Visa alla inlägg skrivna augusti 2015

måndag 31 augusti 2015 - 11:22

Födelsedagsfirande

 

fodelsedagstarta

 

fodelsedagstarta a2

 

It's that time of year... Månadsskiftet augusti-september är ganska trevligt. Den sista dagen i augusti (i dag alltså) fyller jag år, och den första dagen i september firar vi bröllopsdag. Det betyder oftast kalas i flera dagar, mycket tårta och många presenter. Vem skulle inte gilla det?

Vi inledde firandet redan i fredags då båda sönerna med flickvänner var här, och mamma givetvis. På lördag firade vi villaavslutning på stugan med ena sonen och flickvän. I går hade vi en mellandag, men nu blir det ständigt kalas tre dagar i rad. I morgon tänkte jag vara ledig, och då åker vi till hemlig ort för att fira vår 25-årsbröllopsdag alldeles på tumis.

Villaavslutningen till trots tänkte vi inte avsluta stugsäsongen riktigt ännu. Vi hoppas kunna åka ut några gånger till i höst. Så här lugnt var det på söndag morgon efter två riktigt blåsiga dagar: 

 

lugn morgon 1

 

lugn morgon 2

 

lugn morgon 3

 

lugn morgon 4

 

lugn morgon 5

 

Påfågelsöga på besök i vår myntagård. Den här och några kompisar till den har hållit till där i några dagars tid. De är så välkomna så.

 

pafagelsoga

onsdag 26 augusti 2015 - 11:13

Nödvändigt ont och grönska

 

Den här veckan har min gubbe hållit till på taket varje dag, från morgon till kväll. Han putsar takpannorna inför husets 20-årsjubileum. Jag som är ängslig och orolig av mig vaktar honom som en hök. Eller åtminstone ser jag till att hålla mig hemma medan han klättrar där högt uppe bland trätopparna. Det har samtidigt gett mig gott om tid att vandra omkring i trädgården under dessa sommarens varmaste dagar. Ibland har jag haft kameran hängande runt nacken och skjutit ett skott eller två på augustigrönskan. Inga inredningsbilder i sikte på denna blogg ännu, ifall det var det du hoppades få se här. En annan gång kanske.

 

takputsning

 

garden 2

 

garden 5

 

garden 9

 

garden 6

 

 

måndag 24 augusti 2015 - 12:31

Sensommar på Änterskär

 

inomhus anterskar 1

 

Himmel, vad aktiva vi var i förra veckan. Först var det de där dagarna jag rapporterade om i förra inlägget, sedan kläckte jag världens bästa idé om att åka till stugan ett par dagar när vädret såg ut att hålla i sig. Ärligt talat var vi inte särskilt aktiva där, men det är undantaget som bekräftar regeln. Sedan när vi kom hem igen, var det full fart på aktiviteterna. Både sommarfest med Sevendaysgänget och en konfirmationsträff stod på programmet. Däremellan vårdade vi vår trädgård, plockade bär och sådant "skoj".

Det blåste friskt medan vi var ute på ön, men solen stekte från en molnfri himmel hela dagarna! Vilken sommar vi fick till slut!

Vi åt lite gott, dukade i aftonsolen och bara njöt av att vara i varandras sällskap där ute på paradisön. Det gör ont i hjärtat att den här säsongen snart övergår i en annan, men jag har bestämt mig för att den kommande hösten/vintern ska gå fort, så att vi snart står inför en ny säsong!

 

mudcake co

 

dukning i aftonsolen 1

 

dukning i aftonsolen 2

 

dukning i aftonsolen 4

 

inomhus anterskar 2

torsdag 20 augusti 2015 - 11:37

Trädgårdar och bloggvänner

 

Den här veckan har jag träffat många bloggvänner och vandrat i många trädgårdar. I måndags åkte Nina, Lenni och jag söderut för att träffa Ann-Christine (som för närvarande inte bloggar) och i tisdags kom Camilla från Pargas, plockade upp mig och så åkte vi norrut för att träffa Sandra. Fyra trädgårdar (min egen medräknad) på två dagar är inget dåligt saldo! Mycket trädgårds- och annat snack blev det, och det var lika roligt som vanligt att träffa likasinnade. Och som det inte räckte, ska jag träffa fler bloggvänner på lördag! What a week!

 

vanner tile


Här kommer några bilder som jag tog här i vår egen täppa för en stund sedan. Lite blommor och ätbart. Det ätbara står mig närmast hjärtat. Jag har sagt det förr och jag kommer att säga det många gånger till - jag älskar att kunna gå ut i trädgården, plocka in stuff och sedan tillreda mat av det! Garanterat rent och giftfritt!

 

korsbar 1

 

korsbar 2 avf

 

orange pense

 

morotter och arter

 

roda vinbar avf

 

vidjehortensia annabelle avf

 

astilbe

 

zucchiniblomma avf

 

 

måndag 17 augusti 2015 - 20:15

Augustihelg

 

Jag kan inte beskyllas för att bomba sönder den här bloggen med inlägg i sommar, men lite tjatigt blir det kanske med alla skäriinlägg. Dock kan jag ju trösta med att säsongen snart är över (om det nu är någon tröst - för mig är det det inte). Vi förlängde helgen och åkte ut till stugan redan i torsdags, och vilka makalöst fina dagar vi fick där ute. Fast lika fint har det ju varit på land också. Vi uträttade så lite som möjligt denna gång. Plockade lite blåbär, målade en flaskställning, lagade mat och diskade. Några andra storverk uträttade vi inte. I stället satt vi bara och konserverade sommaren i våra hjärtan, och så läste vi lite i våra böcker. Ja, och så åt vi och drack gott. Konstigt att man ständigt är hungrig när man är vid sjön (havet). Det syns på oss (på mig, gubben har helt annan omsättning än jag, har vi konstaterat) att vi tillbringat mer tid än någonsin tidigare ute på holmen i sommar. Det kommer man ju att bittert ångra när man bestämmer att det får vara slut på det roliga (goda), men ibland måste man ju få släppa lite på tyglarna. Eller hur? (håll med mig nu, annars blir jag ledsen!)

Här kommer några bilder från helgen som gick, var så vänliga:

 

blabarsris

 

blabar

 

ljung

 

perfekt sommardag

 

serenity

 

slanda

 

strandfibbla

 

styr ratt

 

vitsvart

torsdag 13 augusti 2015 - 09:46

Favorittårtor

 

kakor 1 2

 

Till vår fest i lördags hade jag bland annat bakat mina två favorittårtor för tillfället. De är båda jätteenkla och snabba att baka och har mycket smak. Sådant gillar jag. De två andra kakorna var veganska - en raw cheesecake med lime och blåbär (den blev lite mosig) och en ljus kladdkaka helt enligt eget huvud.

Här ska ni få recepten till de två "vanliga" kakorna:

 

Chokladtårta

200 g socker
200 g smör
200 g mörk choklad
5 äggulor

Smält smör, choklad och socker på svag värme.
Dela äggen i gulor och vitor och rör ner gulorna i smeten en och en.
Vispa vitorna till ett fast skum och rör ner i smeten.
Bred ut hälften av smeten i en smord och bröad springform.
Grädda i ca 25 minuter i 165 grader.
Ta ut kakan och låt den svalna.
Häll på resten av smeten och ställ i kylen ca ett dygn.
Servera med grädde och bär.
Jag brukar pudra över kakaopulver. Det ser lyxigt ut.

(Kakan heter Pite Johans chokladkaka och kommer ursprungligen från restaurang Oaxen.)

 

Key Lime Pie

150 g Digestive
70 g smält smör

Krossa kexen, smält smör och rör ihop. Tryck ut i en springform eller i en pajform och förgrädda i 180 grader i 8-10 minuter. Låt svalna.

Fyllning: 

570 g kondenserad mjölk (ca 1,5 burkar)
3 äggulor
1 tsk vaniljpulver
1,25 dl limesaft
2 tsk rivet limeskal

Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen och grädda i ugnen i 8-10 minuter.
Låt svala och ställ i kylen tills den ska serveras.
Dekorera eller servera med vispad grädde och limeskivor eller bär. 

 

måndag 10 augusti 2015 - 11:17

Silverbröllop

 

 taltet ar rest

 

bjorken blommar

 

fotostudio

 

dukar borden

 

dukat

 

tivoli2

 

dekorationer

 

När Hasse och jag gifte oss för snart 25 år sedan ordnade vi ingen fest själva, så jag har under alla år tänkt att det vore roligt att ställa till med bröllopsfest vid något lämpligt tillfälle. Det tillfället visade sig vara nu. Vi hade samlat ihop ett litet, men naggande gott gäng med nära och kära - bara familjen och dem vi umgås med allra mest, alltså våra barn Markus, Lukas och Ian med sina kärlekar Jaana, Katarina och Nina, min mamma och moster, d.v.s. Verna och Inga-Britt, våra barndomsvänner Lasse och Wivan med maka och make Kerstin och Martin och det par som vi lärde känna när vi flyttade till vår första gemensamma bostad och som vi umgås mest med i dagens läge, Mia och Keijo. Förutom de som bor här i samma by som vi, kom gästerna kom ända från Åby i Sverige, Helsingfors, Åbo och Jakobstad.

 

mommo o moster

 

ram lasse kerstin

 

ram luke katzu

 

ram makke jaana

 

ram martin wivan

 

ram mia keijo

 

ram nina ian

 

ram ingela hasse

 

En trädgårdsfest har jag alltid velat ha, och så fick det bli. Dock har den här sommaren varit så ostadig och opålitlig, så vi bestämde oss för att festen skulle hållas i ett tält. Vi ville köpa ett, men var för sent ute för alla tält i våra trakter var slut, eller så skulle vi inte ha hunnit få hem ett från någon webbaffär, så vi bestämde oss för att hyra ett. Det var inte heller lätt p.g.a. att vi var sent ute, men med hjälp av en god vän lyckades vi landa ett, och det var alldeles ypperligt för våra behov!

 

rbarberbal

 

rabarbermojito

 

mingla

 

Under de två senaste veckorna har vi fixat program, meny och gjort ett sånghäfte. Våra placeringskort var av det ovanligare slaget - vi hade gjort anagram av allas namn och ett av programpunkterna var att gästerna skulle gissa vem som var vem innan vi presenterade gästerna för varandra och de fick söka sig till sina platser.

Eftersom kvällens tema var 25 och år 1990, hade vi en musiktävling där vi spelade introt till 25 låtar från just 1990 eller så långt det var nödvändigt för att gästerna skulle gissa vilken låt det var frågan om. För rätt artist fick lagen bonuspoäng.

 

matbord

 

maten

 

efterratt

 

vi ater

 

alla tittar hit
Vi hade också två frågesporter. Den ena handlade om år 1990, den andra om oss. Det hölls tal hit och dit, mamma och moster sjöng en sång och moster spelade på sin munharpa. Och så sjöng vi. Och så åt vi. Och på slutet lekte vi lite.

 

jaana o hasse tile2

 

kerstin tile2

 

ernst o magnus uggla

 

Festen blev precis så bra som jag hade hoppats, och gästerna såg ut att trivas de också. Ett stort och varmt tack till alla er som kom och förgyllde vår kväll! Massor med kärlek till er alla! Och tack för presenterna!

fredag 7 augusti 2015 - 14:49

Festfixare

 

hasseingela25

 

De senaste två veckorna har min hjärna varit fullt upptagen med fundera på kalaset vi ska ha i morgon. Vi ska till att fira silverbröllop, förstår ni. Den rätta dagen infaller inte förrän om några veckor, men denna helg är den enda som passade alla våra söner, så då flexar vi lite och ska alltså fira lite i förväg.

I går åkte vi till Rangsby för att hämta tältet vi hyrt för tillfället. Den finska sommaren är ju inget att lita på, och vi vill inte att gästerna ska bli blöta i frisyren.

Vi har knåpat ihop sånghäften och lite annat (förhoppningsvis) roligt program, och maten är på gång, så vi hoppas gästerna ska ha roligt och trivas. Vi har åtminstone fått oss många goda skratt under tiden vi fixat. Och vi blev inte ens osams när tältet skulle resas. Det är bra gjort, tycker jag!

onsdag 5 augusti 2015 - 09:13

Kär i skären

 

Jag får själv aldrig nog av bilderna från sommarstugan, så här kommer en drös av dem igen. Det är samma vyer år efter år, dag efter dag, men ändå inte. Vädret, tiden på dygnet och sådana små detaljer gör att det sällan ser lika ut två dagar i rad. 

 

fran stranden

 

Så här ser det ut en stund efter att vi intagit ön, men textilierna har inte blivit framplockade än.

 

gyllene afton

 

Solnegångarna är ofta vackra. Bilderna här ovanför och nedanför är tagna vid samma tillfälle. Det skulle man väl inte tro, eller?

 

gyllene afton at andra hallet

 

morgondimma

 

Det är sällan jag ids gå ut tidigt på morgonen för att fota dimman, eftersom jag har så svårt att somna om, men någon gång sällan tar jag mig ändå ut. Det är det värt.

 

morgondimma mot fjarden

 

fiskat pa torran land

 

Vi har inte skaffat fiskekort i år heller, men vi har en yrkesfiskare på samma holme, så ibland knallar vi dit för att köpa lite färsk fisk.

 

vaxtlighet pa anterskar

 

abborrmacka

 

Färsk, stekt abborre är aldrig fel!

 

kladdkaka jordgubbar

 

Inte vitchokladkladdkaka med jordgubbar heller!

 

varierande moln

 

Och framför allt inte den här utsikten - världens finaste!

måndag 3 augusti 2015 - 13:39

Kaspian 5 år

 

kaspian tile

 

Och så var den "semestern" förbrukad. Som för så många andra var det slut på det roliga i dag också för mig.

Vi såg dock till att ta ut allt av min sista lediga vecka, så en dag åkte vi norrut för att fira vårt yngsta gudbarns femårsdag. Kaspian heter han, och ni ser ju vilket charmtroll han är. Syskonen Alexander och Julia "ville också vara med på bild". 

 

acke o julia

 

Efter turen norröver blev det en förlängd helg på stugan, och det var knappt att vi nändes åka därifrån i går.

Det blev några fantastiskt fina dagar då vi inte gjorde många knop, utan såg bara till att ladda batterierna inför det som komma ska. Den här veckan ska vi vara festfixare, men mer om det en annan gång. Fler bilder från stugan tänkte jag också visa, men just nu hinner jag inte.