Visa alla inlägg skrivna juni 2014

måndag 30 juni 2014 - 13:22

Man kan aldrig ha för många kuddar

turkos 2 vert horz

 

Nu var det ju inte alls meningen att jag skulle köpa några nya kuddar till vardagsrummet, men vem kan motstå en stor reakorg full med fina kuddar? Jag vet i alla fall en som inte kan det. Jag var ute för att leta kuddar till stugan, men fick hjärnsläpp och köpte bara en dit, och två till vardagsrummet. Nu måste jag åka tillbaka i morgon för att köpa ytterligare en till stugan. Eller får, jag måste väl inte. Det är de två brokiga på bilderna som är nya. De turkosa är fler år gamla, tänka sig.

söndag 29 juni 2014 - 10:20

På arbetsläger

horsie

 

Vi har varit på arbetsläger på stugan. Har man en stuga (eller ett hus, för den delen) tar arbetet aldrig slut. I sommar renoverar vi fönstren på vår stuga ute i Kvarken. Det tar tre dagar att fixa ett fönster och eftersom vi bara har ett provisoriskt fönster att lägga in i karmen medan renoveringen pågår, tar det alltså ganska många dagar totalt att få de fyra fönstren i skick igen. Men vi har ju inte bråttom, förutom att jag förstås skulle vilja att allt blev klart på ett nafs.

Medan måfärgen torkar hinner vi förstås med annat, som till exempel att äta, fota lite inredning eller att rulla stenar till nästa projekt. Något solbad har det inte blivit än, för vädrets makter är ju inte riktigt med oss i år. Hoppas det blir en ändring på den kanten SNART.

 

burkar

 

soppa

 

Vi hann också med att installera vårt nya gaskylskåp. Det är ju klart att alla våra kylmaskiner ger upp samtidigt. Det räckte inte med att vi blev tvungna att skaffa ny kyl och ny frys hit hem, vår trotjänare till kyl på stugan höll på att gasa ihjäl oss under våra tidigare vistelser där i sommar (och en del krångel de senaste två, tre somrarna), så vi insåg att det enda vettiga var att öppna plånboken igen en gång och investera i en ny. Hoppas den nya också håller i 30 år!

På bilden här nedanför ser ni att våra fönster faktiskt behöver få sig en omgång omvårdnad. Och så ser ni bl.a. mina tjusiga målar/bärplockarbyxor...

 

villan

 

sovrum 1

 

sovrum 2

 

fredag 27 juni 2014 - 08:32

Hållbart

buketten

För många i inredningsvärlden är den typen av blommor som finns på bilderna i detta inlägg ett stort no-no, men själv tycker jag de är toppen. Jag vet med mig själv att jag är lat med att byta vatten och knipsa av stjälkar på riktiga blommor, så då passar den här latmanstypen alldeles utmärkt. Och de ser ju numera väldigt äkta ut också. Åtminstone själva blommorna. Stjälkarna och bladen är inte lika trovärdiga än, men kanske någon orkar satsa mer på att göra dem naturtrogna framöver.

Vasen här nedanför (och en likadan men i några storlekar större) köpte jag i huvudstaden i förra veckan. Trevligt att den matchar vagnen där i bakgrunden. Det var givetvis inte en tillfällighet, utan noga uttänkt av yours truly...

 

turkos

torsdag 26 juni 2014 - 12:00

Sista om midsommarmaten

chokladkaka vert horz

 

Det kan tyckas att jag tjatar en massa om mat på den här bloggen, men eftersom jag inte äter för att leva, utan tvärtom, så blir det som det blir. Chokladtårtan här ovanför är den absolut godaste i sitt slag, en riktig bomb är den, men det må den vara, det är ju inte alla dagar man får hugga tänderna i en sådan. På det rosa fatet här ovanför har vi tomatsallad, potatissallad, stekta gröna bönor med chili och vitlök och aubergine i tomatsås, ifall någon är nyfiken. Efter förra veckans frosseri (kakor eller bullar varje dag) är vi tillbaka i våra vanliga matrutiner den här veckan. Skönt!

onsdag 25 juni 2014 - 00:00

To eat or not to eat

dinnerrr 1

 

Hela helgen hade vi fler matgäster runt matbordet än normalt, och det gillar jag så mycket! På söndag åt vi en nästan helvegansk måltid, det var bara kycklingen som egentligen inte hörde hemma på bordet, och tur är ju att den som inte vill, behöver inte ta av allt. Det övriga på bordet var stekt tofu, avocado, bönsallad, tabbouleh och tomatsallad. Ja, och hembakt marockanskt flatbröd med kikärter i. Och kan ni tänka er, efter detta orkade vi ännu äta efterrätt. Och fika ett par timmar senare - på ugnsvarm rabarberpaj.

tisdag 24 juni 2014 - 11:17

En tur söderut

hki 1

 

I förra veckan var vi en vända till de södra och sydvästra delarna av landet för att hälsa på två av familjens tre söner och deras flickvänner (sambor). Det blev en hel del spring i affärer, lite turistande, men framför allt umgänge med fina människor. Och mycket gott i magen. Det blåste så förfärligt kallt (ett tag snöade det till och med i Helsingfors), så "storkameran" fick för det mesta ha semester (risken fanns att man skulle ha frusit ihjäl medan man plockade fram den ur ryggsäcken), och mobilkameran fick göra jobbet med att föreviga det vi upplevde. Storkyrkan här ovanför, och Uspenskijkatedralen här nedanför. Båda ligger i samma område som vi bodde i under vistelsen i huvudstaden. 

 

hki 2

 

Det nya pariserhjulet på Skatudden såg vi bara på håll. Vid fint väder kunde man kanske ta sig en tur... or not. Höjder är inte riktigt min grej, om vi säger så.

 

hki 3

 

hki 4 tile

 

En av kvällarna blev vi bjudna på middag hos ena sonens flickvän och på vägen dit och därifrån passerade vi Ständerhuset och Finlands Nationalmuseum.

Middagen var superb, och allra, allra bäst var förrätten som bestod av den tyska delikatessen Handkäse, fermenterad ost. Så god att jag nästan började gråta av lycka.

 

hki 6

 

Följande kväll hade vi förflyttat oss västerut och där blev vi bjudna på middag av andra sonens "svärfar". Restaurangkvalitet på maten där också, och vi kände oss väldigt bortskämda av allt det goda.

abo 2 tile

 

På resans sista dag besökte vi Nådendal, och där promenixade vi i gamla stan, klättrade upp till en höjd där vi kunde beundra stan från ovan, och så besökte vi den fina stenkyrkan innan vi återvände till Åbo och intog en riklig lunch på källarrestaurangen vid Åbo slott. På sena eftermiddagen var vi klara med "södern" för den här gången och styrde hemåt, men Åboborna i baksätet eftersom de skulle fira midsommar på de österbottniska slätterna.

 

ndl 1 tile

 

ndl 3

 

abo 1

Det är alltid roligt att åka bort ett tag, men lika roligt att komma hem efter att allt gått bra (förutom de där eviga skavsåren jag aldrig lär mig att förebygga). Och så himla skönt att få sova i egen säng.

måndag 23 juni 2014 - 00:00

Midsommarmat

mids 1

 

Det var den midsommarhelgen. Det hör ju inte direkt till ovanligheterna att vi firar den på landbacken - det har vi gjort flera gånger av olika orsaker. Men det var första gången vi var så utan "fjädro" som vi säger där jag kommer ifrån. Alla de kilometer vi lade under oss och de dåliga nätterna tidigare i veckan satte sina spår, så vi var kanske inte det optimala värdparet under festligheterna på fredag kväll. Men jag tror inte gästerna tog det så allvarligt.

 

mids 2

 

mids 3

Helgen gick mest ut på att äta, och i morgon kanske jag laddar upp fler bilder på helgmaten. Med tanke på det numera dåliga minnet är det bra att ladda upp bilder så man inte bjuder på exakt likadan mat framöver. Hoppas ni andra också haft det gott i helgen!

fredag 20 juni 2014 - 13:07

Glad Johanne!

Glad johanne

 

I går kom vi hem från en tur till södra och västra Finland där vi hälsat på två av våra tre söner, och nu har det plötsligt gått och blivit midsommar. Den här gången ska vi också fira på landbacken tillsammans med våra goda vänner. Ha en trevlig midsommar alla ni som hinner titta in här!

torsdag 19 juni 2014 - 10:37

Utsikten

utsikt

 

Jag måste ju erkänna att jag inte tycker det är någon större fel på utsikten från mitt arbetsrum. Det enda felet är kanske att man blir lite otålig och skulle hellre vilja gå och sätta sig där ute än att sitta vid datorskärmen. Nå, om en dryg vecka stänger jag butiken och sedan har jag för avsikt att vara ledig hela juli. Då kan jag sitta där ute så mycket jag vill!

onsdag 18 juni 2014 - 15:28

Blommor i parti och minut

hundkex 2 tile

 

Jag varnade redan i början av denna växtsäsong för att det kommer att bli mycket trädgårdsbilder i år, och jag tycker om att hålla vad jag lovar. Inte minst lägger jag upp bilderna för mig själv, för på våren när snön börjar ge sig tycker jag det är så roligt att bläddra tillbaka och titta vilka blommor vi haft i trädgården tidigare somrar! Nu har jag ju inte varit lika flitig med kameran som jag ursprungligen hade tänkt, men små smakprover av ett och annat är bättre än ingenting. 

 

rhodo horz