Visa alla inlägg skrivna december 2015

torsdag 31 december 2015 - 15:12

Nyårsdukningar

 

Denna sista dag nådens år 2015 har jag i väntan på kvällens nyårsfest roat mig själv med att göra nyårsdukningar på temat "Dinner for two". Nedan bjuder jag på lite dukningsinspiration om det är just det ni saknar i dag.

Någon sammanfattning på året som gått har jag inte tänkt skriva, i stället ser jag fram emot det nya året och jag önskar oss alla - er och givetvis också mig själv - ett riktigt lyckosamt nytt år med god hälsa, många trevliga stunder med god mat (tänker hon bara på mat, undrar ni säkert) och fina dukningar (eller mindre fina om ni inte är så brydda) och all tänkbar lycka i världen och åt världen. Må världen bli en ännu bättre plats än tidigare att leva på för alla

 

nd 3 1

 

nyarsdukning 1 1

 

nyarsdukning 2 1

 

nyarsdukning 2b 1

 

nyarsdukning 3a 1

 

nyarsdukning 3

 

måndag 28 december 2015 - 13:57

Släng inte grötresterna!

 

saffranspannkaka

 

Jag kokar ofta en redig sats risgrynsgröt till julaftonens lunch, dels för att jag är rädd för att den inte ska räcka till, dels för att jag gärna lagar ris à la Malta av resterna. I år hade jag andra efterrättsplaner och en stor sats överbliven gröt som jag inte nändes slänga. I stället googlade jag efter ett recept på saffranspannkaka, för det har jag aldrig smakat, men varit nyfiken på i många år. Och eftersom även gubben nu vant sig vid saffranssmaken, och inte längre tycker att den smakar plåttak, var det bara att köra hårt. Pannkakan är nu avsmakad och (med beröm) godkänd. Dock var syltvalet (hjortronsylt) inte det optimala, så det blir att tina hallon inför nästa avsmakning.

 

Saffranspannkaka


risgrynsgröt, ca 500 g
3 ägg
1 dl grädde
0,5 g saffran
3 msk socker
0,5 tsk salt
50 g hackad mandel

Blanda alla ingredienser och häll i en smord ugnsfast form, ca 24 centimeter i diameter.

Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter tills saffranspannkakan känns fast men ändå krämig.

Servera med lättvispad grädde och sylt.

 

lördag 26 december 2015 - 19:54

Dukat var det här

 

Som ni säkert redan förstått är jag en sucker for vackert porslin, och julen är ju ett bra tillfälle att plocka fram allt fint jag har liggande i mina skåp. Och färggrant ska det vara. Resten av året är jag ganska moderat i färgerna när jag dukar, men inte på jul, då ska det brassas på så mycket som tygen håller.

Det har varit en mycket lugn jul, till och med så avslappnad att jag inte orkat ro fram kameran många gånger. Det har mest blivit bilder med mobilen, men bättre det än ingenting. Vi har ätit samma mat i dagarna tre, men så länge maten är god, gör det inget, och brist på sorter har vi inte lidit trots att vår riktiga matjul inföll redan för några veckor sedan.

 

juldukning

 

juldukning 1

 

juldukning 2

 

juldukning 3

 

tomtemor och far

 

torsdag 24 december 2015 - 10:57

God jul!

 

Innan hela internet tystnar inför julfirandet vill jag passa på att önska er alla en riktigt god jul medelst ett par bilder från min allra första jul med min första familj!

 

julen 62 1

Mommo, moffa, kusin Dan-Anders, morbror Börje, mamma, jag, Olof och farbror Enok.

 

julen 62 2Olof, moster, mamma och jag. Min familj har aldrig varit normal (på ett bra sätt).

 

Taggar:

Kategorier:

Family

Skriv en kommentar 0

onsdag 23 december 2015 - 14:57

Släng inte gammal grädde/gräddfil/crème fraiche!

 

surmjolkskaka

 

Här kommer ännu ett sista minuten-tips till er som hittar ett par deciliter gammal grädde, surmjölk, gräddfil eller crème fraiche i kylen. Jag använde över en månad gammal crème fraiche, och det blev en jättegod kaka av det hela. Man ska inte slänga saker i onödan, mycket går att använda även om bäst före-datumet har gått ut.

 

Detta behöver ni till min surmjölkskaka:

 

2 ägg
150 g smör
1,5 dl socker
2 dl surmjölk eller dylikt
4 dl mjöl
2 tsk kardemumma
1 tsk soda

 

Rör ihop ägg, smält smör, socker och surmjölk (e.d.).
Rör ihop mjöl, kardemumma och soda.
Kombinera bägge blandningarna och häll i en smord och bröad form. Grädda i 175 grader i ca 40 minuter.

 

onsdag 23 december 2015 - 08:56

Räddaren i nöden - en tidningsprenumeration!

 

e vbl2

 

Ifall du fortfarande funderar på THE julklapp (eller varför inte nyårspresent) till nära och kära, eller till dig själv, kommer jag här med december månads hetaste tips: mejla mig genom att klicka på kuvertet här i högra marginalen så får du instruktioner och en kod som berättigar till 50 procents rabatt på en digital prenumeration av valfri längd på Vasabladet, Sydin eller ÖT!

JA, du läste rätt – 50 procents rabatt!

Jag har fem koder att dela ut - det är alltså först till kvarn som gäller! Koden gäller året ut, så tveka inte att ta kontakt! 

tisdag 22 december 2015 - 14:13

Snart är det jul

 

Nä, hörni, nu får det nog räcka med inaktivitet på den här bloggen. Ni tror säkert att jag julstressar eller har massor med jobb, men inget av det är sant. Jag har gravat en laxhalva, gjort en ostsill och bakat en surmjölkskaka till den här julen. Och inte har jag jobbat heller eftersom uppdragen lyser med sin frånvaro. I stället har jag och gubben njutit av adventstiden. Med att smutta på lite glögg och annars bara ta det lugnt. Julaftonen blir ju - som jag berättat tidigare - lite annorlunda i år. Klart vi ska äta, men inte alls lika många sorter som vanligt, och den största skillnaden blir mängden julfirare. Där kommer vi inte upp till mer än tre i år, men det är helt okej, jag har varit inställd på det sedan förra julen. På juldagen blir vi i alla fall några till, och vackert så.

Julpyntandet fixades redan till första advent, så på den fronten har det heller inte hänt något här hemma. Ja, förutom att ett par grejer fick guldsprej på sig häromdagen.

Julvädret har hittills varit precis som jag vill ha det. Jag visste redan i somras att det inte skulle bli vinter förrän efter jul någon gång. Min väderguru är bra på att utläsa sådant där i förväg. Däremot är vi oöverens om detta väder är önskvärt på jul eller icke.

Några julbilder ska jag väl ändå bjuda på som plåster på såren för att jag varit så osynlig den här månaden:

 

julkrans 2015

 

vit julstjarna

 

gastrum jul 15

 

v rum jul 15

onsdag 16 december 2015 - 15:05

Pannacotta med vit choklad

 

Det slog med nyss att jag hade lovat någon att skriva ner receptet på pannacottan jag lagade till vårt tidiga julfirande. Ibland tänder det långsamt, men i något skede brukar jag alltid skärpa mig och minnas saker och ting, åldern till trots.

Här kommer receptet således. Världens enklaste recept dessutom.

 

vitchokladpannacotta

Pannacotta med vit choklad

 

3 gelatinblad
100 g vit choklad
2 dl mjölk
3 dl grädde
2 msk strösocker

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten, ca 5 minuter. Koka under tiden upp mjölken och grädden, tillsätt den hackade chokladen och sockret och rör om. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i gräddblandningen. 

Häll upp i portionsglas och låt stå kallt i minst 4 timmar.

Dekorera enligt tycke och smak. Jag lagade dubbel sats. Ena dagen hade dekorerade jag med sharon (kaki/persimon), andra dagen med limemarinerade hallon. Det senare passade bättre eftersom hallonen var syrligare i smaken.

söndag 13 december 2015 - 11:37

Glöggbjudning

 

I går hade vi en liten glöggbjudning här hemma. Liten as in få gäster. Få, men naggande goda. Jag minns inte när vi senast skrattat så mycket som i går. Det var med en mycket god (och mätt) feeling i kroppen vi gick och lade oss i natt.

Det var en lite riskabel bjudning från min sida i och med att jag bara bjöd på rätter jag aldrig tidigare tillagat, men om jag får säga det själv (och det gör jag), blev allt ganska lyckat. Det tror jag gästerna tyckte också eftersom de ville ha alla recepten. Nu tänker jag inte skriva ner recepten här - det blir för jobbigt - men i stället länkar jag till de ställen där jag hittade godsakerna.

Först ut har vi Jens pull-apart-bread och sallad. Receptet finns här. Jag använde dock ett vanligt fullkornsbröd, alltså inte ett levainbröd, eftersom jag var rädd för att skorpan skulle bli för hård efter att den varit i ugnen. Och så hade jag inte samma örter hemma som Jens använt, så det blev i stället bara persilja, basilika och citrontimjan. Och gott så!

Nästa rätt var Ernsts ädelostbakelser. Nu minns jag inte om Ernst naggade smördegen när han gjorde sina bakelser i torsdagens program, men det rekommenderar jag alltså att man gör. Jag glömde, men visst funkade det också. Så rekommenderar jag att man använder en krämigare mögelost än Aura.

Sista salta rätten var en Brietårta, som man t.ex. gör så här.

Till kaffet åt vi Fina Christinas saffrans- och vitchokladkladdkaka med Jessicas lingongrädde, och Roy Fares lussebullar med pistagefyllning. I annat format än Roys dock.

Nu lovar jag dyrt och heligt att jag inte bakar mer före jul. Förutom lite bröd kanske.

Och bild på gårdagens förtäring, knäppt med mobilen dessvärre:

 

gloggbjudning

 

fredag 11 december 2015 - 13:57

Polarbröd

 

Det är ju en lite annorlunda december för oss i år i och med att vi firat vår matjul redan. Julklappar tänkte vi däremot byta i trakterna kring den riktiga dagen, någon dag när alla övriga famljemedlemmar är på plats. För oss är det inte så viktigt att julen firas precis den 24:e. Det hade jag inte trott om mig själv, men det är skönt att inse att alla skarpa kanter faktiskt slipas ner med åren, också för en sådan bestämd, traditionsbunden och amper människa som jag.

Det som känns lite konstigt i år är att jag som gillar att baka och greja och ha mig inför julen egentligen inte behöver syssla med något sådant denna advent. Däremot vill jag så gärna göra det, så ibland får jag mina ryck. Som i går, då jag bakade polarbröd. Attans goda, och de åkte direkt in bland favoriterna i brödväg. En son med flickvän var här när bröden bakades ut och blev gräddade, så de hjälpte till att "provsmaka". Mormor fick också sin beskärda del, så det blev sist och slutligen inte så många över att frysa in för framtiden. Det är ett jättegott bröd, så det tycker jag verkligen ni ska baka.

Tidigare i veckan lagade jag wienernougat, och det är ju också helt onödigt och förkastligt, men samtidigt alldeles, alldeles underbart.

 

polarbrod

 

Polarbröd

 

50 g jäst
5 dl fingervarm mjölk (jag använde rismjölk)
75 g smör, rumsvarmt (eller en mjölkfri variant)
0,75 dl ljus sirap
1,5 tsk salt
6 dl rågsikt
4-6 dl vetemjöl

 

Obs! Rågsikt i Finland och Sverige är inte samma sak. I Finland är rågsikt 100 procent råg, medan det i Sverige innehåller 40-50 procent siktat rågmjöl och resten vetemjöl. Viktigt att komma ihåg bland annat i detta recept. Jag använde ca 3 dl rågmjöl och drygt 9 dl vetemjöl.

 

Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med den fingervarma mjölken. Tillsätt smör, sirap, salt, rågsikt och vetemjöl lite i taget. Knåda ihop till en smidig deg och låt jäsa under bakduk i 50–60 min.

Kavla ut degen ca 1 cm tjock. Kavla sista varvet med en kruskavel eller nagga med en gaffel. 

Stansa ut rundlar, ca 13–14 cm i diameter. (Mina blev lite mindre än så, ca 11 cm.)

Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt under tiden ugnen på 250 grader. Eftersom bröden jäser en gång till, blir det inte mycket kvar av krusorna efter kruskaveln, men det påverkar ju inte smaken, bara utseendet. Jag misshandlade ännu mina bröd med gaffel innan jag skjutsade in dem i ugnen.

Grädda bröden mitt i ugnen i 6–9 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.