fick jag feber på köpet. Ont i halsen har jag också. Vet faktiskt inte vad jag gjort fel denna gång. Jag har klätt på mig ordentligt. Jag har duschat direkt efter träningen. Tvättat händerna innan varje måltid. Ätit tillräckligt har jag också gjort. Tagit influensavaccin. Jag har till och med försökt undvika onödigt socker för att på så sätt kanske kunna undvika sjukdomar. Vad mer borde jag ha gjort, liksom? Känns rätt jobbigt just nu, då jag verkligen tycker jag skött allt. Nåväl, det hjälper inte att grubbla över det nu efteråt, det vet jag. Nu är jag sjuk, och det spelar ingen roll varifrån det kom.