Visa alla inlägg skrivna juli 2014

torsdag 31 juli 2014 - 10:22

Söndagsmiddag, del femtioelva

sonmat 1

 

I söndags bjöd vi mamma och yngsta sonen på skördefest. Alla ingredienser utom kryddorna och en del av innehållet i rörorna (vegansk majonnäs och persiljepesto) kom från vår egen köksträdgård. I den gråa skålen har jag en blandning på sockerärter, zucchini, salladslök, mangold och chili. Det är så underbart att få äta egenodlad och garanterat ren mat. Och ja, jag glömde strö dill på potatisen. Men det är sådant som händer, hehe.

 

sonmat 2

 

sonmat 4

måndag 28 juli 2014 - 00:00

Sommarens favoritdessert

chia

Årets favoritdessert är utan tvekan denna chiapudding, som jag för första gången lagade (enligt Wivans anvisningar) när vi var i Öja för ett par veckor sedan. Då serverade vi den med jordgubbar och valnötter. Jag har sedan dess tillagt konserverad ananas och kokos som gör den om möjligt ännu mer sommarfräsch. Här nedanför tecknar jag ner receptet som flera har frågat efter. Jag tror det är litet som med ungefärsdrycken, det är inte så noga med mängderna, och man tager vad man haver.

1 burk kokosmjölk
1 förpackning kokosgrädde
2 mosade bananer
1,5 dl chiafrön

Mosa bananerna och vispa ihop med kokosgrädden och -mjölken med handvisp. Vispa därefter i chiafröna. Portionera ut i portionsformar (av denna sats blir det ca sju portioner) och ställ i kylen i några timmar. Garnera med valfria frukter, bär, nötter. Som pricken över i har jag ännu ringlat över litet lönnsirap.

söndag 27 juli 2014 - 11:58

Jeppis Pride och Nykabigodsaker

pride 1

 

Vilken dag vi hade i går! Vi inledde den med att äta frukost i växthuset, och mycket bättre start än så på en dag kan man knappt ha. Eller nåja, frukost på bryggan slår ju faktiskt det, men det här var gott nog. Någon timme senare hämtade vi min mamma och körde till Jakobstad där vi blev bjudna på lunch hos min moster. Vid tolvtiden sökte vi oss till Pursisalmi skola där paradfolket börjat samlas för att mobilisera sig inför paraden. Vilket glatt gäng. Och vilket färgglatt gäng. Jag tror att mängden deltagare slog alla med häpnad. Och vad härligt det var att få se det massiva stödet för kärlek, tolerans och rättvisa både bland dem som gick i paraden och bland dem som kantade gatorna längs med hela rutten. 

 

pride 2

 

pride 3

 

pride 4

 

pride 5

 

pride 6

 

Varför gick vi då med i paraden? Vi önskar att alla fick leva ut sin kärlek oavsett vem man blir kär i. Kön, hudfärg, religion eller annan övertygelse ska inte stå till hinder för att du ska få känna dig älskad och känna dig trygg i din relation. Eftersom det är vår egen vardag önskar vi så innerligt att alla andra ska ha samma möjligheter och rättigheter som vi. Bilden här ovanför får symbolisera vad som är viktigast.

 

glass

 

Efter paraden unnade vi oss varsin lösglass, faktiskt för första gången i år. Och den var precis lika god som den ser ut. Eller nästan. Saltlakritsglassen blev nästan för salt mot slutet. Och som om glassen inte hade varit nog, besökte vi också det omtalade caféet Skorpan innan vi avslutade Jakobs Dagar för denna gång. Heta kanelbullar och iskallt kaffe i den heta solen var en intressant kombination. Vi smälte allt det goda hos moster en god stund, innan återfärden söderut inleddes.

 

skorpan

 

nykabi 1

 

Den gick först via bloggvännen Sandra, där vi fick beundra hennes makalösa trädgård. Efter att ha sett den har jag fler saker på min trädgårdsto-do-lista för nästa sommar. Vi fick också köpa hem ett stort fång grönkål att lägga i frysen för vintern eftersom vår egen blivit uppäten av larver.

Vi var inte hungriga, men eftersom vi planerat in ett besök på nyöppnade Cindy's Burger i Nykarleby, stannade vi ändå till där och åt middag. Det besöket behövde vi heller inte ångra. De serverade extremt goda och fräscha burgare, och dit återkommer vi gärna. Det fanns fler rätter på menyn som vi vill testa framdeles. Vi önskar de nya entreprenörerna stort lycka till, och hittills ser affärerna ut att rulla på med fantastisk fart.

En enastående dag med många minnesvärda händelser i fantastisk sommarvärme fick vi uppleva. Jag önskar att sommaren aldrig tar slut!

 

nykabi 2

fredag 25 juli 2014 - 18:26

Bloggisar på besök

ant 7

 

Häromdagen fick vi finbesök till stugan! Jag hade bjudit in tre av mina bloggvänner (Anna-Lena, Nina och Ann-Christine) för att ge dem chansen att andas lite Kvarkenluft, och det fick de ju. Het Kvarkenluft. Och då menar jag verkligen het. Just den här dagen slog den del av skärgården som vi befann oss i värmerekord för landet. En stor del av tiden stod vi i vattnet för att svalka oss, även om det inte riktigt lät sig göras eftersom vattnet var lika varmt som luften normalt så här års. Det var roligt att ha damerna på besök, och jag hoppas de trivdes trots att vi fick litet mer värme än vi hade lagt in beställning på. 

 

askar 13

 

När vi skjutsat gästerna tillbaka till båthamnen, öppnade vi alla fönster till stugan och försökte vädra ut varmluften, men när temperaturen där inne ändå inte sjönk under 28 grader, bestämde vi oss för att sova utomhus. Vi spände upp myggardinen och bar ut täcke och kuddar. Täcket var faktiskt helt överflödigt, vi sparkade av oss det direkt. Det blev dessvärre inte så värst mycket sömn den natten, för även om myggorna inte kom åt att äta på oss, hörde vi dem, och det behövs verkligen inte många myggor för att få nattsömnen förstörd. Dessutom höll måsfåglarna konsert för oss. När måsarna äntligen tystnat för natten vid tretiden och det blev lugnt på fjärden, fick vi besök av en räv. Någon gång efter det somnade vi, tills fågelsången åter satte igång tidigt på morgonen. Riktigt ilskna blev fåglarna när en sparvhök dök upp för att hetsa dem. Livet mitt i naturen. Men en upplevelse var det ändå att sova under bar himmel, och det kan nog hända att vi gör det fler gånger.

 

ant 2

 

ant 4

 

ant 5

 

ant 6

torsdag 17 juli 2014 - 16:23

Nytt projekt

virka

I förrgår på kvällen påbörjade jag ett nytt virkprojekt och i dag minns jag plötsligt varför jag inte handarbetar oftare. Aj, min nacke. Aj, min arm. Aj, min hand.

onsdag 16 juli 2014 - 18:48

Ian 22

ian 1

 

I dag har vi firat familjens yngsting, vår fina Ian, som fyller 22 år! Alla föräldrar tjatar om samma sak, och jag kan bara instämma: vart tog alla åren vägen?

Han har glimten i ögat, är full med bus och har ett stort hjärta som klappar för allt levande.

Hjärtliga gratulationer, älskade unge!  

 

ians mat

 

ians cheesecake

tisdag 15 juli 2014 - 20:20

Ungefärsdricka

ungefarsdricka

Vi fick smaka en god dryck när vi var i Öja i helgen - ungefärsdricka. Ja, den heter väl egentligen ingefärsdricka, men eftersom alla mängder i receptet är ungefärliga, kläckte Martin den passande namnet ungefärsdricka. Vill du själv testa, ska du göra som följer.

Skala och skiva en drygt 10 cm stor bit ingefära och lägg i en bunke/kastrull. Pressa i saften av tre citroner. Rör ner 1,5 -  3 dl socker (jag tycker det räcker gott och väl med den minsta mängden). Häll över ca en liter kokanden vatten. Låt sta och dra ungefär ett dygn. Sila av och buteljera. Vi mixade den färdiga drycken med mineralvatten (förhållande ungefär fifty-fifty).

måndag 14 juli 2014 - 20:09

I Öja

Vilken panghelg vi hade! På lördag styrde vi norrut för en släktträff i den ena av mina två barndomsstäder. Efter träffen åkte vi ut till våra vänners stuga i Öja, där vi skrattade, åt och drack så att vi nästan sprack. På söndag åkte vi båt ut till fyrön Tankar. Förutom att vi nästan strittade, d.v.s. flög ur båten vid ett tillfälle var det en mycket trevlig tur. Vi picknickade på ön innan vi återvände "hem" och åt "litet" till. Vi tackar värdarna för det förträffliga sällskapet och allt gott vi bjöds på. Hoppas vi får komma igen innan alltför mycket vatten rinner under bron. 

oja 14oja 12oja 3oja 4oja 5oja 6oja 15oja 8oja 9oja 10oja 11

söndag 13 juli 2014 - 15:48

Mera skärgård

tisdag 13

 

Vi är så himla nöjda över vår terrassförstoring och kan inte fatta varför vi inte gjort detta tidigare. Nu får vi bara se till att använda den så mycket som möjligt innan hösten är här igen.

 

tisdag 14

 

Även om vi jobbat hårt, har jag hunnit bläddra i några inredningstidningar. Man måste ju smälta maten innan man tar itu med kroppsarbetet igen.

 

tisdag 12

 

På onsdag eftermiddag plockade vi fram madrassen till solsängen. Den har stått inne, orörd, i flera veckor, dels för att vädret inte varit samarbetsvilligt, dels för att vi varit för upptagna för att ligga eller sitta på den. Nu var det dags, men det visade sig vara alltför hett, så vi fick skjuta på det roliga till senare på kvällen efter att gubben badat bastu. Då satt vi där och spelade sällskapsspel i kvällssolen. Det går inte många sådana kvällar på en sommar, och vi var väldigt glada över att vi var just där just då och kunde njuta av härligheten.

 

tisdag 10 horz2

 

Jag lade in en beställning på en fotpall, och det tog inte många minuter för gubben att skruva ihop den. Jag målade den i samma färg som de övriga terrassmöblerna, för klart att allt ska matcha här också. Ni ser väl den behändiga mobilhyllan under pallen? Allt ska anpassas för dagens rackerier.

lördag 12 juli 2014 - 18:52

Vin med vän

ingela webb horz2

 

I måndags, kvällen innan vi styrde båtfören mot stugan, träffade jag vännen Kamomilla över ett par uppfriskande glas kalla drycker på stan. Hon var i trakten på fotouppdrag, och då måste vi förstås passa på att ses. Det är nu litet mer än ett år sedan hon var hos oss och fotade vårt hem och vår stuga för olika fotoreportage. Det sista av fyra reportage kommer att dyka upp om en knapp månad - i tidningen Unelmien Talo ja Koti. Det är roligt att ha något sådant att se fram emot!