Visa alla inlägg skrivna augusti 2014

söndag 31 augusti 2014 - 17:46

Födelsedagsmorgon

sondagsmorgon

Kan man vakna till en mer perfekt födelsedagsmorgon är denna? Nä, skulle inte tro det!

fredag 29 augusti 2014 - 18:15

Skördevecka

klappagrot

 

I förra veckan pågick projekt Skördevecka (när pågår den inte?) och då var mitt mål att till största delen använda råvaror ur eget land till våra middagar. Jag lyckades ganska bra. Det största undantaget gjorde vi på fredag då vi åt kött (råbiff av Highlandkossa), för än så länge har vi inte börjat med boskapsskötsel. Kossan har betat cirka fem kilometer från oss, så köttet var ju åtminstone ekologiskt och närproducerat. De djupfrysta ärterna till ärtsoppan var också köpta, men i vissa fall får jag lov att göra avkall på mina principer.

 

rodb 2

 

tartar

 

artsoppa

 

Här kommer ännu ett kollage från Instagram där samtliga middagar finns med, också de som inte blev så fotogeniska:

 

PhotoGrid 1409065314059

 

torsdag 28 augusti 2014 - 18:41

Vår vardag

ata kaka

 

Folk brukar fråga om jag står ut med att ha maken hemma hela dagarna, och vad han gör för att sysselsätta sig. På fråga ett svarar jag JA! Det finns inget bättre! På fråga två kan jag inte svara. Det vore lättare att säga vad han inte gör. Hälften av tiden sysslar han med sådant som jag inte har en susning om vad det är. Som det han sysslar med på bilden här nedanför. Någon sorts uträkning för något bygge han har på gång. Ibland bygger han något på beställning. Senast ett högtalarskåp till en av sönerna. Jag har lagt in en beställning på två stycken trädgårdsbord, men de är bara under planeringsstadiet än så länge och ska inte verkställas förrän nästa vår. Och så pysslar han i trädgården. Det är han som gör storjobbet där ute. Jag planerar och ger order. Han verkställer. Han är guld, vet ni. Baka kan han också, fast kakan här ovanför är mitt verk. Den kakan försvann i ett huj, för yngre sonen hade via en studiekompis som följer mig på Instagram fått höra att jag bakat en vegansk kaka, så han kom och tog det mesta av härligheten med sig hem till sig. Det är bra att någon vaktar oss och tänker på våra linjer...

 

utrakn

 

nystart

 

oljud

onsdag 27 augusti 2014 - 13:12

Busväder och äppelkaksdoft

 

appelkaka 2a

 

Vad är det för ena som som beställt det busväder som lägrat sig över våra breddgrader just nu? Usch, fy och tvi, vad jag ogillar sådant här väder. Jag märkte just att toppen på en av våra körsbärsträd brutits av i ovädret. För att trösta oss bestämde jag mig för att sprida lite väldoft i huset i dag. Det blev ett par kakor att slänga i frysen för kommande behov, och en äppelkaka på årets första äpplen. Det finns väl inte mycket som doftar så hemtrevligt som äppelkaka. Än har jag inte avgjort om vi ska få gå lös på kakan redan nu, eller om den åker samma väg som de andra två kakorna. Jag passade på att testa min nya pajform (klick) som jag köpte på Foodie Living häromdagen. Den funkade alldeles ypperligt! Jag har också för första gången bakat kakor utan ägg, och det gick också över förväntan. I stället använde jag sojamjölk, precis som när jag lagar majonnäs.

 

appelkaka 1

 

busvadre

 

tisdag 26 augusti 2014 - 12:31

Cream Tea

 

teaparty 3

 

En dag i förra veckan fick jag plötsligt en våldsam längtan till London, och det nästbästa sättet (det bästa är att sätta sig vid datorn och boka en resa dit) att avhjälpa den längtan och lätta på trycket är att ställa sig i köket och baka en sats scones. En dryg halv timme senare kunde vi sätta oss vi dukat bord och avnjuta trösten (efter att jag hällt en kopp med te över väggen och golvet i vardagsrummet). Sylt hade vi heller inte hemma, men nog ett par deciliter färska blåbär i kylen och hallon i frysen, och dessa fick hastigt kokas till sylt och kylas ner. Som ersättning för clotted cream vispade jag ihop lite crème fraiche och en gnutta vaniljpulver. Det är så underbart att ha gubben hemma året om så att han kan ställa upp på alla mina upptåg!

 

teaparty 4

 

söndag 24 augusti 2014 - 10:56

Hälsningar från Stockholm

cia ingela 1 vert

 

Facebook is awesome. Tack vare den har Cia och jag återknutit kontakten efter drygt 30 år. Vi träffades på språkkurs i Brighton sommaren 1979, och efter det brevväxlade vi och hälsade på varandra några gånger under gymnasietiden. Sedan tappade vi kontakten, inte för att vi blev osams, men bara för att båda blev upptagna på sitt håll med annat. Ända tills vi hittade varandra på Facebook för ett par år sedan. Cia bor numera i Stockholm, men hennes föräldrar nära oss, och nu bestämde vi oss för att träffas efter alla dessa år när hon ändå var i trakten. Och det var så himla roligt att ses igen, och ta upp tråden där vi tappade den då för 33 år sedan. Båda var överens om att det inte ska få gå 30+ år tills vi ses igen. Om inte annat, får jag åka till Stockholm för att köpa mera av teet hon hämtade - Söderblandningen som "alla" talar om! Tack, tusen tack! (Bilden på oss två knyckte jag från ditt Instagramflöde, Cia!)

fredag 22 augusti 2014 - 00:00

Stora vinbärsdagen

vinbar 1a

 

I går inföll stora vinbärsdagen. Den infaller inte varje år, men ungefär vartannat. Orsaken till att den inte infaller varje år är att vi är dåliga på det där med saft. Eller rättare sagt på att dricka saft. Dels tycker vi inte att man behöver hinka i sig en massa söta drycker eftersom socker inte är hälsosamt, dels tycker jag inte att söta drycker släcker törsten, tvärtom blir man bara mer törstig av dem. Det vi däremot använder saften till, är klappagröt, så i dag ska det bli en stor kastrull av den varan.

Det vattnas i munnen när jag ser bilderna på vinbären. De ser så sjuttons läckra ut.
 

vinbar 3

 

vinbar 4a


Ett och annat glas saft kan man ju unna sig, åtminstone så länge saften ännu är fräsch och färsk. Fin färg har den också! Tidsmässigt tog hela projektet - från det att vinbären blev plockade tills saften blivit tappad på flaska - en hel arbetsdag i anspråk. Väldigt arbetsdrygt. Var det värt det? Det får vi väl se. Om det går som det brukar, får jag hälla ut saften om några år när ny saft ska in i frysen...

vinbar 5 horz

onsdag 20 augusti 2014 - 10:56

Sommargäster

Det finns så mycket jag älskar med sommaren. Jag älskar grönskan och alla andra färger. Jag älskar ljuset, värmen, blått hav. Jag älskar sommarmat. Och jag älskar vårt sociala sommarliv, alla vänner och släktingar vi träffar. Jag älskar att uppleva nya platser, men även att återuppleva "gamla".
Det jag hatar med sommaren är att den är för kort. Alldeles för kort. Även om vi hinner med en massa, känns det alltid som om jag blivit snuvad på konfekten, för jag vill bara ha mera av allt det underbara. Mycket mera. Inte nästa sommar, utan just nu.

Ett par dagar innan vi åkte ut till stugan med Milli och Janne hade vi besök av Lasse och Kerstin. Lasse är Hasses barndomsvän från skärgårdsbyn och han bor sedan många år tillbaka i Åby utanför Norrköping med sin Kerstin. Eftersom både Hasse och Lasse är radioamatörer, har de hållit kontakten radioledes under alla år. Och de kom på att det i sommar är 45 år sedan deras första kontakt med varandra via amatörradio. Det om något var väl värt att firas med ett glas skumpa!

 

lasse o kerstin

 

wiiks

tisdag 19 augusti 2014 - 11:46

Skärgårdshelg, del 2

mj 3

 

Idel glada miner till havs denna fredag eftermiddag. På kvällen fick vi uppleva en skön solnedgång. Och mygg. Fast det var en sort som inte ger sig på människan, utan håller sig i bushen ovanför ljungriset. Vilka mängder det fanns av dem. Gick man till utedasset eller ner till stranden, fick man se till att inte öppna munnen.

 

mj 19

 

mj 5

 

På lördag morgon traskade vi iväg till yrkesfiskaren som håller till på ön. Där köpte vi fisk till middagen eftersom vi inte skaffat fiskekort i sommar. Med allt jobb vi uträttat här ute i sommar, skulle vi ändå inte ha hunnit/orkat lägga ut några nät.

 

mj 7

 

mj 21

 

mj 20

 

Sedan åkte vi ut på en liten tur med båten och tog i land på Södran Nikersgrund där vi åt picknick och njöt av tillvaron (getingbett till trots). Jag hittade en fin hjärtformad sten som jag hade velat ta hem, men vissa tyckte den var onödigt stor att kånka iväg med därifrån.  

 

mj 13a

 

mj 9

 

mj 10 a

 

När vi återvänt till Änterskär blev det så småningom dags att sätta fyr i bastukaminen, äta middag, njuta av det sista av lördagssolen och att äta litet till. Som avslutning på en fin dag överraskade vi våra kära män med ett sällan skådad två timmar lång dansuppvisning. Dock besparar jag er fotona som togs under showen... 

Pigga och nytra tog vi oss an söndagen, åt en stadig frukost, diskade och packade ihop och lämnade ön. Det är lika vemodigt varje gång att bryta upp och åka hem till civilisationen. Until next time! 

 

mj 11

 

mj 12

 

Camillas fina foton på oss här nedanför. Jag ser gravid ut på den längst ner till höger, men jag kan berätta att det inte är som det ser ut. Man vill ju inte komma med i Guiness rekordbok som Korsholms äldsta föderska heller.

 

Ingela och Hasse narbild bloggstorlek

 

ingela webbsize horz

måndag 18 augusti 2014 - 10:02

Skärgårdshelg, del 1

mj mat tile

I helgen hade vi våra goda vänner Camilla (klick) och Janne som sällskap ute på stugan. Det blev ett par varma, sköna och avkopplande dygn där ute i vårt lyckoland. Förutom goda vänner var nyckelorden för helgen god mat, goda drycker, goda samtal, en varm bastu, discodans, en båttur, picknick, vackra solnedgångar och allmänt välbefinnande. Om alla människor fick ha några sådana helger per år, skulle världen säkert se annorlunda ut.