Visa alla inlägg skrivna oktober 2017

torsdag 19 oktober 2017 - 10:47

VI HAR STARTAT PODD

Jag och min fina vän Fanny började fundera på detta i början av sommaren, och sagt och gjort, nu har vi blivit med podd! Vi spelade in första avsnittet redan under sommarlovet, men vi tog så lång tid på oss med redigering och publicering av avsnittet att det blev lite gammalt, hehe. Nu har vi i alla fall spelat in OCH publicerat ett helt nytt första avsnitt av vår podcast! Podden hittar ni HÄR och på Soundcloud HÄR.

DSC 3

Vi kommer bland annat podda om lite vad vi sysslar med här i Oslo, vad som händer i våra liv, ämnen som berör oss, idrott och världen överlag. Vi har bestämt oss för att släppa ett nytt avsnitt varje vecka, varje onsdag närmare bestämt, så det kan ni vänta er :-)

Bloggen10

onsdag 18 oktober 2017 - 21:43

#metoo

Att läsa alla dessa hemska historier som kvinnor delar med sig av just nu i samband med hashtagen #metoo gör verkligen ont i hela mig. #metoo är en hashtag som nu finns till för att uppmärksamma alla som faktiskt har upplevt sexuella trakasserier eller övergrepp omkring oss. Den finns till för att visa hur stort problem detta verkligen är, trots att så många bara viftar bort det och sopar det under mattan. Jag sitter här, med tårarna rinnande nerför kinderna, och läser inläggen som bland annat Ellen, Janina och Cindy har skrivit. Rebecca skrev också ett så sjukt bra inlägg på sin blogg. Läs det. Jag gråter för att jag kan relatera så hårt till det de skriver. Det är fruktansvärt. Helt sjukt. 

Det är ju inte galningar som utsätter oss för detta. Det är helt vanliga män i vår omgivning. För alla känner vi nån som har våldtagit, trakasserat eller ofredat någon sexuellt. Vi vill bara inte erkänna det. Erkänna att just vår vän eller släkting har gjort något sådant. Men tyvärr är det så, och det måste sluta. 

Hur många gånger har man inte fått sexistiska kommentarer, en hand på rumpan, visslingar eller bara obehagliga blickar av män? Äckliga män, i alla åldrar. Män äldre än pappa. Män som har fru och barn hemma, men som ändå på nåt sätt tycker det är okej att flirta med och trakassera tonårstjejer som mig. 

Hur många gånger har man inte blivit "cat-called"? Senast när jag och mina två väninnor gick på stan en kväll här i Oslo gick det några killar bakom oss, som bara tyckte att det passade sig att högljutt väsa fram lite "kssksskss" efter oss där vi gick och att sedan skratta och se nöjda ut då vi irriterat och argt svängde oss om. SÅ förnedrande. Detta hände faktiskt också när jag var mellan tio och tolv år gammal. Jag var på skidtävling och en medelåldersman kollade på mig rätt intensivt, och sen hörde jag bara "kssksskss, mjau". Då visste jag ju inte. Förstod inte varför i hela världen han härmade en katt och kollade så menande på mig. Jag var ju bara ett litet barn.

Hur många gånger har man inte blivit kallad hora, slampa eller fitta, bara för att man avvisat någon, eller rentav bara inte varit av samma åsikt i en saklig diskussion?

Hur många gånger har man inte blivit obekväm på grund av blickar man fått av förbipasserande män och hur ofta håller man inte nyckeln i ett fast grepp när man går ensam en kväll? Den ständiga oron som kryper fram i magen direkt man möter en man ensam på gatan, den borde inte finnas. Oron och rädslan för att just den mannen ska göra något, säga något eller ens se åt ens håll. Att alltid behöva gå med telefonen beredd och på helspänn när man är ute ensam i mörkret. Usch. Att snabba på stegen, frekvent se sig om och ha dendär rädslan inom sig.

Och hur många gånger har inte tjejer i ens närhet blivit våldtagna, trakasserade och överfallna? Usch, fy och blä för män som gör detta. Ni är så fruktansvärt äckliga. 

En gång här i Oslo när vi gick runt på stan fick min vän frågan om vad hon kostade. Vi gick bara runt på stan en fredagskväll och den äckliga gubben tog sig rätten att ställa den frågan. Äckligt. Så fruktansvärt äckligt. 

Ja, och allt som hände i högstadiet till exempel. Hur killarna drog i behåbanden på oss tjejer, eller till och med kom bakifrån och öppnade ens behå när man inte var beredd. Såg inte de vuxna det som pågick? Eller "är det bara så killar i den åldern är"? Varför sa ingen till? Varför var detta accepterat av vuxenvärlden?

Jag ska få gå omkring i vilka kläder jag vill, se ut hur jag vill och göra vad jag vill utan att män ska ta sig rätten att ta på mig, vissla på mig eller göra något annat opassande. Jag orkar inte vifta bort det mer, det räcker. Jag ska inte behöva gå med nyckeln hårt i handen beredd att hugga till, eller telefonen beredd för samtal, när jag stiger av spårvagnen på kvällen och ska hem. Jag ska inte behöva gå omkring och vara rädd för att bli överfallen, våldtagen eller på annat sätt sexuellt trakasserad av män. 

DSC 7484

Jag önskar och hoppas och vill tro att detta någongång ska få ett slut. Att de män som känner igen sig i något av allt detta kvinnor skrivit om skäms. Att de vill sjunka genom jorden, och att de börjar behandla kvinnor med respekt. Att de slutar se oss kvinnor som objekt. 

Bloggen10

tisdag 17 oktober 2017 - 13:06

HEALTHY WEEK

Den här veckan har vi bestämt oss för att äta nyttigt och vegetariskt. Typ. Vi, impulsiva som vanligt, kom på att vi vill ha en sån vecka nu, så sagt och gjort, vi gjorde matlista och gick sedan till butiken för att veckohandla. Denna vecka blir det alltså ägg och gröt till frukost, soppa eller sallad till lunch, sen middag och så smoothie som kvällsmål. Frukter är mellanmålet. 

mat

Några av rätterna vi har planerat är zucchinibiffar, batatsoppa, rödbetsbiffar, laxsallad och tomatsoppa. Är sååååå peppad och taggad på allt detta, ska faktiskt bli hur kul som helst! 

Hittills har vi hunnit äta bulgursallad (sjukt gott och superenkelt att tillreda!!) och sen också lax och sparris. Idag ska vi äta batatsoppa till lunch, och det vet jag redan att är supergott, så det ser jag fram emot!

Vår bulgursallad innehöll bulgur, stekta champinjoner, gurka, ruccola, sallad, sötpaprika, majs och linfrön. Lätt som en plätt. 

Nu är det ju absolut inte så att vi på något sätt äter väldigt onyttigt överlag och därför vill hålla en "healthy week", vi kände bara för att få lite omväxling och testa något nytt. Känna oss lite fräscha, liksom. Vi gör heller inte detta för att gå ner i vikt (det går ju absolut inte på en vecka heller, såatteh) eller något sånt. Obsobs. 

Bloggen10

tisdag 17 oktober 2017 - 11:34

VLOGG: Follow me around

Nu är vloggen från lördagen uppe på min kanal på Youtube :-)

abcdefg

Ha en superbra tisdag hörni! <3

Bloggen10

lördag 14 oktober 2017 - 17:29

höstmusik & poddtips

Denna lördag till ära tänkte jag dela med mig av några låtar som för tillfället spelas i mina öron, samt tips på podcasts! Allt blir ju mycket bättre när man har nåt bra att lyssna på <3

Vi börjar med podcasttipset, nämligen Flygvärdinnepodden. Alltså, låt oss bara ta en tyst minut för denna underbart härliga podd. Jag har blivit så otroligt inspirerad och taggad på att jobba som flygvärdinna nu när jag lyssnat på den podden, alltså helt sjukt. Jag ska helt klart söka jobb som flygvärdinna nångång inom de närmaste åren, det är en sak som är säker! Åh, så härligt!! Ni MÅSTE lyssna på Flygvärdinnepodden hörni, SÅ intressant att höra hur de jobbar och alla historier de har att berätta! Jag lyssnar på podden från appen Podcaster. 

600x600bb

Musiken kommer här:

Stargazing - Kygo ft. Justin Jesso

Cool with it - Alida

Touch - Kehlani

Like that - Bea Miller

The Best You Had (DJ Fresh Remix) - Nina Nesbitt

Jag tänkte vlogga idag, så en vlogg är på gång, bara så ni vet! Vi gör inget speciellt, men ni får följa med ändå. Ha en bra lördag <3

Bloggen10

 

 

 

fredag 13 oktober 2017 - 21:24

SPISNINGS

Ikväll åt vi god mat. Vår nästan traditionella fredagsmiddag. Tortillas. Ville bara kika in och få er att dregla lite över vår mysiga mat, hihi. 

DSC01068DSC01069DSC01071

Nu ska vi kolla film och fortsätta med fredagsmyset. 

Bloggen10

 

fredag 13 oktober 2017 - 15:05

happy friday

Idag är det fredag och hur skönt är inte det? Jag har för tillfället lite ont i halsen, men det försöker jag ignorera så gott det bara går. Orkar inte med sånt just nu. 

Annars då? Jo, i veckan har jag tränat, fått ett paket hemifrån innehållande nya rullskidor och en nalle (TACK ALVA <3), städat, jag och Elin har färgat håret och så har jag och Fanny fixat en grej som snart kommer komma ut, hihi. Stay tuned.

DSC 7392

Idag ska vi sköta några ärenden, gå ut lite och sen blir det tortillakväll. Nu har vi precis ätit lunch och röjt upp i lägenheten (ja, vi gör det flera gånger i veckan, det blir stökigt DIREKT), så nu kan man se golvet igen, yay. 

Ha ett fint veckoslut! <3

Bloggen10

torsdag 12 oktober 2017 - 16:28

veckans blogglista: ORDNING OCH REDA

Här kommer veckans blogglista, som handlar om ordning och reda, städning och såna grejer. Det här med att städa är inte helt min grej, och det lär ni förstå snart. 

Så är min garderob organiserad: just nu är den inte organiserad alls. Jag och Elin delar garderobutrymme, så det är rätt blandat där inne. Annars brukar jag ha en hylla med byxor, en med tröjor och så vidare. Nån gång har jag ordnat efter färg på kläderna också, men det funkade inte alltför bra sedan i praktiken, haha. 

Mitt kylskåp är organiserat på detta sätt: mat överallt, all over the place. 

Så strukturerar jag upp min dag: Jag gör väldigt ofta listor på saker jag vill få gjort eller behöver hinna med. De listorna har jag oftast på min telefon, men ibland skriver jag ned punkterna på papper också. Jag är verkligen en riktig listmaja. Sedan bara för att jag skrivit upp nånting är det inte alls säkert att den saken blir gjord. Allt som oftast står samma sak på listan i flera dagar innan jag tar tag i det påriktigt.

Så här ser det ut i mitt badrumsskåp: för tillfället delar jag ju badrumsskåp med två andra, så det är rätt kaotiskt där inne. I alla fall på min hylla, hehe. Dessutom är vårt badrumsskåp extremt litet.

När jag planerar en fest: då ska det vara listor i mängd och massor, det är ett som är säkert. Listmajan kryper fram igen. 

Jag städar mitt hem: rätt sällan, men då jag städar så städar jag ordentligt. Då ska allt vara skinande rent efteråt, liksom perfekt. Jag städar inte ofta, men då det händer görs det bra. 

Så är min dator organiserad: min dator är verkligen inte organiserad alls. Mitt skrivbord på datorn är helt kaotiskt med massa bilder över hela skärmen. Mamma gråter inombords varje gång hon ser det, hehe. Jaja, sån är jag. 

DSC 0690

Just nu ser det waaaaaay värre ut än såhär på skrivbordet på datorn för min del. Ni vill inte veta. 

Så här mår jag om det är stökigt runt mig: Jag mår rätt bra faktiskt. Visst, ibland kan det småirritera mig att det ligger saker precis överallt i lägenheten, men det är inte som att det påverkar mig alltför mycket. Jag trivs i kaos egentligen. Det är lite sån jag är. Kaos. 

Nu kanske ni fattar att det här med ordning och reda inte riktigt är min grej och att mitt liv finns i mina listor. Fyll gärna i Sevendays lista du med, ser fram emot att läsa era listor! <3

Bloggen10

måndag 9 oktober 2017 - 19:23

STÄDNING, HELG & SOLSKEN

Vi på Briskebyveien 48 började veckan med ett gympass, ett riktigt bra ett faktiskt. Efter gymträningen gjorde vi lunch, och sen städade vi hela lägenheten. Vi dammsög, skurade, dammade och tvättade badkaret och allt sånt. Då vi var klar med allt det gjorde vi matlista för veckan och drog iväg till Kiwi för att veckohandla. 

Veckoslutet gick supersnabbt, hann ju knappt ens blinka och så var allt förbi. I fredags gjorde vi i alla fall veckans långlänk i form av rullskidning och cykling för min del. Senare på kvällen gick vi runt lite på stan och sen gick jag faktiskt på dejt. Det var mysigt.
Lördagen började vi med ett intervallpass på Kollen, riktigt skönt faktiskt. Sen gjorde vi en god middag också, tacopaj. Hur gott?

aaaaaaaVeckan överlag bestod till rätt stor del av träning, då det var en tuffare vecka för min del. Allt kändes riktigt bra dessutom, och det är ju alltid kul. 

Nu ska jag och Elin börja fixa dagens middag, nämligen hemgjord pizza. Favoritmat. Ifall nån missat det. Ha det bra!

Bloggen10

onsdag 4 oktober 2017 - 16:41

KANELBULLAR

Idag är det, ifall nu nån kan ha missat det, kanelbullens dag. Vi har, som så många andra, bakat bullar här i vårt lilla krypin i Oslo. Ingen av oss är ju alltför van i köket, men vi lyckades faktiskt sjukt bra med detta bullbak. *Stolt*. 

DSC01050DSC01059Vi hade dock inget pärlsocker hemma, men bullarna blev supergoda ändå. På bilderna ser ni plåten med fina bullar. Den andra plåten med bullar som vi gjorde var inte lika fotogenisk, om man säger så. Goda var de i alla fall! Vi använde ett recept från Lindas Bakskola, ifall någon undrade. 

Idag började jag dagen med att gå till gymmet, där jag körde snabbhetsstyrka och gjorde lite stabilitetsövningar. Nu ska jag snart iväg på dagens andra pass, rullskidning på Holmenkollen. Är riktigt taggad faktiskt, bullarna gjorde susen, hihi. 

Då jag och Elin kommer hem från Kollen ska vi äta middag, och sen har vi planerat att se en skräckfilm ikväll. Koseligt. 

Bloggen10