Visa alla inlägg skrivna juni 2015

måndag 29 juni 2015 - 15:04

Semesterstädning och trädgårdsbilder

 

Piccadilly3

 

Nu kan man ju nästan luras att tro att sommaren har anlänt på riktigt. Två dagar av solsken redan, and counting. Fast i morgon ska det visst regna igen.

Vi har hunnit med en stugvistelse sedan senast. Vi har kommit överens om att bara åka dit när det lovas vackert väder, men den här gången gjorde vi ett undantag. Gubben som slitit varg hela våren och försommaren behövde faktiskt få slänga upp fötterna och fördjupa sig i en bok en stund. Nu är det full fart här på hemmaplan igen. Stora sommarstädningen har tagit vid, och det innefattar bl.a. fönstertvätt (hur roligt är inte det!) och en massa annat putsande och fejande. Och lite skruvande på det. I går var det blombänkar och odlingslådor som fick sig en upprensning. Det värsta är att ingen ser någon skillnad om en vecka, då är det lika mycket ogräs överallt igen.

Jag har haft onödigt lite jobb  på sistone, men ändå har jag sommarstängt butiken nu och ska unna mig lata dagar några veckor framöver. Fast det där med lata är ju relativt.

 

gron oas

 

 

hundkex

 

 

skyltat

torsdag 25 juni 2015 - 20:33

Vår tomatkörka

 

tomatkorka2

 

Lagom till mors dag för fyra år sedan blev vår tomatkörka inflyttningsklar. Tidigare hade vi ett "tomatskåp" som stod vid garageväggen och rymde tre tomatplantor och inget annat. Numera har vi dubbelt upp av tomater, och dessutom rum med paprika, gurka och chili samt ett cafébord med stolar där vi brukar sitta och dricka kaffe när tillfälle ges. Växthuset är byggt av gamla fönster från min mans barndomshem. Här (klick) har jag berättat hur tomatkörkan blev till.

 

inne i tomatkorkan 2

 

Så här års brukar vi redan ha skördat våra första gurkor, men i år var plantorna minimala när vi köpte dem, så det dröjer nog ännu innan vi får plocka in den första. Vi har tre olika chilisorter, och lustigt nog har den som heter Early Jalapeno just producerat sina första blomknoppar. De två andra är på g sedan länge. Vår första paprika har nått full storlek, så nu väntar vi bara på att den ska få rätt färg. Tomaterna brukar inte mogna förrän i augusti, så det gäller att ha tålamod.

 

vaxkraft

onsdag 24 juni 2015 - 12:11

Ett dygn på Änterskär

 

pinnsoffa2

 

Eftersom det utlovats vackert väder till tisdag, drog vi till havs med en fullastad båt på måndag kväll. Gubben har byggt ett rejält matbord till vår förstorade terrass, och det skulle transporteras till ön. Vi hade också skaffat virke till ett vindskydd till samma terrass, så det blev en hel del kånkande innan allt var i land och på rättan plats.

En ny kudde till pinnsoffan hade vi också med oss, den andra från vänster här ovanför. Passar som hand i handske just precis där.

Sent på kvällen fick vi påhälsning av herr Älg. Det är första gången jag sett en här på ön. Spillning hittar man så fort man går omkring lite, men detta är min 26:e säsong här, och så lång tid tog det alltså innan den dök upp. Han åt sitt kvällsmål runtomkring vår stuga. Ungrönnarna och björkarna föll honom tydligen i smaken, den rackaren. Till slut blev jag trött på att se honom förse sig, så jag gick ut och pratade med stora bokstäver tills han skuttade iväg.

 

alg pa besok2

 

På tisdag morgon drog gubben på sig rollen som Byggare Bob och på eftermiddagen var bygget klart. Dessemellan hade vi hunnit inta vår första lunch vid det nya bordet, och senare även middag på samma ställe. Och äntligen kan man säga att sommarvärmen hittat till Österbotten! Fast det nöjet varade ju inte särskilt länge, i dag, onsdag, regnar det igen.

 

dimmig morgon

 

dukat pa nytt bord2

 

Så här ser det ut på terrassen nu. Det känns mer som ett rum nu med vindskyddet som skyddar mot nordanvinden. Det är knappt så vi nändes åka därifrån. Än är jag lite osäker på färgen på vindskyddet - det kan hända att det kommer att få lite gråsvart färg på sig vad det lider.

 

terrass 5

 

terrass 4

måndag 22 juni 2015 - 14:58

Syrenbrist

 

syrener

 

Jag har alltid velat ha syrener på vår gård, och för några år sedan tog vi ner ett äppelträd för att ge rum för några syrenbuskar. Från början var buskarna tre till antalet, efter ett år hade vi bara två kvar, och de hänger visserligen med än, men för en tynande tillvaro. Den ena har några blomklasar, den andra orkar knappt ens producera blad i år. På andra sidan av vår gård har grannen planterat en syrenhäck som frodas och mår bra, så jag fattar verkligen inte vad vi gjort för fel.

Lika uselt är det med vår humle. Först köpte vi sex svindyra plantor som nog växte rätt bra första året, men sedan dess har de inte orkat växa många centimeter per sommar. Förra året hämtade vi sticklingar från en väninna, men inte heller de har kommer igång ordentligt. I år fick vi sticklingar av Ninas - yngsta sonens flickväns - föräldrar, och de ser ut att trivas någorlunda. Hoppas nu bara att det blir någon höjd på dem. Det ser så ledsamt ut med humlestörar utan blad och kottar.

lördag 20 juni 2015 - 20:53

Midsommarglimtar

 

midsommar 4

 

Det är tre år sedan vi senast firade midsommar på stugan, men i år var det dags igen. Gubben har en säker informationskälla när det gäller väder och vind, så vi visste att vädret skulle bli hyfsat, och drog därför iväg strax efter lunchtid på fredag.

Vi behövde inte vänta någon lång stund förran molnen lättade och solen kom och gjorde oss sällskap för resten av dagen. På kvällen kom myggen också och ville vara med på festen, men då drog vi oss inomhus för ett lagom stort sällskap är bäst, myggen fick stanna ute och fira för sig själva. De är ändå rätt dåligt pidrospelare de där otygen, och ett förfärligt oväsen för de också.

Hur som helst, maten var superb, dryckerna likaså och sällskapet var ju förstås bäst. Tänk att vi alltid lyckas pricka in alla dessa detaljer på ett optimalt sätt. Vi är ena lyckostar.

På lördag packade vi ihop och åkte hem. Vi vill ju också hinna umgås med sonen, som snart åker tillbaka söderut igen. En helg går allför fort.

 

midsommar 2

 

midsommar 3

fredag 19 juni 2015 - 00:00

Större skäristuga

 

ommoblerat 1

 

Nyt harmittaa, som finnen säger. I 25 somrar har jag tyckt att det varit trist att gubben blivit tvungen att sitta med ryggen mot sjön (havet) när vi suttit vid matbordet inne i vår stuga. Och nej, jag har inte tänkt tanken att byta plats med honom, för jag har kontrollbehov och måste få hålla koll på bryggan och eventuellt anländande gäster. Jag har i mitt stilla sinne försökt möblera om rummet oändligt många gånger, dock utan att använda måttband, för jag har litat blint på mitt ögonmått som aldrig svikit tidigare. Den här gången är jag glad att det gjorde det. Jag har nämligen inbillat mig att vår gamla pinnsoffa inte får plats mellan dörröppningarna till sovrummen, men visst sjutton fick den det, och nu är jag glad som en lärka. Vi tog bort tilläggsskivan för matbordet, för två personer (oftast är det bara han och jag där ute) behöver inte ett bord med rum för sex. Personer alltså, hehe. Och vet ni, nu fick vi ett dansgolv mitt i stugan, och ja, det är redan testat och godkänt! (fear not, de blå mattorna ska bytas ut i en mycket nära framtid).

Vilken tur att det var dassigt väder i måndags så vi kom till skott att testa ommöbleringen, annars hade den kanske blivit ogjord.

 

ommoblerat 2

 

ommoblerat 3

 

Så här var rummet möblerat tidigare (fotot är från augusti 2013):

 

anterskar 2013

 

Hörni, det är midsommar nu! Vår Åboson kom hem för lite midsommarfirande i går kväll, hans sambo däremot jobbar i helgen. Vi ska fira midsommaraftonen i goda vänners lag! Ha det gott, alla!

 

midsommarblommor

torsdag 18 juni 2015 - 13:04

Hemma hos Lyckeliten

 

lyckeliten 6

 

Häromdagen fick jag assistera vännen Camilla på ett par fotouppdrag. Först åkte vi till bloggaren Victorias hem i kommunen där en del av mina rötter finns - Larsmo, och på kvällen tog vi oss ut till Strömsö för en annan typ av fotografering. Jag hann inte skjuta många bilder själv under dagen, men här kommer ett litet smakprov från det fantastiska hemmet. Gotta love!

 

lyckeliten 8

 

lyckeliten 7

 

 

tisdag 16 juni 2015 - 11:12

Firat 25 år som förlovade

 

 

fira 25

 

I förrgår för 25 år sedan, en torsdagseftermiddag, promenerade vi till en av juvelerarna i affären och köpte oss ett par förlovningsringar. Samma dag hade vi fått veta att vi väntade barn. En lyckans dag på många vis, alltså! Och de lyckliga dagarna fortsätter!

Vi inledde firandet med prinsesstårta och skumpa till frukost. Sedan var det altanförstoring för hela slanten resten av dagen. Med några tårt- och skumpapauser under dagens lopp förstås, och när dagen var till ända, fanns det inget kvar av det goda. Men en förstorad altan hade vi i stället! Det blev en bra förlovningspresent till oss själva, tyckte vi.

 

forstora altan

måndag 15 juni 2015 - 15:33

Kärt besök

 

aurora o minna

 

I helgen har vi haft kärt besök från Stockholm! Det var första gången lilla Aurora och hennes pappa Dusan trampade finsk mark. Tyvärr går tiden alltför fort när man har roligt, men vi hoppas att ni kommer snart igen, Minna & co!

 

aurora

 

minna med familj

lördag 13 juni 2015 - 18:45

Nice cream

 

nice cream

 

Vid det här laget vet ni ju att jag gillar att tillreda saker med få ingredienser. Grejen här ovanför är just en sådan. I vanliga fall brukar jag laga den av en enda ingrediens, men den här gången hade jag i två.

Vanligtvis mixar jag alltså frusna bananbitar till glass. Den här gången mixade jag frusna bananbitar och frusna hallon, och det blev om möjligt en ännu godare glass av det hela. Vill man experimentera, kan man ju ha i vad som helst i princip. Nästa gång ska jag testa med avokado. Ja, något som också behövs är en stor dos tålamod, för det går inte precis fort att köra bananen till rätt konsistens.