Visa alla inlägg skrivna februari 2016

måndag 29 februari 2016 - 14:20

Snabb bärpaj

 

På tidningen Vegos Facebooksida såg jag ett recept som jag blev tvungen att testa bums - världens snabbaste bärpaj som man bakar i en liten form eller kopp eller till exempel i en glasburk som man sedan kan ta med ut i skogen, på skidutfärd eller liknande, det vill säga platser där man brukar hitta friskusar (en grupp människor, som jag inte räknas till).

 

För två personer:

 

Blanda 3 dl färska eller djupfrysta bär och lägg dem i två skålar/koppar/formar/glasburkar. 
Blanda 0,5 dl socker, 0,5 dl vetemjöl och 0,5 tsk kardemumma och en nypa salt och strö över bären. 
Blanda runt med en sked.
Klicka på ungefär 1 msk kokosolja på toppen av varje dessert (du kan också använda smör, men kokosoljan ger en riktigt god och fräsch twist till det hela) och baka i 200 grader i 30-40 minuter eller tills "pajen" börjar bubbla.

Servera med glass eller t.ex. vaniljsås. Om du bakar desserterna i glasburkar för att ta med (ut i friska luften), vänta tills de svalnar och lägg på locket.

 

barpaj

onsdag 24 februari 2016 - 11:05

Mixade kronärtskockshjärtan

 

kronartskockspure

 

I en av vegangrupperna jag är med i på Facebook dök det i går upp ett tips på en röra gjord på konserverad kronärtskockshjärta, och eftersom jag var sugen på spaghetti, tyckte jag det skulle passa bra att kombinera dessa två. Sagt och gjort. Röran blev jättegod, och tillsammans med lite hackade soltorkade tomater, spenat och näringsjäst blev det en riktigt god rätt av det hela. Det här med att till största delen äta växtbaserad mat har öppnat upp en helt ny matvärld för mig. Inte så att jag inte har känt till de olika grönsakerna/växterna tidigare, men numera kommer jag mig för att använda dem i matlagningen, och det gillar smaklökarna!

I röran mixade jag ihop:

 

1 burk konserverade kronärtskockshjärtan
rivet skal av en citron + lite av saften
två rejäla vitlöksklyftor
salt, svartpeppar, olja

Röran passar också alldeles utmärkt som smörgåspålägg. Det får bli dagens lunch.

 

måndag 22 februari 2016 - 15:18

Besök i huvudstaden

 

I förra veckan åkte vi till huvudstaden, min gubbe och jag. Syftet med besöket var att hälsa på lilla barnbarnet som vi bara sett på bild ditintills. Och det blev förstås ett mycket kärleksfullt möte. Man blir så ödmjuk inför det under som ett litet barn utgör.

Förutom att hälsa på den nya familjen hann vi också titta in i några affärer, och alltid hittar man ju något smått att köpa. Sådant som man inte trodde att man behövde, som till exempel några muggar och en ljusstake från Marimekko. Båda är sådana som jag trodde jag hade tillräckligt av redan, men tänk så fel man kan ha. Jag sa ju att jag blivit ödmjuk - det märks bland annat i att jag kan erkänna att också jag kan ha fel, höhö.

 

loistava

 

prickar och rander marimekko

lördag 20 februari 2016 - 10:08

Vardagsrumsdetaljer

 

 

ikea hyllis 1

 

Jag måste bara få visa en bild till på min Hyllishylla - jag är så förtjust i den just nu. Något annat som jag är lika förtjust i är vårsolens strålar som äntligen börjar hitta in i vårt vardagsrum igen. Nu är det inte många månader kvar tills vi flyttar ut i uterummet, och då får jag börja tänka om i fråga om inredningen här inne, för då ska alla gröna detaljer flytta ut. En sak kan jag nästan lova - rosa kommer inte att bli vårens eller sommarens färg hos oss. Tror jag åtminstone. Kanske.

 

grona krukor

torsdag 18 februari 2016 - 12:02

Smoothiebowlboomen

 

 

smoothie bowls

 

Det var ju bara en tidsfråga innan jag skulle hoppa på smoothiebowlboomen. Jag har sett hundratals läckra bilder på smoothiebowlar på Instagram, men aldrig kommit till skott att pröva själv förrän jag fick smaka denna himmelska anrättning på Raawka för en vecka sedan. Det var nära att jag hade svalt tungan när jag åt den. Genast följande morgon blev jag ju tvungen att testa på detta hemma, och med mycket lyckat resultat, så nu har jag meddelat gubben att detta blir vår frukost åtminstone två dagar i veckan en tid framöver.

Vi är väldigt konservativa när det kommer till frukost och äter nästan utan undantag samma sak morgon efter morgon. En vanligt frukost för mig består av rostat rågbröd (Ruispalat eller Reissumies) med mosad avokado och så en kopp kaffe på det. Gubben äter müsli och rågbröd och dricker kaffe. Återstår att se hur vi klarar av att införa ett nytt system i våra morgonrutiner. Onsdagar och söndagar har jag tänkt att vi ska vara lite hejvilda av oss och bryta loss från det gamla, invanda.

Smoothiebowlen går att variera i all oändlighet, och det ska bli spännande att testa olika kombinationer framöver.

I söndags hade jag följande ingredienser i min smoothie (mängden havremjölk har jag svårt att uppskatta, men man ser nog när det blir tillräckligt. Smoothien ska inte bli alltför lös om man ska äta den med sked. Man slänger in alla ingredienser i en blender eller matberedare och surrar tills den har nått önskvärd konsistens.):

 

2 bananer
1 näve djupfrysta hallon
ca 1,5 dl djupfryst, tärnad mango
havremjölk

Så toppade jag med hallon, klementin, pumpa-, solros- och chiafrö, rostade kokosflarn och lite müsli.

Och i går, onsdag:

2 bananer
1 näve djupfrysta hallon
ca 1,5 dl djupfryst, tärnad mango
0,5-1 dl djupfrysta blåbär
havremjölk

Den här gången toppade jag med hallon, blåbär, pumpa-, solros-, chia- och skalad hampafrö.

tisdag 16 februari 2016 - 14:09

Lasagne utan kött

 

lasagne 

 

Det här med att konvertera konventionella recept till recept som endast innehåller växtbaserade ingredienser är inte svårt alls. Ibland frågar folk (lite hånfullt ibland, känns det som) om du inte kan vara vegan med allt vad det innebär utan att behöva skapa hittepårätter för att ersätta rätter som innehåller animalier. Själv tycker jag en sådan fråga är tecken på att frågeställaren är lite snäv i sitt synsätt. Det är väl bra att det finns olika alternativ till allt och alla. Att du beslutar sig för att äta växtbaserad kost betyder ju inte att du avskyr t.ex. korv eller sillinläggningar, och då är det ju bra att kunna göra sina egna varianter av dessa rätter av de råvaror som du kan tänka dig att stoppa i din mun.


Nu är jag ju inte en strikt vegan som vägrar äta animalier av orsak eller annan, utan jag har valt att dra ner på animalierna för att både planeten, min gubbe och jag ska må bättre på sikt.


Fast nu var det ju ingen föreläsning jag skulle ge i dag, utan ett förslag på hur man kan konvertera en vanlig lasagne till en vegansk dito.

Du gör alltså som vanligt, kokar först en béchamelsås, men byter ut smöret mot olja och komjölken mot sojamjölk och gör en ”bolognese” på grönsaker (använd de du gillar) i stället för kött. Det går också bra att ersätta köttet med sojakross, men jag använder helst så mycket färska råvaror som möjligt.

 

Lasagne

Béchamelsås:
olja
ca 1 dl vetemjöl
lite vatten
1 l sojamjölk
salt, vitpeppar

 

Tomatsås:
1 lök
4 morötter
4 stjälkar blekselleri
4 vitlöksklyftor
400 g tomatsås + vatten
2 msk tomatpuré
400 g svarta bönor (konserv)
salt, peppar
grönsaksbuljongpulver
chili
paprikapulver
sojasås

 

Riven ost (växtbaserad)

 

Häll olja i botten på en kastrull, tillsätt ca 1 dl mjöl, rör ihop, vispa i en skvätt vatten och därefter 1 l sojamjölk. Smakätt med salt och vitpeppar och koka tills såsen tjocknar.

Hacka en stor lök, riv fyra morötter och fyra vitlöksklyftor och tärna fyra selleristjälkar som du steker i olja. Häll därefter i 400 g tomatkross, kläm i lite tomatpuré och krydda friskt med salt, peppar, grönsaksbuljongpulver, chili, paprikapulver och sojasås. Tillsätt ca 400 g svarta bönor (konserverade) och låt allt koka ihop. Tillsätt vatten vid behov, såsen ska absolut inte bli torr.

När såserna var klara, varva béchamelsås, grönsakssås och lasagneplattor i en ugnsform och strö över riven ost. Det finns numera några växtbaserade ostar att välja mellan. Jag använde Violifes, den är väldigt krämig i konsistensen när den värms upp. Grädda lasagnen i 200 grader i ca 40-50 minuter (d.v.s. tills lasagneplattorna mjuknat).

 

kladdkaka

 

Om du serverar lasagnen på en söndag, måste du givetvis också bjuda på efterrätt, företrädesvis vegansk kladdkaka med citronsorbet och hallon. Receptet på kladdkakan hittar du bland mina recept (i den vinrödlila balken uppe på sidan). Sorbeten är köpis, det finns ju en gräns för hur duktig man ska vara även om man blivit utsedd till årets husmor 2.0... Hallonen kommer från vår egen bakgård.

 

 

måndag 15 februari 2016 - 12:18

Pimp Thy Hyllis

 

Ibland hittar man inte det man vill ha i någon som helst butik, så då får man ta det nästbästa och använda sin fantasi för att nå målet. Jag har redan en längre tid varit trött på hörnan mellan våra soffor i vardagsrummet (sorry för grynig mobilbild).

 

before

 

Jar tänkt att en liten hylla skulle sitta bra, men har som sagt inte hittat det jag velat ha, men plötsligt en kväll för snart två veckor sedan slog det mig att Ikea ju har en hylla i precis rätt storlek, för att inte tala om rätt prisklass (9,99 euro!). Att den har fel färg (förzinkat stål) var inget problem, jag drog mig till minnes att vännen Camilla målat just en sådan i svart. Några minuter efter att jag kläckt idén var hyllan beställd och på väg hem.

Jag nöjde mig inte med att endast måla hyllan svart, tanken var att den skulle matcha våra soffbord, så jag köpte också ett par rullar kontaktplast i träimitation som jag skulle klistra på hyllplanen.

Mitt tålamod blev prövat i några dagar innan hyllan var klar att lyftas på plats. Först skulle den fraktas hem, och det tar ju alltför många, långa dagar i min värld - fast det i själva verket går ganska snabbt.

Sedan skulle de olika delarna målas, och det skötte gubben om. Inte ska ju jag behöva stå i ett halvkallt garage och måla, tyckte den han, den kärleksfulla maken. På fredag förmiddag var det äntligen dags att klistra på kontaktplasten, och det fixade jag nästan helt utan svordomar. Nästan.

Och nu efteråt är jag så nöjd så jag nästan spricker. Det var precis så här jag hade föreställt mig att det skulle se ut.

 

ikea hyllis i vardagsrummet 1

 

Och så här ser hyllorna ut med kontaktplasten på. Allt behöver inte vara av ädelträ för att vara snyggt, eller hur? (Vasen är förresten också målad, den var vit förut.) 

 

pimpad hyllis och malad kruka

 

 

lördag 13 februari 2016 - 15:24

Sevendays ettårskalas

 

sevendays2year

 

För en som mest bara sitter hemma och ugglar hörde morgonens födelsedagsfrukost på Raawka till veckans absoluta höjdpunkter. Sevendays har verkligen lyckats samla ett ihop ett prima gäng av fina förmågor, och tillsammans firade vi sajtens ettårsdag i dag. Tack för detta år, alla ni som håller i trådarna, och tack för att jag får vara med på ett hörn! Raawka bjöd på årets bästa frukost, inklusive skumpa, så varmt tack för den också!

Vi blev alla förärade varsitt diplom med personliga motiveringar, och man kan ju inte annat än dra på mun och mysa inombords över dessa ord:



arets husmor

 

onsdag 10 februari 2016 - 14:46

Allt i ett-sallad

 

Det är konstigt med mig, precis som med Lotta på Bråkmakargatan. Det är nämligen så att jag plötsligt börjat tycka om potatis - just nu när "alla andra" försöker undvika den. Jag har verkligen inte varit någon potatisvän tidigare i mitt liv, och mina (stackars?) barn har aldrig vant sig vid att den knölen ska finnas på menyn. I bästa fall har vi ätit potatis en gång i veckan, och oftast i form av klyftpotatis på söndagar.

Men nu måste jag alltså ha fått en ordentlig smäll i huvudet helt obemärkt, för jag gillar till och med kokt potatis. Förutsatt att jag dränker den i min favoritdressing förstås. Och blandar ihop den med andra goda grödor. För närvarande består min favoritsallad av kokt potatis, kapris, vitlöksgurka, tomat, avokado, lök, kikärter och spenat, rucola och/eller andra gröna blad. Och dressingen - den som gör salladen - innehåller redigt med vitlök och citron, en liten klick senap, salt, svartpeppar och en neutral olja. Bäst är att montera ihop salladen medan potatisen ännu är varm så att potatisen drar i sig den goda dressingen.

Det vattnas i munnen när jag tänker på vad jag ska få sätta tänderna i senare i dag. 

 

allt i ett sallad2

Taggar:

Kategorier:

Food

Skriv en kommentar 4

tisdag 9 februari 2016 - 17:04

A week full of fun

 

Och plötsligt har det gått en och en halv vecka utan ett pip på denna blogg. För att sammanfatta dagarna som gått kan jag väl kort berätta att vi har firat ett par födelsedagar av lite olika slag, vi har fått nya titlar, gubben och jag, vi har firat Runeberg och fettisdag (firandet av det senare pågår som bäst). Mitt hår har både fått ny färg (som ser gammal ut) och ny längd (d.v.s. blivit kort). Vi har ätit mycket gott, vi har haft vänner på besök, blivit bjudna på mat och våra små rum har blivit fotograferade för en tidning. Och så har jag handlat lite nytt till köket och hemmet överlag.

I slutet av veckan blir det ett år sedan Sevendays såg dagens ljus, och jösses, så fort det året har flutit förbi. Nästan helt obemärkt.

Och nu blir det snart dags att hugga in på dessa:

 

fastlagsbullar