Visa alla inlägg skrivna oktober 2014

fredag 31 oktober 2014 - 15:45

Halloween och skenet bedrar

 

okt tile


Men söta öde så fort den här månaden rann av oss! Dock har jag inget emot att höstmånaderna rusar iväg, för det betyder att det snart är jul, och sommar igen!

Som jag berättade tidigare var vår Åboson hemma i förra veckan. Vid första anblicken - med det långa håret, det buskiga skägget och med den musik han klämmer ur sin gitarr - verkar han kanske litet skrämmande, men vet ni, skenet bedrar. Det dunkar ett gott, varmt och kärleksfullt hjärta där inne, precis som hos hans lillebror. Som jag älskar mina små gullegryn.

Och Halloween blev det visst också. Ni ser att jag har pyntat huset.

torsdag 30 oktober 2014 - 12:34

Fullt hus, tomt hus och The Who

 

ian o nina3


Det känns tomt här i huset den här veckan. I förra veckan var det "fullt hus" här de flesta dagar. Bland annat fick vi njuta av yngre sonens och hans flickväns sällskap vid matbordet ett par gånger. Man kan ju inte annat än bli glad när man får sitta och titta på så här söta ansikten. För att inte tala om den fina toppen som flickvännen bär. Hennes musiksmak kan vi bara applådera! The Who (det är deras logo som pryder toppen) var förresten det första bandet vi såg tillsammans live, hela familjen, år 2007 på Hartwall Arena i Helsingfors. Ett minne för livet, och så roligt att kunna dela den uplevelsen med nära och kära. Förra sommaren såg gubben och jag samma band i London, och det var ingen dålig upplevelse det heller. The Who ska komma ut med ett nytt album snart, så vi sitter i smyg och hoppas att det blir en ny världsturné i samband med det. Om inte, blir vi väl tvungna att åka till London igen (stackars oss!)...

tisdag 28 oktober 2014 - 10:00

Them berries


ronnbar 1

 
Rönnbären är verkligen något utöver det vanliga i höst. Korrigera mig om jag har fel, man jag har för mig att de i normala fall brukar vara uppätna så här års. Färgen är helt underbar, inte orange som vanligt, utan intensivt röd och så inbjudande, så jag kan inte låta bli att knapra i mig ett och annat bär. Och en sådan fin kontrast de utgör mot allt det gråbruna, trista där ute. Varje morgon kollar jag om bären hänger kvar, för sedan när fåglarna blir utan att äta försvinner de på några röda. När bären försvinner är det väl tillåtet att plocka in lite julrött inne i stället, eller?


calluna horz


I går när jag var ute och fotade rönnbären fick jag syn på vår avkortade fjolårsgran. Tänk om man skulle köra med en lite annorlunda gran i år?

måndag 27 oktober 2014 - 10:41

Fredagskalas


fredagsdukn 1

 

I fredags fortsatte firandet av gubbens födelsedag med en ny dukning och nya gäster (och ny mat givetvis). Förutom födelsedagsgästerna hade vi glädjen att ha vår Åboson hemma över helgen och vid bordet bland annat under denna middag. Sådant sätter guldkant på tillvaron.

 

fredagsdukn 2

 

Det är ett tag sedan jag delat med mig av något recept, så jag tyckte det var dags nu. Pajen har jag tidigare gjort på okokt kondenserad mjölk, men den här gången hittade jag bara en färdigkokt variant, men det gick lika bra med den. Färgen blev bara lite annorlunda än i våras. Se bild HÄR.

 

key lime pie tile

torsdag 23 oktober 2014 - 11:26

Min man får de finaste presenterna

 

ha pres 6

 
Min man får verkligen de finaste presenterna. Inte nog med att paketen innehåller fina saker, saker som faktiskt matchar hemmet (surprise, surprise), som pricken över i dök dessutom vår son som bor i Åbo upp i går kväll för att fira sin far. Och ja, som ni alla säkert förstår, är han, dagens fyllare, värd allt detta och så mycket mer!

onsdag 22 oktober 2014 - 14:48

Festligt hela veckan



crlunch 2

 

Eftersom jag är så där barnsligt förtjust i att fira allt möjligt, går det ju inte att låta en födelsedag gå förbi närpå obemärkt och med bara ett kalas. Så nu kör vi med lite festligt på faten hela veckan lång. Det är sällan vi får en sådan här lunch. Vissa dagar äter vi varsin knäckemacka med majonnäs och inlagd zucchini på, vissa dagar bara en frukt, men den här gången blev det en rejäl croissant med skaldjur och gravad lax. Och majonnäs, så klart. Nu ska jag nog stå mig tills i kväll då jag ska gå ut och äta med vänner. Festföremålet i familjen får dessvärre inte följa med, så han får nöja sig med gårdagens rester, en big bejkels (hemgelska för bakelse) included. Det går nog ingen nöd på honom.

onsdag 22 oktober 2014 - 11:14

Den där Hasse


hakal 1 1

 

Jag vet att jag ofta skryter på min man (det diskuterades till och med på bloggträffen i söndags, hehe), men det finns en sak med honom som jag för egen del inte är så nöjd över, och det är det faktum att han kan sova var som helst och i princip när som helst. När jag ligger i sängen och snurrar om nätterna, ligger han och sussar sött. Fast själv påstår han att han vaknar varje gång jag rullar runt, och det är ju i och för sig ofta, eller mest hela tiden, men han lyckas somna mellan varven, och det gör ju inte jag. Det känns ganska tröstlöst att ligga och lyssna på någon som sover när man själv kämpar med att få tag på sömnen. Häromnatten när jag låg vaken ända till fem på morgonen funderade jag att man i stället för att ligga och snurra på stället borde rulla i sidled och se hur långt avstånd man lägger bakom sig en hel vaknatt. Det är sådana här viktiga saker jag ligger och tänker på när jag i stället borde få min välbehövliga skönhetssömn.
Men nu var det ju inte mig och min sömn jag skulle berätta om, utan om kalaset för min käre gubbe vi hade i går, två dagar i förväg. Dagens ungdom är av en upptagen sort, därav kalas i förväg. Eller kalas och kalas, en liten tisdagsmiddag med ett gott bakverk till efterrätt blev det, och med en son och flickvän och mormor vid matbordet. I morgon, på den riktiga födelsedagen, blir det däremot fasta, och efter det fortsätter firandet på fredag.

 

hakal 2

måndag 20 oktober 2014 - 19:10

Bloggträff

 

AL 7


I går var jag och ett antal andra mer eller mindre aktiva bloggare inbjudna till Anna-Lenas fina hem för att umgås och äta gott. Alla bidrog med något till buffén eller till goodiebagarna vi fick och det blev ett kalas som heter duga. Faktiskt så till den milda grad att jag inte somnade förrän efter klockan fem i morse. Men det var det värt. Det är roligt att man ännu så här i vuxen ålder, övre medelåldern eller vad nu den här åldern jag befinner mig i kan tänkas heta, hittar människor som man känner kommer att stå en nära resten av livet. Vi behandlade många olika ämnen under våra samtal, och inte enbart det som fört oss samman, d.v.s. bloggande och inredning, och som vanligt gick tiden alltför fort. Tack till alla er som kom och bidrog till den lyckade träffen, och ett varmt tack till spindeln i nätet, Anna-Lena, för gästfriheten!


AL 2 1 tile2

 

al vert horz2

Det kommer säkert att dyka upp ett och annat inlägg till om träffen hos de andra bloggarna så småningom, så kika gärna in hos dem också: Anna-Lena, Seralias stuga, Lindas lantliga, Inredningsdrömmar och rackarungar, Lyckoslanten, Livet på Vestergård, StrandviksVillan och En vacker vardag.

lördag 18 oktober 2014 - 11:34

När en säsong övergår i en annan



korgstol

 

Vi har avslutat vår uterumssäsong för flera veckor sedan, men eftersom vi ser rakt in dit från vårt vardagsrum är det "ytterst viktigt" att inredningen där också följer årstiderna, åtminstone till viss del. Jag byter alltid ut textilierna till hösten, och förr julpyntade jag även där ute. Det senare struntade jag i förra året, och så får det bli även i år. Det är ju så himla trist med de där barren som har en tendens att dyka upp där man minst anar dem långt in på våren. På tal om jul så bestämde jag redan förra året att det var vår sista jul med äkta gran. Från och med i år blir det plast. Få se då om jag håller det jag lovat (eller som familjen tycker: hotat med) när det kommer till kritan. I går köpte jag förresten årets första jultidning, så snart går startskottet för julen. Gubben har en regel - inget julrelaterat i huset förrän efter hans födelsedag. Tur att den infaller nästa vecka, för det kan hända att jag inte orkar vänta många veckor till...

fredag 17 oktober 2014 - 18:02

Tack och lov att det är fredag


salladdd


Man skulle nästan kunna tro att jag tagit höstlov från bloggen, men det är precis tvärtom, jag har tagit arbetsledigt härifrån. Jag har alltså haft fullt upp, och inte ens en gång orkat eller hunnit tänka på bloggen. För tio år sedan skulle arbetsmängden inte ha hindrat mig, men efter att jag drabbats av utmattning vet jag att det inte lönar sig i längden att försöka vara duktigare än man är. Vid lunchtid i dag fattade jag veckans bästa beslut, d.v.s. att stänga kontoret för resten av veckan. Vi drog till stan och belönade oss själva med varsin getostsallad i saluhallen. Den var vacker för ögat, men mitt smaksinne sa att det var något som saknades ur den. Eller så har jag blivit ännu mer kräsen än jag varit tidigare. Oavsett var det skönt att sätta sig vid dukat bord och bara vräka i sig.