Visa alla inlägg skrivna november 2014

fredag 28 november 2014 - 11:35

Inför första advent, och start på 25-årsfirandet


guldjul 2


Så här inför första advent har jag kört nästan fullt ut med jul i vårt vardagsrum, och i morgon ska jag plocka fram mitt röda decemberporslin. Jag hade tänkt mig en röd jul även i vardagsrummet, men sist och slutligen blev det inte så många röda inslag. Dock är det ju inte alls hugget i sten att inredningen kommer att se likadan ut ända fram till jul. Det är ju många dagar dit, och min smak hinner ändras många gånger under tiden. I en svag stund i går gick jag och lovade min gubbe att det är köpstopp på julrelaterade saker för min del för återstoden av detta år. Får se hur jag lyckas med det konststycket.

guldjul

Denna dag på året är en viktig milstolpe i våra liv. Det är i dag exakt 25 år sedan gubben och jag träffades för första gången. Vi var bjudna på middag till gemensamma vänner, som tyckte att vi borde paras ihop. Och bra gick det, fast det dröjde ett par månader innan vi gjorde slag i saken. Det råder feststämning i huset, inte minst för att solen behagar skina i dag! Vi tackar och tar emot, och njuter av ljuset! Och av varandra!

söndag 23 november 2014 - 10:02

Den nya mattan


julmatta 3

Redan i slutet av sommaren fick jag ögonen på denna matta i en av stadens affärer, men jag tyckte att priset kunde ha varit lite lägre, så jag bestämde mig för att vänta med att köpa hem mattan tills närmare jul när affären brukar skicka ut rabattkuponger på större inköp. Jag har flera gånger under hösten kikat in i affären för att försäkra mig att mattan finns kvar, och så har jag väntat. Och väntat. I fredags var dagen kommen. Lokaltidningen berättade att affären sålde alla normalprissatta mattor med 40 procents rabatt. Rabatten var dubbelt så stor som jag hade förväntat mig, och bara några minuter efter öppning gjorde jag november månads bästa klipp. Och jag är så nöjd. Vardagsrummet blev visserligen flera kvadratmeter mindre med denna matta på golvet, men temperaturen steg lika många grader som antalet kvadratmeter minskade. Som ni kanske noterar, har även julkuddarna åkt fram. Och varför inte, det är ju första advent minus en söndag i dag!

torsdag 20 november 2014 - 15:56

Granar på hjärnan


rumsgran

Granar är fina. Förra julen beslutade jag att det var sista gången vi hade en äkta julgran i huset. Jag hade sett en fin oäkta variant i en affär i stan, och jag bestämde mig för att gå och köpa den efter jul. Korkat av mig att inte köpa den genast jag såg den, för efter jul fanns det inte en endaste en kvar. Förstås. Nu har jag väntat och väntat på att affären ska få in de fina granarna igen, men för ett par veckor sedan fick jag till min förskräckelse höra att så kommer icke att ske. Då är det ju en himla tur att det finns webbutiker i andra länder. Jag beställde hem en äkta plastgran från Holland i stället (dit har den alldeles säkert transporterats från Kina - jag iddes inte ens kolla ursprungslandet), och den dök upp utanför vår ytterdörr för en vecka sedan. Liten med naggande god (och dyr) är den, men den är alldeles perfekt för vårt vardagsrum. Jag kan knappt vänta tills jag får lyfta in den där - för närvarande huserar den i gästrummet, oklädd (men med lampor i).

En äkta gran måste jag ändå ha, och det är den på bilden här ovanför. Jag är mycket förtjust i den också, och nu hoppas jag att min gubbe lyckas hålla den vid liv tills jul, och gärna även efter det. En sak kan jag lova, och det är att den här bloggen kommer att fyllas med bilder granar i olika material och skepnader under de närmaste veckorna.

måndag 17 november 2014 - 00:00

En dagstur till utlandet


Jag som i grund och botten är en positiv, flexibel och vidsynt människa, har också mina skavanker. Det märker jag speciellt under sådana tillfällen som Umeåresan som Anna-Lena och jag företog häromdagen. Jag älskar möjligheten att för en någorlunda hyfsad penning kunna åka över till grannlandet för en dags shopping, men ändå kan jag inte låta bli att tycka att själva färden och färdmedlet kunde hålla lite högre standard. Jag förstår varför de inte gör det, men ändå. Det skulle inte krävas så mycket för att fräscha upp hela upplägget – båten, maten och underhållningen. Och jag irriterar mig på en del medresenärer. Är det fortfarande år 2014 roligt att inta en sådan mängd förfriskningar att man slockar över bordet i dansbaren? Måste man ösa tallriken full med alla rätter från buffébordet på en och samma gång? Det är ju faktiskt tillåtet att gå och plocka åt sig fler än en gång. Och måste man sitta och tafsa på sitt damsällskap i restaurangen? Och vill man underbygga fördomar med att bete sig som majoriteten förväntar sig att man ska bete sig? Jag som är så perfekt själv (IRONI) kan ju sitta och förundras över sådana saker.

Men i övrigt, hade vi en mycket BRA resa. Färjan och transporten till och från Umeå höll tidtabellen, shoppingen var BRA, jag hade fått GODA råd hemifrån inför resan (köp allt du vill ha, så du inte behöver ångra dig i efterhand) och sällskapet var ypperligt. Vi var lite nervösa för att den förkortade shoppingtiden inne i Umeå skulle bli för kort, men vi är effektiva kvinnor och slösar inte bort tid på onödigheter, så vi hann med allt vi hade planerat.

Vad jag shoppade? Nå, halva stan ungefär. Åtminstone kändes det så när jag skulle kånka på inköpen. Några julklappar blev det i alla fall, och en del ”tillbehör” till mig själv. Konstigt att det alltid är lättast att handla saker till en själv. Eller? Grönväxten här under kom jag bland annat hem med, och den gillar jag jättemycket. Inte minst för att den kräver så lite omvårdnad, och håller i en hel evighet - om jag vill.

gronteskont 2

fredag 14 november 2014 - 11:56

Nu börjas det


granpyssel 1 horz


Så har jag då tillverkat årets första julpynt. Väldans svårt sådant. Jag klippte ut granar ur en gammal papperspåse från Marimekko, och tejpade upp dem på en tråd. Idén kom jag på redan förra året, men först efter jul, och då var det inte längre läge för att börja tillverka nytt pyssel. Men nu så.

torsdag 13 november 2014 - 12:46

Sopphöst


IMG 20141112 171503 1


Den här hösten har vi ätit soppa ofta, ofta. Jag har testat en hel del nya soppvarianter, och hittills har vi gillat dem alla. Misstaget med sötpotatissoppa (som jag lagade för ett antal år sedan), det gör jag inte om. Det här är den senaste i raden av nya soppförsök. Receptet till den hittade jag på instagramkontot matkrabatHon hade sex morötter, två palsternackor, en gul lök, två vitlöksklyftor, vatten, buljong, hackad chili, salt, peppar, kokosmjölk, riven ingefära, lime och färsk koriander i sin soppa. Själv hade jag fem morötter, tre palsternackor, en lök, två vitlöksklyftor, buljong, hackade chili, salt, peppar, riven ingefära, lime, crème fraiche (Oatlys havre-) och dill i min. Soppan blev vansinnigt god, jag lovar! Vill du testa på att göra denna skivar du rotsakerna i slantar och hackar löken och vitlöken. Stek dem en stund, tillsätt vatten, buljong, chili, salt och peppar. Koka tills allt mjuknat. Riv i ingefära. Mixa t.ex. med stavmix, pressa i lime och rör ner cr. fraiche (eller kokosmjölk). Smaka av och garnera med lite grönt, om du vill. Avnjut!

tisdag 11 november 2014 - 15:17

En kaka till


fars


Det var litet synd om gubben i söndags, för han fick ingen egen tårta att hugga tänderna i. I stället åt vi upp resterna av kladdkakan han hade bakat två dagar innan. Jag tycker han är värd en kaka varje dag, men det kan man ju tyvärr inte unna sig. Nå, eftersom det i dag är chokladens dag OCH det dessutom stod i lokaltidningen att minnet blir bättre av kakao, kände jag mig "tvungen" att vända ihop en liten kaka igen. Jag testade ett nytt recept, och det var det enklaste hittills. Smält smör, rör ihop övriga ingredienser och grädda. Easy-peasy. 

När vi nu en gång är inne på det här med att trycka in saker genom brödhålet, kan jag tipsa om ett enkelt recept jag testade i förra veckan. Receptet hittar du HÄR (klick!). Jag håller på att lära mig att tycka om saffran, men än är det för tidigt att använda kryddan i matlagning, så jag bytte ut huvudingrediensen saffran mot gurkmeja, paprika-, chili- och vitlökspulver, och det blev en alldeles utmärkt rätt av det hela. Vacker för ögat också, i synnerhet i kombination med det fina Marimekkofatet.

 

vegopasta 

söndag 9 november 2014 - 11:38

Fars dag



NGE 3

Hasse, du vet vad jag tycker om dina faderskapliga egenskaper. En bättre far till mina barn kan jag inte tänka mig. Inte en bättre make heller. Du lyser upp min dag. I dag och alla andra av årets dagar. <3

fredag 7 november 2014 - 13:01

En vecka går så fort


kladdk

 

Dagarna och veckorna rusar iväg i en hiskelig fart, och det har ju sina sidor. Skönt att hösten och vintern går fort, men samtidigt åldras man ju fortare. Fast det tröstar ju att alla drabbas jämlikt, även den man i vår släkt som efter att han fyllt 50 bestämde att han skulle börja fylla bakåt, d.v.s. dra av ett år för varje gång han fyllde år. Hans mål var att bli lika ung som han var på militärporträttet han hade i sitt sovrum. Han torde ha nått den åldern för flera år sedan, men jag har aldrig följt upp hur det blev med den saken.

Nåväl. Det jag ville ha sagt är att veckan varit fullspäckad, men nu har jag skickat iväg veckans uppdrag och ska ta helg. Gubben testbakade en kladdkaka i morse eftersom vi ju firar kladdkakans dag i dag. Den här varianten torde passa alla veganer och allergiker och dylika som brukar dinera hos oss. <3

Här några bilder från förra söndagen och veckans soppmiddagar. Söndagen var en riktig lyxdag för mig, för då hade vi två "inhyrda" kockar i köket, och efter maten diskade gubben undan som vanligt. Det hela var den mest lyxiga söndagen jag upplevt, för det inträffar inte ens på mors dag, eller min födelsedag för den delen. Mera sådant... thank you very much. Till er som bjöd på denna lyx vill jag bara säga att det var storligen uppskattat! 

 

bilder

lördag 1 november 2014 - 16:13

Frost och missöden



frost 3

 

Och så vaknade vi till minusgrader. Frosten ser ju trevligare ut än den är, så jag gick ut med kameran på förmiddagen och sköt några bilder. Sedan tog jag mig i kragen och satte igång med storstädning. Och det dröjde inte många minuter förrän jag kom på varför jag inte gör det oftare. Det var när jag hällde ut ett halvt tvättfat fullt med smutsvatten i ena vardagsrumssoffan. Ett djungelvrål senare rusade gubben in med allsköns trasor, och jag gjorde mitt bästa för att torka upp efter mig. Mitt bästa var dock inte nog. Hela eftermiddagen har soffan läckt vatten, och lär nog göra det ett tag till.

Sedan gick det nästan två timmar innan nästa olycka var framme. Då lyckades jag ha en av mina favoritvaser i golvet. En vas som vi verkligen ansträngde oss för att hitta i somras när vi var på turné i södra delarna av landet. Även om det är världsliga saker det handlar om, harmas jag så in i sjutton. Nu tycker jag resten av dagen kunde gå som en dans, men jag ska precis börja med dagens middag, och då kan ju verkligen hur mycket som helst gå åt skogen ännu.

 

frost 3 tile