Visa alla inlägg skrivna maj 2014

torsdag 29 maj 2014 - 12:27

Kom igen nu, vädret!

 

glaslykta3

 

Så här i slutet av maj vill vi leva största delen av vår tid utanför huset, men så kallt som det har varit, har vi inte ens velat sitta i uterummet mer än korta stunder åt gången. Om det helst skulle sluta blåsa! Jag plågas av håravfall och när det blåser som det gjort den senaste veckan, blir jag av med mer hår än vanligt. Det gillas inte!

En dag tog jag mod till mig, trädgårdshandskarna på händerna och gav mig på den förhatliga myntan som växer längs med ena sidan av växthuset. Jag grävde och bökade tills svetten och blodet rann, och nu ståtar jag med ett präktigt skavsår i handen som gör att jag inte kan vara till någon större nytta i trädgården de närmaste dagarna. Fast det gör inte så mycket, för nu är son och sambo från Åbo hemma över helgen, och jag umgås hellre med dem än med ogräset!

 

pelargoner2

torsdag 29 maj 2014 - 00:00

Nytt i gästrummet

 

gastrum 10

 

Som bekant är jag litet ombytlig av mig. För snart tre och ett halvt år sedan när vår äldre son flyttade ut, gjorde vi om detta rum till gästrum. Tre och ett halvt år med nästan inga förändringar (förutom någon ny matta, en massa nya kuddar etc.) är en lång tid, så nu tyckte jag det var dags att uppdatera här inne litet grand. Så, det blidde en ny hylla i stället för den hembyggda tallrikshyllan (den åkte upp på kallvinden, man vet ju att vissa saker inte varar för evigt) och så plockade jag fram litet andra småsaker än tidigare, och vips har vi ett nytt, mycket luftigare rum. Ja, "skrivbordsstolen" bytte vi också ut. Den är ett sopcontainerfynd från stället där mamma bodde tidigare, och nu fick den alltså flytta hem till oss. I stället får mamma ha vår antika stol hos sig tillsvidare. Nu är jag nöjd en stund igen. Eventuellt.

För tillfället tycks det inte gå att lägga till den här nya bloggen på Bloglovin, men bear with us, vi försöker lösa problemet.

 

ekby 9

 

 

ekby 10

 

gastrum 8

onsdag 28 maj 2014 - 00:00

Lördagsutfärd

 

Malla makeat 2

 

I lördags var vi lite oöverens om hur vi skulle tillbringa vårens varmaste dag hittills, men som vanligt kom vi till en kompromiss så båda blev nöjda och glada. Först åkte vi till caféet Mallan Makeat i Ilmajoki, för det har jag velat se och varit inbjuden att komma och beskåda sedan en längre till tillbaka. Huset har jag besökt tidigare i samband med att vännen Kamomilla gjorde ett inredningsreportage där för flera år sedan. Caféet fanns inte på den tiden, utan har kommit till senare. Och jag kan ju säga att vi inte behövde bli besvikna! Ärligt talat åt vi de absolut godaste cafébakverken någonsin just på detta ställe. Malla (och/eller hennes man) bakar allting själva, och med kärlek, det både ser man och känner på smaken. Make till godare blåbärsmoussetårta finns inte! 

 

Mallan makeat 2

 

Mallan makeat 3

 

Caféet rymmer även en inredningsaffär med mycket fint för den lantliga smaken, och massor med blommiga koppar, som jag är så svag för. Inget fick ändå följa med hem, för det porslinsbehovet är mättat för tillfället. Ett par goda tesorter köpte jag däremot.

 

Mallan makeat

Här ovanför ser ni ägarinnan själv, och de smarriga bakverken. Har ni vägarna förbi, måste ni sticka er in här! Vi tyckte till och med det var värt att köra 150 km för upplevelsen.

När vi kom hem fick gubben ta itu med det han ursprungligen planerat för dagen - att svetsa ihop ett ärtstöd till vårt ärtland. Det ska jag visa en annan gång.

 

tisdag 27 maj 2014 - 11:19

Nya kuddar

nya kuddar

 

Som jag väntat på att dessa kuddar skulle dyka upp i någondera av de lokala Hemtexaffärerna! Lyckan var stor i fredags när jag äntligen kunde konstatera att de landat i trakterna! Läckra som sjutton är de i färgen och de passar in som pricken över i:et, så jag är mycket nöjd! För att fira detta tillskott öppnade vi en flaska med matchande dryck till den blygsamma fredagsmiddagen.

 

rosa bubblor

 

rosa bubblor

 

 

söndag 25 maj 2014 - 12:50

Hej och välkommen!

 

glas 2

 

Välkommen till mitt nya blogghem på Autre! Här kommer jag att fortsätta i samma gamla spår som på min gamla blogg alegniinoffice, d.v.s blogga om sådant jag tycker är intressant - om inredning, matlagning, trädgård, stugliv och annat smått och gott. Jag hoppas att du kommer att trivas med mig här på Autre. Lämna gärna en kommentar, så jag vet att du kikat in här.

För att jag inte ska känna mig vilsen kommer hela mitt bloggarkiv så småningom att flyttas hit. Under tiden som arbetet pågår, kan du kika in på gamla bloggen om det är något du letar efter. Hejsvejs, vi ses igen, hoppas jag!

onsdag 21 maj 2014 - 16:38

Mera trädgård!

 

a kruka2

 

I lördags var det så äntligen dags att köpa hem årets sommarblommor från plantgården. Det visade sig dock att jag inte fick hem allt jag hade planerat trots att bakluckan var full när vi åkte hem därifrån. Hur som helst tillbringade jag resten av eftermiddagen vid planterings-bordet och tryckte ner mina små plantor i diverse krukor. Härliga tider stundar, hoppas jag!

a liljek

Alltså, ni fattar säkert vilken väldoft vi kommer att mötas av när vi rör oss runt den här liljekonvaljtuvan inom kort! Snart smäller det!

 

a flox

 

Floxen skulle egentligen ner i ett blomland, men hamnade i denna kruka. Until further notice.

 

a fagelbad

 

Min stackars skraltiga betongfågel kommer inte att vara med oss så många somrar till är jag rädd. Fast kanske om den fick konstgjord andning av en svets. Jag ska nog tala med den svetskunnige i familjen och se om han kan göra något åt saken.

 

a kruk

 

tisdag 20 maj 2014 - 19:30

Sådant som växer

 

a primula


En kan ju inte annat än bli glad varje vår när sådana här små saker plötsligt dyker upp i blomlandet. Synd bara att blommorna inte orkar blomma hela sommaren lång. Jag börjar så småningom förstå innebörden av "underbart är kort", och då gäller det att njuta så länge skönheten varar. Man behöver ju inte mer än se sig i spegeln, så inser man att inget varar för evigt. Inte för att jag någonsin kopplat ihop skönhet med mig själv, men ni fattar vad jag menar.

 

a ormb


Ormbunkens växtsätt är fenomenalt, och det är roligt att följa med hur bladen vecklar ut sig mer och mer för varje timme som går. I synnerhet under en dag som i går då temperaturen klättrade och klättrade tills termometern nästan sprack.

 

a forgat


Förgätmigejen dyker upp där den själv vill, men det har jag inget emot.

 

a primul

'

måndag 19 maj 2014 - 19:42

Nu är vi igång!

 

a vaxth 4

 

a vaxth 5

 

Alla plantor till växthuset köpta och planterade, så nu är det bara att vattna och se till att man inte förargar solguden så att allt växer och frodas och ger en god skörd! Cannot wait!

a vaxt 3

 

söndag 18 maj 2014 - 19:51

En urna

 

a urna 1

 

En urna hade jag också siktat in mig på från House by F, och det var ju en himla tur att jag hade tålamod att vänta tills butiken öppnade i Vasa innan jag slog till. Jag hade nämligen tänkt köpa en randig en, men tyckte den här var finare när jag fick se dem i verkligheten. Jaja, har man tur behöver man inget vett, det sa min mormor alltid.

 

a urna 3

 

Nu kan det hända (jag säger inget definitivt, en vet ju med sig själv att en är "rätt" ombytlig) att mitt behov av marockanskt porslin är mättat. Nu är jag så nöjd, så. Vissa som jag bor med (lätt att räkna ut vem, jag bor bara med en annan person) himlar med ögonen när jag säger så, jag däremot låtsas inget se...

lördag 17 maj 2014 - 19:54

Sugar in the morning

 

a sockerskal


Jag har i mååånader haft för avsikt att skicka in en liten beställning till webbaffären House by F, men inte riktigt kunnat bestämma mig för exakt vilka prylar jag skulle beställa hem, så jag var väldigt nöjd när jag nyligen fick läsa att Fanny öppnar en fysisk affär i staden. Då fick jag ju peta och känna på produkterna, och sedan var det inte alls svårt att bestämma sig längre. Egentligen hade jag velat ha sockerskålen med svarta ränder, men det som inte finns kan man inte köpa, och visst är den här gråa riktigt fin den också.