Visa alla inlägg skrivna april 2015

torsdag 30 april 2015 - 11:45

Valborgsmunkar

 

valborgsmunkar 1

 

Min vän Mia som har namnsdag i dag - grattis - brukar alltid koka munkar till vårt gemensamma Valborgsfirande, men i år hinner hon inte, så jag tänkte överraska henne och ta på mig den biten av festförberedelserna. Jag har inte kokat munkar sedan hösten 2009, så det var verkligen på tiden att kolla om jag fortfarande har kvar konsten. De blev "ganska" bra.

Ha en trevlig kväll hur ni än väljer att fira Valborg!

 

Mina munkar är veganska, jag använder vanlig vetedeg, men skippar animalierna:

5 dl vatten
50 g jäst
2 dl socker
2 tsk salt
150 g margarin/mjölkfritt smör
ca 1 kg vetemjöl

onsdag 29 april 2015 - 11:38

Inför kalashelgen

 

glasburk med kran 

 

Vilken helg vi har framför oss. I morgon får vi fira Valborgsmäss med goda vänner och på söndag ska vi fira mammas födelsedag här hos oss. Allt detta betyder mycket gott i magen, och trevligt sällskap framför allt. 

På söndagens kalas tänkte jag inviga min nya glasburk med kran. Jag köpte en liknande för ett år sedan, men den saknade gummitätning, så när jag min nöt skulle skruva på kranen, sprack hela glaseländet. Inget kvitto hade jag förstås kvar, så jag kunde inte åka tillbaka till butiken med behållaren. Den här gången var kranen färdigt påskruvad!

Med tanke på det förestående kalaset var det ju en himla tur att jag tog mig i kragen och bytte till sommartextilier i uterummet förra helgen. Häromdagen skurade jag också golvet med tallsåpa. Det blev så fint. Doftar gott gör det också. Nu är det bara sommarblommorna som fattas, men dem vågar jag inte köpa hem ännu. Den finska våren är inget att lita på.

 

 

tvattat golv

 

När sonen med flickvän var här på besök en dag frågade han vad jag uträttat den dagen. Jag berättade att jag placerat ut kuddar i uterummet, men han förstod inte hur det kunde tänkas vara arbetsamt på något vis. Men det kan ju vara jättesvårt. Första dagen lyckades jag inte optimalt, men ett par dagar senare fick jag till det, så nu känner jag mig riktigt nöjd. Det resultatet fick ni redan se i förra inlägget. Viktiga saker.

måndag 27 april 2015 - 11:54

Uterumssäsongen är här

 

kuddar vert 

 

Jag vill så mycket. När det kommer till inredningsstilar alltså. Nu har min hjärna gått över i uterumsmode och inredningen inomhus kommer att få ligga någotsånär i dvala till sisådär i mitten av augusti någon gång. Sommarmatta och -porslin ska jag plocka fram, men mer än så kommer jag inte att engagera mig i inomhusgrejer på en tid, om gamla tecken är något att lita på.

Uterummet ja. Jag skulle vilja ha ett att inreda i vitt och svart, ett att inreda i blått och vitt - inte i marin stil, utan med lite inslag från sydligare breddgrader - och så ett där jag öser på med färger så att alla som besöker rummet önskade att de var färgblinda. Det är bara det sista jag har. I år hade jag tänkt byta huvudfärgen till grönt, men det gick inte att förverkliga utan en enorm arbetsinsats (som skulle ha inkluderat flera timmar med min ovän symaskinen bl.a.), så jag kör med samma färger som tidigare år, bara i lite intensivare nyanser.

En riktig färgexplosion blev det där ute efter att jag köpt en ny duk till bordet, och några nya kuddar. Jag ratade den ena av våra "gamla" (de har inte så värst många år på nacken, därav citationstecknen) eftersom den inte var tillräckligt stor för att ligga bekvämt i, och i stället för den har vi nu en dagbädd som min in-house-snickare byggde i förra veckan. Och ja, jag vill så gärna ha något att sträcka ut mig på under varma sommarkvällar. Gamla soffan ska få en ny färg och flytta ut till stugan, är det tänkt.

Och om nu någon skulle få för sig att vi har för många kuddar i uterummet, och i synnerhet i dagbäden, kan jag meddela att man aldrig kan ha FÖR många kuddar!

fredag 24 april 2015 - 11:11

Lite om trädgård och sånt

 

tradgard juli 2014

 

Varje gång jag öppnat mitt fotoredigeringsprogram på datorn den här veckan, har det av någon anledning öppnat albumet juli 2014. Det är ju trevligt att tänka att någon trädgårdsnisse planterat in en bugg i maskineriet så att jag ska bli inspirerad att börja påta i trädgården. Jag har fortfarande inte "hunnit" med annat än att ansa hallonbuskarna och att köpa hem lite penséer och några fröpåsar. Om vädret förstår att uppföra sig i helgen, kanske jag tar i tu med att rensa och räfsa bort fjolårslöv och blader och saker. Än är det is i backen, men vi ska tro att tjälen ger med sig så småningom.

Gubben däremot, han har inlett sommarens byggverksamhet och ska i dag måla sista varvet på en ny möbel vi ska ha i uterummet. Om allt går enligt planerna, blir det en del sågande, hamrande och skruvande i sommar. Inga stora saker, men ändå sådana som kan göra stor skillnad där de står/ligger.

onsdag 22 april 2015 - 18:14

Nu är det jul igen

 

jultartor i april

 

I dag fick jag ögonen på en förpackning tårtdeg i frysen och den upptäckten väckte ett plötsligt habegär som jag lyckligtvis kunde stilla då jag hittade en liten klick plommonsylt längst inne i kylen. "Onsdagsmyset" är räddat, kan man väl säga.

Mina fina penséer vill också vara med på ett hörn i detta blogginlägg, och det måste de ju få vara. Att man kan bli glad av några få blomstackare! 

 

arets forsta penseer

Taggar:

Kategorier:

Food

Skriv en kommentar 2

tisdag 21 april 2015 - 10:41

Hänt i helgen

 

hant tile

 

Ibland tycker jag att jag får en överdos av datortid under veckan, och tar en datorfri helg. I helgen som gick fick inte bara datorn vila, utan kameran också (däremot inte mobilkameran, som synes). I stället idkade vi socialt liv ansikte mot ansikte med folk. Vi hade besök av min barndomsväninna från min hemstad, jag deltog i Bloggloppisen på Ritz på lördag, och på söndag hade vi våra sedvanliga middagsgäster, vi röstade i kommunalvalet (med det till viss del beklagansvärda resultatet) och vi besökte vår guddotter på sjukhuset.

Efter en bloggpaus på några dagar är det alltid svårt att komma i gång igen, men det brukar ge sig efter en tid.

I går hämtade vi hem lite virke till säsongens första bygge, och jag ska - vid tillfälle - ge mig ut för att jaga lite nya textilier till vårt uterum. Det blir ingen lätt uppgift (jag har redan scannat igenom hela internätet), för den färg som jag tänkt ha som grund är inte alls trendig just nu, och det betyder ju att jag får vända på varje sten för att försöka hitta det jag söker.

Ett par andra milstolpar passerade vi också i går - vi köpte hem årets första penséer och åt årets första sparris. Sommaren känns inom räckhåll nu! 

 

fredag 17 april 2015 - 11:28

Smörgåskrasse + yours truly = ingen lyckad kombo

 

smorgaskrasse

Jag har gillat smörgåskrasse sedan någon gång på 70-talet, och jag har försökt odla den i flera omgångar, men har alltid blivit tvungen att dumpa sådden innan den blivit ätfärdig. Orsak? Stanken! Den stinker ju som sjutton gubbar, minst. Jag har alltid sått fröna på vadd, men här nyligen fick jag tips av en av mina trädgårdsgurun som sa att jag skulle försöka så på jord i stället. Sagt och gjort. Det gick mycket bättre. Visst stank den, men inte så fasligt mycket som tidigare, och jag kunde faktiskt ha fatet stående inne i huset (i hjälpköket). Tidigare har jag haft krassen i garaget, och ändå har stanken trängt sig in i huset på något vänster, trots att vi har ett välisolerat hus.

Nå, jag var nöjd och glad över att ha lyckats odla fram någorlunda luktfri krasse, och så går jag och läser hos någon på Instagram att man inte ska ha jord i glas utan att skydda glaset med t.ex. plastfolie, för jorden äter upp glansen i glaset. För att skydda min fina Aaltoskål fick vi hastigt klippa på så mycket krasse vi förmådde på våra frukostsmörgåsar, och dumpa resten. Krasse och jag är kanske inte menade för varandra.

Taggar:

Kategorier:

Food

Skriv en kommentar 2

torsdag 16 april 2015 - 11:55

Pannacotta och chiapudding med kokos

 

kokospannacotta 2 horz

 

I mitt barndomshem fick vi efterrätt varje söndag, och det är en tradition som jag försökt hålla fast vid sedan jag flyttade hemifrån. I dag tänkte jag bjuda på två superenkla recept med få ingredienser och få arbetsmoment, så det finns verkligen ingen orsak att inte testa dem.

Tycker man inte om kokos, skippar man det i receptet ovan, och har i lite extra grädde i stället. Vill man ha vaniljsmak, tillsätter man vanilj. Ibland har jag i grädde och någon god juice i stället för kokosmjölken, och det blir gott varje gång.

Chiapudding ser man ju vart än ögat skådar numera, och det är den efterrätt vegansonen helst äter när vi andra äter något med grädde i. Chiapudding kan man äta vilken tid på dygnet helst, att begränsa sig till att endast äta den som efterrätt är att göra sig själv en björntjänst, för den är ju inte enbart god, utan hälsosam också, och den går att variera i det oändliga. Och inte är det så nogräknat med mängderna heller när man gör den, fast jag brukar hålla mig ungefär till de här nedanför för att få en trevlig konsistens på det hela. Har jag inte har kokosgrädde hemma, skippar jag den. Ibland använder jag någon annan växtbaserad mjölk i stället för kokosdito o.s.v. Här (klick!) har jag bloggat om chiapuddingen tidigare.

 

chiapudding horz 1

onsdag 15 april 2015 - 14:22

Staffan Bruun hade rätt

 

vitlokspotatis

 

För drygt tio år sedan dök Staffan Bruun upp i rutan (i Strömsö) och påstod att han lagar den näst bästa vitlökspotatisen i världen, och det stämmer verkligen! Vem som lagar den godaste kommer jag inte ihåg, men eftersom jag tror att en rätt alltid kan nå upp till ännu högre höjder, tror jag på honom.

Jag har lagat vitkökspotatis efter hans recept ett antal gånger, och nu vill jag så gärna dela med mig av detta fantastiska recept! Det enda som behövs är potatis, vitlök, smör (mjölkfritt smör om du är vegan) och salt. Easy-peasy.

 

Skala potatisen och skiva den i lika tjocka skivor. En mandolin är prima till detta. Bred ut potatisskivorna i en smord långpanna.

Pressa eller riv några skalade vitlöksklyftor (the more, the merrier) över potatisen, och skär ytterligare några vitlöksklyftor i skivor eller bitar och strö över potatisen.

Salta väl och klicka sedan flera rediga smörklickar på potatisen. Ju fler, desto godare förstås.

In i ugnen i 200 grader tills potatisen är mjuk. Rör gärna om några gånger medan potatisen ligger i ugnen, men gör det försiktigt så potatisen inte går sönder.

 

Servera med vad du vill. Nu senast åt vi bönbiff, koreansk chiligurka, sallad, ugnstorkade tomater och kycklinggeggamoja till. Potatisen och tomaterna var bäst!

tisdag 14 april 2015 - 11:51

Veckade vaser för halvassit

 

veckad vas anno 1

 

På Instagram fick jag ett tips om små, fina veckade vaser som en av affärerna i stan nästan slängde efter en. För en euro vasen, d.v.s för halvassit, nästan gratis, kunde jag ju inte annat än att se till att få hem dem. De blev ett trevligt komplement till mina befintliga i samma stuk. Jag tror det får räcka med vaser i denna stil nu, jag tröttnar väl ändå snart på dem och bestämmer mig för att sälja dem vidare på loppis. Det brukar gå så. Men fram tills dess ska jag njuta av dem.

 

veckade vaser anno 1 2