Visa alla inlägg skrivna januari 2017

tisdag 31 januari 2017 - 14:10

fullt upp

För tillfället har jag helt fullspäckat schema, hela tiden. Idag har jag varit i skolan från 8.40 och kommer vara kvar fram till klockan tre. Hade tyskaprov på morgonen, så började dagen med det. Det gick sådär, inte alltför positiv känsla inför skrivningarna, om man säger det så. Direkt efter skolan idag har jag träning och sen ska jag spendera resten av kvällen med näsan i biologiboken. Har prov i biologi 4 nu på torsdag, så ska plugga in det lite extra. 

DSC00090Mitt liv just nu. Choklad och pluggande. Laaajvet. Nej, det är det inte. Usch, rätt jobbigt faktiskt. Motivationen är inte på topp, om jag ska vara ärlig. 

Annars ligger jag lite efter i min biologiläsning, borde börja räkna matte inför skrivningarna och har ännu inte tagit tag i hörförståelseövningar i engelska. Känner att jag drunknar i skola för tillfället. Usch. Borde dessutom söka sommarjobb och har ingen aning om vart jag ska söka. Gissar det blir som alla andra år, man ringer runt till tjugo olika ställen och eventuellt får ett enda jobb. Om ens det. Tips mottages mer än gärna!

Sen har jag en massa smågrejer att göra, som bidrar alldeles tillräckligt till stressen. Vill inte veta vilken nivå min stress ligger på om några veckor då skrivningarna drar igång. Fy. Nåja, nu ska jag sluta klaga. Gymnasiet är ju faktiskt frivilligt. Höhö. 

Nu ska jag iväg på psykologilektion. Tänkte bara kika in här en snabbis, för att uppdatera er lite. Och klaga lite. Förlåt, hörni. Jaja, nu ska jag iväg påriktigt. Byeeeee.

Bloggen22

 

söndag 29 januari 2017 - 21:44

ett fullspäckat veckoslut

Nu tänkte jag berätta lite om mitt veckoslut. Det har varit fullproppat med program, allt från tävlingar till kalas. 

DSC00061

 

Igår hade jag sovmorgon, i alla fall nästan. Jag hade start först halv två, så sov rätt länge innan jag styrde kosan mot Larsmo för att delta i DM där. Jag skidade i damklassen och sträckan vi tävlade var 6 kilometer klassiskt. Banan var rätt platt, det fanns i princip en enda backe, som vi då åkte två gånger eftersom vi tävlade 2x3 kilometer. Jag hade egentligen ställt in mig på att parstaka helt utan fäste med skateskidor, men det blev ändrade planer. 

Jag körde med taktiken "allt vad det går" från början. Körde med andra ord full fräs från början till slut. Jag hade dock urusel uppvärmning, så musklerna fick sig en liten chock hehe. Det gick bra ändå, och jag orkade hur bra som helst! Fick upp pulsen och tekniken funkade fint. Det var roligt att skida igår, helt enkelt! Jag tog dessutom hem segern i damklassen, så dagen var verkligen perfekt. Till och med solen kikade fram! 

IMG 5148Foto: Rune Härtull

Efter tävlingen fick vi besök av Valtteris familj, så vi umgicks med dem några timmar hemma hos oss. Såå trevligt! Sen stannade Valtteri kvar hos oss, och resten av kvällen gick åt till att äta, klippa Anttas hår och sen kollade vi Gladiatorerna medan vi åt hemlagade hamburgare. Supergott! Efter det somnade jag. Var helt slut. 

DSC00021

 

Idag fick vi också sova ganska länge, och åkte mot tävlingsplatsen kring halv elva för att hinna se då Alva skidade. Hennes lag vann, jeee! Både mamma och pappa tävlade också idag, så dem har vi också hejat på. 

Jag skidade tillsammans med Fanny och Ronja, och åkte sista sträckan (5km skate) i vårt lag. Brukar typ alltid starta, så det var skoj att testa något nytt nu! Då jag åkte ut låg jag fyra, en bit efter tvåan och trean som skidade tillsammans. Kämpade på ensam rätt bra, men sen började smalbenen krampa redan efter tre kilometer. Blev då tvungen att parstaka på flera ställen (ni som varit med om detta förstår precis). Man kan liksom inte göra något åt det, och det bara går inte att skida normalt. Aj, så ont det gör. Usch. Jaja, gjorde ändå ett helt okej lopp enligt mig själv. Jag är nöjd med detta tävlingsveckoslut!

32469068171 4709cf688c hDSC00057

Direkt efter min tävling hoppade jag i bilen för att skjutsa Alva till Kokkola där hon skulle spela en match. Först tävlade hon och sen iväg på match. Duktiga Alvis. 
När vi kom hem hade vi släktkalas då jag ju har fyllt år (ifall nån hade missat), och sen efter det packade vi ihop våra grejer och begav oss av mot Vörå. Kvar idag på min to-do-lista har jag en hel hög läxor och inlämningar plus lite biologiplugg. Blir en sen kväll, känner jag på mig. Aja, jag har godis i alla fall. Räddningen. 

DSC00034

Hoppas ni också har haft ett trevligt veckoslut!

Bloggen21

lördag 28 januari 2017 - 20:28

NEWNEWNEW

Lovade ju berätta om presenten jag fick av mamma och pappa till födelsedan! Jag fick en KAMERA!!! En liten, smidig och superbra kompaktkamera från Sony. Lovelovelove it!!

DSC 5213Sony A5000 heter kameran.

DSC 5215Denna ska jag använda alla de gånger jag inte orkar eller känner för att släpa med mig systemkameran. Nu kommer det bli mycket mer bilder här på bloggen, dessutom bilder i superkvalité! Åh, är så taggad på att börja använda den!! 

Tusen, tusen tack än en gång! <3

Bloggen20

lördag 28 januari 2017 - 08:55

to-do's

Mina to-do's för denna dag:

- Göra ett bra lopp i DM

- Beställa tid till voice-massage

- Skriva biologianteckningar

- Skriva psykologianteckningar

- Läsa klart Bios 2

- Maila om jobb

- Ta tag i sökandet av sommarjobb

- Klippa Anttas hår

- Packa upp

- Blogga

- Filma Q&A-video

- Fylla i Elogger (min träningsdagbok)

- Lacka naglarna (har ju lovat mig själv att alltid ha fint målade naglar, haha)

- Beställa grejer tll penkkis

16117377 620352518165200 637410274 nFoto: Maarit Kuuttinen

Nu har jag precis vaknat, och ska snart gå ner för att äta frukost. Efter det får jag agera frisör igen (klippte redan flera centimeter av Anttas hår igår, men hon vill ha det ännu kortare) och sen kanske jag hinner packa upp och fixa lite av grejerna på listan innan det är dags att åka iväg till Larsmo. Ha en bra dag, hörni!

Bloggen19

fredag 27 januari 2017 - 19:38

En lista om mig

Vet inte var jag hittade denna lista, då inlägget har legat i bloggarkivet som utkast rätt länge nu, men gillade listan så vi kör! 

DSC00003En bild helt atm. Här sitter jag hemma i Kronoby vid köksbordet och chillar. 

Har du ett namn som bara din familj kallar dig? 
Jaa, det har jag. Pappa säger oftast Em, men resten kallar mig nog Emmi!


Har du några konstiga fobier?
Jag HATAR halsar. Eller egentligen inte halsen i sig, utan adamsäpplet (heter det ens så?) i halsen. Usch. När det syns tydligt på pojkar och så, det känns som om det skulle kunna gå av eller något. Klarar inte av att själv röra vid mitt eget, och absolut inte röra nån annans!! Förut kunde jag inte ens använda tighta polotröjor, då de rörde just på det stället på halsen. Choker känns också väldigt obehagligt, tycker jag.
Knän är också något jag anser är rätt obehagliga.
Ja, och när nån knäcker fingrarna och andra kroppsdelar. Det ljudet är bland det äckligaste jag vet. Fy. Verkligen en fobi. MÅSTE hålla för öronen. 

 

Vilken sång älskar du i hemlighet och sjunger när ingen hör?
Hmmm... Svår fråga! Här säger jag nog Fabulous från High School Musical, haha. Bästa ju!


Vad stör du dig på hos andra?
När folk SMACKAR. Alltså. Klarar inte av att höra på det. MÅSTE gå därifrån, äta något själv eller hålla för öronen. Banan är absolut värst. 
Sen stör jag mig också på såna människor som inte hälsar eller ens ser på en när man möts, trots att man känner varann. Har börjat hälsa på alla jag känner igen, bara för att tvinga de som annars inte hälsar till att säga hej. Tycker det liksom är självklart att man hälsar på de man vet vem är och blir sååå irriterad på folk som vänder bort blicken för att inte behöva hälsa. Hur svårt kan det vara, undrar jag?

 

Har du några nervösa vanor/ vad gör du när du blir nervös?
När jag blir nervös eller stressad börjar jag antingen prata jättemycket eller blir knäpptyst. Har då också superlätt för att börja gråta och retar upp mig på allt och alla. Sen rodnar jag rätt lätt också och får brutalt mycket handsvett. Freshhhhh.

 

Vilken sida av sängen sover du på?
ALLTID längst in, vänd mot väggen!!!

 

Har du något du alltid säger åt andra att göra, men aldrig gör själv?
Att inte bry sig i vad andra tycker och tänker om en. Det är verkligen något jag själv också borde ta till mig, men vet det är sjukt svårt!

 

Vilket håll står du åt i duschen?
Vänd utåt, tycker det blir så trångt att stå vänd mot duschen, haha. Dessutom lyckas jag alltid få ner alla schampoflaskor och sånt om det finns en sån liten hylla i duschen, ni vet? Då är det mycket enklare att stå vänd utåt för att undvika att klanta sig och slå i överallt!

 

Vilken är din favoritmat som är ”dålig”, men du älskar att äta det i alla fall?
PIZZA och mozzarella sticks!!!! Åh, otroligt gott!!

 

Idag har vi spenderat hela skoldagen i Vasa på UniYH-dagen. Där var vi på föreläsningar som ÅA och Novia ordnade om olika utbildningar. Jag och Fanny skippade sista föreläsningen och gick till Fazer café inne i stan i stället. Det är länge sedan kaffe har smakat så gott som det gjorde då. Ja, och sällskapet var ju det bästa möjliga också!

IMG 5142

När vi kom hem från Vörå idag fick jag min födelsedagspresent av mamma och pappa, och blev SÅÅÅÅ GLAD ÖVER DEN!!! Ni får se vad jag fick i morgon, hihi. Tusen tack!

Nu ska jag dricka varm kakao med systeryster, och sen läsa biologi, planera mitt mellanår och efter det gissar jag det är läggdags. I morgon är det DM som gäller, och den tävlingen går av stapeln i Larsmo. Ha det bra!

Bloggen18

 

 

torsdag 26 januari 2017 - 16:26

två perfekta presenter

Jag blev så glad över födelsedagspresenterna jag fick av Valtteri att jag bara MÅSTE visa er. He knows me so well, alltså påriktigt. Dessa två presenter var heeeeelt mitt i prick. 

DSC 5202

Jag fick alltså en clutch från By Malene Birger och ett matchande telefonskal till. Materiell lycka på en ny nivå, liksom. 

DSC 5201Hur snyggt??? Har spanat in detta hur länge som helst!!

DSC 5203Den är ju helt perfekt. Alltså, heeelt. Sjukt. Fin.

Idag började jag dagen med en skidlänk. Jag halkade när jag gick till spåret och skidor och stavar flög alla vägar. Slog i knät och armbågen, men all utrustning höll, trots att jag landade på stavarna, haha. Tur det. Idag gick träningen tungt. Efter träningen hade jag tre lektioner och ett möte i skolan. Sen satt jag i köket här på internatet och diskuterade livet med Elin och Ronja. Deep much. 

Nu ska jag läsa biologi och ikväll ska vi planera och jobba med program till penkkis samt ha filmkväll här på internatet. Det ser jag framemot. Ha en fin dag!

Bloggen17

onsdag 25 januari 2017 - 23:36

BALEN 2017

Igår hade vi bal här i Vörå. Direkt efter skolan satte vi igång med sminkning och hår, och trots att vi började flera timmar på förhand så fick vi superbråttom i slutet ändå. Typiskt. Nåväl, vi kom oss iväg och hann faktiskt fram i tid.

IMG 5108Jag med min sjukt fabulösa bästa vän. 
Klänningen jag hade på mig hade jag lånat av min fina vän Ida. Den är från Gina Tricot, och skorna är från Nelly.

Väl framme vid Norrvalla blev vi välkomnade, minglade lite och fick sen sätta oss enligt bordsplaceringen som elevkåren fixat. De hade för övrigt fixat ihop hela balen, så creds till dem, allt var verkligen super!

PicMonkey Collage 17Min snygga dejt till balen <3 | Huvudrätten | Bästa bordet (number 1 såklart) | Snabb bild tagen i all hast precis innan avfärd

Kvällen började med ett välkomsttal och förrätt. Vi fick kantarellsoppa med vitlöksbröd, alltså såååå gott!! Efter förrätten följde lite program i form av tävlingar och lekar, och sen var det dags för varmrätt. Därefter lite mer program och sen slutligen efterrätt. I pauserna passade vi på att fota lite och sånt, och sen när vi ätit klart dansade vi. Så mysigt och jättekul!

PicMonkey Collage 18IMG 5109<3<3<3

Alla var verkligen otroligt fina och hade påriktigt satsat på kläder och sånt, vilket ju är superkul! Kvällen var verkligen lyckad, på alla sätt!

Min födelsedag hade inte kunnat bli bättre. Den var helt perfekt. Tusen tack för att ni finns, älskade Vöråmänniskor (du också, Antta <3). Ni är guld värda. 

Nu ska jag sova för att vakna pigg i morgon då jag som vanligt börjar dagen med träning. I morgon blir det två timmar på klassiska skidor innan skolan. God natt!

Bloggen16

tisdag 24 januari 2017 - 13:19

19

Jeee, idag fyller jag nitton. Alltsåååå, nitton år??? Vart tog tiden vägen? Jaja, kul med födelsedag i alla fall! Älskar. Grattis till mej. 

AGW Emilia 8771

Imorse vaknade jag till frukost på sängen (06.30, ingen sovmorgon här inte) av Valtteri, som hade fixat lite godsaker. Sååå sött ju. Vid frukosten möttes jag av mina fina vänner som grattis-kramade mig och efter frukosten knackade Antta på och grattade mig med PRINSESSTÅRTA (som hon bakat själv) och presenter. Tusen tack! Har världens bästa syster!

Dagen fortsatte med träning och nu sitter jag i skolan på hålpass och ska plugga lite biologi födelsedagen till ära. Haha. Nämen i kväll är det bal så jag får fira min 19-års dag på bästa sätt med världens underbaraste Vörå-människor. DET är jag så tacksam och glad över! <3 Ska bli sjukt kul! 

I skolan har jag nu en lektion kvar för dagen, sen bär det av till internatet där jag direkt (efter att jag ätit tårta som mellanmål) ska börja sminka Antta, sen Elin och Fanny inför kvällens bravader. Ja, och mig själv förstås! Klänningarna jag beställt hann inte komma i tid, men Ida räddade mig då jag fick låna klänning av henne. Bild på den får ni se i nåt inlägg efter balen! 

Nu ska jag plugga lite. Ha en bra dag, för det kommer jag garanterat ha! <3

Bloggen15

måndag 23 januari 2017 - 11:56

FM i Äänekoski

Tänkte berätta lite mer utförligt om sprinten i lördags och också lite om gårdagens 10 kilometer skate, då inlägget i lördags var så kort och flummigt, hehe. Dansade omkring på rosa moln just då. Nåja, det gör jag väl fortfarande om jag ska vara ärlig. 

Jaja, sprinten då. Dagen var rätt stressig överlag. Då vi kom till tävlingsplatsen blev det direkt skidtest och rätt snabbt därpå uppvärmning inför kvalet. Jag var knappt nervös alls, vet inte om jag riktigt fattat att det faktiskt var FM. Hade heller inga förväntningar då tävlingarna hittills denna säsong ju inte gått alltför bra. 

Kvalet gick bra, det var dock tungt som alltid. Jag hade andra bästa tid, fyra sekunder efter ettan. 
En timme efter det var det dags för kvartsfinalerna. Jag var i fjärde heatet. Det loppet försökte jag ta ganska lugnt och inte trötta ut mig helt, om det bara var möjligt. Det funkade bra, och jag kunde faktiskt lätt skida i mål som etta. 

Semifinalen rätt strax efter kvarten gick också bra. Jag och Repe skidade tillsammans i princip hela loppet som etta och tvåa, och fick upp en lucka till de andra så vi utan att stressa kunde staka i mål. 

Finalen följde nästan direkt efter semin. Jag hann bara klä på mig och jogga lite, sen var det dags igen. Vid det här laget var jag nog nervös, det kanske ni redan listat ut. Min taktik var enkel: jag skulle haka på den eller de som drog iväg, och hållas kvar hela loppet. Det lyckades. Inför första uppförsbacken låg jag stabilt trea, sen i sista uppförsbacken fick jag krafter från ingenstans och ökade farten. Efter den backen var vi två kvar. Jag låg tvåa, och det gjorde jag ännu i sista kurvan innan målrakan. På målrakan valde jag yttre spåret och därpå följde en olidligt spännande spurtstrid. Jag stakade för allt vad jag var värd och tog in lite hela tiden. Sen sträckte jag ut benet, en snygg målspagat, och föll ihop direkt efter att jag korsat mållinjen. Där låg jag ett bra tag och försökte få luft. Kände mig ungefär som en fisk på torra land. Jag visste inte om jag blivit tvåa eller om jag vunnit. Tills pappa ropade: "EMMI DU VANN! JAG TROR DU VANN! MED SÅHÄR MYCKET" och visade med fingrarna. 5 CENTIMETER. 6 HUNDRADELAR. JAG VANN MED 6 HUNDRADELAR. JAG FICK FM-GULD!!!!!!!! 

DSC 5

Efter det sa de i högtalarna att vinnaren av finska mästerskapen är... EMELIE SVENLIN!! Efter det följde kramkalas och en massa fotografering hit och dit. Sen var det blomsterceremoni, intervjuer och lite mer fotografering. En helt underbar dag. Alltså, bästa. SÅ PERFEKT.

Igår var jag trött. I kroppen och i knoppen. Rätt utmattad på morgonen, tror det berodde både på fyra lopp och på nervositeten och allt annat omtumlande med gårdagen. Aja, vi åkte till spåret, testade skidor, hittade det perfekta paret och värmde upp. Jag hade noll förväntningar och hade stora problem med att tagga och få tävlingsfeelis. Jag var slö och inte alls på tävlingshumör. Tänkte att det får gå som det går. Inte mycket mer med det. 

Jag startade rätt lugnt och skidade första varvet mellanhårt. Orkade hur bra som helst och ökade lite på andra varvet. Kände mig rätt starkt och så, fick höra positiva mellantider och tyckte det var allmänt roligt att tävla. När jag kom i mål var jag dock inte tillräckligt trött, känner jag nu i efterhand. Hade alltför mycket krafter kvar och det är ju lite synd. Nåväl, slutade på en sjunde plats efter att ha åkt mitt livs bästa 10 kilometers lopp. Hade en bra känsla hela loppet och resultatet var ju också hur bra som helst! Är verkligen supernöjd!

Detta veckoslut var verkligen en stor vändning för mig. Efter att ha varit på botten rätt länge efter sjukperioden är jag nu tillbaka. Fatta hur kul? HELT OTROLIGT HÄRLIGT. I'm back in business, back on top och det känns perfekt! Watch out, för här kommer jag!

Bloggen14

 

söndag 22 januari 2017 - 19:52

VLOGG

Här är vloggen jag snabbt skrev om i förra inlägget! Allt är filmat med telefon, så kvalitén är som den är. Hursomhelst, nu får ni vara med under en tävlingshelg påriktigt. En väldigt lyckad sån dessutom, haha. Valde ett bra veckoslut att vlogga på! In och kika!