Visa alla inlägg skrivna juli 2015

tisdag 28 juli 2015 - 09:10

Jul i juli

 

Ann Lis och Stefan

 

Så många trevliga möten och så många fina presenter, så inte konstigt att det kändes mer som jul än juli i förra veckan! Som jag tidigare berättat hade vi besök på stugan av bonussonen, hans sambo och hennes föräldrar på tisdag. På onsdag var det bloggträff med ett gäng bloggare på Strampen, på torsdag fick jag lite shoppinghjälp (som om jag behövde hjälp med att shoppa, tänker säkert någon...) av bloggvännen Seralias, och på kvällen fick vi besök av bloggvännen med bloggen Lyckoslanten och hennes man. På fredag fick jag en (mycket) tidig födelsedagspresent av bloggvännen Ann-Christine. Vad jag älskar den här tiden på året då alla är sociala och rör på sig. Under vinterhalvåret blir vi nästan eremiter i vårt hus.

 

hortensia i vas

 

Fantastiskt vackra blommor och en alldeles underbar tillbringare fick jag av våra besökare. Hjärtligt tack för dem!

 

kanna marimekko

 

Seralias köpte hem fina fat åt mig från Indiska så att jag själv slapp åka in till stan enkom för dem. Mange takk!

 

pineapple plates

 

Och Ann-Christine som varit till grannlandet hade köpt hem lite godsaker till mig, bland annat detta fina kuddfodral som förutom sitt utseende har ett väldigt fint namn (Lukas)! Stort tack för allt!

 

kuddfodral lukas

 

 

hortensia bla

Och sist men inte minst den fina buketten jag fick av veckans första gäster!

måndag 27 juli 2015 - 13:12

Inredning ute och inne

 

ny vaxt

 

nya fotpallar

 

I förra veckan blev det till och med två turer till stugan. Lite nytt i inredningsväg hade vi med oss under första turen - bland annat en ny växt till terrassen. Fattigmansbambun (vass) gillade inte att bli uppryckt med rot och allt, utan tynade bort, och eftersom vi inte gör regelbundna besök på holmen, kan vi inte ha någon riktig växt där. Nu blev det en fejkvariant som jag hoppas står ut med att vaja i vinden, för blåser, det gör det ju i år.

Vår gamla träsoffa är jättefin, men hög, och jag som inte är så fasligt hög över havet brukar tycka det är lite ansträngande att sitta i soffan när fötterna knappt når till golvet. Detta avhjälpes numera med två fotpallar, som är multifunktionella och bland annat också funkar som (drink)bord bara man ställer en bricka på dem.

Och så några bonusbilder från en vecka tillbaka:

 

terrasslyktor

 

kvallssol

 

lugn morgon 1

 

lugn morgon 2

 

lugn morgon

fredag 24 juli 2015 - 09:11

Veckans flora och fauna på Änterskär

 

herr alg tile

 

Som jag berättade tidigare har vi i sommar för första gången fått se de älgar som vistas på vår holme. Tidigare år har vi bara sett lämningar av dem. En kväll i början av veckan dök farbror älg upp. Han intog sitt kvällsmål en bit från vår stuga, och när han ätit klart lade han sig ner i ljungriset och tog igen sig. Han brydde sig inte nämnvärt i att vi for omkring med våra kameror och plåtade honom från alla håll och kanter.

Följande kväll dök två hjortar upp. Förra sommaren såg vi en hjort vid två olika tillfällen och tidigare i sommar har vi sett en liten vitsvanshjort, men den här gången såg det ut att vara två vuxna, en hona och en hane. De var lite skyggare än älgen, men speciellt hanen ställde ändå lydigt upp som fotomodell för oss.  

 

hjortar tile

 

trana

 

Följande morgon vågade sig en av tranorna som håller till i närheten ganska nära bebyggelsen, och samma morgon hade svalungarna som huserat under vår takkant trillat ner ur boet. Vilket sjå föräldrarna har som ska se till att hålla alla magar mättade. Uppe i boet fanns ännu en unge, och hen hade furstligt med utrymme nu när hen kickat ut sina syskon. 

 

svalungar 1

 

 

svalungar 2

 

Det växer förstås en massa olika växter på vår holme, men mina favoriter - p.g.a. färgerna - är axärenpris, duntrav, fackelblomster och strandaster, eller strandfaster som jag förstås kallar den.

 

axarenpris

 

duntrav

 

fackelblomster 1

 

strandaster

 

torsdag 23 juli 2015 - 15:21

Långväga gäster

 

stuga och utredning

 

Vi har tillbringat ett par dygn på stugan igen i veckan. Vi belönades (säkert har vi gjort något för att förtjäna det) med vackert sommarväder under ett par fina dagar. Delvis blåsigt visserligen, men det är ju nästan så att man börjar vänja sig vid blåsten, det har ju baske mig blåst i ett sedan i höstas.

 

stuggaveln

 

Ena dagen fick vi besök av bonussonen med sambo och sambons föräldrar. Det var första gången de senare vistades i vår skärgård, i vanliga fall håller de till i Lappland sedan de flyttade till Finland för några år sedan från Frankfurttrakten. Vi hade också andra besök, men dem visar jag i nästa inlägg. Stay tuned.

 

matdags

onsdag 22 juli 2015 - 09:30

Trädgårdsuppdatering

 

Här kommer några trädgårdsbilder så ni inte tror att vi glömt bort den helt och hållet. Mellan varven är vi faktiskt hemma och vattnar och rensar ogräs och skördar och njuter av de blommor som blommar. Och klipper gräset. Och i går att vi första satsen egen nypotatis. Det är väl onödigt att säga att de smakade BÄST. 

 

hosta mm

 

schersmin

 

alggras 1

  

alggras 3

 

rhododendron

 

lofus 1

lördag 18 juli 2015 - 10:41

Ny diskbänk, besök och Ian 23!

 

 

bygga diskbank

 

Det är aldrig långt från idé till handling i det här hushållet. Jag såg en bild på Linns utediskbänk, och då visste jag direkt att det där var något vi absolut behövde på vår stuga. Visserligen hade vi redan ett diskbord, men att slippa plastbaljorna vore så skönt! Jag efterlyste en begagnad diskbänk på Facebook, och några dagar senare hämtade vi en från Södra Vallgrund, och ytterligare ett par dagar senare kunde det nya bygget monteras vid gaveln. Och nu är det nästan en fröjd att diska. Nästan alltså.

 

vacker kvall

 

Så här ser den nu ut med skynket sytt av en vaxduk på plats:

 

ny diskbank 1

 

Vi hann precis få den klar innan det här sällskapet dök upp - bonussonen och hans sambo. Som vanligt är det mycket fokus på mat när man är där ute i skärgården. Och det är ju så roligt att ha sällskap vid matbordet.

 

lunchar

 

En fantastiskt varm och solig dag fick vi. Här ligger far och son och tar tillvara solstrålarna. Ganska lika varandra tycker jag de är, herremännen.

 

tva bar

 

Följande dag åkte vi på en båtutflykt/fotoexkursion till Västersbådan. Fint ställe långt ute till havs.

 

fotografer2

 

bastugrann2

 

Det kom en liten regnskur just som vi skulle luncha, så den medhavda maten intogs i fiskarstugan.


lunch i fiskarbastun

 

Följande dag var det födelsedag för familjens yngsting. Svårt är det att förstå att det gått 23 år sedan han dök ut ur mitt inre för att förgylla våra liv. Grattis än en gång, världens bästa Ian! <3

 

ian o tarta vert

söndag 12 juli 2015 - 20:47

Ingen mossa här, inte!

 

kuddar i soffan

 

På rullande sten växer ingen mossa, heter det, och när det gäller in- och utredning är det verkligen något på gång hos oss hela tiden. I förra veckan kom jag på att jag vill ha en ny diskstation till stugan, så nu är det bygget på g. I går gjorde gubben grundarbetet ute på holmen, och i dag skaffade han hem virke och i skrivande stund står han fortfarande ute och skurvar. Själva diskbänksplåten hittade jag via en efterlysning på Facebook, och den hämtade vi hem tidigare i veckan.

Lite "nytt" till terrassen hade jag också med mig när vi var där i helgen. De nya grejerna (kuddar, lykta, urna) fyndade jag i vårt förråd och på vår kallvind. Det är ju inte så att jag köper nytt hela tiden, utan jag flyttar saker och bär upp dem i förvar för att sedan plocka fram igen när andan faller på, och då känns allt som nytt igen.

 

gammal kruka gammal lykta

 

Jag är som bekant lite ombytlig av mig, så då är det bra att det finns alternativ att ta till allt efter smak och humör. Och för den som undrar om det verkligen är nödvändigt att inreda på så många olika sätt där ute i ödemarken så är mitt svar ja. Var och en blir lycklig på sitt lilla vis, och det här är mitt sätt:

 

manga bud

 

Vi inreder och bygger inte hela tiden när vi är där ute. Ibland äter vi också lite. Och smuttar på lite vin när tillfälle ges.

 

dukat for lunch

torsdag 9 juli 2015 - 10:16

New gardiners

 

nya gardiner3


Det hör ju inte till vanligheterna att jag funderar på inredning till hemmet under högsommaren, men under ett par regniga dagar på stugan för en tid sedan hann jag scrolla lite i vissa webbshoppar, och plötsligt hade jag lagt in en beställning på ett par nya gardiner till vardagsrummet. Jättenöjd med dem är jag, och det bästa var att jag slapp sy upp dem - i stället fick gubben flytta gardinstången lite högre upp. Nu hoppas jag komma lika lätt undan när jag framöver köper färdiga gardiner. Kudden som matchar gardinerna fick jag för en månad sedan när vi hade besök från Stocktown, och ni ser ju att det är en match made in heaven.

söndag 5 juli 2015 - 15:10

Bildbomb från skären

 

gavelterrass 1

 

Här kommer en bildbomb från vår senaste stugvistelse. Som vanligt blåste det som sjutton mellan varven, så vi är väldigt, väldigt nöjda med våra vindskydd. Det vita vi har är byggt av vårt gamla terrasstaket och det flyttar vi runt efter behov. Det stationära är i helt annan stil, så man ska ju helst inte använda dem på samma gång (om man är lika kinkig med matchning och sådant som jag, men ibland får också jag blunda och vika mig för verkligheten.

Det blev ju plötsligt (och äntligen) sommar, så vi gjorde vårt bästa för att fylla på D-vitaminlagren under tiden vi var där ute.

 

vattenburkar

 

De här lockförsedda glasen är alldeles perfekta när man tillbringar hela dagarna ute på ställen där flygfän härjar fritt.

 

vilstol

 

Jag hade skaffat hem lite dekorationer och nödvändigheter till terrassen. I den höga krukan planterade vi fattigmansbambu. Återstår att se om den överlevt till nästa gång eller om den inte tålde att bli ryckt upp ur sitt naturliga habitat.

 

svarta lyktor

 

Två av dessa lyktor var vita när vi åkte till stugan, men de hamnade i vägen för en sprayburk och blev lika fina som den som ursprungligen var svart.

 

farggrann lunch

 

Vi äter enkelt när vi är där ute vid havet, i synnerhet när vi är där på tumanhand. Lite färggrann sallad och chiapudding med nektariner och rabarbersylt. Jättegott, i synnerhet när porslinet är så fint som mina nya skålar. Tusen, tusen tack, snälla "bloggsyster" Sonja för att du fixade hem dem åt mig från Umeå!

 

finaste skalarna

 

Det är bra att ha många olika "rum" och sittplatser så man kan förflytta sig efter väder och vind. Mellan varven satt vi också här på framsidan av stugan, eller nere på bryggan eller vår strandterrass. Alla platser blev nyttjade under den här vistelsen. 

 

terrassen pa framsidan

 

I går plockade jag fram mina stjärnkuddar och min stjärnpläd för att fira Fourth of July på mitt eget lilla vis.

 

fjarde juli

 

Nu är vi hemma igen och i dag har vi varit på vårt allra första loppisrace i Tölby-Vikby. Det var trevligt, och jag som inte är någon större loppishandlare gjorde faktiskt några riktigt bra fynd. Fortsatt skön söndag! 

fredag 3 juli 2015 - 14:20

Grönt och lummigt

 

Gront och lummigt

Jag brukar alltid tycka att det är grönt och lummigt hos oss på sommaren, men i år är det nästan "värre" än vanligt. Det beror säkert på den svala sommaren hittills (stating the obvious). Jag önskar så att man kunde konservera alla färger och dofter, och framför allt den värme vi har nu att plocka fram om sisådär ett halvår från nu.

Tänk att värmen äntligen kom. Ett tag började jag nästan misströsta, men sedan bläddrade jag tillbaka i min blogg och kunde konstatera att det var ungefär likadant läge förra året. Då kom sommaren först en vecka in i juli. Och sedan var det många (not me included) som hann tröttna på värmen redan efter några veckor. I år hoppas jag värmen håller i sig, och att folk håller sig från att börja tala om höstmys i slutet av juli. Please.