Visa alla inlägg skrivna september 2015

onsdag 30 september 2015 - 12:01

Plommonskörden

 

plommon

 

För tre år sedan fick jag ett plommonträd när jag fyllde jämna år, och i år har trädet för första gången gett frukt. Det var en massa blommor på trädet, så det såg bra ut från början, men alla vet ju hur sommaren blev. Först såg det ut att bli ett femtontal frukter på trädet, men en efter en trillade de gröna prickarna ner i marken, och kvar blev fyra stycken (en delade vi på i förra veckan). Nu funderar jag på vad jag ska göra med resten av skörden. Koka sylt kanske, eller baka en paj? Nå nej, vid det här laget är de nog uppätna ALLA tre! Jag ser dock fram emot nya somrar med rikliga skördar.

Alla som känner mig vet att hösten inte riktigt är min årstid, men om dagarna är så fina som den här dagen, kan jag nog stå ut med årstiden. I synnerhet som jag köpt mig en hatt att skydda huvudet med i höst. Jag har alltid gillat hattar, men har haft någon sedan jag var nitton år, och det är ett tag sedan, lindrigt sagt. Fast nu talar jag osanning, vid tidpunkten för samma födelsedag som jag nämnde tidigare i inlägget köpte jag mig en hatt i London. Bläddra ner i detta inlägg om du är nyfiken på hur den ser ut. Den hatten tänkte jag dock spara för framtida behov - något viktigt bröllop eller så... 

 

sista september

tisdag 29 september 2015 - 20:52

Dagens recept

 

cremefraichepaj 1

 

Vi hade gäster från Sverige i eftermiddags, och dem bjöd jag på en av våra favoritpajer. Receptet till den här pajen är ett hemmabygge såtillvida att jag från början kombinerade två recept (botten från ett recept, fyllningen från ett annat), men sedan hände det sig en gång att jag glömde bort en ingrediens, och då blev pajen ännu bättre än tidigare. I och med att jag glömde att knäcka ett ägg i degen blev botten väldigt knäckig och god. Och givetvis vill jag ge er receptet. Det är säkert inte unikt, fast jag kallar det mitt recept.

Förutom att vi haft gäster har vi också hunnit vara på bio i dag. Filmen vi såg heter The Intern. Fyra pers i biosalongen, vi hann redan bli rädda att kvällens show skulle utebli. Småtrevlig film, Robert De Niro är ju alltid bra.

 

Och så till receptet:

Ingelas crèmefraichepaj

 

100 g smält smör
1,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Smält smöret.
Blanda de torra ingredienserna sinsemellan,
och därefter med det smälta smöret. Tryck ut i en pajform.


Fyllning:

2 dl crème fraiche
0,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg

Vispa ihop allt med handvisp och häll ovanpå pajbotten.
Om du vill kan du lägga frukt eller bär på botten,
men det går också alldeles utmärkt utan.

Grädda i 215 grader i 20-30 minuter (fyllningen ska stelna, men inte bli brun).
 

 

måndag 28 september 2015 - 18:32

Zucchinimarmelad

 

zucchinimarmelad

 

I dag var det då dags för höstens sista syltkokning. Jag skördade de få zucchinierna vårt trädgårdsland producerade i år (vi brukar få massor, men inte i år, inte) och kokade marmelad på de flesta av dem. Nu när den marmeladen är klar slår syltfabriken igen för den här hösten. Den här marmeladen äter vi också med ost (nu låter det ju som om vi inte skulle göra annat än äta ost med sylt/marmelad dagarna i ända). Jag kokade samma marmelad förra hösten, och då tyckte jag inte att det passade att ha kardemumma i den, but it grows on you, och nu skulle det inte falla mig in att lämna bort kardemumman.

Tyvärr har jag inget exakt recept att ge, men ungefär så här:


ungefär 1 liter skalad och riven zucchini (jag skalade inte min i år, därför blev marmeladen så grön)
pressad citron- eller apelsinsaft, eller båda (smaka dig till mängden. I dag hade jag i saften av en halv citron och en hel apelsin)
lite vatten
ca 1 tsk stött kardemumma
ca 0,5 tsk vaniljpulver
några dl syltsocker (smaka dig till rätt mängd, det behövs inte värst mycket)

Blanda allt i en kastrull och koka tills zucchinin blir genomskinlig, ca 45 minuter. Skumma av och häll på rengjorda burkar.

 

zucchinimarmelad horz

 

fredag 25 september 2015 - 15:04

Äppeldagen

 

apples in baskets 1

 

apples in baskets 2

 

I dag var det dags att ta vara på de få äpplena som inte var angripna av ohyra eller fåglar eller skorv. Det blev ingen stor sats att ta vara på även om äppelträdet producerat mycket frukt i år. Det var egentligen bara en sort (vi har ett familjeäppelträd) som klarat sig någorlunda hyfsat. Oh well, kanske lika bra det, så blir det inte så himla många äppelpajer i höst. En måste jag nog baka direkt, då vi nu en gång hade alldeles färska och nyplockade äpplen i hushållet. En sats äppel- och Calvadossylt kokade jag också. Jag hajpar alldeles förfärligt om alla sylter jag kokar, men den här är faktiskt också så sjukt god att det vore rent av synd att låta bli att koka en sats. Och hör sen.

 

appel and calvados

 

 

Äppel- och Calvadossylt

 

2 kg äpple
1,5 dl vatten
1 citron (rivet skal + saft)
ca 0,5 tsk vaniljpulver
4 dl syltsocker
1 dl Calvados

 

Skala och skär äpplena i ganska grova bitar. (Jag gör det enkelt för mig och kör äpplena med en äppelsvarv.) Skär en del i små tärningar (ca 1 dl) som du sparar och tillsätter i ett senare skede.

Lägg äppelbitar (förutom den sparade decilitern), vatten, citronskal och -saft och vaniljpulver (det går också att använda en vaniljstång) i en kastrull. Låt blandningen småputtra tills äppelbitarna är mjuka.
(Ta bort vaniljstången om du haft i en sådan.)

Mixa med stavmixer tills du får en slät kräm. Tillsätt syltsocker och de små äppeltärningarna. Koka ytterligare 10 minuter. Häll i Calvados och rör väl. Häll på rena burkar, förvara i kylskåp.

 

 

 

apple pie

 

Knäckig äppelpaj

 

150 g smör (eller mjölkfritt smör)
2 dl råsocker
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl vispgrädde eller mjölk (eller växtbaserad mjölk)
3 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk flingsalt
600 g äpplen

 

Kärna ur och skär äpplena i klyftor och lägg dem i en form.
Blanda ihop torra ingredienser.
Smält smör, socker, sirap, grädde (el. mjölk), och blanda därefter med de torra ingredienserna.
Fördela smeten över äpplena.
Grädda i 200 grader i ca 30 minuter tills pajen är gyllenbrun och knäckig.
Servera med glass, grädde eller vaniljsås.

 

 

Och medan jag ändå håller på och tipsar, kan jag också rekommendera Oatlys vaniljsås gjord på havre och Clippers ekologiska snabbkaffe. Jättegoda båda två!

What else is new? Jo, i går åkte vi ut till skärgårdsbyn för att dra upp båten, så nu är det verkligen kört för i år, och vi får inte återse vår Kvarkenpärla förrän om sisådär en åtta månader. Vi inledde också vårt traditionella höstprojekt "Köra hem ved". Det gäller ju att hålla sig sysselsatt.

onsdag 23 september 2015 - 10:26

En dag till sjöss

 

 

svedjehamn september

 

I måndags åkte vi ut en sista gång till skären för i år. Nu är alla vattenbehållare tömda och bryggan uppdragen på land. Och så försöker vi tala vackert med vädergudarna så att de är oss nådiga och inte ställer till det där ute i höst och vinter.

 

stangning

 

svanar

 

terrassfika 1

 

Och en sista fikastund för i år med den vackraste utsikten vi kan tänka oss.

Det var otroligt fint väder när vi åkte ut, och hela 33 grader i solen på terrassen och nere vid stranden, men bara någon minut efter att vi kommit i land och hunnit sätta oss vid fikabordet hos våra vänner Lasse och Kerstin så öppnade sig himlen och blötte ner världen runtomkring oss. Vilken tur att vi hade tak över huvudet just då.

Man tror alltid att det ska bli svårt att programmera om hjärnan till ett liv enbart på land efter att ha levt på två ställen under sommarsäsongen, men det går hur bra som helst efter den första chocken. Och ärligt talat är jag för bekväm av mig, så någon skärifarare under obekväma förhållanden (höststormar, snö och kallt) kommer jag aldrig någonsin att bli. Men när det är soligt och varmt, då finns det inget bättre ställe!

 

tisdag 22 september 2015 - 13:10

Djävulssylt 2015

 

 

djavulssylt 15 4

 

Egentligen borde det vara lag på att koka djävulssylt. Vi kunde ha särskilda djävulssyltsinspektörer som ser till att varje hushåll fullgör sin medborgerliga plikt och kokar en sats av sylten för vinterns behov. Så god är den. Jag har precis fullgjort min plikt för i år, så nu får vi pusta ut. Ocn njuta.

Och här kommer receptet:

 

Djävulssylt

2 förpackningar/burkar krossade tomater (à 500 g)
400 g röd paprika
4-6 röda chilifrukter
8 vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
2 tsk oregano
1/2 dl ättika
ca 500 g syltsocker

Lägg tomater, hackad paprika och chili, krossade eller hackade vitlöksklyftor, kryddorna och ättikan i en kastrull och koka ca 20 minuter.
Tillsätt sockret och koka ytterligare 5 minuter. Häll på rena burkar, förvara svalt.

 

 

Den passar till rött kött, kyckling, ris, korv, ost, you name it. Vi äter den oftast med ost - på getost passar den alldeles fantastiskt bra, likaså på uppvärm vitmögelost. Lova mig nu att du kokar en sats.


djavulssylt 15 1

lördag 19 september 2015 - 09:43

Gröna vågen

 

gron vas

 

Det är grönt för allt vad tygen håller hos oss nu. I förrgår hände det sig att gubben och jag hade några ärenden att uträtta på stan. Jag hade sett en fin vas på Hemtex instagramkonto, så den ville jag passa på att kolla in på samma gång. Den var lika fin som jag hade trott, och min bättre hälft tyckte absolut att jag skulle få en. Och det ser ju vem som helst att den är som gjord att passa bredvid mina Nappula-ljusstakar.

Jag hade också fått i uppdrag att gå in till Iittala Outlet för att köpa en grej till en väninna, och så klart kunde jag inte motstå samma gröna grej till mig själv. Nu får det dock räcka med grönt för i höst. Enough is enough (försöka kan man ju åtminstone).

 

gron vas co

fredag 18 september 2015 - 10:07

Shirataki!

 

shiratakinudlar

 

Har du hört om shiratakinudlar? Jag läste någonstans om dem under försommaren, och chattade om dem med en väninna. En tid senare meddelade hon att hon beställt en stor sats och undrade om jag också ville testa undermedlet, och så klart ville jag det. Sedan visade det sig att väninnan fick lite känningar av allergi i halsen av nudlarna, så nu sitter hon med ett stort lass som hon inte vet vad hon ska göra av, så jag lovade göra lite reklam för dem här på bloggen. 

Om ditt intresse väcks och du vill testa, kan du skicka mig ett mejl - adressen hittar du i högra marginalen om du klickar på kuvertet. Det här är alltså en superfood som ätits i Japan i nästan 1 500 år, och det fantastiska är att de knappt innehåller några kalorier alls (5 kcal/100 g) och ännu färre kolhydrater (0,4 g/100 g). Min väninna som sitter på nudlarna bor i Vasa, så om du som bor i närheten vill testa, hör av dig!

Nudlarna är dessutom superenkla att tillreda. I dag stekte jag lite grönsaker (zucchini, morot, lök, ärtskidor, vitlök och chili) i lite olja, och kryddade med salt, peppar, soja och paprikapulver. När grönsakerna var fem före klara att ätas, klickade jag i en matsked havrecrèmefraiche och hällde i en halv deciliter vatten och tillsatte nudlarna. Jag vände om nudlarna några varv i grönsaksblandningen och lät dem ligga i cirka två minuter, och så var det klart. Nudlarna luktar lite surt när man öppnar förpackningen, och ska sköljas ordentligt, men tillredda har de egentligen ingen smak, men ger ett trevligt tuggmotstånd i maten.

Det här är alltså ett fullgott alternativ till vanliga nudlar om man vill hålla ett öga på kalori- och kolhydratintaget.

Här och här kan du läsa mer om dem!

torsdag 17 september 2015 - 13:43

Favoritporslinet

 

marimekko 2015

 

Det är ju knappt så man vågar blogga om ytliga saker som porslin i dagens läge utan att bli dömd som värsta materialisten, men det har jag förvisso alltid sagt att jag är, så ingenting är nytt under solen (och som om jag brydde mig om vad folk tycker om mig). Och det råkar sig nu bara så att porslin är en av mina svagheter här i livet. Jag köper knappt några kläder, odlar en stor del av maten vi äter själv, röker inte, och dricker bara något glas vin då och då, så något måste jag ju kunna unna mig utan att bli helt utdömd. Och nu är det ju faktiskt inte så att jag köpt nytt porslin, jag tänkte bara visa en del av dem som är mina favoriter just nu. Jag är så glad över att ha öppna hyllor i köket, så att jag kan titta på dessa skönheter varje dag. En del av porslinet här ovanför fick jag när jag fyllde år för ett tag sedan. Tänk att min man helt utan påverkan (höhö) gick och köpte exakt det jag hade suktat efter!

Och nu ska jag återigen vara lite självhushållande av mig och gå ut för att plocka mynta att frysa in för vinterns behov (har redan torkat mynta i några omgångar, så det är åtminstone en sak vi inte kommer att lida brist på i vinter).

tisdag 15 september 2015 - 15:35

Nu är det slut

 

En helg går så fort. Det gör en sommar också. Det är svårt att tänka sig att det är mer än ett halvår till nästa stugsäsong. Så vemodigt det är att åka därifrån med all packning när man vet att man har en lång, mörk vinter framför sig. Men innan vi gräver ner oss alltför mycket, ska vi titta på några bilder från den gångna helgen. Och med några menar jag en hel del. 

Som ni kanske märkt så gillar jag också att inreda ute. Det är för att vi tillbringar största delen av tiden utomhus sommartid. Här på stugan har jag inrett flera olika uterum - en matsal, ett café och en loungearea, hehe. Vid stranden har vi ytterligare ett rum, en kombination av alla ovannämnda.

 

septemberhelg 1

 

septemberhelg 3

 

septemberhelg 4

 

septemberhelg 5

 

Vi åkte ut på fredag vid lunchtid, då ansåg jag att jag hade jobbat tillräckligt för den veckan. Vädret var fantastiskt, som ni ser. På kvällen kom dimman plötsligt inrullande med en väldans fart, och vi blev tvungna att bära in alla textilier illa kvickt. Ett par timmar höll sig dimman kvar, men sedan försvann den nästan lika fort som den dök upp, och vi fick en hisnande vacker kväll. 

 

dimman rullar in 1 tile

 

dimman lattar 1

 

 

 

dimman lattar 3

 

dimman lattar 4

 

Om fredagen var fin, var lördagen nästan overklig. Varm, vindstilla och fylld av vemod. Vi jobbade faktiskt lite - drog upp halva bryggan, byggde på våra stenmurar och pysslade lite smått med ett och annat. Och så åt vi och drack gott, det hör ju liksom till.

 

morgondis 1

 

hostmorgon

 

hostmorgon 1

 

bryggan pa land

 

stenmurar

 

potatistvattare

 

aftonsol 1

 

aftonsol

 

På söndag åt vi en sista brunch för i år där ute, och som bonus fick vi minipavlovor till efterrätt. Det kan man unna sig när hösten kryper på och stugsäsongen är slut. Efteråt brunchen packade vi ihop våra pinaler och drog tillbaka till civilisationen. Fast nu är jag inte så där riktigt säker på att jag vill fortsätta att vara civiliserad. Kanske man borde bli eremit och flytta dit ut på heltid?

 

skaripavlova 1

 

skaripavlova 2

 

slut pa sasongen