Visa alla inlägg skrivna januari 2016

lördag 30 januari 2016 - 17:14

Födelsedagstårta

 

Det gick som jag trodde med nutellan. Det är inte mycket kvar i burken efter att alla som de senaste två dagarna vistats i detta hus provsmakat den och efter att jag fyllt dagens födelsedagstårta med den. Tur att det finns mer nötter att fås. Och nästa gång ska jag ha längre tålamod när jag kör matberedaren, har jag bestämt.

I dag har vi alltså firat vår son som fyllde år ett par veckor sedan. Vi började med hemlagad (vegansk) sushi och avslutade med en vegansk tårta. I stället för ägg hade jag bönvatten i smeten. Jag vet att det låter vidrigt, men det smakar inte alls illa, jag lovar.

Om du alltså är äggallergiker eller vegan, kan du testa detta recept på sockerkaka (receptet hittade jag hos Swedish vegan på Facebook:

 

1,5 dl bönvatten
2 dl socker
3 dl vetemjöl
0,5 dl neutral olja


Vispa bönvatten (alltså det vatten som finns i en konservburk med bönor eller kikärter) och socker fluffigt. Det ska bli räfflor av vispen i smeten, men smeten ska inte vispas till maräng.

Sikta vetemjölet ovanpå smeten och ringla oljan ovanpå. Vänd därefter med försiktiga tag ner mjölet och oljan i smeten häll i en smord och bröad form (15-18 cm i diameter).

Grädda i mitten av ugnen i 40-50 minuter.

 

Jag fyllde tårtan med nutella och banan. Ovanpå har jag sojagrädde, frukt och bär. Jag saknade lite syra i hela skapelsen, och tror det kunde ha blivit gott om jag också lagt ett lager med havtornssylt inuti. Nästa gång!

 

tarta vegan

 

 

 

fredag 29 januari 2016 - 15:55

Hemlagad choklad- och nötkräm

 

I dag har min stackars matberedare fått jobba igen. Den hade i uppgift att mala ner ett par hundra gram rostade hasselnötter till smör, men riktigt smidigt blev resultatet inte. Det kan ha två orsaker: 1) operatören har för dåligt tålamod eller 2) maskinen är inte tillräckligt kraftfull. Oavsett blev det en mycket god kräm, och den tänkte jag använda som tårtfyllning i morgon.

Jag har hittat inspirationen till choklad- och nötkrämena,eller nutellan som den kallas fast nutella egentligen är ett produktion,   (den är vegansk!) på Instagram, men jag har inte följt något recept slaviskt, utan gjort min egen version igen en gång. Dessa ingredienser hade jag i:

 

200 g hasselnötter
ca 3/4 dl lönnsirap
1,5 msk kakao
några matskedar vatten
lite salt
lite ekologiskt vaniljpulver


Hasselnötterna rostade jag i 180-gradig ugn i tio minuter. Jag lät dem kallna, och gnuggade dem i en handduk för att bort så mycket som möjligt av skalen. Sedan hackade jag dem lätt med kniv så att matberedaren inte skulle få en chock när den skulle sätta igång med att mala sönder nötterna.

När nötterna började släppa ifrån sig olja tillsatte jag resten av ingredienserna och blandade ihop allt snabbt. Jag borde förmodligen ha kört mina en liten stund till innan jag blandade i övriga ingredienser, men som sagt, det där tålamodet... Nå, nästa gång!

En del påstår att nötkrämen håller en månad i kylen, en del att den bara håller i ungefär en vecka. Återstår att se. Förmodligen är den uppäten innan en vecka har gått.

 

vegan nutella3

 

 

torsdag 28 januari 2016 - 15:53

Rödbetsröra

 

Rödbetor är inte bara goda, de har också hälsofördelar och en fantastiskt fin färg på det. Rå rödbetssaft sänker blodtrycket - visste ni det? Been there, done that. För närvarande har jag inte koll på mitt blodtryck, men jag tror det är rätt hyfsat, så jag dricker ingen saft just nu. Däremot tillagar jag rödbetor då och då. I går, till exempel, blev det en rödbets- och bönröra som jag hittade receptet till i julnumret av tidningen Vego. Jag håller mig sällan till mängderna i recept, så här kommer min version:

 

4 stora rödbetor
en halv vitlök
1 burk kokta vita bönor à 400 g
rapsolja
saften av en halv citronsaft
1/2 tsk spiskummin
salt och peppar


Skrubba rödbetorna grundligt och skär dem i klyftor och lägg tillsammans med oskalade vitlöksklyftor på en lätt smord ugnsform/plåt.
Rosta i ugnen på 200 grader tills rödbetorna är någorlunda mjuka. För mig tog det 50 minuter.
Kläm vitlöken ur skalet och mixa tillsammans med de övriga ingredienserna. 
Mängden olja i det ursprungliga receptet var en halv deciliter, men jag tycker det räcker med betydligt mindre. Beror på hur tjock man vill ha sin röra.
Smaka av med salt och peppar, och eventuellt andra kryddor, enligt egen smak.
Till slut ringlade jag över lite pumpafröolja för utseendets skull.

 

Den här röran passar bra t.ex. som smörgåspålägg, men också som tillbehör till nästan vilken rätt som helst. Och så är den ju så vacker att titta på.

 

rodbetsrora

 

 

onsdag 27 januari 2016 - 12:20

Min stora passion

 

Bröstdiskussionerna går heta i den finlandssvenska bloggvärlden, men jag tänkte inte ge mig in i den heller här i mitt hörn. I stället tänkte jag skriva om något som jag tänkte på häromdagen - det här med folk och deras passion för olika saker. En är helt insnöad på feminism, en annan på yoga och en tredje på att rädda världen eller baka surdegsbröd.

Själv har jag genom åren snöat in mig på olika saker, och jag kan prata mig varm för saken under en länge eller kortare tid, men i något skede slocknar passionen och jag återgår till att inte bry mig så mycket längre. Förutom när det gäller en sak. Den passionen har funnits hos mig sedan barndomens dagar, och den ser inte ut att försvinna någonstans. Jag talar förstås om porslin och glas. Otaliga är det tallrikar, koppar och glas som jag samlat på mig genom åren, och mycket har vandrat vidare till andra hem. En del har jag svårare att släppa ifrån mig, och tur är ju det, för trender kommer och går, och i just det här fallet är jag faktiskt nästan lite trendmedveten. 

Marimekkoporslinet föll jag för för några år sedan, och den som följt min blogg eller mitt Instagramflöde har inte kunnat undgå att märka att jag satsat hårt och mycket på det sedan dess. För några veckor sedan bestämde jag mig för att min samling är komplett, men så i går kväll så jag en bild på vårens nyheter. Nu pågår en inre kamp i mig, ska ni veta. Vem som vinner återstår att se. Jag har dock mina aningar.

Här nedanför ser ni alla mina småttingar, det vill säga den mindre modellen skålar. Förtjust i varendaste en av dem, det är jag.

 

skalar marimekko a

tisdag 26 januari 2016 - 11:43

Easy peasy ketchup

 

Min tanke är inte att bli någon sådan där odräglig hälsoivrare, för jag tycker att alla får göra som de vill, och det syns ju på mig att jag minsann stoppat och kommer även i fortsättningen att stoppa i mig en hel del ohälsosamma saker. Däremot vill jag för egen del bättra på mig där det går, och i synnerhet om det går utan desto större kraftansträngningar. Som till exempel det här med att laga egen ketchup. Jag har aldrig kommit mig för att göra det tidigare, men efter att jag såg Vegorätt på tv förra veckan, tänkte jag nu eller aldrig. I dag ska vi äta bönburgare (bönbiffarna är leftovers från i söndags) till middag, så då passar det ju med ketchup som tillbehör. Vi äter ketchup supersällan hos oss, förmodligen för att vi äter rätter med köttfärs/malet kött ännu mer sällan än supersällan.


Vi har en halvfull flaska Heinz kethcup i kylen, men den ska jag nog slänga nu. Inte bara för att jag varit och läst inne på dessa sidor: (http://blog.svd.se/ennartshalsa/2014/01/15/hej-varlden/ och
http://livingtraditionally.com/warning-avoid-heinz-ketchup-like-the-plague-heres-3-research-backed-reasons-why/), utan också för att den hemlagade smakar så mycket godare, och inte bara ättika och socker. Hållbarheten är säkerligen inte så lång på den hemlagade, men man behöver ju inte laga så stora satser åt gången.


I min ketchup mixade jag


ca 4 msk soltorkade tomater skurna i bitar (avrunna)
2 färska tomater
lite salt och peppar
2 torkade dadlar


Sedan kan man ju smaksätta den hur man vill, om man vill. Jag kommer nog att röra ner lite Sriracha i den innan vi äter den senare i dag.

EDIT SENARE: Med facit i hand, d.v.s. nu när vi ätit av ketchupen kan jag rekommendera att ni (eller åtminstone vi) kryddar den lite mer. Lite chili är till exempel aldrig fel. 

 

hemlagad ketchup

lördag 23 januari 2016 - 13:02

Tahinoffee till namnsdagsfikat

 

När jag var liten (och lite större) var jag avundsjuk på alla dem som hade en egen namnsdag. Visserligen blev jag uppvaktad (mest av mommo) på Mariadagen, men det var inte riktigt samma sak som att ha tilltalsnamnsdag. Om jag inte minns riktigt fel är det drygt tio år sedan mitt namn infördes i kalendern, så nu är jag nöjd och glad. Ännu gladare än förr är jag över att mina båda söner (Lukas och Ian) numera också har egna namnsdagar. Själv kunde de inte bry sig mindre.

Hur som haver, det är fortfarande en så speciell dag för mig, så jag ser alltid till att bjuda mig själv och gubben på något gott till kaffet (teet) just den dagen. I dag blir det tahinoffee, en vegansk "fudge" på kokosflingor, tahini, lönnsirap, vanilj och salt. Receptet hittade jag när jag googlade på programledarna till matlagningsprogrammet Vegorätt som precis börjat sändas på Svt2. Programmet har för övrigt inte fått något vidare mottagande, men eftersom jag själv haft vegotänket i mitt huvud i snart två år, förstår jag inte alls kritiken om mumbo jumbo och konstiga ingredienser. Jag tror att programmets målgrupp redan är inriktad på att börja tillföra mer växtbaserade ingredienser i kosten, så jag har svårt att se var problemet ligger. Och jag ser absolut inget fel i att man visar sol, gröna ängar och ett brusande hav på tv mitt i vintern. Snart är vi ju faktiskt där - tack och lov.

 

tahinoffee

torsdag 21 januari 2016 - 15:50

Sweet potato fries

 

Jag sticker inte under stol med att jag blir påverkad av det jag ser på webben, t.ex. de hemlagade chipsen jag bloggade om för någon dag sedan. De senaste dagarna har en massa inlägg med sötpotatispommes dykt upp i alla mina flöden, så i går tillagade jag sådana. Sötpotatis har aldrig varit en favorit för mig (en gång tillagade jag sötpotatissoppa, och det gör jag verkligen inte om), men jag är fördomsfri och vill ju testa. Jag gjorde enligt konstens alla regler så att det skulle bli ena krispiga saker, och i den aspekten lyckades jag riktigt bra, men nä, den söta smaken passar inte mina smaklökar, så härifrån och framåt låter jag knölarna ligga kvar i butiken och köper bara vanlig potatis. Men du kanske gillar dem, så här är receptet jag använde:

 

Skala och skär sötpotatisen i lika stora stavar. Lägg dem på en plåt och grädda 130 grader i mitten av ugnen i ca 40 minuter. 

Ta ut potatisen, häll över lite olja, salta (och krydda), blanda och lägg dem tillbaka i ugnen, men höj temperaturen till 225 grader. De är klara efter ca 20 minuter. 

 

Det som däremot är gott är stekta gröna bönor med riven vitlök och hackad chili (och salt och peppar, givetvis). Det är en stor favorit i det här hushållet. Till både bönorna och sötpotatisen serverade jag aioli (Hemlagad, receptet till majonnäs hittar du här. Vill du laga aioli, tillsätter du vitlök) som jag den här gången blandade med en klick Sriracha. Mycket gott.

 

sweet potato fries

 

 

onsdag 20 januari 2016 - 12:50

Hälsningar från chipsfabriken

 

Tack för all feedback ni gett om mikrochipsen i mitt förra inlägg! Roligt att så många varit intresserade av dem, men det är ju klart - fettsnåla chips har ju mänskligheten väntat på i alla tider.

På min bloggs Facebooksida diskuterades det huruvida man skulle kunna göra mikrochips också av rödbeta och morot, men eftersom jag inte är någon expert på området kunde jag inte svara på det. Jag är däremot inte rädd för att testa nya saker i köket, så nu har jag precis gjort en sats var av båda. Och ja, det går! Rödbetschipsen blev vansinnigt goda, morotsditona helt okej i smaken. Jag fick köra båda lite längre än potatischipsen, kanske 25 procent längre tid i ugnen. Rödbetschipsen kommer jag definitivt att fixa flera gånger, morötterna skippar jag nog.

Receptet är superenkelt - tvätta rotfukten och torka den. Skiva rotfrukten (skala morot och rödbeta först, potatis får gärna ha skalet kvar) med osthyvel eller mandolin. Lägg ett bakplåtspapper på en tallrik (jag lade direkt på mikrons roterande tallrik) som du penslar med cirka 1 tsk olja. Placera rotfruktsskivorna på pappret , men se till att de inte överlappar varandra). Salta lätt. Kör i mikron i allt från 4 till 9 minuter beroende på hur stor sats du gör och hur kraftig mikro du har. Det går bra att ta ut tallriken och låta chipsen svalna en stund för att kolla om de hunnit bli krispiga eller om de ska in i ugnen en stund till.

 

rodbetschips morotschips

torsdag 14 januari 2016 - 15:16

"Mikrochips"

 

I går dök det upp ett recept på chips som tillagas i mikron i mitt Facebookflöde, och så klart måste jag ju testa det direkt, d.v.s. i dag då tiden gav vika (i övrigt har jag varit väldigt upptagen på sistone).

Och vilket lyckat koncept det var då! Vi äter chips mycket sällan, "typ aldrig", men nu kan det nog hända att det blir en och annan gång, då det var så här enkelt, och inte behövdes mycket olja alls för att göra dem.

Klicka HÄR för att komma till receptet.

 

mikrochips

lördag 9 januari 2016 - 16:00

Piffa upp vardagen

 

Jag har säkert sagt det förut, men det är så enkelt att det tål att upprepas om och om igen, d.v.s. hur mycket det tillför en måltid att satsa lite extra på dukningen också en helt vanlig vardag (fast det nu råkade sig att just den här dagen var en onsdag av litet ovanligare slag, nämligen trettondagen). Jag lovar att det du lägger på tallriken smakar så mycket bättre det också, trots att det inte behöver vara så invecklat. Jaja, jag vet att det finns folk som påstår att de inte bryr sig om dukning, men nu var inte det här tipset riktat till just dem.

 


trettondagsdukning 1