Visa alla inlägg skrivna juni 2017

fredag 30 juni 2017 - 15:08

FEM FINA DAGAR

Nu är fem härliga träningsdagar i Vuokatti förbi, och vi är påväg hemåt igen. Vi har tränat flitigt, men framförallt haft otroligt roligt tillsammans! Vi har bland annat sprungit, rullskidat, haft tortillakväll, filmkväll, solat på bryggan, haft maaaaassa deeptalk och skrattat mycket. Tusen tack för ett superläger tjejer <3

IMG 7158

Idag på morgonen gjorde jag en lätt rullskidträning innan vi packade ihop och städade stugan, och igår gjorde vi en långlänk i fin terräng. 

Just nu är jag dödstrött, både i kroppen och knoppen. När jag kommer hem ska jag bara packa upp, och sen ska jag kolla serier och ta det extremt lugnt. Det ska bli sköööönt. Sen borde jag hämta nåt paket från posten också. Jaja, ha ett fint veckoslut hörni! 

Bloggen10

tisdag 27 juni 2017 - 21:13

NY VLOGG !!

Nu, efter många om och men, är min helgvlogg ute!! Jag har haft problem med uppladdningen och det har ju hänt rätt mycket, så därför kom videon upp på min kanal först nu. Vloggen är filmad 16e och 17e juni, alltså för lite över en vecka sedan. 

emmisvenlin

Genom att klicka HÄR eller här ovanför kommer ni till videon. In och kolla!

Happy watching! :-)

Bloggen10

tisdag 27 juni 2017 - 14:35

MIDSOMMAR & TRÄNINGSLÄGER

Nu är jag tillbaka här igen. Midsommaren firade jag i Nykarleby med världens bästa gäng hemma hos Elin. Fredagskvällen var verkligen bästa kvällen på väääääldigt länge!! <3 Vi hade så fruktansvärt kul!

IMG 7090FullSizeRender

Jag sov över hos Elin, och stannade sedan kvar i Nykarleby fram till söndag. Vi umgicks med vänner, åt grillmat och hade massa skoj! Så skönt bara. Blev så taggad på Oslo nu då jag bodde hos Elin några dagar. Det är ju henne jag ska bo med i Norge också, och det kommer bli perfeeeeekt. 

På söndag åkte jag hem tillsammans med Fanny, och då jag kom hem åkte jag med familjen på släktkalas till en villa. Efter kalaset hann jag träffa Ida en snabbis, och sen packade jag resten av kvällen. 

För tillfället befinner jag mig i Vuokatti på eget träningsläger tillsammans med fyra tjejkompisar. Vi kom hit igår, och hann göra en rullskidträning och sen sparka lite boll och ha skoj på konstgräsplanen på kvällen. Idag har vi gjort ett träningspass på rullskidbanan, och snart ska vi dra iväg på träning nummer två. Här skiner solen, och vi har tränat i bara shorts och t-shirt, såååå skönt! Man blir ju bara så glad.

Vi åker hem härifrån på fredag efter träningen, så en hel del träningspass ska vi hinna göra innan det! Hoppas på sol och varma vindar också resten av veckan! Ha det bra <3

Bloggen10

 

onsdag 21 juni 2017 - 22:32

VI LEVER I EN SJUK VÄRLD

Idag har varit en mörk dag. Jag kan inte förstå nånting, inte smälta något alls, trots att jag gått runt och grubblat hela dagen lång. 

DSC 1989

Jag kommer aldrig kunna förstå varför människor kan göra så hemska saker mot varandra, hur lite respekt vissa människor har för andras liv. Allt är så ofattbart och vi lever i en helt sjuk värld. 

Ta hand om varandra och ta inget och ingen för givet. Lev NU och ta vara på ALLT. Sköt om relationer till vänner och familj, släkt och bekanta. Uttryck känslor och berätta hur mycket ni tycker om varandra, för man vet aldrig vad som händer i morgon.

Sprid kärlek, hörni. Det behövs i vår grymma värld. 

Bloggen10

måndag 19 juni 2017 - 12:39

MÅNDAG

Nu har det gått några dagar sedan jag kom hem från Norge och en ny vecka är här. Vi reste ju nästan trettio timmar på torsdag och fredag, och kom hem till Kronoby på fredag eftermiddag. 

eme

Under veckoslutet har jag spenderat mycket tid med Antta. I lördags åkte vi in till stan för lite shopping och sånt skoj, och så vloggade vi också. Både fredag och lördag kväll tillbringade jag med vänner, bland annat med Ida och Fanny. Vi spelade minigolf, körde runt lite och träffade en hel del nya människor. Hade verkligen sååååå kul! 

DSC00720DSC00721

Vloggen ska jag försöka göra klar idag, så den borde komma upp antingen ikväll eller i morgon. Annat på programmet för dagen är lite jobb med pappa och syster, och sen ikväll ska jag träna medan Antta är på fotbollsträning. 

Nu ska jag aktivera mig och söka lägenheter inför Norge på hösten, samt börja redigera vloggen. Ha en fin dag hörni! 

Bloggen10

 

torsdag 15 juni 2017 - 10:57

HEJDÅ SOGNE

Nu är lägret slut och vi har startat hemåt. Vi startade imorse kring klockan sju norsk tid, och borde snart vara i Sverige. När vi kört över gränsen blir det lunch vid Charlottenberg och sen fortsätter bilresan mot Stockholm. Båten avgår ikväll klockan åtta, och kommer sedan till Åbo halv åtta i morgon på morgonen finsk tid. 

Här i bilen ska jag försöka sova lite, är så otroligt trött men har väldigt svårt för att somna i bil. Nu har jag i alla fall ett helt baksäte för mig själv, så helt obekvämt är det inte. Jaja, sen när jag sovit (OM jag får sömn) ska jag kolla lite OITNB också. Nya säsongen är ju hääär nuu!!! <3

Igår gjorde vi två skidträningar uppe på fjället, och solen sken <3<3<3 Så otroligt skönt att skida!! Sista träningen hade jag kunnat skida hur länge som helst, det kändes så bra och det var så härligt. På kvällen städade och packade vi, och sen hann jag också gymnastisera lite ute med Julia och Jennie, haha. Skrattade så mycket att magmusklerna gjorde ont, typ. Bästa. 

IMG 7005IMG 7008

Lägret har varit riktigt lyckat överlag, om ni frågar mig. Träningarna har i det stora hela gått bra, och terrängen var ju perfekt. Vi har en bra grupp också, så det har verkligen varit kul. Nu ska vi fortsätta bila här och hoppas på att tiden går snabbt. Ha det!

Bloggen10

 

 

måndag 12 juni 2017 - 15:10

KRAFTERNA SINAR

Idag var det en ytterst trött Emelie som kämpade sig uppför backarna uppe på fjället på morgonträningen. Lägret börjar kännas, om man säger så. Kroppen känns utmattad, så eftermiddagsträningen blir ett mindre slitsamt pass på rullskidor för min del. 

IMG 6958Morgonens träning var lite dimmig också. Man såg typ ingenting. Alls. 

Igår på förmiddagen gjorde vi ett tufft men bra pass på skidor. Vi körde parstakningsintervaller på 6-7 minuter och också lite spurter. Det gick helt okej, tungt såklart, men jag kände mig ändå starkare än jag gjort under de andra tuffa träningarna vi har gjort dessa dagar. Eftermiddagspasset åkte jag med Julia, och tiden bara flög iväg. Så är det väl då man har bra sällskap och intressanta samtalsämnen, hihi. 

Nu har vi bara två hela dagar kvar här i Norge. Båda dagarna blir det grundträning för min del, mest på skidor uppe på fjället. Vi påbörjar hemresan tidigt på torsdag morgon, kör till Stockholm och tar sedan nattbåten över till Åbo. Hemma borde jag vara nångång på fredag eftermiddag. 

Nu ska jag snart börja byta om för att åka ut på pass nummer två för dagen. Ska bli riktigt skönt med en lugn, lätt länk på rullskidor. Så fin terräng, och med bra musik i öronen blir väl allt perfekt, inte sant?

Hoppas ni fått en fin start på veckan!

Bloggen10

lördag 10 juni 2017 - 16:18

HEJ FRÅN NORGE

Här i Norge har vi det bra! Vi bor i små mysiga stugor nere i dalen, och åker upp till Sognefjället några gånger varje dag, hihi. Härligt att skida och underbart att träna i denna terräng! <3 Man får verkligen en motivationsboost här, sååå kul att glida omkrig mellan (och uppe på) bergen! Otrolig terräng. Verkligen. 

Hittills har träningarna för min del gått rätt trögt och tungt. Vi tränar ju oftast på höghöjd (ca 14000m ö.h.) här, och efter alla sjukdagar och problem jag har haft nu under våren så är kroppen nog inte i bästa skick, om man säger så. De tuffare träningar vi har gjort har egentligen gått rakt åt skogen, ingenting funkar. Kroppen är trött redan nu, andningen fungerar inte som den ska och tekniken sitter inte heller. Det är sjukt jobbigt när det är så, och att se hur bra det går för alla andra när man själv kämpar för att ens orka uppför backarna är otroligt tungt. Det har nog blivit en del tårar och besvikelser, då jag så gärna vill att det ska kännas bra och flyta på, och det hela tiden är raka motsatsen. Jaja, kämpar på, what else to do liksom? Har i alla fall ett superbra gäng runt mig som stöttar och peppar, så det går fint ändå. Vi har riktigt kul tillsammans!

IMG 6761IMG 6935Så härliga tjejer ju!

Norge är ju så otroligt fint, hörni. Är typ kär i landet redan. Längtar såååå till hösten!! <3 Känner redan nu hur bra jag kommer stortrivas i Oslo med bästa Elin. 

IMG 6927

Idag har vi gjort en långlänk och vilat nu på eftermiddagen. Efter lunchen åkte vi in till Lom, en liten by några kilometer härifrån, för att köpa bullar på bageriet där. De var helt sjukt goda, alltså påriktigt bland det godaste jag ätit i bullväg. Sen passade vi på att gå in via en matbutik också för att köpa bananer, *ehmmmmmmm godis, och andra nödvändiga grejer. 

IMG 6939

För tillfället ligger jag i sängen och lyssnar på bra musik på samma gång som jag bloggar. Har precis kollat några avsnitt av Skam (hörni, dagens avsnitt var sååååååååå bra ju!!!!! In och kolla ifall ni inte ännu sett!!! Jag blev i alla fall på supergott humör, hihi), ätit godis och chillat i sängen. Nu ska jag fylla i träningsdagboken och sen fortsätta plöja igenom Skam-avsnitt. Försöker bli bättre på norska, och känner att Skam is the only right way för att lyckas med det. 

I morgon blir det FU-träning på skidor och sen nån lugnare träning. Jag hoppas på fint väder, det har regnat rätt mycket hittills under lägret, så skulle vara underbart med sol nån dag också! 

Bloggen

tisdag 6 juni 2017 - 10:18

UT PÅ NYA ÄVENTYR

Direkt dagen efter studentfesten packade jag mina väskor för att åka iväg ut på nya äventyr. Klockan två igår packade vi i FSS-bilen och påbörjade resan söderut mot Åbo. Från Åbo tog vi sedan nattbåten över till Stockholm, och nu som bäst är vi påväg igen norrut mot Lillehammer. Jag ska alltså på skidläger med FSS-gruppen till Sognefjäll i Norge.

IMG 5855Bild från Ylläs 2017

Jag har aldrig varit till Norge, och allra minst skidat där, så ska bli helt underbart att få uppleva det! Jag ska ju till Norge på hösten igen, den gången till Oslo, men får ju lite försmak på det hela nu! Hihi. 

Nu hoppas jag bara på att få vara frisk och kunna träna hela lägret, jag har ju haft lite problem med friskhetsdetaljen på senaste tiden.. Nåväl, hoppas på att mina sjukdagar är förbi för i år, haha. 

Hittills under bilresan från Stockholm har jag sovit, då jag sov så otroligt dåligt på båten. Nu känner jag mig relativt pigg igen, så ska söka lite jobb och bostad inför Oslo på hösten och fixa andra nödvändiga grejer. 

Kommer nog vara aktiv på Snapchat och Instagram under lägret, är dock inte helt säker på hur mycket jag kommer blogga, men ni kan alltså följa mig på snap (emmi2401) och Instagram (emmisvenlin). Ha det bra!

Bloggen

måndag 5 juni 2017 - 15:32

FÖR VI HAR TAGIT STUDENTEN!!!

Nu är jag student. STUDENT. Kan ni förstå det? Det kan inte jag. Dessa dagar här innan studenten har varit både kaotiska och underbara.

FullSizeRender 12

Allt har bara gått så fruktansvärt snabbt. Känslorna har inte hunnit med. Det känns som om jag precis flyttade till Vörå, och nu står jag plötsligt här, med gymnasiet bakom mig hela livet framför. Känns konstigt, men underbart på samma gång. Jag kommer verkligen sakna Vörådagarna och internatsmänniskorna så mycket att det gör ont, men vet att jag fått vänner för livet där, och det är en skön känsla. Jag har min andra familj, en familj som alltid kommer finnas där. Det vet jag. 

IMG 6662IMG 6663

SÅ MYCKET KÄRLEK <3<3<3

Jag har haft världens bästa gymnasietid, och är så otroligt tacksam och lycklig över allt jag fått uppleva i Vörå under dessa år. Jag har fått så många nya vänner och lärt känna så många nya människor. Kan bara konstatera att jag har världens underbaraste människor omkring mig. Älskar er. 

Studentdagen var en dag jag för alltid kommer minnas. Den var fylld med tårar och skratt, om vartannat. En otroligt känsloladdad dag. Vi började med att vakna tidigt, tagga till med musik och göra oss i ordning tillsammans, såklart. Only at Vöråinternatet. Sen åkte jag och Fanny till skolan för att öva sången en sista gång, och sen började folk strömma in. Jag var så taggad, så glad, så nervös och så ledsen, så ledsen, allt på samma gång. Dimissionen gick fint, och så också vårt uppträdande. Jag grät när vår grupphandledare höll tal, och också då Elin gick upp och höll tal för oss. 

IMG 6660

Efter dimissionen och fotografering åkte vi vidare mot Nykarleby för att gå på två studentfester där, sen iväg mot Kronoby där vi hann med fem fester på en timme. Ganska snabba var vi, det tycker jag faktiskt. Klockan fem åkte vi mot Vasa, för att vara på plats för studentmiddag på Strampen halv sju. Vi fick lyxig mat och hade superkul såklart! Efter det dansade vi hela halva natten. 

FullSizeRender 10

På söndag morgon körde vi hemåt igen för att ha studentfest. Min fest började klockan två, så jag hann hjälpa till lite hemma innan jag började göra mig i ordning. Sonja, min faster, höll ett litet tal till mig innan festen började, och jag grät redan efter två meningar tror jag. Det var så otroligt fint och rörande. Det gick rakt in i hjärtat. TACK <3

IMG 6698

Det kom många gäster, och jag fick underbara presenter och massa rosor! Tusen tack till alla som kom, blev så glad! <3 (Ska senare berätta lite om vad jag fick, men har inte hunnit fotografera ännu, så det får bli om nån vecka) Tack till alla som hjälpte till i köket också, och till mamma som gjort ett helt fantastiskt jobb med buffén. Kolla bara hur fint!! <3