Visa alla inlägg skrivna februari 2017

måndag 27 februari 2017 - 12:28

HIMOS

Denna soliga måndag sitter jag i bilen och skriver. Musiken spelar högt i bilen och humöret är på topp. Vi (jag, Valtteri, Antta och Hannes) är påväg till Himos där vi ska spendera denna dag och morgondagen i backarna på snowboard. Vädret idag är verkligen underbart, och det ska bli såååå kul att få svischa nerför de snötäckta backarna på en snowboard tillsammans med underbara människor. Åh. 

Vi är snart framme, och väl där ska vi bara byta om och sen så snart som möjligt börja åka. Ikväll ska vi försöka få till nån mat också, hehe. Vi kommer bo i en stuga alldeles bredvid backen, och det kommer bli så bra!

PicMonkey Collage 9

Bloggen

lördag 25 februari 2017 - 19:05

VINTERN ÅTERVÄNDE

Idag har det varit sånt underbart vinterväder ute. Solsken och massvis med snö. Helt perfekt. Jag och Antta började dagen med att gå ut och fota lite. Sen traskade vi till butiken i solskenet för att köpa lördagsgodis, hihi. Så skönt att ta en liten promenad och samla D-vitamin. Blir ju så glad av solen. Så lycklig, liksom. 

DSC 5290 1PicMonkey Collage 4

Senare på dagen satt hela familjen samlad framför tvn då damernas och herrarnas skiatlon i VM gick av stapeln. KRISTA PÄRMÄKOSKI SKIDADE JU SIG TILL EN SILVERMEDALJ!!!! HON ROCKADE. GO KRISTA. Ska bli så otroligt kul att åka ner till Lahtis på tisdag och heja fram Finlands åkare på plats. Att få känna spänningen och känslan där i publikhavet med bästa tjejerna. Ååååh, yaas. 

Nu har jag precis pluggat klart dagens biologi. Idag gick det otroligt trögt framåt. Läser för tillfället femmans bok som handlar om bioteknologi, något som inte intresserar mig alls om jag ska vara ärlig. Usch, så jobbigt det är. Kämpar mig framåt, sida för sida. Har varit tvungen att läsa samma mening säkert fem gånger, det kanske beskriver mitt flow idag. 

Snart är det pizzadags, och efter middagen får jag besök av Ida som jag inte träffat på sååå länge. Ska bli superkul att catcha upp med henne då vi inte pratat på ett bra tag!

I morgon på morgonen bär det av till Haapajärvi med fina familjen. Där ska jag och mina systrar tävla, och sträckan för min del är 5 kilometer skate. Ingen viktig tävling eller så, vi åker dit mest för att få en bra träning, liksom. Ska bli kul att köra riktigt hårt i alla fall! Ha en fin kväll!

Bloggen

fredag 24 februari 2017 - 11:01

SPORTLOV

Nu är det sportlov, people! Mer snö har vi också fått igår och inatt, perfekt till lovet. Bilen som står på parkeringen här vid internatet är helt täckt med snö, haha.

Idag har jag varit på en joggingtur och efter det har jag läst biologi, surprise. Läsandet har gått otroligt trögt idag, usch. 

DSC00213DSC00215Dagens outfit - myskläder i form av stickad tröja, mjukisbyxor och yllesockor <3

Snart ska jag äta lunch med Fanny och Ellen, och efter det ska jag packa ihop mina saker och åka hem till Kronoby med Antta. Ska bli skönt att vara hemma lite också mellan varven.  

Mina planer för lovet är bland annat, som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg, att åka till Lahtis med mina favorittjejer och kolla VM, umgås med mina fina Kronobyvänner, delta i nån skidtävling och plugga. Ska träna en del också, så hoppas på fina och soliga vinterdagar! Eventuellt blir det också en liten tripp till nån slalombacke för att njuta lite av snowboardåkning tillsammans med favoriter. 

Njut av dessa dagar, för det ska jag göra!

Bloggen

 

onsdag 22 februari 2017 - 13:42

Läsledigt

Att ha läsledigt är verkligen way better än jag hade föreställt mig. Man hinner med så mycket varje dag, och behöver inte stressa över något alls. Såååå skönt! Att få planera dagen precis som jag vill är också något jag trivs med, men vem gör nu inte det? Lyx.

Idag körde jag lillasyster till skolan till nio och pluggade sen fram till lunch, åt mat tillsammans med Fanny och fortsatte läsandet fram till nu. Ligger före mitt lässchema, så känner mig faktiskt rätt lugn. Den känslan har jag nog inte haft på ett bra tag, om man säger så! 
Kring halv fyra (hade redan skrivit "efter skolan" men kom på att jag ju inte går i skola för tillfället, haha) ska jag göra en skidträning tillsammans med Antta, och sen senare på kvällen ska vi lira lite fotboll. Har inte rört en fotboll på många månader, så det ska bli riktigt skoj. Tror jag har glömt hur man gör, men kanske jag lär mig igen haha. 

IMG 5303

Igår på kvällen, efter en dag full av pluggande, åkte jag till Vasa med Antta, Hannes och Valtteri. Vi åt en god middag på Amarillo, som en Valentine's date, fast i efterskott. Hade ju rätt fullt upp förra veckan på vändagen, så vår dejt blev framflyttad. Det gick fint så också! Vi hade en supertrevlig kväll där, men vad annat kan man förvänta sig, liksom? God mat och roligt sällskap, då kan det inte bli annat än bra!

FullSizeRender 8

Resten av veckan kommer nog fortsätta ungefär på samma sätt som hittills. Dagarna spenderas med näsan i biologiböckerna och kvällarna med mina fina vänner och pojkvän. Sen blir det lite träning däremellan och mat lite då och då. Chill liv faktiskt.

I morgon kväll ska jag en sväng till Nykarleby med syster för att skida en stafett där, och på fredag bär det av hemåt för då får vi sportlov. Kommer ju kännas typ likadant som nu, då jag ändå inte är i skolan, haha. Aja, på sportlovet har jag bland annat en tripp med skidtjejerna till Lahtis inbokad. Vi ska åka dit för att kolla VM, ska bli superkul!! 

Bloggen

 

 

tisdag 21 februari 2017 - 11:04

Februaris hiss & diss

Nu känner jag att det är dags för denna månads hiss och diss, hörni! Har många hissar och få dissar, men det är ju en bra grej, inte sant?

Först vill jag hissa PENKKIS och allt kul det fört med sig. Helt klart en höjdpunkt för detta år, liksom!

Min andra hiss är frisörsalongen HairCompany. Sååååå trevliga människor, bra service och hög kvalitet! Blev verkligen supernöjd med mitt hår. Tipstips!

Den tredje grejen jag vill hissa är vädret dessa februaridagar. Solen har ju tittat fram flera gånger, och vad är nu bättre än det? Jag är en typisk vädermänniska, och påverkas alltid jättemycket av vädret. Solen gör mig så glad!

Månadens första och enda diss är tomheten jag känner, då jag vet att jag snart inte kommer vara kvar i lilla Vörå mer. Hur sorgligt är inte det? Skulle kunna börja gråta bara vid tanken av att flytta härifrån, trots att jag på samma gång känner mig klar här. Åh, jobbiiiiiigt. Kommer sakna allt och alla så otroligt mycket. 

IMG 4547IMG 5108

Nu ska jag traska över till högstadiet med Valtteri där vi ska äta lunch. Sen blir det biologiplugg som vanligt, och då Antta kommer från skolan ska vi köra ett gympass tillsammans. Ha en bra dag!

Bloggen11

måndag 20 februari 2017 - 22:48

UPPDATERING

Nu när bloggen stått tom hela förra veckan, så tänkte jag berätta lite om vad jag sysslat med de dagar jag inte bloggat. 

Dagarna innan penkkis, alltså måndag till onsdag, var sjukt stressiga och vi hade otroligt mycket att göra. Hann varken läsa på studenten eller blogga, vilket borde vara ett tydligt tecken på att jag hade mer än fullt upp.

Efter skolan på tisdag, då det också var Alla hjärtans dag, åkte jag iväg till Vasa med hela tjejgänget för att fixa det sista inför torsdagen. Vi spurtade mellan tiotals butiker på mindre än två timmar och hann fixa allt innan vi helt utmattade fick sätta oss ner i de bekväma stolarna i biosalongen framför Fifty shades darker. Skönt att få koppla bort allt och bara leva sig in i filmen mitt i all stress!

Hela onsdagen i skolan gick åt till förberedelser och finslipningar, och sen när skoldagen var slut hoppade jag i bilen och körde iväg mot Vasa igen en gång. Den gången fick jag slappna av i en fåtölj i frisörsalongen HairCompany. Mitt hår fick en supersnygg ny färg, kall blond, och jag gick därifrån tre timmar senare helt otroligt nöjd. Dansade liksom ut genom dörren och kände mig såååå snygg, haha. Har verkligen inte gillat frissabesök förut, men detta fick mig att helt ändra uppfattning om sånt! Min frisör var så trevlig och söt också! Kvällen gick åt till mera förberedelser och sen lite vattenkrig på internatet enligt tradition. 

FullSizeRender 22Omotiverad tredje bild här, men kände att den var ett måste då den togs på sista mattelektionen då dessa tre killar helt casually bestämde sig för att leka sköldpaddor. Only in Vörå. 

Torsdagen har ni läst om, och på fredagen sov jag länge, och åkte sen på en skidtur i solskenet med skidtjejerna. Vädret var helt perfekt och livet var allmänt najs. På kvällen åt vi först godaste pizzan på Tesses café och sen spelade vi Alias och åt chips på internatet. Lajvet.

FullSizeRender 21

Lördagen började vi med en perfekt brunch här på internatet, 10 tjejer och massa godsaker, hur perfekt? Sen bar det av hemåt för min del. Resten av den dagen bestod av skidträning och filmning av teknik med familjen i Larsmo, och sen lite sällskapsspel med Valtteri, Antta, Hannes och Alva.
I söndags var jag och Antta på en skidtur i Nedervetil och efter det kollade vi Alvas match i Kokkola med resten av familjen + Valtteri och Hannes, packade och styrde kosan mot Vörå igen. 

DSC00198

Idag har varit en superlugn dag för min del då jag ju inte har nån skola och ändå bor här på internatet. Jag har läst biologi flera timmar, gjort en träning tillsammans med Antta, ätit och pluggat lite till. Nu ska jag och Valtteri kolla ett avsnitt av Breaking Bad, och sen är det sovdags. I morgon börjar dagen med morgonträning på skidor klockan åtta. Ha det bra!

Bloggen10

söndag 19 februari 2017 - 20:54

P E N K K I S

Äntligen har jag satt mig ner och gått igenom bilderna från Penkkis, så nu ska ni få höra hur det var! Dagen, torsdagen den 16e februari, var absolut roligaste dagen nånsin!! Allt blev såååå bra. 

DSC00170

Jag och bästa Fanny föreställde Elsa och Anna från Disneyfilmen Frozen och min klänning har mamma och min faster Sonja sytt. Hur otroligt fin är den inte???? TUSEN TACK <3

Vi började dagen med att vakna lite före fem, härja runt på internatet, fixa sminket och allt till kostymerna, Antta fixade mitt hår och sen åt vi frukost, lyssnade på feelismusik, härjade lite till och fixade det sista inför dagens program. 

DSC00165

Efter allt program åkte vi flak till lågstadiet och högstadiet där vi kastade godis och hade lite program. Att åka flak var för övrigt sååå mycket roligare än jag hade väntat mig! Lajvet, liksom! 

Väl tillbaka i skolan åt vi lunch och sen drack vi kaffe med lärarna och fick våra betyg. Mysigt. Sen städade vi upp i skolan och åkte till internatet för att vila och byta om. Senare på kvällen åkte vi till kvarnstugan där vi hade sjukt kul!! Hela dagen, kvällen och natten var helt perfekt, och jag hade inte velat ändra på en enda sak. Kommer komma ihåg denna dag för resten av mitt liv, det vet jag. Vill minnas den för alltid <3

DSC00167Bra också när ens pojkvän kan vara normal då man vill ta ett gulligt foto ahaha, so typical. 

IMG 5310emeDSC00171FullSizeRender 20

Världens bästa ABI17, kommer sakna alla underbara stunder vi haft tillsammans <3 

Penkkis var nog bästa dagen i mitt liv hittills, men nu efteråt är jag typ fortfarande trött haha. Man har stressat och haft så mycket att fixa och göra innan den dagen, och nu när allt är förbi känner man att det faktiskt varit rätt slitsamt. Nervositeten har släppt och tröttheten har slagit till ordentligt. Älskar ju att ha saker att göra, så det har inte gjort mig något, bara det att jag fortfarande är utmattad. 

Helt sjukt att skolan är slut nu för min del. Jag ska ändå bo kvar i Vörå, då jag känner att läsandet inför studenten går bättre här än hemma, och dessutom är träningsmöjligheterna här bättre. Ska ta ut det sista av min Vöråtid nu, för snart är det slut på den perioden i livet!

Bloggen9

söndag 12 februari 2017 - 12:18

my weekend

Nu är det söndag och penkkis närmar sig, jeeeeee. Alltså ni fattar inte hur kul den dagen kommer vara! Åh, vad jag längtar! Min outfit är i princip klar också, så ska få testa den ikväll då familjen kommer från Borgå. 

Min förkylning har varken blivit bättre eller sämre. Är fortfarande täppt, men har inte ont i halsen eller så, vilket ju är skönt. 

DSC00149

 

Detta veckoslut har jag spenderat i Oravais hos Valtteri. Vi har bland annat kollat film, ätit glass, bowlat, umgåtts med vänner och sovit rätt mycket. Känner att det har varit välbehövligt.

DSC00136DSC00137DSC00140DSC00143IMG 5232

Nu sitter jag i köket och skriver medan solen tittar in genom fönstret. Tror jag ska ta mig ut på en promenad, eller kanske en liten joggingtur då vädret ser så underbart ut. Sen ska vi njuta en stund i bubbelpoolen, hur perfekt låter inte det?

DSC00148DSC00147

Har supergulligt sällskap också <3

Ikväll ska jag till Jakobstad då Valtteri har match där, och sen bär det av mot Vörå igen. Jag borde också hinna läsa lite biologi och öva på engelska hörförståelser, då jag varit otroligt lat denna helg och lagt undan allt sånt. 

Hoppas ni med har haft ett bra veckoslut!

Bloggen8

lördag 11 februari 2017 - 12:36

NY VLOGG: min dag

Förlåt, vet jag skrev igår att vloggen skulle komma då, men hann inte ladda upp den, så det fick vänta till nu istället. Vloggen "handlar" om en helt vanlig dag i Vörå, där ni får hänga med och får höra lite "mellanrapporter" nu som då. Gör inget speciellt, utan vloggar under en helt vanlig dag.

Skarmavbild 2017 02 10 kl

Har inte skrivit och säger heller inte i vloggen vad det är för dag, men vloggen filmades i tisdags, så ni vet!

Bloggen7

 

fredag 10 februari 2017 - 17:10

Förkylning och första skrivningen

Jaaa, äntligen fredag!! Idag hade jag sett fram emot att åka till Borgå för att skida FSSM där lördag och söndag, men det blev inte riktigt som jag tänkt. Igår på morgonen vaknade jag med rätt täppt näsa och tung kropp, och träningen gick så sjukt trögt. Förkylningen har inte blivit bättre till idag, har bara blivit ännu mer täppt, så fick skippa denna tävlingshelg. Surt, men har lärt mig den hårda vägen att man inte tävlar när man är sjuk. Inte ens när man bara är "lite" sjuk. Det tjänar ingenting till. Man blir bara besviken över resultatet och förkylningen sitter i ännu längre. Här pratar jag av egen erfarenhet.

Idag har jag i alla fall, med nässpray, en hel hög näsdukar och Burana, skrivit första studentprovet för våren, nämligen modda textkompetens. Tyckte det gick hur bra som helst, och kände att jag verkligen kunde skriva något om ämnena. Sen vad censorerna i studentexamensnämnden tycker är ju en helt annan sak. Jag gjorde uppgift 1,2 och 3, som handlade om att beskriva miljön i en text, sen lite reklamanalys och sådana saker. Hoppas det gick bra för er andra som skrev också! Tyckte ändå uppgifterna var helt okej, inga omöjliga grejer, om man säger så. Gick ut ur salen kring halv tre, och skrev alltså i fem och en halv timme. Tyckte jag hann med allt, kontrolläsa och sånt också, utan att stressa ett dugg. Det kändes skönt. Jag glömde dock helt bort att äta maten jag hade med, förutom godiset då, det slank ner, hehe. 

DSC00131

Nu har jag ett veckoslut framför mig, så ska passa på att vila upp och kurera mig dessa tre dagar. Nästa vecka blir hektisk, men otroligt kul, det är jag säker på!! Ååååh, längtar!!!!

DSC00135

Oj, tänkte helt glömma en grej. Jag skrev ju att en vlogg skulle komma ut på min kanal på Youtube igår, men hann inte redigera klart, så den kommer ut ikväll i stället! Stay tuned! 

Ha ett superbra vevkoslut nu hörni, och kom ihåg att ta hand om er själva!

Bloggen6